Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Congolese presidentsverkiezingen 2016 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222461)

Nr.10 27 augustus 2015 21:39

Congolese presidentsverkiezingen 2016
 
Ook in de DRC zijn er volgend jaar presidentsverkiezingen.

De datum van deze verkiezingen is voorzien voor 27 november 2016.

Voorspellingen?

(neo)geopolitiek 28 augustus 2015 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7798251)
Ook in de DRC zijn er volgend jaar presidentsverkiezingen.

De datum van deze verkiezingen is voorzien voor 27 november 2016.

Voorspellingen?

Volgens de grondwet moeten de verkiezingen idd plaatsvinden voor Dec 2016 maar ik vrees dat enerzijds het plan rondkrijgen (financieel) en anderzijds de gebrekkige werking van het CENI er zal toe leiden dat we een "glissement" krijgen en waarbij er een transitieperiode wordt ingelast waar KABILA vrolijk in het zadel blijft. Ik zie weinig "ernstige" kandidaten, Moïs Katumbe was er één maar werd volgens mij zwaar onder druk gezet om dit niet te doen (zien het vermeende vergifteggingsincident). Onder de huidige politieke klasse (vooral binnen het PPRD zitten enkel nog angsthazen die geen poot verzetten zonder het goedkeuren van de clan KABILA. Van de oude Tshisekedi moeten we buiten enkele folcloristische pogingen niet veel meer verwachten en BEMBA zit vrolijk in den HAAG.

Nr.10 28 augustus 2015 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 7798655)
Volgens de grondwet moeten de verkiezingen idd plaatsvinden voor Dec 2016 maar ik vrees dat enerzijds het plan rondkrijgen (financieel) en anderzijds de gebrekkige werking van het CENI er zal toe leiden dat we een "glissement" krijgen en waarbij er een transitieperiode wordt ingelast waar KABILA vrolijk in het zadel blijft. Ik zie weinig "ernstige" kandidaten, Moïs Katumbe was er één maar werd volgens mij zwaar onder druk gezet om dit niet te doen (zien het vermeende vergifteggingsincident). Onder de huidige politieke klasse (vooral binnen het PPRD zitten enkel nog angsthazen die geen poot verzetten zonder het goedkeuren van de clan KABILA. Van de oude Tshisekedi moeten we buiten enkele folcloristische pogingen niet veel meer verwachten en BEMBA zit vrolijk in den HAAG.

Een poging tot vergiftiging van Moïse Katumbi vond plaats in oktober van vorig jaar, 2014.
De gouverneur van toenmalig Katanga werd voor verzorging overgebracht naar een afdeling intensieve zorgen van een hospitaal in Londen.
Katumbi heeft een joodse vader en een moeder die behoort tot de Bemba etnische groep.
Op het ogenblik van de moordpoging ging het heel slecht in Katanga.
Volgens een rapport van de VN telde de toenmalige provincie op dat ogenblik 600.000 vluchtelingen.

Witte Kaproen 28 augustus 2015 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7798251)
Ook in de DRC zijn er volgend jaar presidentsverkiezingen.

De datum van deze verkiezingen is voorzien voor 27 november 2016.

Voorspellingen?

De huidige president die er nog wat jaartjes bij doet natuurlijk :roll:

C2C 29 augustus 2015 19:26

Min of meer akkoord met de analyse van neogeopolitiek.

Maar ik zie toch een andere factor: een mogelijke Chinese economische crisis. Als de huidige crisis in China verergert en zich doorzet tot 2016 zal de staatskas van Congo snel leegzijn. Gevolg: ambtenaren en société civile op straat, een zwak China dat steun aan Kabila verzwakt, en een machtsvacuüm tot gevolg.

Het zal in dat scenario afhangen van welke kandidaat Euro-Amerika dan naar voorschuiven. Kan Katumbi worden. Een zeer populair politicus als Bamanisa is jammer genoeg te blank om het te maken, die moet nog een paar termijnen wachten.

Jammer genoeg is voor dit ideale scenario, gebaseerd op de invloed van commodity prices op de Congolese politiek, de tijdspanne tekort.

