Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Tania Derveaux (NEE) - 5 tot 11 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=146)
-   -   Ik begrijp het nut niet van NEE. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78824)

La Chunga 4 februari 2007 18:12

Ik begrijp het nut niet van NEE.
 
Ik ben een blanco-stemmer en begrijp het nut niet van NEE? Kan jij me helpen?

Bedankt,

LC.

Voodoo Child 4 februari 2007 18:17

blanco stemmen worden genegeerd bij de zetelverdeling, nee stemmen zouden een leeg zitje creëren (indien ze de kiesdrempel halen)

Kim 4 februari 2007 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2402467)
blanco stemmen worden genegeerd bij de zetelverdeling, nee stemmen zouden een leeg zitje creëren (indien ze de kiesdrempel halen)

Een leeg zitje? Dat zitje zal ingenomen worden en op elk voorstel zal een welgemeende "nee" komen... :-P

Voodoo Child 4 februari 2007 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2402470)
Een leeg zitje? Dat zitje zal ingenomen worden en op elk voorstel zal een welgemeende "nee" komen... :-P

dat is een symbolische nee, tot als ze "nee" als kiesoptie in de grondwet kunnen vastleggen.
ambitie hebben ze wel :|

evilbu 5 februari 2007 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2402467)
blanco stemmen worden genegeerd bij de zetelverdeling, nee stemmen zouden een leeg zitje creëren (indien ze de kiesdrempel halen)

Dat zou logisch zijn : een partij die lege zitjes in het parlement oplevert.
Maar... hoe verklaar je dan dat ze oproepen om niet op hen te stemmen. Dat is toch al een stukje vreemder.:|

Gun 5 februari 2007 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2402467)
blanco stemmen worden genegeerd bij de zetelverdeling, nee stemmen zouden een leeg zitje creëren (indien ze de kiesdrempel halen)

Indien de 8849 burgers die in Antwerpen blanco en ongeldig gestemd hebben allemaal 'NEE' gestemd dan had die lijst 2 (lege ?) zetels in de Antwerpe gemeenteraad gehaald

Internaut 5 februari 2007 02:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2403550)
Maar... hoe verklaar je dan dat ze oproepen om niet op hen te stemmen. Dat is toch al een stukje vreemder.:|

Dit is hetgene dat ik niet vertrouw. NEE heeft geen programma, daarom stemmen mensen voor het Vlaams Belang.
Ze hadden een groot (Antwerps) bakkes door te verkondigen dat iedere Antwerpenaar opgebeld is geweest (indien je een vast nummer had welliswaar). Ze hebben veel reclame en campagne gevoerd maar zo te zien bracht het niet veel op.
Vlaams Belang heeft nog nooit deelgenomen aan de macht en is dus een zuivere oppositie- en 'ander bestuur' stem. Een stem met inhoud en een programma en niet van een bende studenten die zich verkleden als clowns en in het midden van de straat gaan staan.
Het feit dat ze hier een forumsessie hebben zal ook aantonen dat ze wel hopen op stemmen en dus propaganda voeren.
Vlaming, u weet beter! :vlaander:

Internaut 5 februari 2007 02:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2403560)
Indien de 8849 burgers die in Antwerpen blanco en ongeldig gestemd hebben allemaal 'NEE' gestemd dan had die lijst 2 (lege ?) zetels in de Antwerpe gemeenteraad gehaald

En hoeveel zetels voor het VB ?
Zó moet je leren redeneren jongen, blanco stemmen leunen nog altijd het dichste aan bij het Vlaams Belang.
Links wilt juist dat de VB stemmen naar NEE zouden gaan.
Ik bedoel het gaat over politiek en dat is een serieus iets, als zelfs mensen van dat NEE team al verkozen kunnen geraken zonder enige kennis of ervaring in de politiek. Zoiets kunnen we niet maken! Tenzij Antwerpen zich te kakken wilt zetten mij niet gelaten :lol:
Blanco stemmers moeten leren inzien dat hun stem uiteindelijk verkruimeld en verdeeld word op het einde voor de winnaars.

k9 5 februari 2007 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Internaut (Bericht 2403686)
En hoeveel zetels voor het VB ?
Zó moet je leren redeneren jongen, blanco stemmen leunen nog altijd het dichste aan bij het Vlaams Belang.

Onzin, blanco stemmen zijn blanco, voor niemand dus.

Citaat:

Links wilt juist dat de VB stemmen naar NEE zouden gaan.
Ik bedoel het gaat over politiek en dat is een serieus iets, als zelfs mensen van dat NEE team al verkozen kunnen geraken zonder enige kennis of ervaring in de politiek. Zoiets kunnen we niet maken! Tenzij Antwerpen zich te kakken wilt zetten mij niet gelaten :lol:
En ? genoeg VB mandatarissen (of van andere partijen) die nul komma nul ervaring in de politiek hebben en toch verkozen zijn.

