Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Confederatie Nederland-Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96604)

DebianFox 19 oktober 2007 16:52

Confederatie Nederland-Vlaanderen
 
Confederatie Nederland-Vlaanderen


Nederland en Vlaanderen kunnen best een confederatie vormen. Ik zie dit plan zitten, want ik zie Vlaanderen toch niet zo snel als een deel van het unitaire Nederland. Binnen het unitaire Nederland zou Vlaanderen ook weinig te zeggen hebben. Deze overgang zou verder te bruusk zijn. Een confederatie Nederland-Vlaanderen biedt verschillende voordelen. De Vlaams-nationalisten zijn blij om van Belgie af te zijn, en bij een confederatie Vlaanderen-Nederland behouden de onafhankelijke deelstaten Vlaanderen en Nederland hun eigen soevereiniteit, ook al zullen we sommige aangelegenheden gemeenschappelijk regelen. Een confederatief verdrag kan trouwens eenzijdig worden opgezegd, dus Vlaanderen kan – indien de confederatie met Nederland tegenvalt – eenzijdig uit de confederatie stappen. De Vlaams-nationalisten – die zijn gehersenspoeld door de Belgische staat – die tegen Groot-Nederland zijn moeten beseffen dat een confederatie Vlaanderen-Nederland interessante, nieuwe perspectieven opent waarin Vlaanderen voor niets hoeft te vrezen, zich beslissingsbevoegdheden kan verwerven en er eventueel éénzijdig kan uitstappen.

Vorenus 19 oktober 2007 16:53

een minimalistische samenwerking zie ik wel zitten. En dit ui te breiden met alle germaanse landen.

Herr Oberst 19 oktober 2007 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 3008442)
een minimalistische samenwerking zie ik wel zitten. En dit ui te breiden met alle germaanse landen.

Inderdaad, een Germaanse (Duitsland, Vlaanderen, Nederland, Oostenrijk, Scandinavië) samenwerking op bepaalde vlakken lijkt mij een goed idee. Het principe van autarkie kan dan bijvoorbeeld in uitvoering gebracht worden.

baseballpolitieker 19 oktober 2007 17:21

Een unie kan ik me wel in vinden maar confederatie gaat me toch te ver...

DebianFox 19 oktober 2007 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 3008491)
Een unie kan ik me wel in vinden maar confederatie gaat me toch te ver...

Wat voor type unie?

Adam Smith 19 oktober 2007 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3008490)
Inderdaad, een Germaanse (Duitsland, Vlaanderen, Nederland, Oostenrijk, Scandinavië) samenwerking op bepaalde vlakken lijkt mij een goed idee. Het principe van autarkie kan dan bijvoorbeeld in uitvoering gebracht worden.

Je vergeet de Angelsaksische tak.....:? Voor de rest, autarkie is een utopie8-)

baseballpolitieker 19 oktober 2007 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3008498)
Wat voor type unie?

Een beter vervolg van de eu...;-)

Montalcino 19 oktober 2007 17:48

Een Vlaams-Nederlandse confederatie lijkt me geen slecht idee, maar wel nogal vergezocht. Waarom zo ver uit eten gaan als er een frituur over je deur is?

DebianFox 19 oktober 2007 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3008540)
Een Vlaams-Nederlandse confederatie lijkt me geen slecht idee, maar wel nogal vergezocht. Waarom zo ver uit eten gaan als er een frituur over je deur is?

Het kan ook dienen als een tussenstap. Ik zie Vlaanderen toch niet zomaar in 'één twee drie' deel uitmaken van het unitaire Nederland.

Montalcino 19 oktober 2007 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3008546)
Het kan ook dienen als een tussenstap. Ik zie Vlaanderen toch niet zomaar in 'één twee drie' deel uitmaken van het unitaire Nederland.

Ik bedoel, laat ons eerst eens een tweeledige Belgische federatie proberen en als dat niet lukt een confederatie en dan een onafhankelijke staat Vlaanderen en als dat niet lukt, kunnen we in het driesterrenrestaurant gaan eten, maar nu betaalt ge u blauw manneke ;-)

lombas 19 oktober 2007 17:53

Er "moet" niks.

