Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vlaams Blok nu ook voor confederalisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248269)

De schoofzak 25 april 2019 09:31

Vlaams Blok nu ook voor confederalisme
 
zo staat het toch in DS.
Maar ik zou graag de originele tekst eens lezen.
Iemand?

titel: Vlaams Belang weerspiegelt de N-VA op links
ondertitel: Op sociaal-economisch vlak steekt Vlaams Belang bijna de SP.A en Groen op links voorbij. De partij kiest voortaan ook voor het confederalisme.
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190424_04349216



Citaat:

Van onze redacteur Bart Brinckman

BrusselVlaams Belang legt de maatregelen op tafel die ze door het Planbureau liet narekenen. De partij botste daarbij op enkele ?*beperkingen (zie hiernaast). Het Planbureau wou systemische veranderingen, zoals de splitsing van de sociale zekerheid, fiscaliteit of de kostprijs van migratie, niet ?*berekenen.

In het programma vallen twee krachtlijnen op. Vlaams Belang stapt af van de splitsing van België, wel moeten alle regio’s over een ?*eigen fiscaliteit en sociale ?*zekerheid beschikken. Het confederale model doet zo zijn intrede. Bovendien valt de linkse signatuur van het ?*sociale programma op.

De hervorming van de personenbelasting blijft de duurste maatregel, met 9,5 miljard euro. De partij wil de belastingvrije som optrekken tot het leefloon, en een ?*belastingschijf (van 40 naar 30?procent) verlagen. Dat brengt de werkende Belg 125 euro per maand netto op. De verlaging van de btw op gas en elektriciteit kost 1,1 miljard.

De kosten van migratie

De plannen van Vlaams Belang slaan een gat van 11 miljard euro in de begroting

Op sociaal vlak zijn het minimumpensioen van 1.500 euro (1,6?miljard), de verhoging van de uitkeringen tot de armoedegrens (1,25 miljard) en het wegwerken van de wachtlijsten (1 miljard) stevige kostenposten. De beperking van de werkloosheid in de tijd (exclusief 50-plussers, 821 miljoen) en het besparen op de hoogste ambtenarenpensioenen (1,01 miljard) leveren geld op.

Rond migratie bleek al snel dat het Planbureau weinig kon doorrekenen. De Nationale Bank stelde een studie naar de kosten van migratie dan weer uit. Een maatregel brengt toch 5,1 miljard op: Vlaams Belang wil buitenlanders pas toelaten tot de sociale zekerheid ?*nadat ze 8 jaar in België verbleven hebben (waarvan 7 jaar legaal) en tenminste 3 jaar bijdragen betaald hebben. Buitenlanders worden uitgesloten van sociale woningen (233 miljoen) en betalen hun inburgering zelf (76 miljoen).

Resten nog een besparing op Europa (900 miljoen) en investeringen in politie, justitie, infrastructuur en onderwijs (3 miljard). Alle plannen samen geven een ?*tekort van 11 miljard. Het aandeel voor Vlaanderen daarin bedraagt 6,6 miljard, uitgerekend het bedrag van de jaarlijkse Vlaamse transfer naar Wallonië. Meteen ligt de oplossing voor de factuur voor de partij voor de hand.

Voor Vlaams Belang is het duidelijk: ‘De regering met N-VA ?*bewees dat er binnen België geen ?*behoorlijk sociaal-economisch ?*beleid mogelijk is.’

Dadeemelee 25 april 2019 09:32

Dus ook bij het VB weten ze niet wat confederalisme eigenlijk betekent. Straf!

Anna List 25 april 2019 09:36

Het Planbureau wou systemische veranderingen, zoals de splitsing van de sociale zekerheid, fiscaliteit of de kostprijs van migratie, niet berekenen.


behoorlijk schandalig. dat is toch de taak van het Planbureau ?!? die moeten toch niet zelf aan politiek doen door de berekening te weigeren???

Steben 25 april 2019 11:32


Tavek 25 april 2019 11:35

haha

men voelt aan dat de steun voor een echt onafhankelijk vlaanderen afkalft/uitsterft

En dat het eigenlijk an sich meer weerstand oproept. Dus verpakt men het maar onder de noemer confederalisme, dat klinkt zachter, maar is in feite hetzelfde.

Kiezersbedrog.

