Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vlaamse kinderen moeten excelleren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246385)

Guinevere 5 december 2018 21:51

Vlaamse kinderen moeten excelleren
 
Volgens de NVA. Wat houdt dit in? Altijd de beste willen zijn. Ok, er kan maar één, hoogstens drie, de beste zijn. Wat met de rest? Hebben die ook nog recht op een plaats in de klas, op scholing, hoger onderwijs, etc? Dit soort praat is kinderen gewoon een schuldgevoel of depressie bezorgen. FU tegen excelleren. In een goede samenleving neem je iedereen mee in de vooruitgang.

Jan van den Berghe 5 december 2018 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8876605)
Volgens de NVA. Wat houdt dit in? Altijd de beste willen zijn. Ok, er kan maar één, hoogstens drie, de beste zijn. Wat met de rest? Hebben die ook nog recht op een plaats in de klas, op scholing, hoger onderwijs, etc? Dit soort praat is kinderen gewoon een schuldgevoel of depressie bezorgen. FU tegen excelleren. In een goede samenleving neem je iedereen mee in de vooruitgang.

Neen, dat betekent dat niet. Wel dat iedereen kan uitblinken in zijn of haar talenten.

Mambo 5 december 2018 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8876605)
Volgens de NVA. Wat houdt dit in? Altijd de beste willen zijn. Ok, er kan maar één, hoogstens drie, de beste zijn. Wat met de rest? Hebben die ook nog recht op een plaats in de klas, op scholing, hoger onderwijs, etc? Dit soort praat is kinderen gewoon een schuldgevoel of depressie bezorgen. FU tegen excelleren. In een goede samenleving neem je iedereen mee in de vooruitgang.

Ben niet goed mee nu.
Is je probleem dat ze Excel moeten leren?

daiwa 6 december 2018 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8876624)
Ben niet goed mee nu.
Is je probleem dat ze Excel moeten leren?

:lol:

Elio di Supo 6 december 2018 06:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8876605)
Volgens de NVA. Wat houdt dit in? Altijd de beste willen zijn. Ok, er kan maar één, hoogstens drie, de beste zijn. Wat met de rest? Hebben die ook nog recht op een plaats in de klas, op scholing, hoger onderwijs, etc? Dit soort praat is kinderen gewoon een schuldgevoel of depressie bezorgen. FU tegen excelleren. In een goede samenleving neem je iedereen mee in de vooruitgang.

Excelleren betekent het beste in jezelf naar boven halen. Maar ik begrijp dat je daar tegen bent.

Zipper 6 december 2018 11:13

De islam excelleert in domheid en leegheid, want die cultus belemmert en verhindert elke vorm van wetenschappelijk onderzoek.

Anna List 6 december 2018 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8876605)
Volgens de NVA. Wat houdt dit in? Altijd de beste willen zijn. Ok, er kan maar één, hoogstens drie, de beste zijn. Wat met de rest? Hebben die ook nog recht op een plaats in de klas, op scholing, hoger onderwijs, etc? Dit soort praat is kinderen gewoon een schuldgevoel of depressie bezorgen. FU tegen excelleren. In een goede samenleving neem je iedereen mee in de vooruitgang.

je lijkt het woord excelleren niet geheel te vatten.

nog een voorbeeldje dan maar :

van alle godsdiensten ter wereld excelleert de islam in het onderdrukken van vrouwen- en holebirechten en rechten van niet-gelovigen.

duidelijk? :p

Tavek 6 december 2018 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8876605)
Volgens de NVA. Wat houdt dit in? Altijd de beste willen zijn. Ok, er kan maar één, hoogstens drie, de beste zijn. Wat met de rest? Hebben die ook nog recht op een plaats in de klas, op scholing, hoger onderwijs, etc? Dit soort praat is kinderen gewoon een schuldgevoel of depressie bezorgen. FU tegen excelleren. In een goede samenleving neem je iedereen mee in de vooruitgang.

Dat is het onderscheid tussen u en mij. Ik wil excelleren, het beste bereiken wat ik kan.

Jullie zijn content met de middenmaat.

Niet komen zagen als je geen geld hebt of in een half krot woont he....want uw offering naar werkgevers of klanten is ook naargelang.

Guinevere 6 december 2018 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8876932)
Dat is het onderscheid tussen u en mij. Ik wil excelleren, het beste bereiken wat ik kan.

Jullie zijn content met de middenmaat.

Niet komen zagen als je geen geld hebt of in een half krot woont he....want uw offering naar werkgevers of klanten is ook naargelang.

Middelmatige offering naar werkgevers en klanten toe?
Ja kijk, ik heb nog een privé-leven. Je denkt toch niet dat ik 24/24 en 7/7 met mijn job bezig ben; in euro betaalde job dus. Dit is gewoon niet mogelijk. Vaak is het 's morgens even herorienteren als ik op het werk aankom en gelukkig bestaan er nog agenda's.

Zo dient de school te begrijpen dat kinderen ook een privé-leven hebben. En daar ook recht op hebben.

En asociale overijverige mensen dient men te straffen ipv belonen in een samenleving. Of straffen die zichzelf? Er zijn niet voor niets burn-outs, jarenlange zieken, enz.

Tavek 6 december 2018 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8877086)
Middelmatige offering naar werkgevers en klanten toe?
Ja kijk, ik heb nog een privé-leven. Je denkt toch niet dat ik 24/24 en 7/7 met mijn job bezig ben; in euro betaalde job dus. Dit is gewoon niet mogelijk. Vaak is het 's morgens even herorienteren als ik op het werk aankom en gelukkig bestaan er nog agenda's.

