Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Werken tot je 67ste? Belg is vroege vogel op pensioenvlak (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241441)

Universalia 6 december 2017 05:27

Werken tot je 67ste? Belg is vroege vogel op pensioenvlak
 
Werken tot je 67ste? Belg is vroege vogel op pensioenvlak

Citaat:

De Belg gaat nog altijd relatief jong op pensioen, zo blijkt uit de statistieken voor 2016 van de Oeso, de organisatie van industriële landen. Belgische mannen gingen vorig jaar gemiddeld op 61,3 jaar op pensioen, voor vrouwen was dat zelfs 59,7 jaar. België bevindt zich hiermee in de staart van het peloton: enkel in Frankrijk, Slovakije en Luxemburg gaan mannen nog vroeger op pensioen, bij de vrouwen doet enkel Slovakije het ‘slechter’.
Citaat:

Belgisch minister van Pensioenen, Daniël Bacquelaine, ziet in het rapport van de Oeso het bewijs dat de pensioenen verder moeten worden hervormd.
Misschien had men dat allemaal beter gelaten zoals het voordien was?

Of was het geld om de pensioenen uit te betalen op?

Geen idee van ... :roll:

Vlad 6 december 2017 05:29

Vervang Belg door Babyboomer aub.

alberto 6 december 2017 08:17

België zit naar het schijnt bij de laagste pensioenen van Europa, toch willen velen zo vroeg mogelijk op pensioen.

reservespeler 6 december 2017 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8589355)
Werken tot je 67ste? Belg is vroege vogel op pensioenvlak





Misschien had men dat allemaal beter gelaten zoals het voordien was?

Of was het geld om de pensioenen uit te betalen op?

Geen idee van ... :roll:

Vroeg op pensioen gaan, sommigen die levenslang doppen, een goede gezondheidszorg, het OCMW van de wereld, ...
Dit alles moet betaald worden door steeds minder mensen.

De schoofzak 6 december 2017 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8589355)
Werken tot je 67ste? Belg is vroege vogel op pensioenvlak





Misschien had men dat allemaal beter gelaten zoals het voordien was?

Of was het geld om de pensioenen uit te betalen op?

Geen idee van ... :roll:

Dat begrijp ik niet.

Kristof Piessens 6 december 2017 08:50

Het principe van blijven werken tot je het niet meer aankan wegens medische redenen en of wegens afname fysieke fitheid je niet meer in staat bent om te komen werken, geldt niet meer zeker....

Voor een steeds groter wordende groep gepensioneerden zijn er te weinig jongeren die dat kunnen ophoesten en eenmaal zelf op pensioen wordt de groep van jongeren steeds kleiner en kleiner tot er niets van pensioen overblijft....rampzalige economie denk ik dan !!

Het Verzet 6 december 2017 08:51

Och de gewoonlijke "schuif maar door naar de volgende generaties" mentaliteit.

Tavek 6 december 2017 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 8589392)
België zit naar het schijnt bij de laagste pensioenen van Europa, toch willen velen zo vroeg mogelijk op pensioen.

Loopbanen dragelijker maken.

De Belg kent een citroenloopbaan: alles moet gebeuren in de periode 30-45.

Huis kopen/bouwen/renoveren, kinderen krijgen, carriere maken.....

Jay-P. 6 december 2017 09:57

Dan hebben ze wel nog 12 jaar om eraan te beginnen? Amaai.

Universalia 6 december 2017 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8589428)
Och de gewoonlijke "schuif maar door naar de volgende generaties" mentaliteit.

De hamvraag die hierbij rijst is dan: wie zullen die volgende 'generaties' zijn?

Een 'probleem' doorschuiven is een vrij simpele 'oplossing' die meestal getuigt van onkunde maar ... (die eeuwige maar toch! :roll: )

Tavek 6 december 2017 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8589458)
Dan hebben ze wel nog 12 jaar om eraan te beginnen? Amaai.

De meeste van mijn leeftijdsgenoten kopen hun huis en kinderen in hun vroege 30'er jaren.

Eerst studeren (tot 23), dan wat jobhoppen, reizen, samenwonen om uiteindelijk "er aan te beginnen" als ze de 30 passeren.

De beginsalarissen zijn vaak ook onvoldoende om een huis op te kopen en enkele jaren klein huren laat toe om een voorschot bijeen te sparen.

Jay-P. 6 december 2017 10:03

Sorry, 'k dacht dat ge het over de jaren 30 tot 45 had.
My bad. :-(

Jay-P. 6 december 2017 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8589464)
De meeste van mijn leeftijdsgenoten kopen hun huis en kinderen in hun vroege 30'er jaren.
Eerst studeren (tot 23), dan wat jobhoppen, reizen, samenwonen om uiteindelijk "er aan te beginnen" als ze de 30 passeren.
De beginsalarissen zijn vaak ook onvoldoende om een huis op te kopen en enkele jaren klein huren laat toe om een voorschot bijeen te sparen.

