Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Uplace (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163524)

Scherven A. Mok 21 november 2011 15:30

Uplace
 
Ben benieuwd wie voor is en wie tegen (en waarom).

Zelf weet ik het zo niet. In Sint Niklaas was er een levendige winkelstraten die nu dood zijn (enkel in de stationsstraat en buurt valt het nog een beetje mee). Volgens de burgemeester zou Waasland Shoppingcenter wel voor meer werkgelegenheid hebben gezorgd dan er is verloren gegaan bij en aan zelfstandigen in de streek.

Wat ik me afvraag is de kwaliteit van de jobs, het loon, of er nog evenveel zelfstandigen zijn en of ze het nog even graag doen, of ze met kleinere winstpercentages zitten doordat ze hoge huur moeten betalen of zware leningen hebben moeten aangaan indien ( en of ) het mogelijk was om hun panden te kopen, ... De media laten me wat op m'n honger zitten en focussen meer op het gebekvecht over de regelgeving.

Uplace

vlijmscherp 21 november 2011 15:41

ik ben gematigd tegen. zoals je zelf zegt, de Stationsstraat in Sint-Niklaas is dus dood dankzij het Waasland Shoppingcentrum. Ok, als klant kan dat wel eens plezant zijn om daar naar toe te gaan, maar in Sint-Niklaas is er af en toe al een verkeersinfarct, wat gaat dan dat op de Brusselse ring geven???

Scherven A. Mok 21 november 2011 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5815233)
ik ben gematigd tegen. zoals je zelf zegt, de Stationsstraat in Sint-Niklaas is dus dood dankzij het Waasland Shoppingcentrum. Ok, als klant kan dat wel eens plezant zijn om daar naar toe te gaan, maar in Sint-Niklaas is er af en toe al een verkeersinfarct, wat gaat dan dat op de Brusselse ring geven???

Ik schreef eigenlijk dat de stationsstraat nog meeviel:mrgreen: Maar het is al een tijdje geleden dat ik er was en er liep veel volk. Misschien heb ik toen niet echt op de leegstand gelet. De Ankerstraat en verderop naar Key Music, die straten leken volledig dood.

vlijmscherp 21 november 2011 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5815302)
Ik schreef eigenlijk dat de stationsstraat nog meeviel:mrgreen: Maar het is al een tijdje geleden dat ik er was en er liep veel volk. Misschien heb ik toen niet echt op de leegstand gelet. De Ankerstraat en verderop naar Key Music, die straten leken volledig dood.

zo vaak kom ik nu ook niet in Sint-Niklaas, maar een paar weken geleden viel het me toch op hoeveel leegstand er is.

freelancer 21 november 2011 16:35

Te gek om los te lopen...8O

Scherven A. Mok 21 november 2011 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5815423)
Te gek om los te lopen...8O

Wie wat waar wanneer ? Verklaar u nader en/of stem ?

Oja Sjokola 21 november 2011 17:19

als er maar zo een winkel is:


Bollywood 21 november 2011 18:19

Volledig voor. Als de binnenstand niet kan concurreren omdat er een shoppingcentrum buiten de stad komt. In het geval van Leuven zelfs op 25 kilometer afstand. Dan zou ik misschien eerder de oorzaak zoeken in de binnenstad dan in het shoppingcentrum.

Uiteindelijk heeft een binnenstad nog zoveel meer troeven dan een shoppingcentrum. Je moet ze natuurlijk wel benutten.

Kijk bijvoorbeeld naar Rijsel. Hoeveel (west)Vlamingen gaan niet naar rijsel die sinds de komst van euralille enkel maar meer volk aangetrokken heeft. En daar kan het ook zonder verkeersinfarct.

Mambo 21 november 2011 19:26

Iedere stad heeft een levendige kern van winkelpanden nodig.
Anders is het een verpauperde stad die ten dode opgeschreven is.
Enkel winkelpanden kunnen het aan om de binnenstad leefbaar te houden.
De rest heeft daar geen geld voor.

Dus ja kies hé, een rotstad en een mooi winkelcentrum een uur verder of omgekeerd.

HOUZEE ! 21 november 2011 19:30

Ik ben voor. Gewoon omdat ik niet houd van kleine zelfstandigen. :-P

gertc 21 november 2011 19:31

De kans dat de koopkracht van de gemiddelde Belg de komende jaren fors stijgt is, om het zacht uit te drukken, vrij klein. En aangezien je elke euro maar één keer kunt uitgeven, betekent dat ofwel een mislukking van het Uplace project, ofwel faillissementen in de centra rond Machelen. Netto gaat er volgens mij geen enkele job gecreëerd worden door het winkelcentrum.

