Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=226)
-   -   Hoe dood zijn we op het moment dat er een nucleaire oorlog uitbreekt? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263804)

Bovenbuur 5 maart 2022 21:14

Hoe dood zijn we op het moment dat er een nucleaire oorlog uitbreekt?
 
De vraag in dit topic is simpel, doch complex: hoe dood zijn we met zijn allen echt als de nucleaire typhus uitbreekt? Lijkt me toch een goede om rekening mee te kunnen houden in onze posts over eventuele verdere handelingen door, tegen of omtrent Rusland.

Het vinden van gedetailleerde cijfers blijkt lastig, landen lijken niet de vijand niet graag precies te willen vertellen wat ze wel en niet kunnen platbombarderen. Wat ik in verschillende bronnen waaronder deze vindt is dat Rusland 6.257 warheads heeft, waarvan er 4,497 niet in een loods liggen met de bedoeling ze te ontmantelen. 1,458 van deze warheads zijn ook daadwerkelijk klaar om snel gebruikt te kunnen worden door 527 ICBMs (raketten), onderzeeërs en bommenwerpers. Ik ga er voor een best case scenario (voor ons) even vanuit dat alle militaire basissen van Rusland verdampt zijn voordat ze kunnen herladen, dus die 1,458warheads zijn wat we voor onze kloten kunnen krijgen.

Wat het best lastig maakt is dat ze dat niet echt lekker uitsplitsen naar hoeveel ICBMs, hoeveel onderzeeërs en hoeveel bommenwerpers dat zijn. Hier vind ik dat ongeveer 1,400 van die warheads op ICBMs zouden zitten (soms meerdere per raket), maar dat lijkt onzin gezien dat ongeveer hetzelfde aantal is als het totaal aantal klaarliggende warheads. Weet je wat, ik ga er gewoon vanuit dat dat getal 527 het aantal ICBM's is, met een kernkop per stuk. Dat is ongeveer een derde van de totale gevechtsklare voorraad, dat zou redelijk logisch lijken.

Verder lijken ze 11 actieve onderzeeërs met ballistische raketten te bezitten, met zo'n 16 raketten per stuk aan boord, voor een totaal van 176. Ik ga hier even uit van 1 kernkop per stuk. Daarnaast hebben ze nog 9 onderzeeërs bedoeld voor het lanceren van kruisraketten. Die zijn wat lastiger in te schatten, want kruisraketten zijn vaak conventionele wapens, bijvoorbeeld anti-ship missiles. Maar laten we zeggen dat die 9 bij elkaar nog 27 kernkoppen aan boord hebben, drie per onderzeeër. Dat zouden dus in totaal 527+176+27 = 731 kernkoppen op raketten en in onderzeeërs zijn. Dit zijn de bommen die op de VS en andere niet-Europese landen gaan vallen, omdat ze tot daar kunnen komen. Dit zullen in het algemeen vaak ook de zwaardere bommen zijn, denk ik gok ik hoop ik. En ik ga er voor nu even vanuit dat die inderdaad ook allemaal buiten Europa zullen vallen. Ook ga ik ervan uit dat we niet geraakt gaan worden door bijvoorbeeld Chinese of Noord-Koreaanse kernwapens, of door per ongeluk ontploffende Franse of Britse raketten, of Amerikaanse kernwapens die hier liggen opgeslagen.

Houden we over 1,458-731 = 727 hopelijk vaak ietsjes kleinere kernbommen die klaarliggen om per bommenwerper afgeleverd te worden. Om dezelfde versimpelende redenen als die andere aannames zeg ik even dat er daarvan geen op bijvoorbeeld Turkije, Israël, Oekraïne of Finland gaan vallen, ze komen allemaal rechtstreeks naar de EU. De EU heeft ongeveer 448 miljoen inwoners, dus er zijn 1,6 kernbommen voor elke miljoen Europeanen, of 1 per 0,6 miljoen Europeanen. Aangenomen dat die raketten ook daadwerkelijk naar gelang de bevolkingsdichtheid verspreid worden (lijkt logisch, waar mensen zijn zijn doelwitten) geven de +- 29 miljoen inwoners van de Benelux ons recht op ongeveer 46 kernbommen. De 6,5 miljoen inwoners van Vlaanderen (Brussel niet meegeteld) zijn goed voor iets meer dan 10 kernbommen.

