Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse verkiezingen (inclusief forumpeiling) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258081)

Bovenbuur 11 maart 2021 16:17

Nederlandse verkiezingen (inclusief forumpeiling)
 
Op 17 maart alweer zijn het nationale verkiezingen in Nederland. En tot nu toe is het razend slaapverwekkend. Het eerder mogen stemmen voor corona risicogroepen had even wat voeten in aarde, maar dat is allemaal bureaucratie en achter de schermen geregel. Campagne voeren gebeurt bijna uitsluitend online en op TV, de peilingen verschuiven nauwelijks, de grote winnaar is al bekend, de huidige premier Mark Rutte, en waar normaal gesproken er nog weleens iemand enthousiast wordt van het idee van verkiezingstijd lijkt het nu vooral een vervelende klus te zijn om uit te zoeken waar je nu weer op moet stemmen. Zelfs dingen die normaal al niet direct leuk zijn worden in coronatijd nog saaier.

Om de opiniepeilers toch nog een beetje spanning te gunnen gaan wij ze helpen. Die enorme groepen Nederlanders die altijd stilletjes op dit forum kijken voor een stemadvies kunnen dat krijgen in deze draad. Dus vertel eens, mocht je daar een mening over hebben, wat vind jij de minst slechte en de minst goede zaken in de gehele Nederlandse politiek?

(Oké, misschien was het beter/meer zeggend geweest om de poll op openbaar te zetten. Oeps...)

parcifal 11 maart 2021 17:10

Ik hoor goede dingen over VOLT, maar geen idee wie daar lijsttrekkers en/of duwers zijn.
Nobele onbekenden blijkbaar.

stab 14 maart 2021 12:36

De verwachting is dat Rutten gaat winnen of alleszins het niet slecht gaat doen?
Mogelijk allemaal, maar niet begrijpelijk voor mij : ik zou ervan uitgaan dat de corona sceptische partijen serieuze, zeer serieuze winst zouden moeten maken.
Tenzij de MSM daar in NL, ook aan een soort comateuze wereldvreemdheid lijden.
Denk aan de opiniepeilingen in de usa enkele maanden geleden nog maar die een voorsprong van 14% aan Biden gaven : (officieel) 10% te veel !

Dadeemelee 14 maart 2021 12:38

Vroeger was ik wel voor D66 maar ik volg de Nederlandse politiek niet zo goed.

Vlad 14 maart 2021 12:50

JA21. Helaas zie ik het niet zitten om tegelijkertijd van werk en domicilie te veranderen. En dus kan ik niet stemmen.

Bovenbuur 14 maart 2021 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 9628138)
De verwachting is dat Rutten gaat winnen of alleszins het niet slecht gaat doen?

De peilers geven Rutte zeker een kwart van alle stemmen. Meestal meer, maar wel met een beetje een dalende lijn erin. Ook zien ze dit jaar relatief weinig uitwisseling tussen de VVD en partijen als de PVV. Wat dat betreft lijkt het landschap een beetje uit te kristalliseren, kiezers weten steeds beter van zichzelf hoeveel problemen ze precies hebben met de Islam. De VVD is nu meer aan het uitwisselen met CDA en D66, en die twee lijken nou misschien toch nog een soort halfbakken strijd te kunnen gaan maken voor wie er straks de eerste vicepremier en minister van financiën mag gaan leveren. Dus de VVD die toch al veilig als eerste over de streep komt zou aan die strijd eventueel aan beide kanten nog wat kiezers kunnen verliezen.

Citaat:

