Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Minimale dienstverlening kan niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235231)

Vrijheideerst 13 oktober 2016 09:30

Minimale dienstverlening kan niet
 
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161013_02516915

Want een aanstasting van het stakingsrecht, aldus Ludo Stempels.

Graag uw deskundige meningen.

vlijmscherp 13 oktober 2016 09:36

qua principe ben ik voor een minimum dienstverlening. Maar praktisch gezien gaat dat nooit lukken. De treinen zitten op het spitsuur nu al vol, 1 trein minder gaat totale chaos creëren. Dat zie je nu al als er eens een trein is afgeschaft, op sommige lijnen is het dan echt wel veevervoer dat men organiseert ipv mensenvervoer.

Vrijheideerst 13 oktober 2016 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260929)
qua principe ben ik voor een minimum dienstverlening. Maar praktisch gezien gaat dat nooit lukken. De treinen zitten op het spitsuur nu al vol, 1 trein minder gaat totale chaos creëren. Dat zie je nu al als er eens een trein is afgeschaft, op sommige lijnen is het dan echt wel veevervoer dat men organiseert ipv mensenvervoer.

Ja, maar in andere landen kan het wel he.

Mijn punt is dat hij hier letterlijk toegeeft dat men veel te graag wil blijven staken wanneer ze het maar willen.

vlijmscherp 13 oktober 2016 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8260953)
Ja, maar in andere landen kan het wel he.

Mijn punt is dat hij hier letterlijk toegeeft dat men veel te graag wil blijven staken wanneer ze het maar willen.

probleem hier is, denk ik, dat alles geconcentreerd is in Brussel. Er moet elke dag een massa volk naar Brussel, met een beperkt aantal lijnen.

Maar wat ze wel zeer streng zouden moeten aanpakken, zijn die wilde stakingen. Zet daar boetes op, maak het mogelijk dat wilde stakers op staande voet kunnen ontslagen worden, ook al zijn het vakbondsvertegenwoordigers.

Staken moet een recht blijven maar er zijn grenzen.

Vrijheideerst 13 oktober 2016 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260960)
probleem hier is, denk ik, dat alles geconcentreerd is in Brussel. Er moet elke dag een massa volk naar Brussel, met een beperkt aantal lijnen.

Maar wat ze wel zeer streng zouden moeten aanpakken, zijn die wilde stakingen. Zet daar boetes op, maak het mogelijk dat wilde stakers op staande voet kunnen ontslagen worden, ook al zijn het vakbondsvertegenwoordigers.

Staken moet een recht blijven maar er zijn grenzen.

Zo mag ik het horen. :magniet:

De schoofzak 13 oktober 2016 10:59

Ne sjot tegen hun kloten, die rode vakboungders.

Wat mij betreft moet een staking ruim op voorhand aangekondigd worden, zodat men zich er op kan voorzien dat het overvolle treinen zullen zijn, en is de zondagdienst de minimumdienst die altijd geleverd moet worden.
En als toetje: studenten en scholieren mogen nooit getroffen worden; dus daar moet soms nog een extra trein bovenop de zondagdienst ingelegd worden.

En dan moet ik nog tandenknarsend denken aan dat onnozele voorstel van Groen ivm telewerk. Ze zouden dat verbieden op ogenblikken dat er gestaakt wordt.
Ja mijn teelballen: als ge er dan niet of heel moeilijk kunt geraken, dan net zouden ze het verbieden dat je vanop je pc thuis werkt ...

.

Anna List 13 oktober 2016 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8261008)
Ne sjot tegen hun kloten, die rode vakboungders.

Wat mij betreft moet een staking ruim op voorhand aangekondigd worden, zodat men zich er op kan voorzien dat het overvolle treinen zullen zijn, en is de zondagdienst de minimumdienst die altijd geleverd moet worden.
En als toetje: studenten en scholieren mogen nooit getroffen worden; dus daar moet soms nog een extra trein bovenop de zondagdienst ingelegd worden.

En dan moet ik nog tandenknarsend denken aan dat onnozele voorstel van Groen ivm telewerk. Ze zouden dat verbieden op ogenblikken dat er gestaakt wordt.
Ja mijn teelballen: als ge er dan niet of heel moeilijk kunt geraken, dan net zouden ze het verbieden dat je vanop je pc thuis werkt ...

.

dat was een voorstel van Kris Peeters. CD&V regeringscoalitie.

Cheminot 13 oktober 2016 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8260921)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161013_02516915

Want een aanstasting van het stakingsrecht, aldus Ludo Stempels.

Graag uw deskundige meningen.

In andere landen kan het, in andere sectoren in dit land kan het,... Sempels voelt de bui al hangen. Niet moeilijk, want bij de laatste stakingen kregen ze nog geen 5% van het personeel gemobiliseerd om te staken.

