Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Flaminganten veroorzaakten zwaarste crisis in de geschiedenis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220349)

Henri1 24 juni 2015 05:24

Flaminganten veroorzaakten zwaarste crisis in de geschiedenis
 
Flaminganten veroorzaakten zwaarste crisis in de geschiedenis.

Zij waren immers vragende partij voor het institutionele landschap zoals we het nu de dag van vandaag kennen.

Wat kost het Federalisme eigenlijk ?
http://www.unionbelge.be/wp-content/...sme%202009.pdf



De vraag zou terecht kunnen luiden:
Waren we niet beter en goedkoper af zonder al die extra Regeringen en alles wat daarmee verbonden is ?

Er wordt dus maar gezaagd over Transfers, maar wie heeft de Transfers veroorzaakt ?
Zijn de Transfers het gevolg van het Federalisme ?

patrickve 24 juni 2015 06:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7711589)
Flaminganten veroorzaakten zwaarste crisis in de geschiedenis.

Zij waren immers vragende partij voor het institutionele landschap zoals we het nu de dag van vandaag kennen.

Je zou moeten weten dat het de Franstaligen zijn die een federale staat wilden nadat Gaston Eyskens de unitaire staat een wat correcter budget wilde geven, he.

De schoofzak 24 juni 2015 06:47

Het is nu toch wel erg naïef om nog te hopen dat de evolutie omgedraaid zal kunnen geraken. Omgedraaid van de richting zelfstandig Vlaanderen naar de richting terug centralistisch b.

Ziet er iemand ooit Joegoslavië terug komen ?

.

Jan van den Berghe 24 juni 2015 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7711589)
De vraag zou terecht kunnen luiden:
Waren we niet beter en goedkoper af zonder al die extra Regeringen en alles wat daarmee verbonden is ?

Ja, ik stel voor dat we inderdaad alles afschaffen "dat daarmee verbonden is". Alle parlementen. Alle vormen van democratie.

Leve Henri I, de nieuwe dictator!

Dictatuur is immers veel goedkoper. Eén sterkte man, één beperkte technocratische regering, geen parlement.

Jan van den Berghe 24 juni 2015 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7711589)
Er wordt dus maar gezaagd over Transfers, maar wie heeft de Transfers veroorzaakt ?
Zijn de Transfers het gevolg van het Federalisme ?

Neen, wel van de zogenaamde wafelijzerpolitiek in unitaire tijden. Daar is toen een grote staatsschuld ontstaan.

Jay-P. 24 juni 2015 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7711626)
Het is nu toch wel erg naïef om nog te hopen dat de evolutie omgedraaid zal kunnen geraken. Omgedraaid van de richting zelfstandig Vlaanderen naar de richting terug centralistisch b.
Ziet er iemand ooit Joegoslavië terug komen ?

Bedoel je nu dat je het huidige bestaande Belgenland vergelijkt met het huidige niet bestaande Yougoslavia?
Straks nog met Belgisch-Kongo.

De schoofzak 24 juni 2015 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7711698)
Bedoel je nu dat je het huidige bestaande Belgenland vergelijkt met het huidige niet bestaande Yougoslavia?
Straks nog met Belgisch-Kongo.

Leg me geen woorden in de mond, die ik niet op mijn toetsenbord getikt heb.

Ik heb enkel een vraag gesteld: ziet iemand het onder Tito zo bejubelde Joegoslavië terug komen ?

Ik kan nog andere vragen stellen:
ziet iemand in Spanje een afbouw van de verschillende vormen van interne verzelfstandiging van autonome provincies of gebieden ? De Catalanen hebben een eigen politiedienst. De Mossos. Zie je die opgenomen worden door de Spaanse guardia civil ? Zie je de bevoegdheden van de Baskische regering verminderen?
Ziet iemand de heropstanding van Tsjechoslovakije ?

.

vlijmscherp 24 juni 2015 08:28

ik denk niet dat je veel flaminganten gaat vinden die de huidige ondoorzichtige, inefficiënte staatindeling wou. Zeker niet deze 6e staatshervorming is het toppunt van "hoe maak ik een slechte situatie nog slechter".

en oja, de gewesten zijn er gekomen omdat de Walen dat wilden.

Jay-P. 24 juni 2015 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7711732)
Leg me geen woorden in de mond, die ik niet op mijn toetsenbord getikt heb.

Ik heb enkel een vraag gesteld: ziet iemand het onder Tito zo bejubelde Joegoslavië terug komen ?

Ik kan nog andere vragen stellen:
ziet iemand in Spanje een afbouw van de verschillende vormen van interne verzelfstandiging van autonome provincies of gebieden ? De Catalanen hebben een eigen politiedienst. De Mossos. Zie je die opgenomen worden door de Spaanse guardia civil ? Zie je de bevoegdheden van de Baskische regering verminderen?
Ziet iemand de heropstanding van Tsjechoslovakije ?

Mijn no nonsens mening dan: ik zie net zo min landen als Yougoslavia terug komen als ik Belgie/Belgique/Belgien zie verdwijnen. Beiden zijn utopisch.
Duidelijk genoeg nu, hoop ik.
(K.I.S.S. principe werkt het beste; als indirect bewijs: het omgekeerde ervan, de E.U. blijkt niet degelijk te werken.)

DewareJakob 24 juni 2015 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7711589)
Flaminganten veroorzaakten zwaarste crisis in de geschiedenis.

Zij waren immers vragende partij voor het institutionele landschap zoals we het nu de dag van vandaag kennen.

