Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   NVA geeft pedagogische tik aan Theo Francken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258914)

Dadeemelee 4 mei 2021 15:09

NVA geeft pedagogische tik aan Theo Francken.
 
Waarna Theo plots terugkrabbelt.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210503_97189287

Citaat:

Maar N-VA-ondervoorzitster Valerie Van Peel, die werd aangeduid om de communicatie te voeren, laat een heel ander geluid horen. “Dit is een persoonlijk standpunt van Theo. Het komt ook een beetje vroeg aangezien het voorstel van CD&V nog moest worden gelanceerd.” Zelf vindt Van Peel dat de pedagogische tik beter uit de opvoeding kan verdwijnen.
Citaat:

Later op de dag benadrukte ook Francken “dat een pedagogische tik geen aan te prijzen tool is, eerder een teken van onmacht”. Bij N-VA laten ze in het midden of dat bochtje er kwam nadat Francken tot de orde was geroepen. “Hoe we uiteindelijk zullen stemmen, zullen we nog bespreken op de fractie”, klinkt het.
Magda, pedagogische tik?

Als dat echt om pijn te doen is uiteraard niet.

N-VA 4 mei 2021 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9670280)
Waarna Theo plots terugkrabbelt.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210503_97189287





Magda, pedagogische tik?

Als dat echt om pijn te doen is uiteraard niet.

Uiteraard magda nie, een pedagogische tik op school.

Anekdote: Toen ik in het middelbaar zat, ik denk het tweede jaar, was er een leraar ziek en kregen we dat uur een vervangleerkracht. Een van mijn klasgenoten was een beetje luidruchtig en kreeg van die leraar, die zijn gezag wou laten gelden, nu toch een klets in zijn gezicht, echt ongezien hard. De hand van de leraar stond duidelijk in het gezicht van dat gastje en van woede en machteloosheid werd hij zo rood als een tomaat. Het was schandalig maar op dat moment heb ik serieus moeten bijten om niet in lachen uit te barsten. :lol:

Pandareus 4 mei 2021 15:39

Theo, de man die echt geen enkele gelegenheid laat liggen waar hij beter zijn mond had kunnen houden...

De ramptoerist van N-VA, de vader van de Marrakesh-vlucht, de man die niet in staat bleek zijn eigen kabinet te bestaffen met eerlijke mensen, de twitter koning van de antipolitiek & de zure zeik gaat nu nog eens in zijn voet schieten door te pleiten dat kinderen rammel geven niet erg is.

Djeezes...

Zipper 4 mei 2021 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9670280)
Waarna Theo plots terugkrabbelt.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210503_97189287





Magda, pedagogische tik?

Als dat echt om pijn te doen is uiteraard niet.

Zolang het geen "pak slaag" is, mag dat imo zeker.
Van de weinige kletsen op mijn billen, heb ik alleszins geen trauma overgehouden.

Zucht 4 mei 2021 15:54

Wedden dat het voor andere koeltoeren niet zal gelden ?

De schoofzak 4 mei 2021 16:05

Het moet eerst duidelijk zijn wat met een pedagogische tik bedoeld wordt.

Uit DS blijkt een van de indieners van het wetsvoorstel iets anders voor te hebben:

Citaat:

Jiroflée onderstreept dat geen van beide wetsvoorstellen de pedagogische tik viseren. ‘De bedoeling van het wetsvoorstel is om duidelijk aan te geven dat een kind opvoeden met geweld niet de manier van opvoeden is. Een tik op de vingers geven wanneer een kind iets verkeerds doet, is een reflex. Dat kan gebeuren. Het is niet de bedoeling die mensen met de vinger te wijzen.’
Het andere aspect van het wetsvoorstel, vind ik veel accurater:
een verbod op vernederende behandelingen.

cookie monster 4 mei 2021 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9670314)
Een van mijn klasgenoten was een beetje luidruchtig en kreeg van die leraar, die zijn gezag wou laten gelden, nu toch een klets in zijn gezicht, echt ongezien hard. De hand van de leraar stond duidelijk in het gezicht van dat gastje en van woede en machteloosheid werd hij zo rood als een tomaat.

Zoiets is pure mishandeling !!


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05...-kamerlid-theo
Een pedagogische tik , ik heb er vroeger ook gehad !!
Klets op de poep , of tikje op mijn hand ; nou , ben ik mishandeld sèg ,
of geen eten op dat moment , en naar m'n slaapkamer !!!!
https://forum.politics.be/showpost.p...11&postcount=6
Er is een hemelsbreed verschil tussen terecht er op wijzen ,
of mishandeling (dit valt onder criminaliteit) !!
Bekijk ook deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=X6AtjHLiHg4

De schoofzak 4 mei 2021 21:30

Ergens gelezen:
je kan natuurlijk op elk kritiek moment beginnen filosoferen met je tweejarige zoon of dochter.

Dadeemelee 4 mei 2021 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9670366)
Het moet eerst duidelijk zijn wat met een pedagogische tik bedoeld wordt.

Uit DS blijkt een van de indieners van het wetsvoorstel iets anders voor te hebben:



Het andere aspect van het wetsvoorstel, vind ik veel accurater:
een verbod op vernederende behandelingen.

Dat is uiteraard wat anders, maar ik denk dat het in deze toch ging over fysieke tikken. En dan vind ik de grens toch ‘waar het pijn doet’.

Travis Bickle 4 mei 2021 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9670317)
Theo, de man die echt geen enkele gelegenheid laat liggen waar hij beter zijn mond had kunnen houden...