Mogelijk allemaal, maar niet begrijpelijk voor mij : ik zou ervan uitgaan dat de corona sceptische partijen serieuze, zeer serieuze winst zouden moeten maken.
Er is eigenlijk maar één partij (met zoals het er nu naar uit ziet serieuze kansen) met als kernpunt "de maatschappij kan open, want corona is nep", de FvD. Andere partijen leggen vooral andere accenten, zoals dat Groenlinks zo snel mogelijk de avondklok weg wilt en het onderwijs open in plaats van eerst weer ruimte te geven aan winkels en ondernemers zoals de VVD het aanvliegt. De laatste tijd doet Forum/FvD het weer iets beter, maar het heeft ze heel erg slecht gedaan dat kiezers niet bleken te kunnen vertrouwen op welk beeld dan ook van wat de partij eigenlijk wil. Bij de vorige verkiezingen profileerden ze zich nog heel erg als een partij van intellectuelen. De onuitgesproken boodschap was een beetje: "Wil je PVV stemmen, maar voel je jezelf daar te slim en niet volks genoeg voor, stem FvD!" Bovendien kon je van de FvD lid worden, wat bij de PVV niet kan. Dit sloeg aan, binnen de korste keren waren ze officieel de grootste ledenpartij van Nederland. (!) Aan het begin van de coronacrisis waren ze ook nog de partij die als hardste riep om meer maatregelen. Binnen een jaar zijn ze daar dus vervolgens 180 graden op gedraaid. Vervolgens hebben ze dit jaar ook nog een heel schandaal gehad met racistische appgroepen binnen de jongerentak, en een significant deel van wat de verkiezingslijst had moeten worden is opgestapt nadat de partijleider en lijsttrekker zichzelf openlijk als antisemiet en allround eikel presenteerde tijdens een teambuildingsavondje, iets wat eigenlijk binnen de deuren had moeten blijven. In de peilingen liepen ze terug van een piek van tegen de 25 zetels rond april vorig jaar tot eerder 3 zetels, eentje meer dan wat ze nu hebben nadat ze bij de vorige verkiezingen nieuw binnenkwamen met 2 stuks. Ondertussen begint de nieuwe boodschap dus weer aan te slaan. Ze hebben min of meer als enige veel live campagne gevoerd, handjes geschud en problemen met de politie gekregen. Ze zijn ook zichtbaar in advertenties en op de media, waar het de afgelopen dagen veel ging over hoe lijsttrekker Baudet wegliep uit een talkshow nadat een cabaretier een niet bijster grappig stukje op hem afvuurde over waarom zijn racistische achterban eigenlijk zou willen stemmen op iemand met zijn persoonlijke achtergrond. Familie erbij gesleept enzo, nogal smerig (in ieder geval naar Europese maatstaven), maar wel goede publiciteit dus. Dus ze zouden nog wel op kunnen lopen tot 6 of zelfs 8 zetels ofzo, voornamelijk ten kostte van de PVV.

Maar ja, het is geen "eerlijke" meting dus van de potentie van wat kritiek op de coronamaatregelen op zichzelf had kunnen doen. De enige optie is een partij die de deur wijd open zet naar de meest belachelijke complottheorieën, die half per ongeluk haar hele vuile was aan intern racisme op straat heeft gegooid, die elke cohesie die ze had verloren heeft in een exodus van prominenten en die een jaar geleden nog heel hard schreeuwde dat hun lijsttrekker de belangrijkste intellectueel van deze tijd was en zij echt een partij van goede argumenten waren, niet van boze gevoelens. Gegeven die gemixte achtergrond is elke uitslag die ze wel gaan weten te behalen zeker als knap te typeren. Het is dus ook geen maat voor wat een dergelijk geluid in verkiezingen elders zou kunnen doen dit jaar.

De weggelopen prominenten zijn vervolgens ook weer gedeeltelijk bij elkaar gekomen en gaan mogelijk de kamer halen als JA21, (edit: ik was zo lang met dit stukje bezig dat het voor mij een verrassing was dat deze partij ook net genoemd bleek) met aan het hoofd een man die twee decennia terug al nauw bij de ondergang van de LPF betrokken was. Dus ook de droom van een uiterst rechtse intellectuelenpartij wordt voorzichtig levend gehouden, maar heeft wel weer wat te bewijzen.

Frankenstein 14 maart 2021 13:40

Citaat:

Er is eigenlijk maar één partij (met zoals het er nu naar uit ziet serieuze kansen) met als kernpunt "de maatschappij kan open, want corona is nep", de FvD. Andere partijen..
In mijn optiek is Corona niet nep maar nepper dan nep.

De maatschappij moet per direct weer volledig open omdat dit gewoon de meest sociale en vredige optie is.

.. Bij mijn schoonfamilie is een dode en een zwaargewonde te betreuren aan corona gerelateerd geweld. Een vriend van mij is met een hakmes in zijn gezicht bewerkt tijdens een roofoverval. Misdaad piek Suriname door Corona vanwege economische situatie en stress omdat mensen te lang opgehokt hebben gezeten.. Zelf ben ik door mijn spaargeld heen, mijn kinderen zitten op school met zware leerachterstanden. Etc, etc.

