Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Wat met de alcohol in handgels? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254564)

BigF 3 augustus 2020 18:20

Wat met de alcohol in handgels?
 
Ik werk in de drukkerij-sector en daar is men al jarenlang bezig te proberen alcohol uit het drukproces te weren wegens niet milieuvriendelijk.

Veelal wordt er gedrukt met een combinatie van water (om de niet te bedrukken delen te vrijwaren van inkt) en inkt. In dat water zit een beetje alcohol (2 a 10% IPA). Die alcohol vervliegt in de droger en wordt in het beste geval afgebrand in een naverbrander of in het slechtste geval gewoon in de lucht geloosd.
En daar wil men vanaf.

Wat nu met de alcohol in de massaal gebruikte handgels? Dat is wel geen pure IPA (al zit dat volgens mij ook in handgels) maar toch minstens 70% ethanol.
En dat vervliegt ook bij gebruik.

Heeft iemand een idee hoeveel tonnen alcohol er sinds de corona-crisis op die manier al in de lucht terecht zijn gekomen? En wat de gevolgen daarvan zijn?

En dus logischerwijs: komt er na de corona-crisis een handgel-taks?

patrickve 3 augustus 2020 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9405354)
Ik werk in de drukkerij-sector en daar is men al jarenlang bezig te proberen alcohol uit het drukproces te weren wegens niet milieuvriendelijk.

Wat is er niet milieu vriendelijk aan alcohol ???

De schoofzak 3 augustus 2020 19:51

Ja gvd, sinds die vleermuisgriep in het land is, heb ik al meer alcohol over mijn handen gewreven, dan in mijn keelgat gegoten.

maddox 3 augustus 2020 22:29

IPA is isopropanolalcohol. Geen ethanol. En IPA, da's geen vriendelijk goedje.

Het is een niet zo giftig alternatief om ethanol ondrinkbaar mee te maken.

Dadeemelee 4 augustus 2020 09:59

Alcohol is een solvent en niet alle solventen zijn alcohol. De meest gevaarlijke (trichloorethyleen etc) zijn allang verboden. Ethanol is weinig schadelijk, isopropanol al wat meer. Maar echt gevaarlijk zijn ze niet in de concentraties waar ze verdampen.

Ik persoonlijk gebruik een gel met ethanol. Dat riekt nog goed ook.

Bach 4 augustus 2020 10:19

Kan je niet wat alcohol uit de doe het zelf mengen met wat glycerine om zelf een effectieve gel te maken?

Dadeemelee 4 augustus 2020 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9405908)
Kan je niet wat alcohol uit de doe het zelf mengen met wat glycerine om zelf een effectieve gel te maken?

Is zelfs niet nodig. Pure alcohol wat verdunnen. Die glycerine of andere ‘moisturiser’ is enkel nodig als je het heel veel gebruikt.

looneytoon1975 5 augustus 2020 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9405478)
Ja gvd, sinds die vleermuisgriep in het land is, heb ik al meer alcohol over mijn handen gewreven, dan in mijn keelgat gegoten.

Ik nie, dan heb ik toch òf een hygiëne- òf een drankprobleem.

Stultitiae 10 augustus 2020 00:17

Citaat:

The FDA is warning people to avoid more than 100 brands of hand sanitizers because they may contain methanol, a substance that can be toxic when absorbed through the skin. Many were labeled as containing ethanol, which is safe, but tested positive instead for methanol, also known as wood alcohol.

https://www.webmd.com/lung/news/2020...00000013587836
"In België is zoiets on-mo-ge-lijk want wij hanteren strikte kwaliteitsnormen en blablabla..." :-)

Daar komt nog bij dat al dat handgelgebruik de huid 'vernielt' en samen met de maskers, afstandsregels, het zonlichtgebrek wegens ophokking (binnenkort weer korte dagen) de immuniteit verzwakt. Voor gezonde personen kan dat allemaal nog meevallen, maar voor wie al zwak of overgevoelig voor chemicaliën is (jawel!), kan dat een extra zetje bergafwaarts zijn.

reservespeler 10 augustus 2020 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stultitiae (Bericht 9413269)
"In België is zoiets on-mo-ge-lijk want wij hanteren strikte kwaliteitsnormen en blablabla..." :-)

Daar komt nog bij dat al dat handgelgebruik de huid 'vernielt' en samen met de maskers, afstandsregels, het zonlichtgebrek wegens ophokking (binnenkort weer korte dagen) de immuniteit verzwakt. Voor gezonde personen kan dat allemaal nog meevallen, maar voor wie al zwak of overgevoelig voor chemicaliën is (jawel!), kan dat een extra zetje bergafwaarts zijn.

Dat is gewoon een klein beetje hulp bij de natuurlijke selectie.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

BigF 10 augustus 2020 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9405469)
Wat is er niet milieu vriendelijk aan alcohol ???

Geen idee, binnen de drukkerij-wereld is men in ieder geval volop bezig om het te weren...

Vlad 10 augustus 2020 13:24

We moeten dringend stoppen met handgels met alcohol te gebruiken. Kijk naar wat er in Blankenbergen gebeurd is. De lucht was zo zwanger van de alcohol dat er rellen uitbraken.

BigF 18 augustus 2020 16:19

Geen enkele 'groene' die daar een probleem van wil maken?
Jammer...

maddox 18 augustus 2020 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9413357)
Geen idee, binnen de drukkerij-wereld is men in ieder geval volop bezig om het te weren...

Da's puur kostprijs door milieunormen. En mogelijke rechtszaken door zatte medewerkers.

Universalia 23 augustus 2020 09:04

Ik heb er in een ver verleden geweten die parfums dronken om toch maar een beetje alcohol binnen te krijgen omdat zij wegens geldgebrek géén 'pintje/fles drank' konden betalen.

Citaat:

Parfum en schoonmaakmiddelen bevatten grote hoeveelheden pure alcohol. Deze hoge concentratie van alcohol (97%) kan vrijwel direct dodelijk zijn.
8O

Eduard Khil 23 augustus 2020 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9413357)
Geen idee, binnen de drukkerij-wereld is men in ieder geval volop bezig om het te weren...

het klopt inderdaad dat veel alcohol zorgt voor problemen wanneer ik 's morgens zit te drukken op het toilet

cookie monster 23 augustus 2020 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9428010)
parfums dronken om toch maar een beetje alcohol binnen te krijgen.

8O

Dan zit je werkelijk diep en ben je zelfs verslaafd aan alcohol !!

Libro 24 augustus 2020 01:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9428010)
Ik heb er in een ver verleden geweten die parfums dronken om toch maar een beetje alcohol binnen te krijgen omdat zij wegens geldgebrek géén 'pintje/fles drank' konden betalen.



8O

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9428401)
Dan zit je werkelijk diep en ben je zelfs verslaafd aan alcohol !!

Herman Brood dronk zelfs de lensvloeistof van zijn dochter (terwijl daar bij mijn weten geen alcohol in zit).

Dadeemelee 24 augustus 2020 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9428576)
Herman Brood dronk zelfs de lensvloeistof van zijn dochter (terwijl daar bij mijn weten geen alcohol in zit).

Het zou nogal wat geven. Alcohol in uw ogen spuiten.

dalibor 24 augustus 2020 09:31

Ik vraag me ook af hoe gezond die handgels zijn als je weet dat mensen dingen om te eten met de handen vastpakken (boterhammen en zo). Je moet dus je handen ontsmetten met handgel, daarna wassen met water en zeep en afdragen. Zonier zit je lekker wat alcoholgel naar binnen te spelen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be