Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack
(Bericht 6705961)
Ik vind je een beetje verward vandaag, meneer.
Probeer altijd goed het onderscheid te maken tussen diegene die in flutverhalen geloven en zij die daar "iets minder" in geloven.;-)
|
Net een site gevonden die mij wel aanspreekt :
Citaat:
De hele discussie over het UFO-fenomeen wordt meestentijds geregeerd door twee uiterste groepen: de believers aan de ene kant, die de meest esoterische onzin voor zoete koek slikken, die klakkeloos geloven dat elke voorspelling van binnenkort landende UFO's ook werkelijk gaat gebeuren, die werkelijk denken dat je kunt channelen met de Galactische Federatie en meer van dat soort oncontroleerbare onzinnigheden.
Aan de andere kant staan de sceptici. Zij zijn ervan overtuigd dat ze het gelijk in pacht hebben, wensen alleen te denken over wetenschappelijk onderbouwde onderwerpen en bedienen zich van spot en hoon als iemand iets zegt wat hen niet aanstaat. Open of fris tegen nieuwe gedachten staan is onmogelijk voor hen, het moet wetenschappelijk toetsbaar zijn, al het andere is dus automatisch onzin. De sceptici zijn dezelfde mensen die eeuwenlang riepen dat de aarde plat was en de we nooit zouden kunnen vliegen. Uiteraard wetenschappelijk vastgesteld met de toenmalige stand der techniek.
|
http://www.ufonieuws.nl/permalink.asp?i=9501
Tot zover precies wat ik er over denk.:-)
En het gaat zo maar door :
Citaat:
In beide kampen herken ik mezelf niet. Ik deel mezelf maar in bij een andere categorie, namelijk die van de nuchtere mensen. Mensen die niet lopen te gillen dat een wazige foto het ultieme bewijs is voor buitenaards leven maar ook geen mensen die een zodanig arm voorstellingsvermogen hebben dat iets nieuws te ondraaglijk is om over na te denken.
Een nuchter mens is niet emotieloos maar bedient zich van genuanceerde overwegingen. Alle aspecten van meningen, argumenten, overtuigingen en andere geestelijke bagage worden samengevoegd voor oordeelsvorming. Argumenten pro en contra worden gelijk gewogen, er wordt niet op onderbuikgevoel geselecteerd in informatie die het beste uitkomt, zoals zowel de sceptici als de believers doen.
De nuchtere mensen staan altijd tussen twee vuren. De sceptici hangen achterover, hamerend op hun gelijk dat niets bewezen is. De believers roepen op tot openheid, hamerend op hun gelijk dat het tegendeel ook niet bewezen is. Het is een boksbalpositie die zelden te benijden valt. De believers verwijten de nuchtere mensen dat ze te star van geest zijn, de sceptici verwijten de nuchtere mensen dat ze te soepel van geest zijn. Het is nooit goed, er is altijd wel iemand die tegen je aan schopt.
Het is veel makkelijker om een goedgelovige believer te zijn. Je slikt alles voor zoete koek en kwam de voorspelling weer eens niet uit? Jammer dan, er zijn nog genoeg andere voorspellingen.
Ook sceptici hebben een makkelijk leven. Je roeptoetert wat dat "het niet bewezen is" en je mag er direct een stempel opzetten van ONZIN. Lekker makkelijk, je hoeft er niet eens voor na te denken. En je hebt nog altijd gelijk ook.
En toch blijf ik in het nuchtere midden zitten. Dan maar af en toe klappen van links of rechts. In die andere kampen voel ik me al helemaal niet thuis.
|
" Roeptoeteren " !:lol: Dat is nu eens een uitdrukking die écht van toepassing is op de Sceptische troep hier.
|