De directe destructieve kracht van een kernwapen is groot, maar niet per se "iedereen gaat dood" groot. Een mooie 800 kt "Topol" bom op Antwerpen moord de hele stad uit en laat de randgemeenten en omringende dorpen achter alsof er een hele stevige orkaan langs is getrokken. Met 10 van dat soort bommen op de 10 grootste Vlaamse steden blijft er niet heel veel over, maar er blijft wel iets over. Maar wat de simulatie op de hierboven gelinkte site ook laat zien is dat een dergelijke een gebied ter grootte van een flinke provincie blootstelt aan directe fallout van meer dan 100 rads per uur. Als je binnen een paar uur meer dan 200 rads opneemt ziet het er slecht uit, en boven de 1000 rads ga je al gauw dood. Met ongeveer 2 bommen per provincie en dus overlappende en opstapelende fallout ziet het er niet best uit. Het wordt iets beter als je van bommen met een lagere yield uitgaat, maar niet heel veel beter. Tenzij je aan de zee woont en die week de wind precies goed staat (en zelfs dan is je voorruitzicht niet echt lekker) ga je op zijn minst acuut een ziekenhuis nodig hebben. En ik vrees dat er daar onder die omstandigheden niet echt genoeg van zullen zijn.


Conclusie: bij een nucleaire oorlog is de gemiddelde Vlaming dood, stedelingen waarschijnlijk door de impact zelf, mensen op het platteland maken meer kans om binnen enkele uren, dagen of weken aan de straling te bezwijken. Bijna niemand die niet op vakantie was overleeft.


Maar dit is natuurlijk een vrij wilde gok, met best veel aannames. Zijn er hier factcheckers die dit beter kunnen?

Universalia 6 maart 2022 10:24

Ik doe een wilde gok op wat er in het topic staat: "Hoe dood zijn we op het moment dat er een nucleaire oorlog uitbreekt?"

Euh, dood dus. :?

Lang voor de oorlog Rusland vs. Oekraïne van start gegaan is schreef ik al wel eens dat er op andere planeten, die in dat grote heelal rondjes om de zon liggen te draaien, in een ver verleden zich er misschien wel een zelfde probleem zich heeft voorgedaan. (ver gezocht misschien maar toch een eerlijke denkpiste) en het hun ondergang betekende.

Laat ik het nog zwartgalliger zien en schrijven dat onze planeet er al niet al te best aan toe is en als er op de koop toe nog een nucleaire oorlog van start zou gaan is het hek helemaal van de dam. :roll:

Zalig zijn zij die geloven? :-o

Universalia 6 maart 2022 11:59

Bij dit toch wel dramatische onderwerp zou men zich ook de vraag kunnen stellen: "Wat gaat u doen mocht het probleem van een nucleaire aanval zich voordoen?"

U verkoopt nu al bepaalde bezittingen?

U gaat kleiner wonen, die kast van dat grote huis of appartement is dan toch niets meer waard.

Wat moeten mensen doen in dit soort van schrijnende situaties, hoe gaat men dat uitleggen aan iemands zijn/haar nakomelingen?



Nota: site bovenstaande

:|

Bovenbuur 6 maart 2022 15:33

Verwant: Kan je jodiumtabletten slikken om je overlevingskansen te vergroten?

