Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   De wetenschappers en hun onderzoeken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250213)

Jantje 1 oktober 2019 06:21

De wetenschappers en hun onderzoeken.
 
Citaat:

Jarenlang kregen we van wetenschappers en diëtisten te horen dat we minder rood vlees moesten eten. De consumptie daarvan zou namelijk leiden tot verhoogde kans op kanker, hart- en vaatziekten. Die claim wordt nu betwist door een onderzoek dat deze week werd gepubliceerd.

Volgens de wetenschappers is er onvoldoende bewijs dat minder rund- en varkensvlees eten onze gezondheid ten goede komt. De waargenomen effecten op de gezondheid zijn te klein om mensen te adviseren minder rood vlees te eten. Tot die conclusie komen 14 wetenschappers uit 7 verschillende landen die de afgelopen 3 jaar aan het onderzoek werkten.

De groep bestudeerde tientallen onderzoeken waar in totaal meer dan vier miljoen proefpersonen deelnamen. Ze vonden slechts zeer beperkte verbanden tussen het eten van rood vlees, bepaalde ziektes en overlijden. De onderzoekers vinden de waargenomen effecten op groepsniveau niet overtuigend genoeg om dat terug te leiden tot het individu. Volgens de onderzoekers kun je dus niet stellen dat het onverstandig is om rood vlees te eten.
Critici

De studie kan echter op flinke kritiek rekenen. Nog voor dat het onderzoek verscheen, verzochten sommigen wetenschappers om de publicatie uit te stellen. Enkele onderzoekers van Harvard University stellen zelfs dat de conclusies van het onderzoek “de geloofwaardigheid van de voedingswetenschap ondermijnen en het vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek aantasten.” Ook de Amerikaanse Hartstichting, en de Amerikaanse Stichting tegen Kanker zijn niet te spreken over het onderzoek.

De onenigheid tussen de wetenschappers lijkt vooral te draaien om de manier waarop onderzoek wordt gedaan naar eetgewoonten en hun effecten op de gezondheid. Dit maakt het voor buitenstaanders lastig om te beoordelen wie er gelijk heeft. Maar ook voor medici en diëtisten blijft het lastig om op basis van van het bestaande - imperfecte - onderzoek concreet advies te geven aan patiënten.


https://www.hln.be/nina/fit-gezond/o...lees~a20b7a60/

Nu dit is niet de eerste keer dat een groep wetenschappers het verhaal over rood vlees naar de vuilbak verwijzen.
Het is niet de eerste keer dat er groepen wetenschappers zijn die beweren dat de resultaten van de onderzoeken naar het verband tussen kanker en rood vlees geen bewezen gevolgen aantonen.

Universalia 1 oktober 2019 19:35

In een ver verleden was er een serie die naamde: "Jongens en Wetenschap"


Yog Sothoth 1 oktober 2019 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9127630)
https://www.hln.be/nina/fit-gezond/o...lees~a20b7a60/

Nu dit is niet de eerste keer dat een groep wetenschappers het verhaal over rood vlees naar de vuilbak verwijzen.
Het is niet de eerste keer dat er groepen wetenschappers zijn die beweren dat de resultaten van de onderzoeken naar het verband tussen kanker en rood vlees geen bewezen gevolgen aantonen.

Dit soort studies is dan ook aartsmoeilijk. Je kan moeilijk een groep proefpersonen op een jarenlang dieet van alleen rood vlees zetten en een controlegroep al die tijd alleen kip voederen.

Jantje 2 oktober 2019 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yog Sothoth (Bericht 9128564)
Dit soort studies is dan ook aartsmoeilijk. Je kan moeilijk een groep proefpersonen op een jarenlang dieet van alleen rood vlees zetten en een controlegroep al die tijd alleen kip voederen.

Dergelijke onderzoeken zijn inderdaad niet eenvoudig.

Hoewel ze zelfs een heel ruim aanbod hebben voor hun onderzoeken.
De eetgewoontes verschillen namelijk nogal wat en in de VS eten ze namelijk veel meer rood vlees dan in België en Nederland.
Ze moeten dus geen groep proefpersonen op een dieet zetten, ze hebben slechts de groepen met elkaar te vergelijken.

Maar in de jaren 70 en 80 van vorige eeuw was 1/2 van de Amerikanen als te vet en te dik, door hun eetgewoontes.
In de loop van de 21ste eeuw hebben wij in Europa veel van hun eet en leef gewoontes overgenomen en vandaag kampt dus ook in België en Nederland 1/2 van de burgers met overgewicht.

Eduard Khil 2 oktober 2019 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9128414)
In een ver verleden was er een serie die naamde: "Jongens en Wetenschap"


ik had het meer voor "hoe en waarom"

Universalia 2 oktober 2019 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9129445)
ik had het meer voor "hoe en waarom"

Volgende kende ik vrij snel vanbuiten. :rofl:


Dadeemelee 2 oktober 2019 20:35

Het is eigenlijk heel simpel: eet gewoon wat gevarieerd. Iedereen weet dat alle dagen biefstuk-friet niet gezond is.

kojak 2 oktober 2019 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9129580)
Het is eigenlijk heel simpel: eet gewoon wat gevarieerd. Iedereen weet dat alle dagen biefstuk-friet niet gezond is.

Zo simpel als bonjour dus.

Moest je alles geloven wat men schrijft over 'gezond eten', dan waren we met zen allen binnen de korste keren Biafraantjes, want we zouden gewoonweg niets meer mogen eten.

kojak 2 oktober 2019 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9129575)
Volgende kende ik vrij snel vanbuiten. :rofl:


Enne, weet je het nog ?



Goed zo ! :p

kojak 2 oktober 2019 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9128414)
In een ver verleden was er een serie die naamde: "Jongens en Wetenschap"


Ik denk dat ik er thuis in mijn catacomben nog enkele heb liggen.
Ook een reeks waar ik verzot op was. :thumbsup:

Eduard Khil 3 oktober 2019 16:56

meer drinken

Universalia 18 oktober 2019 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9129588)
Enne, weet je het nog ?



Goed zo ! :p

Deze niet vergeten!!!!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be