Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   The mind of the universe (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238682)

Piero 10 mei 2017 17:25

The mind of the universe
 
Er is een nieuwe tv-serie met als titel 'the mind of the universe'. De bekende wetenschapper Robert Dijkgraaf geeft hierin zijn visie op onze plaats in het universum. De ideeën zijn niet nieuw, maar worden nu met een grote stelligheid als serieuze hypotheses gepresenteerd.
(1) In the mind of the universe laat Robbert Dijkgraaf zien welke karaktereigenschappen de mens hebben gebracht tot een unieke prestatie: het bouwen van een wereldwijd netwerk van kennis. ("wij wetenschappers zijn het bewustzijn van het universum") In aflevering 1: wat wordt er mogelijk nu we plaatsnemen achter de bedieningspanelen van het leven zelf? ...
De natuur is zo complex dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat het allemaal vanzelf is ontstaan, zonder sturende hand van een Schepper. Maar we zijn als mensen aardig op weg om de gebruiksaanwijzing van de levende wereld te ontrafelen. Worden we zelf een scheppende kracht, die leven kan laten ontstaan uit dode materie? Die de levende wezens kan bouwen waar hij behoefte aan heeft? En die zelfs zijn eigen lichaam van nieuwe onderdelen kan voorzien, die misschien wel beter zijn dan de oude?

(2) Niet-biologisch leven, je zou zeggen dat dat per definitie onmogelijk is. Maar dat is toevallig wel wat Lee Cronin (GB,1973) probeert te creëren. Al het leven op aarde maakt gebruik van DNA of RNA en eiwitten, maar is dat de enige mogelijkheid? Misschien is dit gewoon de enige vorm die hier op aarde is overgebleven, of zien we andere vormen over het hoofd. En misschien zijn er op andere planeten wel levensvormen met een totaal andere basis. Cronin zoekt naar chemische reacties die aan het begin kunnen staan van dat wonder dat zich minstens één keer op aarde heeft voltrokken: het ontstaan van leven uit dode materie. Hij doet dat met een soort scheikundige zoekmachine, die eindeloos veel chemische structuren afloopt. Gaat zijn lab alternatieve vormen van leven maken?

Lees verder
Jammer van alle moeite. Het universum heeft uiteraard geen mind, evenmin als de melkweg, ons zonnestelsel, de oceaan, de dampkring of de koffie in een kopje. Waarom niet? Omdat ze geen mind nodig hebben.

Het Oosten 10 mei 2017 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8446865)
Er is een nieuwe tv-serie met als titel 'the mind of the universe'. De bekende wetenschapper Robert Dijkgraaf geeft hierin zijn visie op onze plaats in het universum. De ideeën zijn niet nieuw, maar worden nu met een grote stelligheid als serieuze hypotheses gepresenteerd.
(1) In the mind of the universe laat Robbert Dijkgraaf zien welke karaktereigenschappen de mens hebben gebracht tot een unieke prestatie: het bouwen van een wereldwijd netwerk van kennis. ("wij wetenschappers zijn het bewustzijn van het universum") In aflevering 1: wat wordt er mogelijk nu we plaatsnemen achter de bedieningspanelen van het leven zelf? ...
De natuur is zo complex dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat het allemaal vanzelf is ontstaan, zonder sturende hand van een Schepper. Maar we zijn als mensen aardig op weg om de gebruiksaanwijzing van de levende wereld te ontrafelen. Worden we zelf een scheppende kracht, die leven kan laten ontstaan uit dode materie? Die de levende wezens kan bouwen waar hij behoefte aan heeft? En die zelfs zijn eigen lichaam van nieuwe onderdelen kan voorzien, die misschien wel beter zijn dan de oude?