Eigenlijk niet echt. Jodiumtabletten hebben zin bij kinderen, jongeren en een beetje bij volwassenen tot 40 jaar, in het geval van een ongeluk met een kerncentrale, mits je voordat je tabletten op zijn weg kunt komen uit de besmette zone. Bij een kernbom is jodium een te klein deel van het probleem om de maatregel heel zinnig te maken. Zie het hooguit als een aanvullende maatregel, ergens op de lijst na een ondergrondse schuilplaats, water, voedsel, een serieus luchtfilter, vervoer, een visum voor een niet gebombardeerd land, gereedschap, communicatieapparatuur, en misschien wat munitie, conserveermiddelen en kruiden, goud of zilver en Playboy centerfolds als ruilmiddelen. Plus natuurlijk een semi-magische get out of the first post of this thread free card.

Nietzsche 12 maart 2022 12:05

Hoe lang blijft die radioactieve straling eigenlijk hangen? en hoever reikt het?

Om het praktisch te krijgen: stel er ontploft een nucleaire bom in Vlaanderen, en je bent op vakantie in Spanje. Kom je er dan waarschijnlijk zonder kleerscheuren vanaf, of bestaat de kans dat de straling ook jouw zal bereiken?

Jantje 12 maart 2022 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 9917647)
Hoe lang blijft die radioactieve straling eigenlijk hangen? en hoever reikt het?

Om het praktisch te krijgen: stel er ontploft een nucleaire bom in Vlaanderen, en je bent op vakantie in Spanje. Kom je er dan waarschijnlijk zonder kleerscheuren vanaf, of bestaat de kans dat de straling ook jouw zal bereiken?

De direct dodelijke radioactiviteit is na enkele uren verdwenen.
En de verspreiding van de fall out, is afhankelijk van de windrichtingen.
Ook verspreidingsgebied is afhankelijk van de weersomstandigheden.
Tussen de nucleaire bommen moet je dan nog eens het onderscheid maken tussen de tactische en de strategische bommen.
Tactische bommen zijn zeer klein, ze bestrijken nog geen 2km.
De stratechische bommen hebben een grotere verspreiding en zijn veel krachtiger.
In open terrein bestrijken die een gebied van +40km.
Maar in bebouwd en in bergachtige streken, bestrijken ze slechts een beperkt gebied.
Op langere termijn veroorzaken de radioactieve straling wel medische problemen.
Maar opnieuw alles afhankelijk van de weersomstandigheden op het ogenblik van de explosie en de geografische plaats van de explosie.

dewanand 13 maart 2022 00:01

2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet
 
deze nucleaire oorlog hindoes vs moslims komt er zeer zeker
dus hier antw op je vraag

religie is moordend


---------------------------------
https://www.ssbcrack.com/2016/05/a-n...nd-itself.html

A Nuke Attack From Pakistan: Can India Defend Itself?
Indian Army
May 24, 2016
Updated: May 24, 2016





https://www.ssbcrack.com/2016/05/a-n...nd-itself.html
---------------------------------

dewanand 13 maart 2022 00:04

2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet
 
er volgt direct daarna nucleaire winter met de Fall out tot in straal van 50 km dus don't worry je zal ontwaken in het Paradijs joh, meer bidden tot Jezus en Allah en Krishna, Wodan, enz

hoe meer je bid, hoe sneller je VIP Vijfsterren Hotel suite in het Walhalla toegekend zal worden, je krijgt zeker een whatsapp ok als het zover is.

TheFourHorsemen 14 maart 2022 11:14

Na wat we de afgelopen twee weken van Rusland hebben gezien, zou ik vooral als Rus schrik hebben voor het Russisch kernarsenaal.

fox 17 maart 2022 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 9917647)
Hoe lang blijft die radioactieve straling eigenlijk hangen? en hoever reikt het?

Om het praktisch te krijgen: stel er ontploft een nucleaire bom in Vlaanderen, en je bent op vakantie in Spanje. Kom je er dan waarschijnlijk zonder kleerscheuren vanaf, of bestaat de kans dat de straling ook jouw zal bereiken?