Cheminot 13 oktober 2016 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260960)
probleem hier is, denk ik, dat alles geconcentreerd is in Brussel. Er moet elke dag een massa volk naar Brussel, met een beperkt aantal lijnen.

Maar wat ze wel zeer streng zouden moeten aanpakken, zijn die wilde stakingen. Zet daar boetes op, maak het mogelijk dat wilde stakers op staande voet kunnen ontslagen worden, ook al zijn het vakbondsvertegenwoordigers.

Staken moet een recht blijven maar er zijn grenzen.

En niet vergeten ook in het geval dat ze installaties zoals seinhuizen of sporen blokkeren.

Jan van den Berghe 13 oktober 2016 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260960)
probleem hier is, denk ik, dat alles geconcentreerd is in Brussel. Er moet elke dag een massa volk naar Brussel, met een beperkt aantal lijnen.

In Scandinavische landen als Zweden bestaat er ook een minimumdienst. En de drukste lijnen liggen daar nochtans ook bijna allemaal bij elkaar (driehoek Göteborg-Stockholm-Malmö), met heel veel verkeer van en naar Stockholm (ook vanuit het noorden).

Patrick M. 13 oktober 2016 15:14

Ik heb het artikel gelezen en ik lees...
onaanvaardbaar
verzetten
aantasting stakingsrecht
juridisch bestrijden
Het kan dit najaar nog interessant worden.
Toch mijne BBQ klaarhouden.
WinterBBQ is ook leuk.
En nog een voordeel in de winter... de jupkes blijven koud.

Anna List 13 oktober 2016 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8261214)
Ik heb het artikel gelezen en ik lees...
onaanvaardbaar
verzetten
aantasting stakingsrecht
juridisch bestrijden
Het kan dit najaar nog interessant worden.
Toch mijne BBQ klaarhouden.
WinterBBQ is ook leuk.
En nog een voordeel in de winter... de jupkes blijven koud.

in t najaar minimale dienstverlening opleggen, in 2017 een normale volledige loopbaan en ambtenarenpensioenen plafonneren gelijk aan pensioenen van zelfstandigen. t gat in de begroting zal wel dichtgereden worden.

schol!

reservespeler 13 oktober 2016 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260929)
qua principe ben ik voor een minimum dienstverlening. Maar praktisch gezien gaat dat nooit lukken. De treinen zitten op het spitsuur nu al vol, 1 trein minder gaat totale chaos creëren. Dat zie je nu al als er eens een trein is afgeschaft, op sommige lijnen is het dan echt wel veevervoer dat men organiseert ipv mensenvervoer.

Het is een goed begin en kan bijgestuurd worden.

reservespeler 13 oktober 2016 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8260953)
Ja, maar in andere landen kan het wel he.

Mijn punt is dat hij hier letterlijk toegeeft dat men veel te graag wil blijven staken wanneer ze het maar willen.

Inderdaad, ik weet niet waarom die mensen überhaupt bij de NMBS ingeschreven willen blijven.

Ik ken veel capabele mensen met een heel andere ingesteldheid, die zouden springen om daar te mogen beginnen. Dit zijn mensen met veel ervaring in de privé, mensen die gewoon zijn flexibel te werken. Mensen die het een eer zouden vinden om te kunnen meewerken aan een betere dienstverlening.

Jammer dat de NMBS met statutairen werkt, hierdoor krijgen de "goeden" geen kans en blijven de leeglopers op post.

reservespeler 13 oktober 2016 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260960)
probleem hier is, denk ik, dat alles geconcentreerd is in Brussel. Er moet elke dag een massa volk naar Brussel, met een beperkt aantal lijnen.

Maar wat ze wel zeer streng zouden moeten aanpakken, zijn die wilde stakingen. Zet daar boetes op, maak het mogelijk dat wilde stakers op staande voet kunnen ontslagen worden, ook al zijn het vakbondsvertegenwoordigers.

Staken moet een recht blijven maar er zijn grenzen.

Goed voorstel!
Ik dacht dat wilde stakingen al beboet kunnen worden.

Iemand?

reservespeler 13 oktober 2016 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8260960)
probleem hier is, denk ik, dat alles geconcentreerd is in Brussel. Er moet elke dag een massa volk naar Brussel, met een beperkt aantal lijnen.

Maar wat ze wel zeer streng zouden moeten aanpakken, zijn die wilde stakingen. Zet daar boetes op, maak het mogelijk dat wilde stakers op staande voet kunnen ontslagen worden, ook al zijn het vakbondsvertegenwoordigers.

Staken moet een recht blijven maar er zijn grenzen.