Zo dient de school te begrijpen dat kinderen ook een privé-leven hebben. En daar ook recht op hebben.

En asociale overijverige mensen dient men te straffen ipv belonen in een samenleving. Of straffen die zichzelf? Er zijn niet voor niets burn-outs, jarenlange zieken, enz.

Als het aan mij lag was er nog 0,0 solidariteit tussen "asociale overijverige mensen" en "de rest". Dan mocht de rest doen wat ze zelf wilden de hele dag, ergens onder een viaduct ofzo in een kartonnen doos.

Het Verzet 6 december 2018 14:40

Kom, kom, het is ook maar werk hé.

Guinevere 6 december 2018 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8877129)
Als het aan mij lag was er nog 0,0 solidariteit tussen "asociale overijverige mensen" en "de rest". Dan mocht de rest doen wat ze zelf wilden de hele dag, ergens onder een viaduct ofzo in een kartonnen doos.

Wat heeft dit met school en kinderen te maken?
Ik vind dat de nva verkeerde accenten ligt in het onderwijs. Ze doen alsof ze het kokend water hebben uitgevonden. Waarom zo blijven hameren op excelleren, competitie, enz.? Zonder hun gezever gebeurt dit ook al genoeg in een klas. En ouders verwachten vaak ook dat hun kinderen zeer hoge scores halen. Vinden dat het onderwijssysteem hervormingen nodig heeft, zodat kinderen beter presteren (voor de arbeidsmarkt), is niet hetzelfde als zeggen dat kinderen moeten excelleren.


En ook hoe groot is die solidariteit van hoge inkomens tov de lage in België? Heb je daar cijfers van? Veel hoge inkomens ontduiken net zelf massa's belastingen.

Zipper 6 december 2018 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8877196)
Wat heeft dit met school en kinderen te maken?
Ik vind dat de nva verkeerde accenten ligt in het onderwijs. Ze doen alsof ze het kokend water hebben uitgevonden. Waarom zo blijven hameren op excelleren, competitie, enz.? Zonder hun gezever gebeurt dit ook al genoeg in een klas. En ouders verwachten vaak ook dat hun kinderen zeer hoge scores halen. Vinden dat het onderwijssysteem hervormingen nodig heeft, zodat kinderen beter presteren (voor de arbeidsmarkt), is niet hetzelfde als zeggen dat kinderen moeten excelleren.
En ook hoe groot is die solidariteit van hoge inkomens tov de lage in België? Heb je daar cijfers van? Veel hoge inkomens ontduiken net zelf massa's belastingen.

Ja, t'is duidelijk in onze scholen dat dit voor islamieten geen issue is. :roll:

Elio di Supo 6 december 2018 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8877196)
En ook hoe groot is die solidariteit van hoge inkomens tov de lage in België? Heb je daar cijfers van? Veel hoge inkomens ontduiken net zelf massa's belastingen.

Is dat een reden om educatieve achterstelling goed te praten? Uiteindelijk investeer je toch in jezelf hoor. Solidariteit is goed maar zelfstandigheid is beter.

De schoofzak 6 december 2018 18:53

Vlaamse kinderen moeten excelleren, denk jij dat de nva zou beweren?

Dat is dan wel tegen mijn visie, die namelijk is:

alle kinderen moeten alle kansen krijgen om te excelleren.

En die naar mijn bescheiden mening ook de visie van de nva is.
Andere partijen durven daar nog al eens aan tornen.
Die willen vb. dat de beter studerende kinderen zich de helft van de tijd maar moeten vervelen in de klas, om per sé een minder studerend kind toch subjonctif passé door de strot te wringen.

Steben 6 december 2018 19:45

Allee ze zeggen nog eens niets goed.
Natuurlijk mag onderwijs niet dienen om kinderen middelmaats te maken.

Alleen is het zo dat de daling van de kwaliteit van het onderwijs én het bijhorend niveau van de leerlingen internationaal gezien hand in hand gaat met de periode sinds NVA in de regeringen zit.

Tavek 6 december 2018 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8877505)
Allee ze zeggen nog eens niets goed.
Natuurlijk mag onderwijs niet dienen om kinderen middelmaats te maken.

Alleen is het zo dat de daling van de kwaliteit van het onderwijs én het bijhorend niveau van de leerlingen internationaal gezien hand in hand gaat met de periode sinds NVA in de regeringen zit.

Je zoekt correlatie die er geen is.

De grote influx van vreemdelingen die niet in staat zijn de lat te halen is een eerder logischere verklaring. Dan verlaagt men de lat maar.

De schoofzak 7 december 2018 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8877505)
Allee ze zeggen nog eens niets goed.
Natuurlijk mag onderwijs niet dienen om kinderen middelmaats te maken.

Alleen is het zo dat de daling van de kwaliteit van het onderwijs én het bijhorend niveau van de leerlingen internationaal gezien hand in hand gaat met de periode sinds NVA in de regeringen zit.

Naar mijn aanvoelen is die daling begonnen in de tijd van de invoering van de moderne wiskunde.
Toen begon de sfeer "als het moeilijk is, laat het vallen, liever dan uit te dagen tot inspanning".
Anders gezegd: liever iedereen een diploma geven, dan te selecteren wie voor welk niveau echt bekwaam is.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be