Meeste straling komt in de atmosfeer terecht en daalt dan neer met de neerslag hé. In Nova Zembla waar de Russen toch redelijk veel proeven hebben gedaan is het bijvoorbeeld niet radioactiever dan elders in Rusland. Maar goed, op zich is dat niet zo belangrijk want 1 Tsar Bomba op Brussel en heel Belgie ligt in puin.

dewanand 24 april 2022 22:00

16 Indian Serial Killers You’ll Be Shocked To Know About. And Yes, One Of Them
 
Nu begrijp ik eea

Reeds miljoenen jaren geleden bestonden er al HI Tech beschavingen en die hebben zichzelf dus vernietigd met hun hi tech wapens. De piramiden zijn hier een hard bewijs van. In zee ligt er nog meer hard bewijs.

ik ben al halfdood dus voor mij is een HELE dood niet anders.
Ik maak mij niet druk om dood te gaan, maar nucleaire Holocaust komt er zeer zeker aan op aarde. De mensheid is verdoemd om zichzelf te vernietigen.

---------------------------------------
SF Aliens Space 1999, advies van Kapitein KOENIG aan Aliens:
'Life is better than no life'

Skobelev 25 april 2022 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9912775)
Verwant: Kan je jodiumtabletten slikken om je overlevingskansen te vergroten?

Eigenlijk niet echt. Jodiumtabletten hebben zin bij kinderen, jongeren en een beetje bij volwassenen tot 40 jaar, in het geval van een ongeluk met een kerncentrale, mits je voordat je tabletten op zijn weg kunt komen uit de besmette zone. Bij een kernbom is jodium een te klein deel van het probleem om de maatregel heel zinnig te maken. Zie het hooguit als een aanvullende maatregel, ergens op de lijst na een ondergrondse schuilplaats, water, voedsel, een serieus luchtfilter, vervoer, een visum voor een niet gebombardeerd land, gereedschap, communicatieapparatuur, en misschien wat munitie, conserveermiddelen en kruiden, goud of zilver en Playboy centerfolds als ruilmiddelen. Plus natuurlijk een semi-magische get out of the first post of this thread free card.

Natuurlijk wel, en een alu-hoedje opzetten ook.

Aenigma 2 mei 2022 15:27

beste wat je doet na een kernaanval is binnen blijven volgens filmpjes die ik gezien heb.
24-48u binnen blijven tot alle neerslag gedaald is, de meeste doden gaan uiteindelijk daarvan komen omdat men nu eenmaal buiten komt om familie/vrienden te zoeken.
+ zo diep mogelijk in het gebouw blijven hoe meer beton boven je kop hoe beter


verder water en proteïne poeder en eventueel multivit is al wat je nodig hebt om te overleven voor een redelijke tijd.(uiteraard niet ideaal)
alle 3 kan je redelijk lang opslaan(paar jaar), de laatste 2 neemt niet zoveel plaats in en word vaak over het hoofd gezien als het looten/hoarden begint.

Henri1 2 mei 2022 18:16

MorsDood, Konijn, Zo dood als een Pier, kies maar…..

Universalia 2 mei 2022 22:30

Er zijn al tal van landen waar men zijn burgers gaat aanraden om het op een hamsteren te zetten.

Dat lijkt mij toch een duidelijk bewijs te zijn dat men er echt niet gerust is in welke 'wending' de oorlog Rusland vs. Oekraïne zou kunnen nemen.

p.s.

Een bericht waar ik tijdens het surfen op het net op 'botste' maakt de zaak er niet gezelliger op.

Saoedi´s blameren Biden: gaan openlijk aan de kant van Rusland staan

Dit alles had te maken met het volgende:

Citaat:

Kroonprins Mohammed Bin Salman Al Saud, ook minister van Defensie van Saoedi-Arabië, heeft de meermaals naar voren gebrachte eis van de VS afgewezen de olieproductie op te voeren om Rusland schade toe te brengen. Hoge Amerikaanse energievertegenwoordigers waren regelmatig in Riyad te vinden, voor het laatst enkele dagen voor het begin van de speciale militaire operatie van Poetin in de Oekraïne. De Saoedi´s bleven hard, ze staan ook in het Oekraïne-conflict duidelijk aan de kant van Rusland.
Er was ook ergens een 'leuk' clipje te vinden: Saudi Arabia TV mocks Biden’s cognitive decline in ‘hilarious’ comedy skit

Zullen wij het dan ook maar op een hamsteren zetten of zou dat te voorbarig zijn?