Om wat eigenlijk? Wij, in Nederland, hebben een epidemie omdat niet 0.9 procent is overleden (2019)van de bevolking maar liefst 1.1 procent (2020) is overleden. Oversterfte van 0.2 procent dus in het Coronajaar. Dat zijn bovendien mensen die niet door maar MET Corona gestorven zijn. Waar hebben wij het over!


Corona is juist in het levengeroepen om het leven van zwarten en gekleurden in arme landen moeilijker te maken. Corona is pure Westerse propaganda. Arme 3e wereldlanden apen hen weer na. Een onbedoelde hoax dus.

Amen.

Frankenstein 14 maart 2021 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9628173)
De peilers geven Rutte zeker een kwart van alle stemmen. Meestal meer, maar wel met een beetje een dalende lijn erin. Ook zien ze dit jaar relatief weinig uitwisseling tussen de VVD en partijen als de PVV. Wat dat betreft lijkt het landschap een beetje uit te kristalliseren, kiezers weten steeds beter van zichzelf hoeveel problemen ze precies hebben met de Islam. De VVD is nu meer aan het uitwisselen met CDA en D66, en die twee lijken nou misschien toch nog een soort halfbakken strijd te kunnen gaan maken voor wie er straks de eerste vicepremier en minister van financiën mag gaan leveren. Dus de VVD die toch al veilig als eerste over de streep komt zou aan die strijd eventueel aan beide kanten nog wat kiezers kunnen verliezen.



Er is eigenlijk maar één partij (met zoals het er nu naar uit ziet serieuze kansen) met als kernpunt "de maatschappij kan open, want corona is nep", de FvD. Andere partijen leggen vooral andere accenten, zoals dat Groenlinks zo snel mogelijk de avondklok weg wilt en het onderwijs open in plaats van eerst weer ruimte te geven aan winkels en ondernemers zoals de VVD het aanvliegt. De laatste tijd doet Forum/FvD het weer iets beter, maar het heeft ze heel erg slecht gedaan dat kiezers niet bleken te kunnen vertrouwen op welk beeld dan ook van wat de partij eigenlijk wil. Bij de vorige verkiezingen profileerden ze zich nog heel erg als een partij van intellectuelen. De onuitgesproken boodschap was een beetje: "Wil je PVV stemmen, maar voel je jezelf daar te slim en niet volks genoeg voor, stem FvD!" Bovendien kon je van de FvD lid worden, wat bij de PVV niet kan. Dit sloeg aan, binnen de korste keren waren ze officieel de grootste ledenpartij van Nederland. (!) Aan het begin van de coronacrisis waren ze ook nog de partij die als hardste riep om meer maatregelen. Binnen een jaar zijn ze daar dus vervolgens 180 graden op gedraaid. Vervolgens hebben ze dit jaar ook nog een heel schandaal gehad met racistische appgroepen binnen de jongerentak, en een significant deel van wat de verkiezingslijst had moeten worden is opgestapt nadat de partijleider en lijsttrekker zichzelf openlijk als antisemiet en allround eikel presenteerde tijdens een teambuildingsavondje, iets wat eigenlijk binnen de deuren had moeten blijven. In de peilingen liepen ze terug van een piek van tegen de 25 zetels rond april vorig jaar tot eerder 3 zetels, eentje meer dan wat ze nu hebben nadat ze bij de vorige verkiezingen nieuw binnenkwamen met 2 stuks. Ondertussen begint de nieuwe boodschap dus weer aan te slaan. Ze hebben min of meer als enige veel live campagne gevoerd, handjes geschud en problemen met de politie gekregen. Ze zijn ook zichtbaar in advertenties en op de media, waar het de afgelopen dagen veel ging over hoe lijsttrekker Baudet wegliep uit een talkshow nadat een cabaretier een niet bijster grappig stukje op hem afvuurde over waarom zijn racistische achterban eigenlijk zou willen stemmen op iemand met zijn persoonlijke achtergrond. Familie erbij gesleept enzo, nogal smerig (in ieder geval naar Europese maatstaven), maar wel goede publiciteit dus. Dus ze zouden nog wel op kunnen lopen tot 6 of zelfs 8 zetels ofzo, voornamelijk ten kostte van de PVV.

