Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Kan Polen lid blijven van de EU? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241618)

cato 19 december 2017 09:01

Kan Polen lid blijven van de EU?
 
De grondslag van de EU landen is en blijft, de trias politica van Montesquieu.
Nu Polen is overgegaan tot politieke controle over justitie en in feite teruggaat
naar de oude Sovjettijd , zal ze uit de EU moeten stappen.

https://www.trouw.nl/democratie/pole...iek-~a1ae28e3/

https://historiek.net/charles-montes...r-machten/876/

Pandareus 19 december 2017 09:12

Met dergelijke beknotting van de rechterlijke macht : neen.
De EU zal Polen via grote druk ertoe moeten verplichten om die wetswijzigingen ongedaan te maken. Zal niet eenvoudig zijn, de Polen zijn een extreem koppig volk...
Maar als dit zonder gevolg zou blijven, zou dat betekenen dat de EU machteloos toekijkt hoe een prille democratie terug gaat verglijden richting dictatuur.

Anna List 19 december 2017 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8601456)
De grondslag van de EU landen is en blijft, de trias politica van Montesquieu.
Nu Polen is overgegaan tot politieke controle over justitie en in feite teruggaat
naar de oude Sovjettijd , zal ze uit de EU moeten stappen.

https://www.trouw.nl/democratie/pole...iek-~a1ae28e3/

https://historiek.net/charles-montes...r-machten/876/

oesje, slecht nieuws voor Spanje...

Thuleander 19 december 2017 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8601456)
Kan Polen lid blijven van de EU?

Polen moet de koe zo lang blijven melken tot ze niks meer geeft.

Daarna: Polexit.

Thuleander 19 december 2017 09:56

Hier is de rechterlijke macht extreem-links, in Polen gaan ze de rechterlijke macht een klein beetje rechtser maken.

Dat is het enige verschil met ons.

Een onafhankelijke rechterlijke macht bestaat nergens.

De schoofzak 19 december 2017 11:16

Ik heb onvoldoende gevolgd in de pers wat precies de problemen zijn in Polen, waar men nu over redetwist.
Dus zou ik beter zwijgen misschien ?

In ieder geval is mijn mening dat in een EU, die sedert enige tijd toch een politieke unie is (en geen louter economische unie meer), een land buiten gesjot moet kunnen worden.

En dan heb ik het niet alleen over Polen, maar ook over een land met te weinig gegarandeerde vrije meningsuiting en met politieke gevangenen.

Thuleander 19 december 2017 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8601537)
Dus zou ik beter zwijgen misschien ?

Ja.

kojak 19 december 2017 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8601493)
Hier is de rechterlijke macht extreem-links...

:rofl:

De schoofzak 19 december 2017 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8601547)
Ja.

Dat was een strikvraag, en je hebt je laten vangen.

speurneus 19 december 2017 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8601456)
De grondslag van de EU landen is en blijft, de trias politica van Montesquieu.
Nu Polen is overgegaan tot politieke controle over justitie en in feite teruggaat
naar de oude Sovjettijd , zal ze uit de EU moeten stappen.

https://www.trouw.nl/democratie/pole...iek-~a1ae28e3/

https://historiek.net/charles-montes...r-machten/876/

Er zijn geen wetsregels voorzien om een land uit de Unie te zetten.
Europa kan wel geldboetes opleggen aan landen die de Euro-wetgeving met de voeten treden.

Jantje 19 december 2017 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8601462)
Met dergelijke beknotting van de rechterlijke macht : neen.
De EU zal Polen via grote druk ertoe moeten verplichten om die wetswijzigingen ongedaan te maken. Zal niet eenvoudig zijn, de Polen zijn een extreem koppig volk...
Maar als dit zonder gevolg zou blijven, zou dat betekenen dat de EU machteloos toekijkt hoe een prille democratie terug gaat verglijden richting dictatuur.

Polen doet niet meer dan het systeem van de VS overnemen.
Daarnaast ook hier worden rechters door een college aanvaard of afgewezen en dat college bestaat ook uit mensen die partijgebonden zijn.
Zij dragen dan die kandidaat voor aan de minister van justitie en die benoemd of weigerd de kandidaat.

Had je het over scheiding der machten en de scheiding tussen staat en kerk?

Polen, een prille democratie, dat het systeem van de VS overneemt, is dus terug aan dictatuur als ze dat ook echt doen?

Garry 19 december 2017 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8601463)
oesje, slecht nieuws voor Spanje...

idd

Garry 19 december 2017 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8601537)
Ik heb onvoldoende gevolgd in de pers wat precies de problemen zijn in Polen, waar men nu over redetwist.
Dus zou ik beter zwijgen misschien ?

In ieder geval is mijn mening dat in een EU, die sedert enige tijd toch een politieke unie is (en geen louter economische unie meer), een land buiten gesjot moet kunnen worden.

En dan heb ik het niet alleen over Polen, maar ook over een land met te weinig gegarandeerde vrije meningsuiting en met politieke gevangenen.

Volledig mee eens.

Pandareus 19 december 2017 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8601858)
Polen doet niet meer dan het systeem van de VS overnemen.
Daarnaast ook hier worden rechters door een college aanvaard of afgewezen en dat college bestaat ook uit mensen die partijgebonden zijn.
Zij dragen dan die kandidaat voor aan de minister van justitie en die benoemd of weigerd de kandidaat.

Had je het over scheiding der machten en de scheiding tussen staat en kerk?

