Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Awel ja, leg dit maar eens uit. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241938)

Hoomer 10 januari 2018 10:13

Awel ja, leg dit maar eens uit.
 
Stel dat er een mens die overleden is in de jaren vijftig vorige eeuw even terug komt in deze tijd, leg die mens eens uit dat wij allemaal een apparaatje in onze zak dragen waarmee we alle informatie over de mensheid, het heelal, over de huidige wetenschap enzoverder kunnen bereiken en lezen, maar dat we het voornamelijk gebruiken om naar de foto's van andermans kinderen, katten en honden te kijken en om discussie op politics.be te voeren met mensen die we van haar of pluim kennen. :roll:

Anna List 10 januari 2018 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8619568)
Stel dat er een mens die overleden is in de jaren vijftig vorige eeuw even terug komt in deze tijd, leg die mens eens uit dat wij allemaal een apparaatje in onze zak dragen waarmee we alle informatie over de mensheid, het heelal, over de huidige wetenschap enzoverder kunnen bereiken en lezen, maar dat we het voornamelijk gebruiken om naar de foto's van andermans kinderen, katten en honden te kijken en om discussie op politics.be te voeren met mensen die we van haar of pluim kennen. :roll:

ik zou m hiernaar laten kijken :

https://www.youtube.com/channel/UCPD...uqyI7RYLJ-TTSA


ps is er dan al een app voor p.be?

The Paulus Experience 10 januari 2018 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8619568)
Stel dat er een mens die overleden is in de jaren vijftig vorige eeuw even terug komt in deze tijd, leg die mens eens uit dat wij allemaal een apparaatje in onze zak dragen waarmee we alle informatie over de mensheid, het heelal, over de huidige wetenschap enzoverder kunnen bereiken en lezen, maar dat we het voornamelijk gebruiken om naar de foto's van andermans kinderen, katten en honden te kijken en om discussie op politics.be te voeren met mensen die we van haar of pluim kennen. :roll:

Die zou dat geweldig gevonden hebben.
Waarom?
Omdat de gemiddelde volwassen Vlaming uit de jaren 50 zeker geen erudiet toonbeeld was.

Jantje 10 januari 2018 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8619591)
Die zou dat geweldig gevonden hebben.
Waarom?
Omdat de gemiddelde volwassen Vlaming uit de jaren 50 zeker geen erudiet toonbeeld was.

Die hebben de tijd van de technische ontwikkelingen uit WWII meegemaakt en zouden dus inderdaad niet verbaast zijn over de technische vooruitgang.

Thuleander 10 januari 2018 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8619568)
Stel dat er een mens die overleden is in de jaren vijftig vorige eeuw even terug komt in deze tijd, leg die mens eens uit dat wij allemaal een apparaatje in onze zak dragen waarmee we alle informatie over de mensheid, het heelal, over de huidige wetenschap enzoverder kunnen bereiken en lezen, maar dat we het voornamelijk gebruiken om naar de foto's van andermans kinderen, katten en honden te kijken en om discussie op politics.be te voeren met mensen die we van haar of pluim kennen. :roll:

Leg eens uit aan de doorsnee mens die 2000 jaar geleden leefde dat de moderne mens:

- Zich niet meer kan oriënteren op de zon, maan of de sterren
- Het weer niet meer kan voorspellen aan de hand van de wolken
- Geen vuur meer kan maken zonder aansteker/lucifers
- Niet weet wat hij kan eten in de natuur
- Niet weet wat hem kan genezen in de natuur
- Moe is na 15 km te voet te gaan
- Met moeite 50 kg kan heffen
- Het overgrote deel van wat hij dagelijks gebruikt niet zelf kan maken of herstellen
- Meer dan waarschijnlijk snel zou sterven zonder technologieën die nauwelijks een eeuw oud zijn

Hoomer 10 januari 2018 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8619627)
Die hebben de tijd van de technische ontwikkelingen uit WWII meegemaakt en zouden dus inderdaad niet verbaast zijn over de technische vooruitgang.

Daar gaat het niet over, wij hebben een hoogstaand technologisch apparaat in onze zak zitten en gebruiken het om foto's van elkanders kinderen, katten en honden te bekijken, en sommigen ook nog om ruzie te maken met onbekenden op P.be. ;-).

Anna List 10 januari 2018 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8619730)
Daar gaat het niet over, wij hebben een hoogstaand technologisch apparaat in onze zak zitten en gebruiken het om foto's van elkanders kinderen, katten en honden te bekijken, en sommigen ook nog om ruzie te maken met onbekenden op P.be. ;-).

gij denkt dat ze in de jaren vijftig geen tijd hadden voor leut en plezier?