Maar ja, het is geen "eerlijke" meting dus van de potentie van wat kritiek op de coronamaatregelen op zichzelf had kunnen doen. De enige optie is een partij die de deur wijd open zet naar de meest belachelijke complottheorieën, die half per ongeluk haar hele vuile was aan intern racisme op straat heeft gegooid, die elke cohesie die ze had verloren heeft in een exodus van prominenten en die een jaar geleden nog heel hard schreeuwde dat hun lijsttrekker de belangrijkste intellectueel van deze tijd was en zij echt een partij van goede argumenten waren, niet van boze gevoelens. Gegeven die gemixte achtergrond is elke uitslag die ze wel gaan weten te behalen zeker als knap te typeren. Het is dus ook geen maat voor wat een dergelijk geluid in verkiezingen elders zou kunnen doen dit jaar.

De weggelopen prominenten zijn vervolgens ook weer gedeeltelijk bij elkaar gekomen en gaan mogelijk de kamer halen als JA21, (edit: ik was zo lang met dit stukje bezig dat het voor mij een verrassing was dat deze partij ook net genoemd bleek) met aan het hoofd een man die twee decennia terug al nauw bij de ondergang van de LPF betrokken was. Dus ook de droom van een uiterst rechtse intellectuelenpartij wordt voorzichtig levend gehouden, maar heeft wel weer wat te bewijzen.

Ik heb de moeite genomen om het gezemel van Jinek naar Baudet toe aan te horen.

Nederlanders weten blijkbaar niet waar ze het over hebben wat de definitie van racisme is.

Het gaat totaal nergens over.

Echt rascisme is wat ik in N.O. Brazilië heb meegemaakt naar zwarten toe. Zelf ben ik ook een aantal keren zwaar slachtoffer geweest van omgekeerd racisme. Echter de opmerking van 'wat zou jij vinden als je zus met een neger thuiskomt?' Ik zou zelf keihard 'Fuck you' in het gezicht van Jinek gezegd hebben. Geeneens de moeite nemen om het uit te leggen. Kom nou zeg!

Nederlanders zijn echt zielig als het om dit Woke onderwerp gaat en dat zeg ik als vader van gekleurde kinderen.

Frankenstein 14 maart 2021 14:20

Ah kijk FvD staat op dit Forum stipt op 4 stemmen. Ruim boven de rest. De belooft nog wat op woensdag.

Dadeemelee 14 maart 2021 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 9628245)
Ah kijk FvD staat op dit Forum stipt op 4 stemmen. Ruim boven de rest. De belooft nog wat op woensdag.

Dit forum is met 80% Blokkers geen weerspiegeling van de maatschappij zunne. ;-)

Frankenstein 14 maart 2021 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9628248)
Dit forum is met 80% Blokkers geen weerspiegeling van de maatschappij zunne. ;-)

Geen idee hoe het Blok tegenover Corona staat. Mocht de Nederlandse Turkenpartij DENK als enige hebben overwogen om de definitie van epidemie aan te passen naar vernijnige griep, zoals het FvD dus gedaan heeft, dan zou ik overwogen hebben op hen te stemmen. En dat is geen grap maar ik meen het.

stab 14 maart 2021 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9628173)
De peilers geven Rutte zeker een kwart van alle stemmen. Meestal meer, maar wel met een beetje een dalende lijn erin. Ook zien ze dit jaar relatief weinig uitwisseling tussen de VVD en partijen als de PVV. Wat dat betreft lijkt het landschap een beetje uit te kristalliseren, kiezers weten steeds beter van zichzelf hoeveel problemen ze precies hebben met de Islam. De VVD is nu meer aan het uitwisselen met CDA en D66, en die twee lijken nou misschien toch nog een soort halfbakken strijd te kunnen gaan maken voor wie er straks de eerste vicepremier en minister van financiën mag gaan leveren. Dus de VVD die toch al veilig als eerste over de streep komt zou aan die strijd eventueel aan beide kanten nog wat kiezers kunnen verliezen.
(...)

Overdacht stukje info.
Kan moeilijk anders , met zo een bedachtzame , nadenkende avatar.:-)
Nu, ik wou gewoon even weten of er een kansje bestaat van een soort van een electorale opstand tegen de coronamaatregelen daar in NL.
In vgl met België / VL laten Nederlanders dat soort van regelneverij minder gemakkelijk over zich heen gaan .
Het NLse resultaat zou dan zijn invloed kunnen laten gelden , in België en evtl andere landen. We zien wel.

Weyland 14 maart 2021 17:42

Erg benieuwd wat voor formatie Nederland zal kennen. Een monstercoalitie of een regering met gedoogsteun?

Koenaard Depuydt 14 maart 2021 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 9628194)
In mijn optiek is Corona niet nep maar nepper dan nep.

