Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Almaci: 'Verlenging twee kernreactoren is plan B en kan dus voor ons' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260865)

De schoofzak 11 september 2021 11:57

Almaci: 'Verlenging twee kernreactoren is plan B en kan dus voor ons'
 
Wat heb ik gemist?
Dat dit nu plots op mijn scherm springt?

titel: Almaci: 'Verlenging twee kernreactoren is plan B en kan dus voor ons'
https://www.knack.be/nieuws/belgie/a...etter-RNBDAGKN

Citaat:

Groen-voorzitter Meyrem Almaci zet zaterdag de deur op een kier voor een mogelijke verlenging van twee kernreactoren na de voorziene kernuitstap in 2025. 'Dit is de optie B die in het regeerakkoord staat. We hebben dat regeerakkoord zelf onderhandeld, dus dat kan voor ons', aldus Almaci zaterdag op Radio 1. Ze beklemtoonde wel dat deze optie pas duidelijk zal zijn na de veiling van nieuwe productiecapaciteit dit najaar. 'Laat ons eerst die veiling afwachten, maar we willen niet dat het licht uit gaat', klonk het.

De voorbije dagen werd reeds vanuit verschillende hoeken gepleit om nog twee kerncentrales open te houden bij de voorziene kernuitstap in 2025, onder meer bij MR en Défi. Almaci verwijst zaterdag naar het regeerakkoord, waarbij de klemtoon ligt op de bevoorradingszekerheid voor ons land en het onder controle houden van de elektriciteitsprijs. 'We gaan bij de veiling zien hoeveel bedrijven willen investeren in nieuwe productiecapaciteit. Laat ons die veiling afwachten. We zitten op koers', klonk het.

De voorzitter van Groen wilde dan ook nog niet ingaan op de vraag hoeveel langer de twee kernreactoren dan wel zouden kunnen openblijven. 'Dat debat zal dan gevoerd worden.' Volgens Almaci zit ook Ecolo op dezelfde lijn, waarbij ze verwees naar een interview van federaal klimaatminister Zakia Khattabi in het weekblad Knack. Over de komst van nieuwe gascentrales, die veel CO2 uitstoten en dus negatief zijn voor het klimaat, zei Almaci dat die centrales slechts tijdens een overgangsperiode actief zullen zijn. 'De grote verdienste van het regeerakkoord is dat het debat over de sluiting van de kerncentrales is gestopt, na zeventien jaar.'

WYSIWYG 11 september 2021 11:58

De kak wordt ingetrokken. Het groene fundamentalisme komt zichzelf tegen.

De schoofzak 11 september 2021 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9770956)
De kak wordt ingetrokken.

De drol, die al doorgechast was, wordt ingetrokken?

kelt 11 september 2021 12:04

Hoeveel keer moet Engie/Electrabel eigenlijk mededelen dat DE AFBOUW BEZIG IS?
De firma investeert vermoedelijk al jaren niet meer in nieuw personeel,vervanging van pensioneringen of zelfs in de installaties behoudens instandhouding....


Waarover is men eigenlijk nog bezig?

"Plan B" moet zijn: BESLISSEN over hoeveel NIEUWE centrales,waar (liefst huidge lokaties) en hoeveel capaciteit.

De tussenliggende jaren(minstens 10 jaar na de beslissing...) kunnen we maar hopen op een beetje medewerking van het weer en zo....:?

WYSIWYG 11 september 2021 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9770961)
Hoeveel keer moet Engie/Electrabel eigenlijk mededelen dat DE AFBOUW BEZIG IS?
De firma investeert vermoedelijk al jaren niet meer in nieuw personeel,vervanging van pensioneringen of zelfs in de installaties behoudens instandhouding....


Waarover is men eigenlijk nog bezig?

"Plan B" moet zijn: BESLISSEN over hoeveel NIEUWE centrales,waar (liefts huidge lokaties) en hoeveel capaciteit.

De tussenliggende jaren(minstens 10 jaar na de beslissing...) kunnen we maar hopen op een beetje medewerking van het weer en zo....:?

Volledig akkoord.

WYSIWYG 11 september 2021 12:10

De bocht van Almaci is ingezet.

dalibor 11 september 2021 12:15

Citaat:

Wat heb ik gemist?
Het regeerakkoord.

WYSIWYG 11 september 2021 12:19

Daar zit ons Tinne dan.
Haar eigen tweet van 12 jaar geleden heeft Almaci de bocht doen inzetten.
Gelukkig herinnerde De Wever zowel Tinne als nu Meyrem daaraan.

Vlad 11 september 2021 12:19

Verlenging verlenging ... nieuwe centrales zijn nodig om de CO2 uitstoot te minderen ...