Niet veralgemenen he! Ik ben niet de meeste... (no offence).
Ik heb groter gehuurd (omdat ik dat 'groter' kopen niet kon betalen toen) tot ik 40 was en daarna cash gebouwd zoals ik het zag en wel kon betalen.
De hele boel een dikke 10 jaar later verkocht en betere oorden opgezocht.
KISS principe in praktijk.

fox 6 december 2017 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8589464)
De meeste van mijn leeftijdsgenoten kopen hun huis en kinderen in hun vroege 30'er jaren.

Eerst studeren (tot 23), dan wat jobhoppen, reizen, samenwonen om uiteindelijk "er aan te beginnen" als ze de 30 passeren.

De beginsalarissen zijn vaak ook onvoldoende om een huis op te kopen en enkele jaren klein huren laat toe om een voorschot bijeen te sparen.

U hebt het niet over uw leeftijdsgenoten, u hebt het over uw vriendenkring. De meeste van uw leeftijdsgenoten studeerden niet tot hun 23 maar gingen aan de slag op hun 18 of vroeger en kennen vaak een compleet andere levensloop tussen hun 18 en 40ste.

Jantje 6 december 2017 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8589562)
U hebt het niet over uw leeftijdsgenoten, u hebt het over uw vriendenkring. De meeste van uw leeftijdsgenoten studeerden niet tot hun 23 maar gingen aan de slag op hun 18 of vroeger en kennen vaak een compleet andere levensloop tussen hun 18 en 40ste.

Zij die school liepen tot hun 18de, omdat er leerplicht tot hun 18de werd ingevoerd, bleven vaak tot hun 23ste passief op de arbeidsmarkt.

Maar er is een andere reden waarom men die leeftijd heeft verhoogt.
Men wil namelijk bekomen dat men een loopbaan van 40 jaar haalt voor men stopt met werken.
Vandaag zijn er veel mensen op rust of pensioen die amper 25 jaar hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid

Gipsy 6 december 2017 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8589583)
Zij die school liepen tot hun 18de, omdat er leerplicht tot hun 18de werd ingevoerd, bleven vaak tot hun 23ste passief op de arbeidsmarkt.

Maar er is een andere reden waarom men die leeftijd heeft verhoogt.
Men wil namelijk bekomen dat men een loopbaan van 40 jaar haalt voor men stopt met werken.
Vandaag zijn er veel mensen op rust of pensioen die amper 25 jaar hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid

Ik ben er 70 en blij dat ik nog kan werken en nog altijd even hard en nog altijd veeleisend.

alberto 6 december 2017 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8589455)
Loopbanen dragelijker maken.

De Belg kent een citroenloopbaan: alles moet gebeuren in de periode 30-45.

Huis kopen/bouwen/renoveren, kinderen krijgen, carriere maken.....

Loopbanen dragelijker maken zou helpen om na bv. uw 55ste langer te blijven werken.

Maar het is geen antwoord op de vraag waarom mensen toch op pensioen willen met de laagste pensioenen.
Het moet toch zijn dat ze over voldoende geld beschikken om dit te kunnen doen of zou het iets te maken kunnen met het feit dat mensen beseffen dat hun aardse tijd hier bijna verstreken is, niet iedereen wordt 90, er liggen er veel op 't kerkhof tussen de 60 en 70.

alberto 6 december 2017 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8589608)
Ik ben er 70 en blij dat ik nog kan werken en nog altijd even hard en nog altijd veeleisend.

Werken op politics.be zeker.;-)

alberto 6 december 2017 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8589583)
Zij die school liepen tot hun 18de, omdat er leerplicht tot hun 18de werd ingevoerd, bleven vaak tot hun 23ste passief op de arbeidsmarkt.

Maar er is een andere reden waarom men die leeftijd heeft verhoogt.
Men wil namelijk bekomen dat men een loopbaan van 40 jaar haalt voor men stopt met werken.
Vandaag zijn er veel mensen op rust of pensioen die amper 25 jaar hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid

Zij die school liepen tot hun 18de kwam niet enkel door de schoolplicht maar veel gasten hadden op dat moment wat toen nog een A2 diploma noemde behaald en konden gaan werken of een jaartje legerdienst doen en dan gaan werken.

Tavek 6 december 2017 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8589562)
U hebt het niet over uw leeftijdsgenoten, u hebt het over uw vriendenkring. De meeste van uw leeftijdsgenoten studeerden niet tot hun 23 maar gingen aan de slag op hun 18 of vroeger en kennen vaak een compleet andere levensloop tussen hun 18 en 40ste.

I beg to differ: het aantal hoger opgeleiden stijgt ieder jaar en zal nu rond de helft van de jongeren zitten.

Maar in de generatie die nu op pensioen aan het gaan is (waar de cijfers over gaan) is dit uiteraard anders.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be