(2) Niet-biologisch leven, je zou zeggen dat dat per definitie onmogelijk is. Maar dat is toevallig wel wat Lee Cronin (GB,1973) probeert te creëren. Al het leven op aarde maakt gebruik van DNA of RNA en eiwitten, maar is dat de enige mogelijkheid? Misschien is dit gewoon de enige vorm die hier op aarde is overgebleven, of zien we andere vormen over het hoofd. En misschien zijn er op andere planeten wel levensvormen met een totaal andere basis. Cronin zoekt naar chemische reacties die aan het begin kunnen staan van dat wonder dat zich minstens één keer op aarde heeft voltrokken: het ontstaan van leven uit dode materie. Hij doet dat met een soort scheikundige zoekmachine, die eindeloos veel chemische structuren afloopt. Gaat zijn lab alternatieve vormen van leven maken?

Lees verder
Jammer van alle moeite. Het universum heeft uiteraard geen mind, evenmin als de melkweg, ons zonnestelsel, de oceaan, de dampkring of de koffie in een kopje. Waarom niet? Omdat ze geen mind nodig hebben.

Deze bedenksels echoën vaag ' The Gnosis of Princeton' van Raymond Ruyer. Maar dan in ietwat omgekeerde richting.

harriechristus 11 mei 2017 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8446865)
Er is een nieuwe tv-serie met als titel 'the mind of the universe'. De bekende wetenschapper Robert Dijkgraaf geeft hierin zijn visie op onze plaats in het universum. De ideeën zijn niet nieuw, maar worden nu met een grote stelligheid als serieuze hypotheses gepresenteerd.
[indent](1) In the mind of the universe laat Robbert Dijkgraaf zien welke karaktereigenschappen de mens hebben gebracht tot een unieke prestatie: het bouwen van een wereldwijd netwerk van kennis. ("wij wetenschappers zijn het bewustzijn van het universum") .

Niet de wetenschappers, maar de microwezentjes zijn de werkelijke MIND of the Universe, dat heb ik Robert Dijkgraaf per twitter laten weten, maar aangezien de wetenschap doof en blind is voor mijn atoomtheorie, heb ik nog nooit een tegenbericht mogen ontvangen op de vele twitters die ik al eerder heb gestuurd.

Zou de wetenschap de Mind van de Universe zijn, dan zou de wetenschap het heelal hebben geschapen en besturen.
Dikke onzin dus.

koppijn 11 mei 2017 20:33

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8447207)
Niet de wetenschappers, maar de microwezentjes zijn de werkelijke MIND of the Universe, dat heb ik Robert Dijkgraaf per twitter laten weten, maar aangezien de wetenschap doof en blind is voor mijn atoomtheorie, heb ik nog nooit een tegenbericht mogen ontvangen op de vele twitters die ik al eerder heb gestuurd.

Ik denk dat ze uw getwitter goed ontvangen hebben.
Bijlage 105945
Oké moleculen zijn nog altijd geen microwezentjes maar het komt toch al aardig in de buurt. Volhouden Harrie de Nobelprijs lonkt!

Het Verzet 11 mei 2017 21:16

Straks gaat er nog enen met zijn theorie lopen richting nobelprijs :-D

Piero 11 mei 2017 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8446871)
Deze bedenksels echoën vaag ' The Gnosis of Princeton' van Raymond Ruyer. Maar dan in ietwat omgekeerde richting.

Dat moest ik even opzoeken want het zei me niets. Het boek verscheen in 1974. Wat bedoel je met omgekeerde richting? Je zou kunnen zeggen dat De gnosis van Princeton een profetisch boek was?

Piero 12 mei 2017 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 8447798)
Ik denk dat ze uw getwitter goed ontvangen hebben.
Bijlage 105945
Oké moleculen zijn nog altijd geen microwezentjes maar het komt toch al aardig in de buurt. Volhouden Harrie de Nobelprijs lonkt!

Robert Dijkgraaf zegt in 'De wereld draait door' dat moleculen kunnen denken. Hier is een commentaar. http://www.fredtak.punt.nl/content/2...ende-moleculen
Het was een opmerkelijke uitspraak van Robbert Dijkgraaf, één van onze grootste natuurkundigen van dit moment, tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door (14-04-2017). Hij had het over de toekomst, waarin volgens hem de robot de leidende rol van de mens in de evolutie zou overnemen. De mens is slechts een tussenfase, zo stelde hij. En toen zijn uitspraak even later: "Moleculen kunnen denken". ...