De ramptoerist van N-VA, de vader van de Marrakesh-vlucht, de man die niet in staat bleek zijn eigen kabinet te bestaffen met eerlijke mensen, de twitter koning van de antipolitiek & de zure zeik gaat nu nog eens in zijn voet schieten door te pleiten dat kinderen rammel geven niet erg is.

Djeezes...

Een pedagogische tik, is geen pak rammel.
Wat niet wegneemt dat de pedagogische tik moet worden aangeprezen.

cookie monster 4 mei 2021 22:46

Dit valt dus niet onder een pedagogische tik:

Skobelev 5 mei 2021 06:17

'k Heb ook wel wat petsen gehad op school. Thuis niet. Je ziet wat er van gekomen is...

De schoofzak 5 mei 2021 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9670649)
Dat is uiteraard wat anders, maar ik denk dat het in deze toch ging over fysieke tikken. En dan vind ik de grens toch ‘waar het pijn doet’.

https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/55/1956/55K1956001.pdf

De schoofzak 5 mei 2021 07:05

NVA geeft pedagogische tik aan Theo Francken.

Besluit: pedagogische tikken hebben een nut.
In deze liet Valerie weten wat haar gedacht ter zake is.

Terug naar de kindjes: zoals ik de pedagogische tik toegepast heb, deed ie geen fysische pijn. (een plofje lawaai op de pamper ... een aanraking van het hoofd, met een luide roep "patat" die maakte dat ze dachten dat ze pijn gingen voelen)
En die tikken waren niet meer nodig van zodra hun leeftijd hen toeliet om "te redeneren". Weet ik niet meer, dus vanaf 5 jaar is het gedaan met tikken.

Bach 5 mei 2021 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9670620)
Ergens gelezen:
je kan natuurlijk op elk kritiek moment beginnen filosoferen met je tweejarige zoon of dochter.

Geef eens wat voorbeelden waarop u uw tweejarig zoontje een 'pedagogische tik' verkoopt. Hoe vaak gebeurt of gebeurde dat zo?

Bach 5 mei 2021 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9670730)

Terug naar de kindjes: zoals ik de pedagogische tik toegepast heb, deed ie geen fysische pijn. (een plofje lawaai op de pamper ... een aanraking van het hoofd, met een luide roep "patat" die maakte dat ze dachten dat ze pijn gingen voelen)
En die tikken waren niet meer nodig van zodra hun leeftijd hen toeliet om "te redeneren". Weet ik niet meer, dus vanaf 5 jaar is het gedaan met tikken.

Wanneer paste u dit 'verschiet' strategie toe bij baby's? Als ze wenen bv? Of was dat eerder een gevolg van de tik?

1207 5 mei 2021 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9670731)
Geef eens wat voorbeelden waarop u uw tweejarig zoontje een 'pedagogische tik' verkoopt. Hoe vaak gebeurt of gebeurde dat zo?

bij gevaar allerhande waar de kleine koppig is.
pollen op het vuur en niet afgeven? tik op de vinger of 1e en 2e graads brandwonden op de handen?
maar definieer eerst eens pedagogische tik en waarom enkel de pedagogische tik

een kind zonder eten naar bed sturen is toch ook puur geweld?
of psychisch manipuleren en terroriseren?

Bach 5 mei 2021 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9670738)
bij gevaar allerhande waar de kleine koppig is.
pollen op het vuur en niet afgeven? tik op de vinger of 1e en 2e graads brandwonden op de handen?

Het kind als in een reflex beschermen van imminent gevaar, is dat waar een pedagogische tik over gaat? Lijkt wel alsof er een serieus probleem is met kinderen die perse aan hete stoven willen komen....

Citaat:

maar definieer eerst eens pedagogische tik en waarom enkel de pedagogische tik
Definieer het zelf eens. In welke omstandigheden van 'koppigheid' gaf u of kreeg u een 'tik'. En hoe reageerde uw (hoop ik toch) kind op die tik?

Citaat:

een kind zonder eten naar bed sturen is toch ook puur geweld?
of psychisch manipuleren en terroriseren?
Zeker. Waarom zou je een kind dat aandoen?

1207 5 mei 2021 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9670744)
Het kind als in een reflex beschermen van imminent gevaar, is dat waar een pedagogische tik over gaat? Lijkt wel alsof er een serieus probleem is met kinderen die perse aan hete stoven willen komen....

er zijn meer gevaarsituaties te verzinnen met kleine kinderen.

het probleem is dat ge met 3 of 4 jarigen geen filosofische discussie kunt voeren
en opvoeden is een machtsverhouding,

ook al besef ik dat het anno 2021 vooral een verhaal van beste vrienden is.
ouders willen de beste vriend van hun kind zijn? dat is hun rol niet.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9670744)
Definieer het zelf eens. In welke omstandigheden van 'koppigheid' gaf u of kreeg u een 'tik'. ?

die 2 of 3x waren perfect verdiend.

laatste keer: moeder die mij wegjaagt en ik die dan, geheel puberaal dat letterlijk nemende, een week wegblijft bij maten en lief :)
die lap rond mijn oren, op mijn 15/16e, was toch dik verdiend hoor

Indomitable 5 mei 2021 10:22

Ik heb wijlen mijn vader ook eens pedagogische kopstoot gegeven, toen ik groot en sterk genoeg was. Hij heeft nooit meer een hand durven uitsteken tegen mij, mijn moeder, zus en broer. De dag van zijn begravenis heb ik op zijn graf gespuwd en een feestje gebouwd, was dan ook de mooiste dag van mijn leven. Mijn verhaal begon ook met een onschuldige pedagogische tik toen ik 3 jaar was.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be