Rudy 3 mei 2022 10:24

Ik vraag mij af waarom deze discussie zich in fact-checking bevindt.
De feiten zijn wat ze zijn.

Rudy 3 mei 2022 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 9917647)
Hoe lang blijft die radioactieve straling eigenlijk hangen? en hoever reikt het?

Om het praktisch te krijgen: stel er ontploft een nucleaire bom in Vlaanderen, en je bent op vakantie in Spanje. Kom je er dan waarschijnlijk zonder kleerscheuren vanaf, of bestaat de kans dat de straling ook jouw zal bereiken?

Waar radioactief stof neerdwarrelt is dit voor eeuwig, tenzij je de grond saneert. Radioactief materiaal kan je niet vernietigen.

Bovenbuur 3 mei 2022 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9952640)
Ik vraag mij af waarom deze discussie zich in fact-checking bevindt.
De feiten zijn wat ze zijn.

Ik vond dat er weleens wat feiten in dit subforum mochten staan, en het leek mij ook wel een interessante casus. Je hoort nog weleens wisselende verhalen, variërend van "erg maar te overleven" tot "de hele wereld is permanent onbewoonbaar voor al het leven behalve misschien kakkerlakken". Bovendien is het echt zo'n onderwerp waar misschien wel een of twee forummers dan heel veel verstand van blijken te hebben.

Rudy 3 mei 2022 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma (Bericht 9952297)
beste wat je doet na een kernaanval is binnen blijven volgens filmpjes die ik gezien heb.
24-48u binnen blijven tot alle neerslag gedaald is, de meeste doden gaan uiteindelijk daarvan komen omdat men nu eenmaal buiten komt om familie/vrienden te zoeken.
+ zo diep mogelijk in het gebouw blijven hoe meer beton boven je kop hoe beter


verder water en proteïne poeder en eventueel multivit is al wat je nodig hebt om te overleven voor een redelijke tijd.(uiteraard niet ideaal)
alle 3 kan je redelijk lang opslaan(paar jaar), de laatste 2 neemt niet zoveel plaats in en word vaak over het hoofd gezien als het looten/hoarden begint.

Als je binnen blijft heb je al een luchtzuiveringsinstallatie nodig als je je in de zone van de fall-out bevindt. Het radioactief stof vermengt zich met lucht. De beste oplossing is nog steeds zo snel mogelijk de zone verlaten om zo weinig mogelijk RAD op te doen.
Het binnenblijven, onder de grond, heeft enkel zin voor wie zich niet zo ver van het ground zero (GZ) bevindt en dit om de schokgolf en de hittegolf te weerstaan. De afstand is afhankelijk van de kracht van de bom.
Het belangrijkste effect van een nucleair wapen is nog steeds de verwoestende schokgolf en de hittegolf. De radioactieve zone rond het GZ en de radioactieve fall-out (afhankelijk van de windrichting) is een neveneffect die het terrein onbewoonbaar maakt en het dus onmogelijk maakt om het in te palmen.

Rudy 3 mei 2022 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9952689)
Ik vond dat er weleens wat feiten in dit subforum mochten staan, en het leek mij ook wel een interessante casus. Je hoort nog weleens wisselende verhalen, variërend van "erg maar te overleven" tot "de hele wereld is permanent onbewoonbaar voor al het leven behalve misschien kakkerlakken". Bovendien is het echt zo'n onderwerp waar misschien wel een of twee forummers dan heel veel verstand van blijken te hebben.

ok. Ik wist niet dat het bewust bedoeld was.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be