Neurologen zullen zeggen: jij klampt je vast aan een begoocheling, aan een vals zelfbeeld omdat je de waarheid niet kunt verdragen. Oké, zeg ik dan, stel dat dat waar is. Wie is dan die "ik" die hier in mijn geval tegenin gaat? Bestaat mijn "ik" ook uit moleculen? Zo nee, dan is er toch iets anders dan alleen materie? Zo ja, waar zit mijn "ik" dan in mijn lichaam? Dat moet aan te tonen zijn, anders is het wetenschappelijk niet gefundeerd.
Edit. De uitzending DWDD mer Robert Dijkgraaf was van 11 april 2017 en is hier te zien

https://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/372033

harriechristus 12 mei 2017 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 8447798)
Ik denk dat ze uw getwitter goed ontvangen hebben.
Bijlage 105945
Oké moleculen zijn nog altijd geen microwezentjes maar het komt toch al aardig in de buurt. Volhouden Harrie de Nobelprijs lonkt!

Dat filmpje werkt bij mij niet en dat moleculen kunnen denken dat is in ieder geval dikke onzin, daarvoor zijn ze veel te primitief in vergelijking met bijvoorbeeld onze hersenen.

Dan zou je ook kunnen menen dat onze auto's kunnen denken of een vliegmachine of je computer (die al heel wat ingewikkelder in elkaar zitten dan moleculen).

Niet de auto denkt, maar wij mensen die de auto's hebben gemaakt en dat is ook met de moleculen het geval: het zijn de microwezentjes, die die moleculen gemaakt hebben die zeer goed kunnen denken, veel en veel beter dan de zogenaamde "wetenschappers" in ieder geval.

En wat die nobelprijs betreft: daar geef ik helemaal niks om, want dat is meer voor de wetenschappers zelf om elkaar een veer in de reet te steken met dikke salarissen en al en dan nog de titel professor enz.
Neen: ik werk voor God en de waarheid, dat is mijn beloning en de hoop dat eens iemand het begrijpen zal.

harriechristus 12 mei 2017 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8447918)
Oké, zeg ik dan, stel dat dat waar is. Wie is dan die "ik" die hier in mijn geval tegenin gaat? Bestaat mijn "ik" ook uit moleculen? Zo nee, dan is er toch iets anders dan alleen materie? Zo ja, waar zit mijn "ik" dan in mijn lichaam? Dat moet aan te tonen zijn, anders is het wetenschappelijk niet gefundeerd.[/indent]

Het ik van de mens is geestelijk, en de geest is de persoon die denkt en ook aan het eeuwige en oneindige en aan het heelal ver buiten het lichaam kan denken en een molecuul is slechts een deel van het lichaam en niet eeuwig en oneindig en ook niet het heelal.

Maar de moderne wetenschapper van nu weet helemaal niet meer wat de geest is of de ziel en zelfs niet wat bewustzijn is.
Hij meent alles tot materie te kunnen herleiden wat dikke onzin is, want zelfs ruimte en tijd zijn al niet materieel.
De materie is slechts een klein deel van de lagere onbewuste werkelijkheid.

harriechristus 12 mei 2017 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8447858)
Straks gaat er nog enen met zijn theorie lopen richting nobelprijs :-D

Inderdaad, je zal zien dat als het maar ene professor is die het gaat zeggen, dat het dan plotseling wel alle aandacht krijgt.
Maar dat hindert niks, want de waarheid zal dan toch wel boven water komen, want er staat al behoorlijk wat van mij op internet en in de media van vroeger geschreven.
Daar kan niemand om heen.

Piero 12 mei 2017 01:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8447927)
Het ik van de mens is geestelijk, en de geest is de persoon die denkt en ook aan het eeuwige en oneindige en aan het heelal ver buiten het lichaam kan denken en een molecuul is slechts een deel van het lichaam en niet eeuwig en oneindig en ook niet het heelal.