De maatschappij moet per direct weer volledig open omdat dit gewoon de meest sociale en vredige optie is.

Geachte heer Vrankensteen

U hebt hierin volledig gelijk.

De Noord-Nederlandse verkiezingen zullen wellicht ook niet eerlijk verlopen.
Het nepnieuwswezen maakt het FVD heel de tijd zwart.
Er zouden naar het schijnt ongeveer 2700000 stembladen ingestuurd worden wegens het "kroongevaar". Deze stemwijze is zeer bedroggevoelig...de volgende ochtend toevallig een lichte vrachtwagen vol met stembladen voor Rutte en/of Kaag?
Bij het vaststellen van de verkiezingsuitslag (niet op de dag zelf!) en het berekenen van de zetelverdeling zal er gebruik gemaakt worden van zachtewaar die reeds op diens beveiliging onderzocht werd... door een bedrijf o.l.v. een D66-er (Mark Koek).
Het is nu al een stinkend zaakje.

Hoogachtend

Frankenstein 14 maart 2021 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9628436)
Erg benieuwd wat voor formatie Nederland zal kennen. Een monstercoalitie of een regering met gedoogsteun?

Dat is een goeie. Mijn gok voor vandaag of wat dat voor mag stellen is een monstercoalitie. Als de angst voor Corona voorbij is en de massa beseft wat voor schade zij hebben aangericht en beseffen dat het gemaatregel allemaal voor niets is geweest dan is mijn verwachting dat er gemorrel komt binnen de coalitie. Val kabinet na een a twee jaar.

Bovenbuur 14 maart 2021 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 9628614)
De Noord-Nederlandse verkiezingen zullen wellicht ook niet eerlijk verlopen.

Jij dacht, "tijd om een Trump te scoren"? De verkiezingen zijn bij voorbaat oneerlijk verlopen als de verkeerde partij wint?

Hoewel, excuses, het is natuurlijk pas een echte Trump als de partij in kwestie de partij is die de verkiezingen organiseert. Dit is hooguit een soort half-Trump. Eigenlijk meer een kwart-Trump, want bij een echte echte Trump is het de leider van de organiserende partij die het zelf zegt. Maar ik dwaal af.

Want al die andere partijen hebben regelmatig verkiezingen verloren gedurende hun bestaan (jij wijst bij voorbaat bijvoorbeeld D66 aan als schuldige, een partij die in 2006 nog op 3 (!) zetels uitkwam, dat was een verkiezing nadat ze meegeregeerd hadden), al die partijen hebben geaccepteerd dat de LPF 26 zetels haalde en in de regering kwam, ze hebben geaccepteerd dat de PVV 24 zetels haalde en ging gedogen (ik noem deze voorbeelden omdat ik niet denk dat je veel boodschap gaat hebben aan grote overwinningen van bijvoorbeeld de SP), maar alleen al het idee dat Thierry Baudet voor een tweede keer een handvol zetels zou kunnen gaan halen, dat heeft ze over de streep gehaald om nu met zijn allen hard te gaan frauderen!

Tenzij de uitslag meevalt natuurlijk, dan heeft het volk gesproken.




P.S. Voor de duidelijkheid: deze post is niet bedoeld als kritiek op welke Nederlandse politicus of partij dan ook. Tenzij die dit idee ook gaan verspreiden natuurlijk, maar tot nu toe is dat voor zover ik weet niet het geval.

TheFourHorsemen 15 maart 2021 17:35

VVD.

Ik denk dat zij eigenlijk qua programma nog het dichtst in de buurt komen van N-VA. Op het communautaire na dan natuurlijk, maar dat is sowieso niet relevant wanneer ik in NL zou stemmen.

FvD was in het begin ook zeker een optie. Baudet is jammer genoeg wat aan het radicaliseren.

Weyland 15 maart 2021 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9629366)
FvD was in het begin ook zeker een optie. Baudet is jammer genoeg wat aan het radicaliseren.

En dat zal hem wellicht stemmen kosten. In Nederland houdt men niet van te veel gekdoenerij. Hij is als Ikaros die te dicht bij de Zon vlliegt.

Hollander 15 maart 2021 18:35

VVD, ik hoop dat ze eens iets doen aan die vervelende vermogensrendementsheffing.

Der Wanderer 15 maart 2021 19:35

Even los van wat ik zou stemmen: Lijst30 staat er niet bij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be