Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De wet is de wet, maar religie ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253080)

Travis Bickle 23 april 2020 08:03

De wet is de wet, maar religie ...
 
In Queensland (Australië) is het dragen van een fietshelm verplicht; dit in tegenstelling tot bij ons.
Zoals dat gaat met wetten en regelgeving, zijn er steeds uitzonderingen. Zo ook hier.
Uitzonderingen op basis van 'gezondheid/fysieke gesteldheid/...', lijken me schappelijk en te verantwoorden.
Echter, kan men op basis van 'religie' een uitzondering krijgen.

Zie fragement:

https://www.qld.gov.au/transport/saf...evices/bicycle

Citaat:

You do not need to wear a helmet if you have a doctor's certificate stating that, for a specific amount of time, you cannot wear a helmet:

for medical reasons
because of a physical characteristic that makes it unreasonable for you to wear one.
If you have a doctor's certificate, you must carry it with you when you ride without a helmet.

You also do not need to wear a helmet if you are a member of a religious group and are wearing a headdress customarily worn by your group, that makes it impractical to wear a helmet.
Ik stoor me daar aan. Niet alleen hier bij ons, worden op basis van religie uitzonderingen voorzien. En het is echt wel frappant; daar de motivering voor het invoeren van een regelgeving die het dragen van een helm verplicht, 'veiligheid' is. Religie gaat dus niet alleen boven 'veiligheid', het staat ook boven 'de wet' ...

Welke wetten (of regelgevingen) kennen jullie nog, waarop op basis van religie een uitzondering wordt voorzien? Ik vernam intussen dat er forumleden zijn uit Hong-Kong en Verenigde Staten; ... hoe gaat men daar om met religie en wetten?

Bedankt.

Aton 23 april 2020 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9307030)
In Queensland (Australië) is het dragen van een fietshelm verplicht; dit in tegenstelling tot bij ons.
Zoals dat gaat met wetten en regelgeving, zijn er steeds uitzonderingen. Zo ook hier.
Uitzonderingen op basis van 'gezondheid/fysieke gesteldheid/...', lijken me schappelijk en te verantwoorden.
Echter, kan men op basis van 'religie' een uitzondering krijgen.

Zie fragement:

https://www.qld.gov.au/transport/saf...evices/bicycle



Ik stoor me daar aan. Niet alleen hier bij ons, worden op basis van religie uitzonderingen voorzien. En het is echt wel frappant; daar de motivering voor het invoeren van een regelgeving die het dragen van een helm verplicht, 'veiligheid' is. Religie gaat dus niet alleen boven 'veiligheid', het staat ook boven 'de wet' ...

Welke wetten (of regelgevingen) kennen jullie nog, waarop op basis van religie een uitzondering wordt voorzien? Ik vernam intussen dat er forumleden zijn uit Hong-Kong en Verenigde Staten; ... hoe gaat men daar om met religie en wetten?

Bedankt.

Bezie het positief; Als zo'n gelovige op z'n hoofd valt is het mogelijk dat hierdoor zijn/haar hersenblokkade hersteld wordt, zoniet kan hij/zij rekenen op een plaatsje in zijn/haar fantasie-walhalla.

Travis Bickle 23 april 2020 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9307085)
Bezie het positief; Als zo'n gelovige op z'n hoofd valt is het mogelijk dat hierdoor zijn/haar hersenblokkade hersteld wordt, zoniet kan hij/zij rekenen op een plaatsje in zijn/haar fantasie-walhalla.

Alle gekheid op een stokje, ... (ik wens het niemand toe, maar stel nu een ...)

Jij bent met de wagen en bent (kan ons allemaal overkomen, helaas) even onoplettend. Jij bent duidelijk in fout en rijdt een fietser aan. De fietser draagt een helm en komt er met enkele schrammen vanaf. De gevolgen voor jou, vallen op zich mee.
Nu, stel je voor dat de fietser die je aanrijdt zo een religie-adpet is. Hij draagt geen helm, valt op zijn hoofd (een ongelukkige val) en komt te overlijden. Jij hebt een groot probleem. Had hij echter zijn helm (zoals de wet dat voorschrijft, in functie van veiligheid) gedragen, had hij het overleefd. Je had ook wel je deel gehad; maar de gevolgen waren lang niet zo eng geweest.

Bobke 23 april 2020 10:00

Daarmee suggereert men dat de wetten van God boven de wereldse wetten staan.
Geen wonder dat ze dat doortrekken.

Travis Bickle 23 april 2020 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9307132)
Daarmee suggereert men dat de wetten van God boven de wereldse wetten staan.
Geen wonder dat ze dat doortrekken.

Vraag is waarom natuurlijk, en met name in landen die zichzelf als seculier zien.
Een antwoord, verbandhoudende met UVRM of verwijzingen naar vrijheid van godsdienstbeleving, komen me net iets te makkelijk over.

IJsboer 24 april 2020 00:28

Ik denk dat geen enkele Vlaams-Belanger er iets op tegen heeft dat een moslim zonder helm aan 200 km per uur een wheelie doet op de E313 tijdens hevige sneeuwval.

Travis Bickle 24 april 2020 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9307667)
Ik denk dat geen enkele Vlaams-Belanger er iets op tegen heeft dat een moslim zonder helm aan 200 km per uur een wheelie doet op de E313 tijdens hevige sneeuwval.