Maar men moet daar rekening mee houden, want dit is de factor die Mobutu liet struikelen.

C2C 29 augustus 2015 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7799529)
De huidige president die er nog wat jaartjes bij doet natuurlijk :roll:

Ik ken persoonlijk ongeveer één miljoen congolezen die bereid zijn te sterven om dat tegen te houden.

Groupuscules onder bangala zijn al tot de tanden gewapend.

En wanneer zou blijken dat China door economische verzwakking (zie hierboven) Kabila niet meer onvoorwaardelijk kan steunen, kan Euro-Amerika gewoon een kogeltje in een enveloppe richting Kabila sturen. Niet moeilijk.


Ik blijf gokken op een uitschakeling van Kabila, en een gewenst machtsvacuüm dat Congo weer in een paar jaar instabiliteit jaagt. Daar hebben grote belangen het meest spek aan.

Eduard Khil 29 augustus 2015 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7798251)

Voorspellingen?

rellen en massale fraude

Eduard Khil 29 augustus 2015 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 7800300)
Ik ken persoonlijk ongeveer één miljoen congolezen

jawadde, als de die allemaal gaat moeten uitnodigen op een familiefeest, dat zal nogal een zaal zijn.

Nr.10 15 september 2015 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 7800300)
Ik ken persoonlijk ongeveer één miljoen congolezen die bereid zijn te sterven om dat tegen te houden.

Groupuscules onder bangala zijn al tot de tanden gewapend.

En wanneer zou blijken dat China door economische verzwakking (zie hierboven) Kabila niet meer onvoorwaardelijk kan steunen, kan Euro-Amerika gewoon een kogeltje in een enveloppe richting Kabila sturen. Niet moeilijk.

Ik blijf gokken op een uitschakeling van Kabila, en een gewenst machtsvacuüm dat Congo weer in een paar jaar instabiliteit jaagt. Daar hebben grote belangen het meest spek aan.

Kabila haalde de Lingala sprekende bevolking van de DRC niet erg veel stemmen.
In het oosten van het land stemde wel een grote meerderheid voor Kabila.
Naar de meningen die ik hier en daar kan opvangen is Kabila in Kinshasa niet erg populair.
Meer informatie over de bangala:
Bangala (peuple)

Eduard Khil 15 september 2015 13:10

ik voorspel dat een neger de verkiezingen gaat winnen

Nr.10 15 september 2015 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 7800299)
Min of meer akkoord met de analyse van neogeopolitiek.

Maar ik zie toch een andere factor: een mogelijke Chinese economische crisis. Als de huidige crisis in China verergert en zich doorzet tot 2016 zal de staatskas van Congo snel leegzijn. Gevolg: ambtenaren en société civile op straat, een zwak China dat steun aan Kabila verzwakt, en een machtsvacuüm tot gevolg.

Het zal in dat scenario afhangen van welke kandidaat Euro-Amerika dan naar voorschuiven. Kan Katumbi worden. Een zeer populair politicus als Bamanisa is jammer genoeg te blank om het te maken, die moet nog een paar termijnen wachten.

Jammer genoeg is voor dit ideale scenario, gebaseerd op de invloed van commodity prices op de Congolese politiek, de tijdspanne tekort.

Maar men moet daar rekening mee houden, want dit is de factor die Mobutu liet struikelen.

Bamanisa is getrouwd met de zuster van Jean-Pierre Bemba. Dat gaat helpen in Kinshasa.

Jean-Pierre Bemba zelf zal niet kunnen meedoen, wegens opsluiting in Den Haag, onder verdenking van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.