Citaat:

Blanco stemmers moeten leren inzien dat hun stem uiteindelijk verkruimeld en verdeeld word op het einde voor de winnaars.
onzin blanco stemmen worden afgetrokken van het totaal aantal stemmers , het enige verschil is dat het dus minder stemmen nodig zijn om een zetel te krijgen. Indirect komt dit de kleine en grote partijen dus ten gunste, de ene hebben sneller de kiesdrempel, de andere krijgen procentueel het meeste (maar bijna verwaarloosbaar)

Stein 5 februari 2007 09:47

De partij is dus als het ware onnuttig ? :-D

k9 5 februari 2007 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stein (Bericht 2403949)
De partij is dus als het ware onnuttig ? :-D

Nee, de politiek merkt niks van deze stemmen, in dat opzicht gaan ze dus verloren. Door ze bij deze partij te steken geef je een visueel uiterlijk aan de blank en ongeldige stemmen en denken politici misschien 2 keer na over deze kiesgroep ipv ze te negeren.

Tantist 5 februari 2007 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2402467)
blanco stemmen worden genegeerd bij de zetelverdeling, nee stemmen zouden een leeg zitje creëren (indien ze de kiesdrempel halen)

Hee, dat is best leuk...

Een echte Vlaams-nationalistische partij zou dat overigens moeten doen, hun zitje in het illegitieme Belgische parlement leeg laten en dat in Vlaanderen wel opnemen...

Alleen... Weer heb je dat partijensysteem en het mogelijke verraad tov de eigen principes. Neen, ook NEE krijgt mijn stem niet tot ze bewezen hebben dat ze effectief hun zitje leeg laten.

evilbu 5 februari 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2404549)
Hee, dat is best leuk...

Een echte Vlaams-nationalistische partij zou dat overigens moeten doen, hun zitje in het illegitieme Belgische parlement leeg laten en dat in Vlaanderen wel opnemen...

Alleen... Weer heb je dat partijensysteem en het mogelijke verraad tov de eigen principes. Neen, ook NEE krijgt mijn stem niet tot ze bewezen hebben dat ze effectief hun zitje leeg laten.

Mag dat wel? Als je verkozen bent en jij, noch iemand anders van je partij wil die zetel innemen.... wat gebeurt er dan? Verdeelt men dan de zetels niet gewoon opnieuw?8O 8O

garfield 5 februari 2007 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2402467)
nee stemmen zouden een leeg zitje creëren (indien ze de kiesdrempel halen)

niet veel verschil met de leegtes bij het vragenuurtje :twisted:

Tania Derveaux 5 februari 2007 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2402451)
Ik ben een blanco-stemmer en begrijp het nut niet van NEE? Kan jij me helpen?

Bedankt,

LC.

Als je Blanco stemt, niet gaat stemmen of ongeldig stemt wordt je stem terug verdeeld over de partijen. Op zich is daar niets verkeerd mee als je daar zelf geen problemen mee hebt, maar we hebben gemerkt dat er veel mensen zijn die via de blanco stem willen aantonen dat ze ontevreden zijn, en/of die niet willen dat hun stem terug verdeeld wordt. Het is daarom dat we NEE opgericht hebben. Op die manier kunnen mensen op een onpartijdige manier protesteren.

Je kan NEE dus zien als een barometer van de politieke ontevredenheid.

Als NEE een zetel zou halen, dan zou die worden ingenomen en zouden we het geld terugstorten. Vanaf het moment dat we geld zouden aannemen zou onze neutraliteit verloren gaan en zouden we er belang bij hebben om verkozen te worden, te blijven in dat geval. Vandaar dat we alles vrijwillig doen en blijven doen.

Op lange termijn zouden we ervoor ijveren om NEE te laten implementeren in de kieswet. Het zou dan een concept zijn als de Blanco stem alleen moeten wij er dan niet meer voor opkomen. De namen zouden dan vervangen worden door de partijen: ex - groen, ex- spa, ex -vb... en dan zou men kunnen zien van welke partij de ontevreden kiezers komen.

Tantist 7 februari 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tania Derveaux (Bericht 2405171)
Op lange termijn zouden we ervoor ijveren om NEE te laten implementeren in de kieswet. Het zou dan een concept zijn als de Blanco stem alleen moeten wij er dan niet meer voor opkomen. De namen zouden dan vervangen worden door de partijen: ex - groen, ex- spa, ex -vb... en dan zou men kunnen zien van welke partij de ontevreden kiezers komen.

En wat als ik nu verleden keer op SP.A zou hebben gestemd en ik stem nu NEE op ex-VLD?

ZERO 7 februari 2007 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2404549)
Hee, dat is best leuk...

Een echte Vlaams-nationalistische partij zou dat overigens moeten doen, hun zitje in het illegitieme Belgische parlement leeg laten en dat in Vlaanderen wel opnemen...

Nu wel ik niet de betweter uithangen, maar Sinn Féin heeft met hun lege zitjes in Westminster nog niet veel bereikt.
Hun IRA-bommencampagnes daarentegen hebben wel gesprekken opgeleverd, maar heden ten dage is zoiets niet echt meer wenseijk(War on Terror, PR,...).