Polen, een prille democratie, dat het systeem van de VS overneemt, is dus terug aan dictatuur als ze dat ook echt doen?

Neen, het hooggerechtshof primeert in de VS. Eenmaal een rechter zijn functie heeft kan niemand of niets hem nog beïnvloeden tenzij hij/zij dat zelf toelaat. In Polen is dat systeem reeds vorig jaar gestopt, de hoogste gerechtelijke autoriteit gaat nu moeten aardig zijn voor de heersende politieke klasse of kan opzijgezet worden.
Met de wetgeving die nu voorligt, moeten ze helemaal zwijgen voor de uitvoerende macht. En om wat sneller gezagsgetrouwe rechters te krijgen, mag men ze 5 jaar vroeger op pensioen sturen. Kwestie van de lastpakken van vroeger kwijt te zijn binnen één legislatuur...

Zelden is de democratie zo verkracht als hier, dit is een EU land onwaardig. Erdogan en Poetin zouden hun duim opsteken en zeggen dat het goed geflikt is...

Jan van den Berghe 19 december 2017 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8601933)
Neen, het hooggerechtshof primeert in de VS. Eenmaal een rechter zijn functie heeft kan niemand of niets hem nog beïnvloeden tenzij hij/zij dat zelf toelaat. In Polen is dat systeem reeds vorig jaar gestopt, de hoogste gerechtelijke autoriteit gaat nu moeten aardig zijn voor de heersende politieke klasse of kan opzijgezet worden.
Met de wetgeving die nu voorligt, moeten ze helemaal zwijgen voor de uitvoerende macht. En om wat sneller gezagsgetrouwe rechters te krijgen, mag men ze 5 jaar vroeger op pensioen sturen. Kwestie van de lastpakken van vroeger kwijt te zijn binnen één legislatuur...

Zelden is de democratie zo verkracht als hier, dit is een EU land onwaardig. Erdogan en Poetin zouden hun duim opsteken en zeggen dat het goed geflikt is...

Kan iemand mij eens in concreto aanduiden op welke manier de scheiding der machten door die hervorming wordt geschonden?

Vlad 20 december 2017 05:46

Alsof België zo democratisch is. Men zou beter een cinqas politicas invoeren. Hoernalisten zoals Braaksel en Metoo Van den Driessche verbieden zich te laten omkopen door mediatraining te geven aan politici. De scheiding met de vierde macht dus. En de scheiding met de machtigste macht van allen, met de economische macht. Bedrijven en ondernemers moeten maar via hun syndicaten aan informatie-uitwisseling doen met de politiek. Ze hoeven niet voortdurend bij elkaar op de schoot te gaan zitten. Verbied politici om in raden van bestuur te gaan zitten, verbied lobbying. Daarna kan men eens op de deur gaan kloppen bij de Polen en horen wat ze daar juist van plan zijn.

Jantje 20 december 2017 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8602053)
Kan iemand mij eens in concreto aanduiden op welke manier de scheiding der machten door die hervorming wordt geschonden?

Die vraag stel ik mij dus ook.

Oude mannen van boven de 65 worden op pensioen gezet, terecht en men wil er jongere mensen voor in de plaats beslissingsrecht geven.
Men richt een instelling op die toezicht houd op de uitspraken van de rechters, zodat deze geen wereldvreemde uitspraken kunnen doen, zoals een vergoeding toewijzen aan een rijker familie in Syrië, omdat ze geen visum krijgen.
Of rechters die uitpraken doen, zoals, ik spreek de dader vrij, want het heeft toch geen nut hem een straf op te leggen.

En dan stel ik mij ook de vraag, waar Europa het recht vandaan haalt om die beslissing aan te vallen.
Citaat:

Rechters Europees Hof van Justitie benoemd

Op 1 april hebben de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten 8 rechters en 3 advocaten-generaal bij het Hof van Justitie van de Europese Unie benoemd.

De volgende personen werden herbenoemd als rechter voor een nieuwe periode van 6 jaar, van 7 oktober 2015 tot en met 6 oktober 2021:

http://www.consilium.europa.eu/nl/pr...court-justice/


De EU werkt op dezelfde manier, en de verkozen rechters moeten naar de pijpen van de politici dansen of ze kunnen hun herbenoeming op hun buik schrijven.

fox 20 december 2017 13:10

Er gaan dus stemmen op om het stemrecht van de Polen binnen de EU af te nemen. ik wist al dat de Eu met verschillende maten en gewichten werkt met betrekking tot zijn buitenlands beleid. Maar nu gaan ze dat nog eens beginnen doen binnen Europa ook. Het stemrecht van de Polen afnemen, maar dat van de Spanjaarden ongemoeid laten. Tjah...

De schoofzak 20 december 2017 16:22

Ik ben wel benieuwd of de Polen, die naar mijn oordeel zich vergissen, hun reprimande zomaar gaan aanvaarden.
Het zou nogal een lol zijn, mochten ze dreigen met een referendum over een Polexit.

Thuleander 20 december 2017 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8602443)
Er gaan dus stemmen op om het stemrecht van de Polen binnen de EU af te nemen. ik wist al dat de Eu met verschillende maten en gewichten werkt met betrekking tot zijn buitenlands beleid. Maar nu gaan ze dat nog eens beginnen doen binnen Europa ook. Het stemrecht van de Polen afnemen, maar dat van de Spanjaarden ongemoeid laten. Tjah...

Mooi mooi.
Het volk zal die krapuleuze EU bende nog harder gaan haten.
Laat de referenda maar komen. :twisted:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be