Maar de moderne wetenschapper van nu weet helemaal niet meer wat de geest is of de ziel en zelfs niet wat bewustzijn is.
Hij meent alles tot materie te kunnen herleiden wat dikke onzin is, want zelfs ruimte en tijd zijn al niet materieel.
De materie is slechts een klein deel van de lagere onbewuste werkelijkheid.

Je bericht betreft een uitspraak van Fred Tak en niet van mij. Overigens ben ik van mening dat het ik een fictie is. Moleculen kunnen denken, maar je moet ze niet altijd geloven of vertrouwen. Dus de moluculen in de hersenen denken de persoon. Ze kunnen ook meerdere personen denken en dingen laten beleven die duidelijk fictief zijn als je droomt.

koppijn 12 mei 2017 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8447934)
Moleculen kunnen denken, maar je moet ze niet altijd geloven of vertrouwen. Dus de moluculen in de hersenen denken de persoon. Ze kunnen ook meerdere personen denken en dingen laten beleven die duidelijk fictief zijn als je droomt.

Als er één moleculen is die je niet moet geloven is die moleculen in de hersenen. Die zitten vol pretentie en denken dat ze de master of the universe zijn. Luister liever naar de moleculen van uw dikke teen, die zijn veel bescheidener en beschouwen die moleculen van de hersenen als dikke zeikers. U wilt toch niet die moleculen van de hersenen een hogere status geven als die van uw dikke teen. Discriminatie is door de wet verboden.

We leven in rare postmoderne tijden waar één groep droomt van een cyborgmens 2.0 en een andere groep van Allah en de terugkeer naar de 7de eeuw. Andere visies zijn er niet.

harriechristus 12 mei 2017 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8447934)
Je bericht betreft een uitspraak van Fred Tak en niet van mij. Overigens ben ik van mening dat het ik een fictie is. Moleculen kunnen denken, maar je moet ze niet altijd geloven of vertrouwen. Dus de moluculen in de hersenen denken de persoon. Ze kunnen ook meerdere personen denken en dingen laten beleven die duidelijk fictief zijn als je droomt.

Moleculen kunnen zeker niet denken, daarvoor zijn ze veel te primitief, en bovendien zijn het niet de dingen die denken, ook de hersenen niet, die slechts een middel voor het denken zijn, maar het is de Geest die denkt, dat is de metafysische persoon, die je zelf bent en eeuwig en oneindig is, en in de atomen zijn dat de microwezentjes.

Piero 12 mei 2017 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 8448081)
Als er één moleculen is die je niet moet geloven is die moleculen in de hersenen. Die zitten vol pretentie en denken dat ze de master of the universe zijn. Luister liever naar de moleculen van uw dikke teen, die zijn veel bescheidener en beschouwen die moleculen van de hersenen als dikke zeikers. U wilt toch niet die moleculen van de hersenen een hogere status geven als die van uw dikke teen. Discriminatie is door de wet verboden.

We leven in rare postmoderne tijden waar één groep droomt van een cyborgmens 2.0 en een andere groep van Allah en de terugkeer naar de 7de eeuw. Andere visies zijn er niet.

Inderdaad, de intellectuele tegenstellingen zijn groot. Er zijn nmm wel andere visies, maar die doen er niet toe. Maar aan de hersenen ken ik toch wel een hogere status toe dan aan een grote teen. Het brein is ontstaan om de teen en andere organen te dienen, om alles te coördineren, en dat kan de teen niet. Het ik idee van het brein is primair lichamelijk en secundair is het een idee van een sociale status.

Elio di Supo 12 mei 2017 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8448220)
Moleculen kunnen zeker niet denken, daarvoor zijn ze veel te primitief, en bovendien zijn het niet de dingen die denken, ook de hersenen niet, die slechts een middel voor het denken zijn, maar het is de Geest die denkt, dat is de metafysische persoon, die je zelf bent en eeuwig en oneindig is, en in de atomen zijn dat de microwezentjes.