Is dat nu een voorbeeld van een 'veralgemeningen' (ze zijn allemaal dezelfde) ... ?

cookie monster 24 april 2020 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9307030)
Uitzonderingen op basis van 'gezondheid/fysieke gesteldheid/...', lijken me schappelijk en te verantwoorden.

Medische uitzonderingen kan ik nog begrijpen !!

harriechristus 25 april 2020 11:16

De wet berust op de dialectiek als eenheid van tegenstrijdigheden.
Zo zult gij niet doden, maar evenzeer zult gij dat wel doen.
Zo zult gij niet liegen, maar evenzeer wel.
Zo zult gij een helm dragen, maar evenzeer niet.

Jan van den Berghe 9 mei 2020 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9307132)
Daarmee suggereert men dat de wetten van God boven de wereldse wetten staan.
Geen wonder dat ze dat doortrekken.

Neen, want de seculiere wet voorziet een uitzondering.

Travis Bickle 9 mei 2020 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9322608)
Neen, want de seculiere wet voorziet een uitzondering.

Dat is net wat in het oog springt natuurlijk. Een seculiere staat; en aldus daarop gesteunde regelgeving, gaat een uitzondering voorzien in functie van religie. Dat is in de essentie net waar een seculiere samenleving niet voor staat natuurlijk.

Bobke 9 mei 2020 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9322608)
Neen, want de seculiere wet voorziet een uitzondering.

Net daarom.
Dat geeft de indruk dan de seculiere wet ondergeschikt is aan de goddelijke.

Jan van den Berghe 9 mei 2020 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9322650)
Net daarom.
Dat geeft de indruk dan de seculiere wet ondergeschikt is aan de goddelijke.

Juist niet: het is de seculiere wet die de uitzondering op de eigen regel bepaalt. Of meent u op basis van de uitzonderingen dat ook het beeld wordt versterkt dat mensen met medische aandoeningen (waardoor ze geen helm kunnen dragen) ook boven de wet staan?

Jan van den Berghe 9 mei 2020 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9322626)
Dat is net wat in het oog springt natuurlijk. Een seculiere staat; en aldus daarop gesteunde regelgeving, gaat een uitzondering voorzien in functie van religie. Dat is in de essentie net waar een seculiere samenleving niet voor staat natuurlijk.

Voorziet een seculiere samenleving dan geen uitzondering op basis van andere criteria? Medische bijvoorbeeld?

Travis Bickle 9 mei 2020 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9322674)
Voorziet een seculiere samenleving dan geen uitzondering op basis van andere criteria? Medische bijvoorbeeld?

Uiteraard voorzien zij uitzonderingen op regelgevingen. Echter niet op basis van religie (althans, da zou toch zo moeten zijn). Seculariteit heeft dan ook betrekking op het zoveel als mogelijk loskoppelen van de religieuse invloed. Binnen de context van secularisatie is het nogal bedenkelijk om religieuse en medische aspecten op één lijn te zetten. Zeer bedenkelijk zelfs.

Jan van den Berghe 9 mei 2020 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9322689)
Uiteraard voorzien zij uitzonderingen op regelgevingen. Echter niet op basis van religie (althans, da zou toch zo moeten zijn). Seculariteit heeft dan ook betrekking op het zoveel als mogelijk loskoppelen van de religieuse invloed. Binnen de context van secularisatie is het nogal bedenkelijk om religieuse en medische aspecten op één lijn te zetten. Zeer bedenkelijk zelfs.

U geeft niet aan waarom het bedenkelijk is. Is het volgens u dan bedenkelijk dat de overheid voorzag in burgerdienst voor wie morele of zelfs religieuze bezwaren had tegen legerdienst?

Bobke 9 mei 2020 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9322668)
Juist niet: het is de seculiere wet die de uitzondering op de eigen regel bepaalt. Of meent u op basis van de uitzonderingen dat ook het beeld wordt versterkt dat mensen met medische aandoeningen (waardoor ze geen helm kunnen dragen) ook boven de wet staan?

Nee, want dat zijn geen uitzonderingen die te maken hebben met religie.
Religieuzen die te klein zijn zijn evengoed vrijgesteld van de gordelplicht.
Maar als religieuzen geen gordel moeten dragen zou ik mij toch vragen beginnen stellen.

Travis Bickle 9 mei 2020 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9322703)
U geeft niet aan waarom het bedenkelijk is. Is het volgens u dan bedenkelijk dat de overheid voorzag in burgerdienst voor wie morele of zelfs religieuze bezwaren had tegen legerdienst?

Ergens wel ja; al is tijdsgeest niet onbelangrijk. Secularisatie is een proces; helaas van wel zéér lange adem. Maar op zich en wel beschouwd, is dat inderdaad even bedenkelijk.

Bobke 9 mei 2020 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9322703)
U geeft niet aan waarom het bedenkelijk is. Is het volgens u dan bedenkelijk dat de overheid voorzag in burgerdienst voor wie morele of zelfs religieuze bezwaren had tegen legerdienst?

U zegt het zelf, morele OF religieuze bezwaren.

Jan van den Berghe 9 mei 2020 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9322721)
Nee, want dat zijn geen uitzonderingen die te maken hebben met religie.
Religieuzen die te klein zijn zijn evengoed vrijgesteld van de gordelplicht.
Maar als religieuzen geen gordel moeten dragen zou ik mij toch vragen beginnen stellen.

Iemand die omwille van religieuze redenen geen legerdienst wenst te doen, moet dus gedwongen worden?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be