Goed voorstel!
Ik dacht dat wilde stakingen al beboet kunnen worden.

Iemand?

reservespeler 13 oktober 2016 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8261214)
Ik heb het artikel gelezen en ik lees...
onaanvaardbaar
verzetten
aantasting stakingsrecht
juridisch bestrijden
Het kan dit najaar nog interessant worden.
Toch mijne BBQ klaarhouden.
WinterBBQ is ook leuk.
En nog een voordeel in de winter... de jupkes blijven koud.

Onze voorspelling komt uit.
Minimale dienstverlening is een feit vanaf 2017.

En u kunt er niets aan doen.
U kunt vergaderen met het vakbondscrapuul, maar het gaat er gewoon komen.
Ik weet dat u hierdoor gefrustreerd geraakt, maar u kunt er niets aan doen.

Misschien eens naar Hasselt bellen hoe het zit met die roltrap die INFRABEL maar niet gemaakt krijgt.

kelt 13 oktober 2016 17:52

TWEE EN EEN HALF JAAR.
Zoveel tijd hebben de "sociale partners" gekregen om te antwoorden op ene verzuchting die leeft bij de gebruikers van het openbaar vervoer(KLANTEN,zouden die belangrijk zijn....iemand...hallo?),en de verwachtingen van de belastingsbetaler, die in ruil voor de jaarlijkse dotatie aan de NMBS tenminste een minimaal gegarandeerd openbaar vervoer op ALLE dagen mag verwachten.


Niks,niks,niks is er totnogtoe uitgekomen.Bij de vakbonden zelfs alleen maar "stakingsrecht"...
Goed,directie en vakbonden krijgen nog een laatste uitstel tot eind december dit jaar.(de regering is echt wel druk met andere dossiersmomenteel)...

Als het wetsvoorstel gestemd wordt bevinden,in de praktijk,de meeste stakende werknemers van de NMBS zich dan in een positie van onwettelijkheid en kunnen ontslagen worden.....
Er is tijd genoeg geweest om een POSITIEF verhaal te brengen,wie daar tegen zijn goesting werkt moet dan maar vertrekken en stoppen met in de weg te lopen van de doeners....

reservespeler 13 oktober 2016 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8261356)
TWEE EN EEN HALF JAAR.
Zoveel tijd hebben de "sociale partners" gekregen om te antwoorden op ene verzuchting die leeft bij de gebruikers van het openbaar vervoer(KLANTEN,zouden die belangrijk zijn....iemand...hallo?),en de verwachtingen van de belastingsbetaler, die in ruil voor de jaarlijkse dotatie aan de NMBS tenminste een minimaal gegarandeerd openbaar vervoer op ALLE dagen mag verwachten.


Niks,niks,niks is er totnogtoe uitgekomen.Bij de vakbonden zelfs alleen maar "stakingsrecht"...
Goed,directie en vakbonden krijgen nog een laatste uitstel tot eind december dit jaar.(de regering is echt wel druk met andere dossiersmomenteel)...

Als het wetsvoorstel gestemd wordt bevinden,in de praktijk,de meeste stakende werknemers van de NMBS zich dan in een positie van onwettelijkheid en kunnen ontslagen worden.....
Er is tijd genoeg geweest om een POSITIEF verhaal te brengen,wie daar tegen zijn goesting werkt moet dan maar vertrekken en stoppen met in de weg te lopen van de doeners....

Inderdaad.
De regering heeft het inderdaad druk, tenminste als we spreken over de topministers.
De andere ministers, waaronder François Bellot, hebben tijd om het één en ander uit te dokteren.

Er is er hier ene bij zijn pietje gepakt!

Patrick M. 16 oktober 2016 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8261255)
Onze voorspelling komt uit.
Minimale dienstverlening is een feit vanaf 2017.

En u kunt er niets aan doen.
U kunt vergaderen met het vakbondscrapuul, maar het gaat er gewoon komen.
Ik weet dat u hierdoor gefrustreerd geraakt, maar u kunt er niets aan doen.

Misschien eens naar Hasselt bellen hoe het zit met die roltrap die INFRABEL maar niet gemaakt krijgt.

Aan die minimale dienstverlening kan nog iets gedaan worden.
Als ze mij opzetten voor die minimale dienstverlening kan er nog vanalles gebeuren.
En die roltrap in het station van Hasselt is de verantwoordelijkheid van die privé onderhoudsfirma.
De firma trekt het geld op voor het onderhoud en werking van de roltrappen maar kan het werk duidelijk niet aan.
En frustraties?
Ik heb niks liever dat er zulke zaken gebeuren, dat brengt wat leven in brouwerij en maakt het werk wat spannender.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be