U staat op met die microwezentjes en u gaat slapen met die microwezentjes. Microwezentjes zijn echt uw karma, Harrie.

JimmyB 12 mei 2017 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8448220)
Moleculen kunnen zeker niet denken, daarvoor zijn ze veel te primitief, en bovendien zijn het niet de dingen die denken, ook de hersenen niet, die slechts een middel voor het denken zijn, maar het is de Geest die denkt, dat is de metafysische persoon, die je zelf bent en eeuwig en oneindig is, en in de atomen zijn dat de microwezentjes.

Om het even te hebben over de geest en discussies die we al gevoerd hebben over een niet materiële geest is er een interessante evolutie in de AI wereld.

AI begin meer en meer ingeburgerd te geraken en zelflerende systemen worden voor verschillende toepassingen ingezet.

Nu is er een bedrijf dat software getest heeft voor een automatisch rijdende auto. Er zijn daar veel mee bezig maar dit is speciaal. Men heeft het systeem namelijk niet geprogrammeerd maar het heeft leren rijden op basis van sensoren en de handelingen van een chauffeur. Dit systeem doet het blijkbaar zeer goed maar de makers weten niet juist hoe het dit doet.

Dit is waar we in de toekomst naartoe gaan, systemen die zaken leren waarvan we zelf niet meer weten hoe ze eigenlijk precies werken, net zoals de mens.

Dus, de niet materiële geest waarvan sprake zit al in computers.

koppijn 12 mei 2017 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8448227)
Inderdaad, de intellectuele tegenstellingen zijn groot. Er zijn nmm wel andere visies, maar die doen er niet toe. Maar aan de hersenen ken ik toch wel een hogere status toe dan aan een grote teen. Het brein is ontstaan om de teen en andere organen te dienen, om alles te coördineren, en dat kan de teen niet. Het ik idee van het brein is primair lichamelijk en secundair is het een idee van een sociale status.

We hebben het hier over moleculen en niet over cellen en organen. De natuur bestaat voor 90% uit samengestelde moleculen. Als moleculen kunnen 'denken' kan ganse de natuur 'denken'. Dat is een panpsychische zienswijze.

Piero 12 mei 2017 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 8448504)
We hebben het hier over moleculen en niet over cellen en organen. De natuur bestaat voor 90% uit samengestelde moleculen. Als moleculen kunnen 'denken' kan ganse de natuur 'denken'. Dat is een panpsychische zienswijze.

Volgens mij bedoelde Robert Dijkgraaf dat het breinŕ denkt - dat bestaat uit moleculen.

https://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/372033

harriechristus 13 mei 2017 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8448267)
U staat op met die microwezentjes en u gaat slapen met die microwezentjes. Microwezentjes zijn echt uw karma, Harrie.

Dat is zonder meer waar. Zij zijn mijn Goden en de reden van mijn bestaan.

harriechristus 13 mei 2017 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 8448288)
Om het even te hebben over de geest en discussies die we al gevoerd hebben over een niet materiële geest is er een interessante evolutie in de AI wereld.

AI begin meer en meer ingeburgerd te geraken en zelflerende systemen worden voor verschillende toepassingen ingezet.

Nu is er een bedrijf dat software getest heeft voor een automatisch rijdende auto. Er zijn daar veel mee bezig maar dit is speciaal. Men heeft het systeem namelijk niet geprogrammeerd maar het heeft leren rijden op basis van sensoren en de handelingen van een chauffeur. Dit systeem doet het blijkbaar zeer goed maar de makers weten niet juist hoe het dit doet.

Dit is waar we in de toekomst naartoe gaan, systemen die zaken leren waarvan we zelf niet meer weten hoe ze eigenlijk precies werken, net zoals de mens.

Dus, de niet materiële geest waarvan sprake zit al in computers.

Nu, dat zijn de microwezentjes, die greep blijken te hebben op de computersystemen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be