Herr Oberst 19 oktober 2007 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 3008504)
Je vergeet de Angelsaksische tak.....:?

Die hoort er wat mij betreft niet bij.

Citaat:

Voor de rest, autarkie is een utopie8-)
Op álle vlakken natuurlijk wel, maar autarkie is wel degelijk mogelijk op véle vlakken.

Adam Smith 19 oktober 2007 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3008765)
Op álle vlakken natuurlijk wel, maar autarkie is wel degelijk mogelijk op véle vlakken.

Een autarkie is volslagen zinloos en belemmert de welvaart en groei.

Jaani_Dushman 19 oktober 2007 21:49

Ik twijfel tussen optie 1/ en optie 4/.
Een nauwe samenwerking, een gepriviligeerd samenwerkingsverband,... akkoord. Maar om dat direct binnen staatsstructuren te gieten, heb ik toch zo mijn twijfels.

Ik denk dat Nederland die unie zal beschouwen als een vergroting van hun land, en dat de Vlamingen zullen eisen van behandeled te worden als gelijkwaardige partner (met Belgische strubbelingen tot gevolg?). Ik denk dat een Vlaams-Nederlands samenwerkingsverband dreigt te vervallen in een soort Tsjechoslovakije.
De Vlamingen zullen (net zoals de Slovaken) aandringen op een confederatie. De Nederlanders zullen ons (net zoals de Tsjechen) voor de keuze stellen: federalisme of niets.

Maar ik sluit niets uit. Wie weet een confederatie met Vlaanderen, Nederland, Friesland, Luxemburg en Noordrijn-Westfalen...

Herr Oberst 19 oktober 2007 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 3009008)
Een autarkie is volslagen zinloos en belemmert de welvaart en groei.

Wanneer die 'welvaart en groei' betekent dat hele bedrijfssectoren naar lageloonlanden verkassen, wanneer dat betekent dat we arbeidsmigratie moeten gaan stimuleren, wanneer dat betekent dat onze sociale verworvendheden in het algemeen onder druk komen te staan, dan heb ik liefst een beetje minder 'welvaart en groei'. De economie staat ten dienste van het volk, niet omgekeerd.

Ovidius 20 oktober 2007 06:39

Confederatie lijkt me plezant maar dan toch pas na een paar jaartjes volledige onafhankelijkheid.

Laat ons het eerst eens zelf proberen, pas als we het moeilijk hebben zullen we hulp zoeken. Bv om onze pensioenen te betalen.

DebianFox 20 oktober 2007 11:02

Allez de verbelziekte "Vlaams-nationalisten" met een Hollandofobie zijn bekend.

Montalcino 20 oktober 2007 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3009889)
Allez de verbelziekte "Vlaams-nationalisten" met een Hollandofobie zijn bekend.

Waarom denk je dat een Vlaming, die besloten heeft dat er met de Walen niets aan te vangen is en uit België wil stappen, automatisch schrik heeft van de Nederlanders?

Heeft een Oostenrijker een Duitslandofobie? Heeft een Moldaviër een Roemenofobie? Is een Romandiër een angsthaas omdat hij niet bij Frankrijk wil horen?

DebianFox 20 oktober 2007 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3009961)
Waarom denk je dat een Vlaming, die besloten heeft dat er met de Walen niets aan te vangen is en uit België wil stappen, automatisch schrik heeft van de Nederlanders?

Dat zeg ik niet, maar er zijn wel degelijk Vlaamse separatisten met een Hollandofobie.

Ovidius 20 oktober 2007 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3009992)
...
met een Hollandofobie.

Ik lijd in elk geval niet aan Hollandofobie, loop ik door de achterdeur dan ben ik in Nederland, kies ik de voordeur dan is het Vlaanderen. Leuk joch!

Kan je ook stevig met debatteren, je hoeft je bv niet zoveel aan te trekken van lange tenen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be