Wat kost het Federalisme eigenlijk ?
http://www.unionbelge.be/wp-content/...sme%202009.pdf



De vraag zou terecht kunnen luiden:
Waren we niet beter en goedkoper af zonder al die extra Regeringen en alles wat daarmee verbonden is ?

Er wordt dus maar gezaagd over Transfers, maar wie heeft de Transfers veroorzaakt ?
Zijn de Transfers het gevolg van het Federalisme ?

Totaal omgekeerde redenering die alleen gevoerd kan worden door mensen die nog natte dromen krijgen over een ééntalig Frans Belgique, zoals in 1830 de oorspronkelijke bedoeling was.

circe 24 juni 2015 09:53

Citaat:

Waren we niet beter en goedkoper af zonder al die extra Regeringen en alles wat daarmee verbonden is ?
De Vlamingen hebben één regering voor het Vlaamse Gewest én de Vlaamse Gemeenschap.

De franstaligen hebben er vier(brussel, franstalige gemeenschap, waals gewest, duitse gemeenschap)

Wie heeft daarvoor gezorgd denk je?

Jan van den Berghe 24 juni 2015 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7711769)
Mijn no nonsens mening dan: ik zie net zo min landen als Yougoslavia terug komen als ik Belgie/Belgique/Belgien zie verdwijnen. Beiden zijn utopisch.
Duidelijk genoeg nu, hoop ik.
(K.I.S.S. principe werkt het beste; als indirect bewijs: het omgekeerde ervan, de E.U. blijkt niet degelijk te werken.)

Had er iemand in de jaren zeventig en zelfs beginjaren tachtig kunnen denken dat de Muur zou vallen en dat heel wat landen binnen de Sovjetunie hun eigen weg zouden gaan?

Heel weinig.

Ik zie niet in waarom er plotseling op wereldvlak een eeuwigheidswaarde gegeven zou worden aan een staat. België, het eeuwige België. Als er nu één constante is in de geschiedenis, is juist dat staten kunnen verdwijnen, omgevormd kunnen worden tot een heel ander staatsbestel of nog een andere transformatie ondergaan. België vormt daar heus geen uitzondering op.

pajoske 24 juni 2015 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7711798)
De Vlamingen hebben één regering voor het Vlaamse Gewest én de Vlaamse Gemeenschap.

De Franstaligen hebben er vier(Brussel, Franstalige gemeenschap, Waals gewest, Duitse gemeenschap)

Wie heeft daarvoor gezorgd denk je?

Niet waar. Ge vertelt zever.

De Franstaligen hebben een gewestregering en een gemeenschapsregering.

Brusselse regering is tweetalig.

Duitse gewestregering is Duitstalig.

Anna List 24 juni 2015 12:41

zwaarste crisis in de geschiedenis ...


k zou die woorden precies voor andere historische gebeurtenissen houden :roll:

Jay-P. 24 juni 2015 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7711883)
Had er iemand in de jaren zeventig en zelfs beginjaren tachtig kunnen denken dat de Muur zou vallen en dat heel wat landen binnen de Sovjetunie hun eigen weg zouden gaan?

Heel weinig.

Ik zie niet in waarom er plotseling op wereldvlak een eeuwigheidswaarde gegeven zou worden aan een staat. België, het eeuwige België. Als er nu één constante is in de geschiedenis, is juist dat staten kunnen verdwijnen, omgevormd kunnen worden tot een heel ander staatsbestel of nog een andere transformatie ondergaan. België vormt daar heus geen uitzondering op.

Vraag de opinie van uw medeburgers boven en onder de taalgrens, view aandachtig de reportage en accepteer de realiteit:
Geen Meerderheid te vinden !


Jay-P. 24 juni 2015 12:51

Langs de andere kant kunt ge natuurlijk ooit gelijk krijgen:
Idiotie is zeker de wereld niet uit! Dat zien we elke dag meer en meer.

Jan van den Berghe 24 juni 2015 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7711992)
Vraag de opinie van uw medeburgers boven en onder de taalgrens, view aandachtig de reportage en accepteer de realiteit:
Geen Meerderheid te vinden !

U vlucht voor uw eigen woorden: het gaat immers niet over wat er nu als meerderheidsopvatting heerst, maar wel uw bewering dat de splitsing, scheiding of verdwijning van België een pure utopie is. België heeft evenwel geen eeuwigheidswaarde, niets wijst er immers op dat de Belgische staat niet onderhevig is aan wat voor alle andere staten geldt.

Jay-P. 24 juni 2015 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7712000)
U vlucht voor uw eigen woorden: het gaat immers niet over wat er nu als meerderheidsopvatting heerst, maar wel uw bewering dat de splitsing, scheiding of verdwijning van België een pure utopie is. België heeft evenwel geen eeuwigheidswaarde, niets wijst er immers op dat de Belgische staat niet onderhevig is aan wat voor alle andere staten geldt.

Dat is reeds aangehaald in #16. mits aan de vermelde basisvoorwaarden worden voldaan, meester.

Jan van den Berghe 24 juni 2015 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7712010)
Dat is reeds aangehaald in #16. mits aan de vermelde basisvoorwaarden worden voldaan, meester.

Uw opvatting luidt schijnbaar dat België eeuwigheidswaarde heeft. Als dat geen vorm is van zuivere idiotie...

fox 24 juni 2015 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7711589)
Zij waren immers vragende partij voor het institutionele landschap zoals we het nu de dag van vandaag kennen.

Beginnen met een flagrante leugen waardoor de rest van het betoog eigenlijk overbodig wordt om te lezen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be