Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent
(Bericht 4716812)
Als ze echt slim zijn zullen ze snappen dat wij net hetzelfde potentieel hebben als zij hadden enkele duizenden jaren geleden.
|
Is een aanname. Misschien vinden zij wel dat wij helemaal niet veel potentiaal hebben. Jij gaat er van uit dat zij in alles heel erg op ons lijken, misschien vinden zij zichzelf echter wel simpelweg beter.
Citaat:
Dit is absoluut onjuist. Er is net aangetoond dat apen bijvoorbeeld wel een beperkt aantal woorden kunnen aanleren, maar nooit zelf zinnen of andere combinaties zullen maken of nieuwe woorden uitvinden zoals kleuters dus wel doen. Tevens zijn apen heel snel afgeleid. Ze kunnen zich slecht concentreren omdat hun instincten steeds weer de bovenhand halen.
|
En wie zegt dat aliens niet een beter taalvermogen hebben dan wij, of minder snel afgeleid zijn? Alex de papagaai kwam behoorlijk dicht in de buurt van menselijk taalgebruik hoor. Hij begreep concepten als weigeren en onderhandelen ("No", "Cookie"). Nogmaals: je kan er niet van uit gaan dat aliens net als in films superveel op ons lijken.
Citaat:
Ik heb voldoende dieren in huis gehad om te weten wat ik vertel hoor. Mijn hond kan bijzonder slim uit de hoek komen, maar dan opeens zit hij op een stenen vloer te krabben zogezegd om een put te maken. Een mens zou zoiets nooit doen omdat een mens bij voorbaat weet dat dit geen zin heeft.
|
Nee, de mens heeft nog nooit in zijn geschiedenis zinloze of megalomane projecten ondernomen die uiteindelijk op niks uitliepen. En de Noord-Zuidlijn bestaat ook niet. Nogmaals: het punt is niet dat wij niet meer of een ander soort inzicht zouden hebben dan andere aardse dieren, maar dat je onmogelijk kan verwachten dat de eerste alien die langs komt precies op ons niveau zit betreffende bijna alles.
Citaat:
Intelligentie zit niet in de hersenen. Bewijs: papegaai vs olifant. Een papegaai zijn hersenen zijn amper zo groot als een noot. Toch is de papagaai intelligenter dan de olifant.
|
En waar zit intelligentie dan wel hè? Het feit dat een olifant iets meer lichaam heeft om aan te sturen zal er zeker totaal niks mee te maken hebben?
Citaat:
Het stoort mij dat jullie zo neer kijken op de eigen soort. Ik zeg niet dat er niet slimmer kan bestaan dan de mens, maar beweer wel dat we het potentieel hebben. Een vraagje voor jou, Bovenbuur: bestaat er iets hogers dan oprecht houden van iemand anders?
|
Definiëer hoger. Liefde is niet meer dan een instinct, een mechanisme om succesvolle voortplanting in gang te zetten. Bovendien is het een concept dat nogal veel dieren lijken te snappen. Kauwen zijn bijvoorbeeld trouwer dan mensen. Op zich is dat niet vreemd, van een primaat met een redelijk verschil in grootte en rol tussen de beide seksen zou je ook geen geheel monogaam leven verwachten.
Citaat:
En waarom zou ik dat moeten geloven als alles in mij zegt dat dit niet waar is?
|
In het kort: omdat "alles in jou" een nogal slechte bron is. De evolutie heeft ons voorbereid op overleven en voortplanten, niet op het begrijpen van het universum of zijn eigen afkomst. Sterker nog: dingen als een doel in het leven zien kan juist erg motiverend zijn, en dus is de mogelijkheid daartoe een eigenschap die nog wel eens overerft kan worden.
Citaat:
Ik kom niet bedrogen uit, er is namelijk geen diersoort die in de buurt komt. Ziet u dat nu zelf niet? Moet dat bewezen worden dan?
|
Wat ik graag wil dat jij bewijst is waarom aliens op dat punt anders zouden denken dan jij. Ik garandeer je namelijk dat ze niet precies even slim zijn als wij, niet precies dezelfde hersenbouw hebben als wij, niet precies in dezelfde belevingswereld wonen als wij etc etc. Waarom zouden zij, in jouw visie, ons persé als gelijken moeten zien terwijl je zelf met elke post bewijst dat wij zelf erg goed zijn in het niet als gelijken zien van andere levensvormen.
Citaat:
Dat leer jij allemaal in je lessen biologie hé. Er is ook nog zoiets als het echte leven. ;-)
|
Waar denk je dat alle kennis die we hebben op gebaseerd is? Precies. En waar denk je dat alle kennis die deze hypothetische zonnestelsel verorberende supercomputer bezit op gebaseerd is? Kennis gaat over het echte leven. Kennis komt uit het echte leven. Kennis beschrijft het echte leven. En deze computer is veel beter in beschrijven dan jij bent, want hij heeft veel meer sensoren en veel meer rekenvermogen.
Citaat:
Boekenwijsheid. Het echte leven is totaal anders en veel genuanceerder.
|
Een nuance die jouw en mijn hersenen slechts voor een klein deel kunnen uitwerken, sterker nog, we verwerken het grootste deel van de data met ons onderbewuste omdat de taal die wij gebruiken en het bewustzijn waar we die mee gebruiken ongeschikt zijn om ingewikkelde situaties te beargumenteren. Als je iemand een stelling voorlegt zal deze persoon meestal vrij snel weten wat zijn standpunt is zonder dat hij op dat moment het grootste deel van de argumenten waar hij later mee zal aankomen al kan produceren.