WYSIWYG 11 september 2021 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9770979)
Verlenging verlenging ... nieuwe centrales zijn nodig om de CO2 uitstoot te minderen ...

:thumbsup:

WYSIWYG 11 september 2021 12:23

Almaci schopt al haar poulaintjes na: eerst Calvo, nu diens vriendin, Vanderstraeten.
Op Meyrem kun je bouwen, is de nieuwe slogan van Groen.

Zipper 11 september 2021 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9770984)
Almaci schopt al haar poulaintjes na: eerst Calvo, nu diens vriendin, Vanderstraeten.
Op Meyrem kun je bouwen, is de nieuwe slogan van Groen.

ze zal het voelen bij de volgende verkiezingen, want de fundamentalistische groene kabouters denken er anders over.

Zipper 11 september 2021 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9770979)
Verlenging verlenging ... nieuwe centrales zijn nodig om de CO2 uitstoot te minderen ...

2!!

Witte Kaproen 11 september 2021 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9770954)
Wat heb ik gemist?
Dat dit nu plots op mijn scherm springt?

titel: Almaci: 'Verlenging twee kernreactoren is plan B en kan dus voor ons'
https://www.knack.be/nieuws/belgie/a...etter-RNBDAGKN

De schrik voor de volgende verkiezingen druipt er af.:-)

De Rode Willem 11 september 2021 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9770954)
Wat heb ik gemist?
Dat dit nu plots op mijn scherm springt?

titel: Almaci: 'Verlenging twee kernreactoren is plan B en kan dus voor ons'

Idd
Dit is een Groen-equivalent van de Bocht van Bracke !
Nu is Groen een dusdanig ongeloofwaardige partij dat ik er inderdaad N-VA toestanden verwachtte.
Electoraal gaan ze ook dezelfde weg op. Naar beneden.
Ik zal van geen van deze twee verliezers wakker liggen. Toch niet politiek gezien.

WYSIWYG 11 september 2021 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9770987)
ze zal het voelen bij de volgende verkiezingen, want de fundamentalistische groene kabouters denken er anders over.

Dat is een feit. De groene fundamentalisten die eigenlijk de partij rechthoeken, je weet wel de echte geigenwollensokkenbakfietsfundamentalisten gaan afhaken.
Zoals het VB een partij tegen de vreemdelingen genoemd wordt, glijdt Groen onder de putsch van de Turkse furie af naar een partij voor de vreemdelingen. Het groen wordt het groen van de islam.

^_^ 11 september 2021 13:19

Kernenergie = plan A. Plan 1. Plan +++

De fundering van Doel 5 steekt er al. Nu wat politieke wil van de slimme partijen. En nee, Almaci en haar clique valt daar niet onder.

No Apologies 11 september 2021 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9770990)
De schrik voor de volgende verkiezingen druipt er af.:-)

En voor het licht dat zou kunnen uitgaan. Ze weten bij Groen dat dat hun doodsteek zou zijn. Voor Tinne Van der Straeten zal deze uitspraak van Almaci wel hard binnenkomen.

quercus 11 september 2021 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9771001)
Idd
Dit is een Groen-equivalent van de Bocht van Bracke !
Nu is Groen een dusdanig ongeloofwaardige partij dat ik er inderdaad N-VA toestanden verwachtte.
Electoraal gaan ze ook dezelfde weg op. Naar beneden.
Ik zal van geen van deze twee verliezers wakker liggen. Toch niet politiek gezien.

Zielig en meelijwekkend uw boodschapje. Je weert je als een duiveltje om toch maar de aandacht van Almaci en de Groenen af te leiden door te neuzelen over Bracke en de N-VA.

quercus 11 september 2021 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9770961)
Hoeveel keer moet Engie/Electrabel eigenlijk mededelen dat DE AFBOUW BEZIG IS?
De firma investeert vermoedelijk al jaren niet meer in nieuw personeel,vervanging van pensioneringen of zelfs in de installaties behoudens instandhouding....


Waarover is men eigenlijk nog bezig?

"Plan B" moet zijn: BESLISSEN over hoeveel NIEUWE centrales,waar (liefst huidge lokaties) en hoeveel capaciteit.

De tussenliggende jaren(minstens 10 jaar na de beslissing...) kunnen we maar hopen op een beetje medewerking van het weer en zo....:?

Inderdaad. Ik vrees dat Suez/Electrabel eigenlijk niet meer geïnteresseerd is. Almaci en de Groentjes weten dat ook wel hoor. Maar de grond onder hun voetjes begint nogal heet te worden. Ze moeten dus vlug vlug tonen dat ze eigenlijk van goeie wil zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be