Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker) - 5 tot 11 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=145)
-   -   Eigen cultuur eerst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=79569)

Edina 9 februari 2007 21:12

Eigen cultuur eerst
 
In de thread over volksnationalisme zei u niet achter de slogan "eigen volk eerst" te staan, maar wel te geloven in "eigen cultuur eerst":

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2407352)
Ik stel intern ook deze vraag wat 'eigen volk eerst' betekent. U zal mij die slogan niet horen roepen. Ik geloof wel in eigen cultuur eerst, een soort leitcultuur waar we trots op kunnen zijn en iedereen die zich daar naar wil schikken is welkom.. ongeacht ras, afkomst etc...
Eigen volk eerst is niet mijn politiek lijn. Alleen kan je niet overleven en evolueren. Nogmaals: wie is dat Eigen volk? Definities ontbreken blijkbaar en dan is het gevaarlijk algemeen want wie gaat dan bepalen wat en wie Eigen volkis? ...

Maar eerlijk gezegd zie ik daar weinig verschil tussen. Een andere verpakking van dezelfde inhoud dus. Want die "eigen cultuur" of "leitcultuur" is toch een even moeilijk te definiëren begrip. Wie gaat bepalen wat die inhoudt en wie daaraan voldoet? Dat is mi dan ook potentieel even gevaarlijk. Ik zou dus wel eens graag willen weten hoe u die leitcultuur ziet...

Jürgen Verstrepen 9 februari 2007 21:20

Terechte vraag. Onze cultuur is een breed begrip waarop onze samenleving is gebaseerd. Door de jaren heen, niet planmatig, met falen en succes, zijn we uitgekomen waar we nu staan. Ik denk dat onze voorouders eigenlijk trots mogen zijn op het Vlaanderen wat we vandaag kennen. Het is inderdaad een moeilijk te definiëren begrip omdat je een aantal element moet bundelen voor die definitie. Ik alleen zou het niet willen doen, 10 man ook niet, 1000 is nog te weinig. Eigenlijk zou je zoals 'de grootste Belg' (die n.b. niet bestaat!) evenzeer een massaal onderzoek moeten doen.. aangevuld met onze geschiedenis. Wat vormt cultuur? Zowat alles.
Voor mij zijn en nogal wat leitcultuurbegrippen die onaantastbaar zijn: gelijkheid vrouw-man, vrije mening, gelijke rechten, scheiding godsdienst-staat, inspraak, ons kiesstelsel, justitie niet afhankelijk van een godsdienst (cfr. scheiding...)... om maar enkele op te sommen.

lombas 9 februari 2007 21:27

Dat doet er mij aan denken, onderschrijf jij het territorialiteitsbeginsel (land gebonden aan land, al dan niet vanuit de natie) waarbij je Vlaanderen onafhankelijk zou kunnen maken als een geopolitieke entiteit of het individualiteitsbeginsel (land gebonden aan de individuen) waarbij je Vlaanderen, maar ook de stad Antwerpen onafhankelijk zou kunnen maken als een geopolitieke veranderlijke?

Edina 9 februari 2007 21:30

Eigenlijk bevestigt u daarmee toch dat het een even moeilijk te definiëren begrip is als dat eigen volk? En dus dat "eigen cultuur eerst" m.a.w. potentieel even gevaarlijk is als "eigen volk eerst"? Die onaantastbare begrippen die u aanhaalt, zijn vrij evident, maar daar eindigt het natuurlijk niet. Want zoals u zelf zegt vormt zowat alles cultuur. En wie gaat dan beslissen wat die leitcultuur is en wie daar aan voldoet? En meer nog, wat met degenen die er niet aan voldoen?

vlijmscherp 10 februari 2007 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2420202)
Terechte vraag. Onze cultuur is een breed begrip waarop onze samenleving is gebaseerd. Door de jaren heen, niet planmatig, met falen en succes, zijn we uitgekomen waar we nu staan. Ik denk dat onze voorouders eigenlijk trots mogen zijn op het Vlaanderen wat we vandaag kennen. Het is inderdaad een moeilijk te definiëren begrip omdat je een aantal element moet bundelen voor die definitie. Ik alleen zou het niet willen doen, 10 man ook niet, 1000 is nog te weinig. Eigenlijk zou je zoals 'de grootste Belg' (die n.b. niet bestaat!) evenzeer een massaal onderzoek moeten doen.. aangevuld met onze geschiedenis. Wat vormt cultuur? Zowat alles.
Voor mij zijn en nogal wat leitcultuurbegrippen die onaantastbaar zijn: gelijkheid vrouw-man, vrije mening, gelijke rechten, scheiding godsdienst-staat, inspraak, ons kiesstelsel, justitie niet afhankelijk van een godsdienst (cfr. scheiding...)... om maar enkele op te sommen.

dus moslims die deze zaken erkennen, mogen blijven? wat met hoofddoeken?

dewanand 24 maart 2007 21:16

Ik weet niet of ik nog mag reageren.

Eigen cultuur??
Probleem is dat er in de blanke wereld geen cultuur meer is. Alles is weggelinkst en uitgeroeid. Geloof hebben blanken helemaal niet meer.

Is er dan geen sprake van een schijncultuur?

Is revival van de oudgermaanse geloof en cultuur niet de beste oplossing voor uw extreem rechtse partij?

bedankt

dewanand
delft


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be