Xenophon 10 januari 2018 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8619627)
Die hebben de tijd van de technische ontwikkelingen uit WWII meegemaakt en zouden dus inderdaad niet verbaast zijn over de technische vooruitgang.

Die mensen zouden roepen, Hitler kom terug, alles is vergeven.

Anna List 10 januari 2018 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8619738)
Die mensen zouden roepen, Hitler kom terug, alles is vergeven.

:rofl:

Hoomer 10 januari 2018 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8619732)
gij denkt dat ze in de jaren vijftig geen tijd hadden voor leut en plezier?

Maar jawel, maar ik denk dat die mens ons idioten zou vinden en zich afvragen of we niets anders te doen hebben. Weet je nog de vrienden waren op reis geweest naar Spanje en dan werd je uitgenodigd om tot vervelens toe die verhalen te aanhoren en de dia's te komen bekijken, ons vrouwen moesten ons naar zulke avonden toe sleuren omdat we wisten wat ons te wachten stond nml. verveling. En nu, wel nu doen we dat vrijwillig al die fotokes bezien en de zever van anderen bekijken en lezen. ;-) 't Is al.

Anna List 10 januari 2018 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8619747)
Maar jawel, maar ik denk dat die mens ons idioten zou vinden en zich afvragen of we niets anders te doen hebben. Weet je nog de vrienden waren op reis geweest naat Spanje en dan werd je uitgenodigd om tot vervelens toe die verhalen te aanhoren en de dia's te komen bekijken, ons vrouwen moesten ons naar zulke avonden naar toe sleuren omdat we wisten wat ons te wachten stond. En nu, wel nu doen we dat vrijwillig al die fotokes bezien en de zever van anderen bekijken en lezen. ;-) 't Is al.

naar wat voor fotokes kijk jij op je smartphone ??

Hoomer 10 januari 2018 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8619751)
naar wat voor fotokes kijk jij op je smartphone ??

Tja onvrijwillig eigenlijk naar dat stoefboek gedoe he zoals de meesten, enigste voordeel je moet niet meer op bezoek gaan bij die vrienden om die ellendige vakantiefoto's te bekijken. ;-)

Eyjafjallajökull 10 januari 2018 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8619651)
Leg eens uit aan de doorsnee mens die 2000 jaar geleden leefde dat de moderne mens:

- Zich niet meer kan oriënteren op de zon, maan of de sterren
- Het weer niet meer kan voorspellen aan de hand van de wolken
- Geen vuur meer kan maken zonder aansteker/lucifers
- Niet weet wat hij kan eten in de natuur
- Niet weet wat hem kan genezen in de natuur
- Moe is na 15 km te voet te gaan
- Met moeite 50 kg kan heffen
- Het overgrote deel van wat hij dagelijks gebruikt niet zelf kan maken of herstellen
- Meer dan waarschijnlijk snel zou sterven zonder technologieën die nauwelijks een eeuw oud zijn

Jij kan het weer voorspellen aan de hand van de wolken ?

Vertel me vooral meer.

(Ik voorspel nu al dat concreet worden er weer niet echt zal bij zijn :lol:)

BigF 10 januari 2018 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8619651)
Leg eens uit aan de doorsnee mens die 2000 jaar geleden leefde dat de moderne mens:

- Zich niet meer kan oriënteren op de zon, maan of de sterren
- Het weer niet meer kan voorspellen aan de hand van de wolken
- Geen vuur meer kan maken zonder aansteker/lucifers
- Niet weet wat hij kan eten in de natuur
- Niet weet wat hem kan genezen in de natuur
- Moe is na 15 km te voet te gaan
- Met moeite 50 kg kan heffen
- Het overgrote deel van wat hij dagelijks gebruikt niet zelf kan maken of herstellen
- Meer dan waarschijnlijk snel zou sterven zonder technologieën die nauwelijks een eeuw oud zijn

Dat kan de gemiddelde mens inderdaad allemaal niet meer.
Maar waarom zou hij dat nog wel moeten kunnen?

Ik heb nog nooit van heel mijn leven de nood gevoeld vuur te maken zonder lucifers (ik heb meestal een aansteker op zak), het weer te voorspellen door naar de wolken te kijken (dat konden ze 2000 jaar geleden overigens ook niet) of eten gaan vinden in de natuur (ik woon op 1km van een supermarkt).