Zipper 25 april 2019 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8998925)
haha

men voelt aan dat de steun voor een echt onafhankelijk vlaanderen afkalft/uitsterft

En dat het eigenlijk an sich meer weerstand oproept. Dus verpakt men het maar onder de noemer confederalisme, dat klinkt zachter, maar is in feite hetzelfde.

Kiezersbedrog.

dat is al (zo goed als) onmogelijk sinds 1989 (stichting van het BHG)

Tavek 25 april 2019 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8998938)
dat is al (zo goed als) onmogelijk sinds 1989 (stichting van het BHG)

Confederalisme vereist onafhankelijkheid.

Anna List 25 april 2019 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8999045)
Confederalisme vereist onafhankelijkheid.

in dat geval kan het wel.

Steben 25 april 2019 14:02

I l ny a plus de nationalistes. Moslims zijn de nieuwe Walen. Vive la belgique

Xenophon 25 april 2019 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8998722)
Dus ook bij het VB weten ze niet wat confederalisme eigenlijk betekent. Straf!

Dat is wat ik noem, denken binnen de Belgische doos.

'Confederalisme' onder de leiding/paraplu van het 'federale' Belgie zonder federale partijen.

Alles blijft hetzelfde behalve dat men nog een beleidsniveau bij creëert.

Meer postjes voor de vrienden.

Xenophon 25 april 2019 15:44

Als politieke zet kan het tellen natuurlijk.

"We zijn geen separatisten," riep BDW.

Welnu, zei het VB, wij ook niet, we zijn net hetzelfde als de N-VA.

Dadeemelee 25 april 2019 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8999260)
Als politieke zet kan het tellen natuurlijk.

"We zijn geen separatisten," riep BDW.

Welnu, zei het VB, wij ook niet, we zijn net hetzelfde als de N-VA.

Als belediging kan dat tellen. 8O

Pandareus 25 april 2019 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8999260)
Als politieke zet kan het tellen natuurlijk.

"We zijn geen separatisten," riep BDW.

Welnu, zei het VB, wij ook niet, we zijn net hetzelfde als de N-VA.

N-VA zijn in september 2013 bij de aankondiging van de 'bocht van Bracke' al overgestapt van separatisme naar het neo-Belgicisme.

Worden de Blokkers nu ook neo-Belgicisten, racistische versie ?



"Sire, il n'y plus de nationalistes..." 8-)

Pandareus 25 april 2019 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8998925)
haha

men voelt aan dat de steun voor een echt onafhankelijk vlaanderen afkalft/uitsterft

En dat het eigenlijk an sich meer weerstand oproept. Dus verpakt men het maar onder de noemer confederalisme, dat klinkt zachter, maar is in feite hetzelfde.

Kiezersbedrog.


Arme Witte Kaproen... :-(

Xenophon 25 april 2019 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8999269)
N-VA zijn in september 2013 bij de aankondiging van de 'bocht van Bracke' al overgestapt van separatisme naar het neo-Belgicisme.

Worden de Blokkers nu ook neo-Belgicisten, racistische versie ?



"Sire, il n'y plus de nationalistes..." 8-)

Er was een rechtbank die duidelijk stelde dat er geen racisme te bekennen was bij het VB.

Het racistische dogma mag je nu dus met een gerust hart loslaten. ;)

Anna List 25 april 2019 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8999260)
Als politieke zet kan het tellen natuurlijk.

"We zijn geen separatisten," riep BDW.

Welnu, zei het VB, wij ook niet, we zijn net hetzelfde als de N-VA.

Ik snap de zet niet goed...ik twijfelde sterk, maar nu kan ik eigenlijk geen reden meer verzinnen om terug VB te gaan stemmen in mei... :?

Zipper 25 april 2019 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8999286)
Ik snap de zet niet goed...ik twijfelde sterk, maar nu kan ik eigenlijk geen reden meer verzinnen om terug VB te gaan stemmen in mei... :?

ik wel voor Europa (Annemans).

Anna List 25 april 2019 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8999331)
ik wel voor Europa (Annemans).

Hebben ze de politiek in BE dan opgegeven?

Zipper 25 april 2019 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8999335)
Hebben ze de politiek in BE dan opgegeven?

Zou best kunnen, anders zouden ze zo gene "halve gebakken" (Van Langenhove) tot lijsttrekker bombarderen in Vlaams-Brabant (mijn kies-arrondissement nog wel :evil: )

Vette Pois(s)on 25 april 2019 17:41

gewoon een tussenstapje


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be