Maar eigenlijk is er nog een interessantere vraag: waarom woedt die discussie nu? Dit project werd 7 jaar geleden op de rails gezet met expliciete steun van SP.A. en O-VLD. 7 jaar lang heeft die investeerder geld gepompt in ontwerpen en onderzoeken, en op één na heeft hij alle noodzakelijke vergunningen gekregen. En nu, vlak voor de eindmeet, komt men ineens tot de ontdekking dat daar een winkelcentrum komt?

voicelesscharlie 21 november 2011 21:59

Creatie van werkgelegenheid kunnen we niet meer missen al moet het nu soms in heel bizarre omstandigheden.

Mambo 21 november 2011 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 5815987)
Ik ben voor. Gewoon omdat ik niet houd van kleine zelfstandigen. :-P

In een winkel galerij zijn ze geen kleine zelfstandigen of zo?

gertc 22 november 2011 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 5816584)
Creatie van werkgelegenheid kunnen we niet meer missen al moet het nu soms in heel bizarre omstandigheden.

In de regio waar Uplace zijn klanten zal halen, wordt vandaag x euro uitgegeven in allerlei winkels, waarmee y mensen hun brood verdienen. Met de economische toestand en de besparingen die op ons af zullen komen, is er weinig kans dat x (in reële termen) gaat stijgen. Als jij beweert dat Uplace banen gaat creëren, beweer jij dus dat door de komst van dat nieuwe winkelcentrum we minder efficiënt zullen worden (meer jobs voor zelfde omzet). Dat klinkt uiterst onwaarschijnlijk.

Distel 22 november 2011 08:10

Als je het de shopper met allerhande anti-auto maategelen zo moeilijk mogelijk maakt om je binnenstad te bereiken, dan moet je niet komen zagen dat diezelfde shoppers op een ander gaan.

Bollywood 22 november 2011 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5817180)
In de regio waar Uplace zijn klanten zal halen, wordt vandaag x euro uitgegeven in allerlei winkels, waarmee y mensen hun brood verdienen. Met de economische toestand en de besparingen die op ons af zullen komen, is er weinig kans dat x (in reële termen) gaat stijgen. Als jij beweert dat Uplace banen gaat creëren, beweer jij dus dat door de komst van dat nieuwe winkelcentrum we minder efficiënt zullen worden (meer jobs voor zelfde omzet). Dat klinkt uiterst onwaarschijnlijk.

Als de mensen liever x euro uitgeven in winkel A dan in winkel B moet men winkel A niet verbieden, maar moet winkel B maar uitzoeken, hoe zijn winkel aantrekkelijker te maken dan winkel A.

nihao 22 november 2011 08:56

Citaat:

Als de mensen liever x euro uitgeven in winkel A dan in winkel B moet men winkel A niet verbieden, maar moet winkel B maar uitzoeken, hoe zijn winkel aantrekkelijker te maken dan winkel A.
Volledig naast de kwestie, want winkel A krijgt zijn pand dankzij forse overheidssteun, terwijl winkel B forse huur betaalt en geen invloed heeft op de omgevingsfactoren.
Het is dus pure concurrentievervalsing en niks anders.

Bollywood 22 november 2011 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5817223)
Volledig naast de kwestie, want winkel A krijgt zijn pand dankzij forse overheidssteun, terwijl winkel B forse huur betaalt en geen invloed heeft op de omgevingsfactoren.
Het is dus pure concurrentievervalsing en niks anders.

Hoezo overheidssteun?

Wie zegt dat winkel B forse huur betaalt? Een handelaar in winkel A kan ook hoge huur moeten betalen. Een handelaar A kiest voor de omgeving die hij wil, zo kan dat ook voor handelaar B als hij een winkel opent.

Verder kunnen diegene die allemaal aan winkel B hebben, eens gaan zoeken hoe ze de omgevingsfactoren wel kunnen verbeteren? Misschien is een winkelcentrum dan zelfs de oplossing, cf rijsel. Anderzijds loopt iedereen liever in de stad dan in een winkelcentrum. Daarentegen is het moeilijk parkeerplaats zoeken. Zijn de prijzen hoger, etc etc. Allemaal zaken waar wel oplossingen voor gevonden kunnen worden.

Tavek 22 november 2011 23:25

Tegen, ik heb al mogen ondervinden dat de creatie van een groot winkelcentrum de lokale middenstand compleet uitroeit en voor grote leegstand van handelspanden zorgt.

En de lonen en werkomstandigheden in die zaken, veelal gerund door grote buitenlandse bedrijven, zijn niet al te best.

Zie bvb maasmechelen village.

discuz 22 november 2011 23:37

Het project is te belachelijk voor woorden. Wie wordt er beter van? Uplace, diegenen die zich laten omkopen, en de grote ketens, die hun failliet nog wat langer kunnen uitstellen door nog wat meer vestigingen te openen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be