Ik kan natuurlijk Bear Grills-gewijs al deze vaardigheden gaan aanleren maar waarom in godsnaam?
Om klaar te zijn tegen de tijd dat de wereld vergaat? Klaar te zijn voor wat dan?
Puur tijdverlies volgens mij.

Het Verzet 10 januari 2018 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8619651)
Leg eens uit aan de doorsnee mens die 2000 jaar geleden leefde dat de moderne mens:

- Zich niet meer kan oriënteren op de zon, maan of de sterren
- Het weer niet meer kan voorspellen aan de hand van de wolken
- Geen vuur meer kan maken zonder aansteker/lucifers
- Niet weet wat hij kan eten in de natuur
- Niet weet wat hem kan genezen in de natuur
- Moe is na 15 km te voet te gaan
- Met moeite 50 kg kan heffen
- Het overgrote deel van wat hij dagelijks gebruikt niet zelf kan maken of herstellen
- Meer dan waarschijnlijk snel zou sterven zonder technologieën die nauwelijks een eeuw oud zijn

De doorsnee mens 2000 jaar geleden kon zich volgens mij evenmin orienteren op de sterren. Die gingen slapen als het donker was en kwamen niet buiten hun dorp.
En vertel hem dan ook dat mensen niet meer sterven aan banale ziekten en verwondingen, en dat zonder stront op een poreiblad op een wonde te leggen.

Universalia 10 januari 2018 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8619568)
Stel dat er een mens die overleden is in de jaren vijftig vorige eeuw even terug komt in deze tijd, leg die mens eens uit dat wij allemaal een apparaatje in onze zak dragen waarmee we alle informatie over de mensheid, het heelal, over de huidige wetenschap enzoverder kunnen bereiken en lezen, maar dat we het voornamelijk gebruiken om naar de foto's van andermans kinderen, katten en honden te kijken en om discussie op politics.be te voeren met mensen die we van haar of pluim kennen. :roll:

Denkt u dat je daar echt 50 jaar terug in de tijd moet voor gaan?

Op huidig ogenblik zijn er al véél mensen die problemen hebben met allerlei toestellen die men ons aan het proberen op te dringen is als: u MOET dat hebben.

En ik bedoel echt niet alleen de oudere mensen van de dag van vandaag daar er al tal van jongeren zijn die het ook al niet meer baas kunnen. :?

Tavek 10 januari 2018 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8619651)
Leg eens uit aan de doorsnee mens die 2000 jaar geleden leefde dat de moderne mens:

- Zich niet meer kan oriënteren op de zon, maan of de sterren
- Het weer niet meer kan voorspellen aan de hand van de wolken
- Geen vuur meer kan maken zonder aansteker/lucifers
- Niet weet wat hij kan eten in de natuur
- Niet weet wat hem kan genezen in de natuur
- Moe is na 15 km te voet te gaan
- Met moeite 50 kg kan heffen
- Het overgrote deel van wat hij dagelijks gebruikt niet zelf kan maken of herstellen
- Meer dan waarschijnlijk snel zou sterven zonder technologieën die nauwelijks een eeuw oud zijn

2000 jaar geleden was de gemiddelde leeftijd 45 jaar. Nu is die bijna het dubbele voor mensen die nu geboren worden.

Eyjafjallajökull 10 januari 2018 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8619919)
De doorsnee mens 2000 jaar geleden kon zich volgens mij evenmin orienteren op de sterren. Die gingen slapen als het donker was en kwamen niet buiten hun dorp.
En vertel hem dan ook dat mensen niet meer sterven aan banale ziekten en verwondingen, en dat zonder stront op een poreiblad op een wonde te leggen.

:lol:

Hoomer 10 januari 2018 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8619857)
Jij kan het weer voorspellen aan de hand van de wolken ?

Vertel me vooral meer.

(Ik voorspel nu al dat concreet worden er weer niet echt zal bij zijn :lol:)

Mijn grootvader kon kon het weer voorspellen aan de hand van het gevoel in zijn eksterogen, ik kan dat niet wegens gebrek aan eksterogen. ;-)

Thuleander 10 januari 2018 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8619928)
2000 jaar geleden was de gemiddelde leeftijd 45 jaar.

Kwam door de hoge kindersterfte/kraamsterfte.
Volwassenen werden makkelijk 60-70 jaar.

Citaat:

]Nu is die bijna het dubbele voor mensen die nu geboren worden.
Waarvan de laatste 10-15 jaar volledig hulpbehoevend.
In pampers.
Dement.
...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be