IlluSionS667 7 februari 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Internaut (Bericht 2403686)
Links wilt juist dat de VB stemmen naar NEE zouden gaan.
Ik bedoel het gaat over politiek en dat is een serieus iets, als zelfs mensen van dat NEE team al verkozen kunnen geraken zonder enige kennis of ervaring in de politiek. Zoiets kunnen we niet maken!

Waarom zou ik vandaag de dag nog op VB stemmen? Die bende demagogische prutsers verschillen nog amper van de systeempartijen. Ze zijn even corrupt, even hypocriet en even vol met postjesjagers. Idealisten worden gewoon op alle vlakken tegengewerkt. Van Cleemput is daar een goed voorbeeld van.

Ik ben zelf overtuigd Vlaams-nationalistisch en anti-multicultuur, maar mijn geloof in het VB ben ik volledig kwijt.

Ook VLOTT heeft tot nu toe alleen maar slechte indrukken op mij kunnen maken sinds een persoonlijk onderhoud met mensen uit de partijleiding. Of Dedecker beter is, daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik heb lange tijd geloofd in zijn integriteit, maar tijdens de forumsessies kwam hij ook niet al te sterk over. Misschien hebben zijn critici gelijk wanneer ze zeggen dat hij een postjesjager is als alle andere.

Momenteel ben ik dus geneigd om op "nee" te stemmen. Ik hoop dat velen mij zullen volgen. Niet alleen de systeempartijen maar ook het VB moeten dringen eens wakker geschud worden.

De Vlaming wordt het stilaan beu dat dat iedereen met zijn voeten speelt. Door op het VB te blijven stemmen, blijven uw signalen onbeantwoord en steunt u enkel maar een andere corrupte partij.

1handclapping 7 februari 2007 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 (Bericht 2411406)
Waarom zou ik vandaag de dag nog op VB stemmen? Die bende demagogische prutsers verschillen nog amper van de systeempartijen. Ze zijn even corrupt, even hypocriet en even vol met postjesjagers. Idealisten worden gewoon op alle vlakken tegengewerkt. Van Cleemput is daar een goed voorbeeld van.

Ik ben zelf overtuigd Vlaams-nationalistisch en anti-multicultuur, maar mijn geloof in het VB ben ik volledig kwijt.

Ook VLOTT heeft tot nu toe alleen maar slechte indrukken op mij kunnen maken sinds een persoonlijk onderhoud met mensen uit de partijleiding. Of Dedecker beter is, daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik heb lange tijd geloofd in zijn integriteit, maar tijdens de forumsessies kwam hij ook niet al te sterk over. Misschien hebben zijn critici gelijk wanneer ze zeggen dat hij een postjesjager is als alle andere.

Momenteel ben ik dus geneigd om op "nee" te stemmen. Ik hoop dat velen mij zullen volgen. Niet alleen de systeempartijen maar ook het VB moeten dringen eens wakker geschud worden.

De Vlaming wordt het stilaan beu dat dat iedereen met zijn voeten speelt. Door op het VB te blijven stemmen, blijven uw signalen onbeantwoord en steunt u enkel maar een andere corrupte partij.

Uw post zit vol tegenspraak : deelnemen aan verkiezingen = postjes pakken. U verwijt VB, de partij die het meest met u denkbeelden overeenkomt dat ze deelnemen aan verkiezingen ! Zelfs indien een denkbeeldige "zuiverdere" partij politiekemacht zou ambieëren al dan niet via verkiezingen zou dat resulteren in een regering = postjes. Het is allicht een programmapunt waard om politiekers als een soort materiëel onthechte monikken te zien en dat is allicht een goede reden om "Nee" te stemmen.

U heeft kritiek op de personele politiek van de VB of ligt de "politieke lijn" U niet ? Een "zuiverdere" politiek kan niet en wel omdat het VB geen compromissen sluit en het kadaverdiscipline principe er regeert : de leider spreekt en de basis moet volgen ; de kiezers mogen bedrogen worden.
Een eventueel "zuiverder" VB moet a forteriori dezelfde principes onder een andere leider huldigen.

Als men niet van plutocratisch individualistisch liberaal gewauwel houdt moet men het consequent buitenhouden en niet beginnen met zelf kritiek te spuien !

Het monoculturele Vlaanderen bevindt zich op het eiland Amoras :
via prof. Barrabas kan u er geraken !

Tania Derveaux 7 februari 2007 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2411328)
En wat als ik nu verleden keer op SP.A zou hebben gestemd en ik stem nu NEE op ex-VLD?

Daar is natuurlijk geen controle op, maar waarom zou je zoiets doen?
Als je voorheen achter Sp.a. stond (en nog steeds staat), maar je vindt dat ze een beetje de weg kwijt zijn, dan kan je door ex - sp.a. te stemmen aantonen dat ze niet goed bezig zijn. Zo weten zij ook dat ze niet goed bezig zijn, en kunnen zij dit bijschaven.

Groetjes,

Tania


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be