Over Bamamisa:
Bamanisa is married to the sister of former warlord and ICC jail inmate Jean-Pierre Bemba. His father, the late Dr. Alexandre Barlovatz, rumored to be from former Yugoslavia, is identified in historical narratives of Kisangani as a Belgian subject. Dr. Barlovatz moved to the Congo in the 1930s where he opened family practices wherever he went before permanently settling in Kisangani--then called Stanleyville. BRON
Bamamisa is voor 1/4 Congolees, voor 1/4 Belg en voor de helft Yugoslaaf:
Ma mère, Violette Nyakato est métisse congolaise belge, ma grand-mère est de l’Ituri. J’ai la nationalité congolaise depuis ma naissance, par la volonté de mes parents. Il n’avait jamais été question pour nous de partir du Congo, ma sœur et mon frère, avons très bien vécu notre position de jeunes métis et bien intégrés dans la communauté congolaise noire, métisse, et européenne. Vous savez, la province orientale est très métissée. BRON
Congolese nationaliteit. Gouverneur van de voormalige provincie Oriëntale, met als hoofdstad Kisangani.

fcal 15 september 2015 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7822505)
ik voorspel dat een neger de verkiezingen gaat winnen

En veel kans dat die persoon zowat 50 % zwarter is dan Obama.

Nr.10 21 mei 2016 00:18

Er blijken huurlingen met een Blackwater achtergrond te zijn opgedoken
in de onmiddellijke omgeving van Katumbi. Dit is wettelijk verboden in Congo.
Er loopt nu een officiële aanklacht tegen Katumbi, inclusief aanhoudingsbevel.
Lambert Mende, 19 mei: "Dhr. Katumbi is in beschuldiging gesteld.
Dhr. Katumbi kan zich niet meer vrij bewegen,
hij kan niet meer eender wat doen,
hij vormt het onderwerp van een aanhoudingsbevel." BRON
Katumbi had op 4 mei ll. aangekondigd kandidaat te zullen zijn bij de mogelijke presidentsverkiezingen eind dit jaar. BRON

Op 9 mei ll. moest Katumbi zich aanbieden bij het Parket-Generaal in Lubumbashi. BRON
Vorige week donderdag verklaarde
de Amerikaanse ambassade in Kinshasa
in een persbericht dat de aantijgingen
tegen de Amerikaan Darryl Lewis ongegrond waren.
Lewis is de Amerikaan die eerder,
samen met anderen, werd aangehouden.

Nr.10 6 januari 2019 02:51

Citaat:

De datum van deze verkiezingen is voorzien voor 27 november 2016.
Het werd 30 december 2018.

Dadeemelee 6 januari 2019 10:22

Het leek erop dat de oppositie ging winnen en nu is de bekendmaking van de resultaten uitgesteld.
Aiaiai, dat gaat daar weer wat worden.

Bovenbuur 6 januari 2019 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8906782)
Het leek erop dat de oppositie ging winnen en nu is de bekendmaking van de resultaten uitgesteld.
Aiaiai, dat gaat daar weer wat worden.

Eerst wordt het stemmen in grote gebieden al uitgesteld tot nadat de resultaten bekend zijn, en nou gaan ze de resultaten zelf ook nog uitstellen. 't is toch wat...

Nr.10 6 januari 2019 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8907201)
Eerst wordt het stemmen in grote gebieden al uitgesteld tot nadat de resultaten bekend zijn, en nou gaan ze de resultaten zelf ook nog uitstellen. 't is toch wat...

En het internet wordt afgesloten.

Stel u voor dat bij ons het internet afgesloten wordt ... omdat het verkiezingen zijn. Heel het land zou platliggen. Binnen de kortste keren overal tekorten. Binnen de maand gegarandeerd grote rellen. Alle grootwarenhuizen zouden geplunderd worden.

TREBRON 7 januari 2019 16:50

Congo was in 1960 een onbestuurbaar apenland en het is er niet op gebeterd, integendeel. Waarom willen ze nu kost wat kost die mensen beschaven. Laat die politiek vallen en ga allemaal terug naar jullie hut in de Savanne en wees gelukkig zoals in de tijd dat er daar nog geen blanken waren die wij uiteindelijk op risico van ons leven nog moeten geen halen zijn.

TREBRON 7 januari 2019 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7800304)
rellen en massale fraude

De enige constante in Congo...………...

Dadeemelee 9 januari 2019 12:11

Het verwonderlijke is dat het zo weinig belangstelling wekt, zeker in België.

En het ziet er echt niet goed uit. Kabila gaat echt niet uit zichzelf de plaats ruimen voor de oppositie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be