Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Taalgrens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90551)

dedez 10 juni 2007 09:53

hallo,

Ik zie dat Vlaams Belang vind belangrijk het probleem in BHV...

Ik stemde in Waver deze morgen, en wat zie ik op de lijst ? EEN vlaamse partij! Vlaams Belang!

Voor mij is er geen problemen, ik vind dat alle belgen zouden voor alle partijen kunnen stemmen!

Maar wil VB echt dat?

Zwartengeel 10 juni 2007 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dedez (Bericht 2718961)
hallo,

Ik zie dat Vlaams Belang vind belangrijk het probleem in BHV...

Ik stemde in Waver deze morgen, en wat zie ik op de lijst ? EEN vlaamse partij! Vlaams Belang!

Voor mij is er geen problemen, ik vind dat alle belgen zouden voor alle partijen kunnen stemmen!

Maar wil VB echt dat?

Citaat:


zo 13/05/07 - Vlaams Belang neemt deel aan de verkiezingen in de kieskring Waals-Brabant. De partij wil hiermee onder andere protesteren tegen het behoud van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.

Vlaams Belang diende gisteren in Nijvel een Kamerlijst in voor de kieskring Waals-Brabant. Lijsttrekker is Luk Van Nieuwenhuysen, lid van het Vlaams Parlement en ondervoorzitter van Vlaams Belang.
Met de Waals-Brabantse lijst wil Vlaams Belang protesteren tegen het behoud van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.
"Voor Vlaams Belang is de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde een verworven recht, waarvoor geen communautaire prijzen meer moeten worden betaald", laat de partij weten.
In 2003 nam Vlaams Belang deel in de kieskring Henegouwen. Toen was het "het protest " louter symbolisch.

Nu zit er ook een tactisch manoeuvre achter. Door het systeem van de apparentering hoopt Vlaams Belang een Franstalige zetel in Brussel-Halle-Vilvoorde terug te winnen.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...BWaals-Brabant


dedez 10 juni 2007 10:36

ok, ik ben akkoord met VB deze keer. Ik vind dat is een goeie oplossing!

Vlamingen kunnen voor Franstaligen stemmen en Franstaligen kunnen voor Vlamingen stemmen dan is er geen probleem meer!

Essevee_VL 10 juni 2007 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dedez (Bericht 2719027)
ok, ik ben akkoord met VB deze keer. Ik vind dat is een goeie oplossing!

Vlamingen kunnen voor Franstaligen stemmen en Franstaligen kunnen voor Vlamingen stemmen dan is er geen probleem meer!

Dat VB opkomt in Waals-Brabant is niet voor het feit dat Vlamingen zouden kunnen voor Franstaligen stemmen en Franstaligen voor Vlamingen.
Het is een vorm van protest omdat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds niet gesplitst is.
Ook wonen er niet alleen Vlamingen in Waver meer bepaald de strook in het uiterste noorden van Waver, gelegen tussen Ottenburg en Tombeek (Overijse), met de hoeven Bilande en Kleine Bilande en de Hoeve der Tempeliers. Maar ook in de Cornichewijk, Terkluizen, Sluizen, Bierk, Sint-Renelde, Hamme-Mille, 't Wallineke,... . Dus is het normaal dat die Vlamingen ook op Vlamingen kunnen stemmen.

Dat VB al opgekomen is in Henegouwen in 2003 was niet dom want ook in Henegouwen wonen er heel wat Vlamingen: Komen-Waasten, Moeskroen, Kluisberg, Elzele (30% van de inwoners!), Vloesberg (d'Hoppe), Edingen,... Ook hier was het een protest.

Doki 10 juni 2007 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702800)
Gelieve voor te replyen de volledige tekst te lezen op:

-----------------------------------------------------------------------
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens
-----------------------------------------------------------------------



Gemeenten die bij het vastleggen van de taalgrens in 1962 overgeheveld werden naar een andere provincie en/of arrondissement:

Van west naar oost:
  • Van West-Vlaanderen naar Henegouwen
Ploegsteert - Waasten (Warneton) - Neerwaasten (Bas-Warneton) - Houtem (Houthem) - Komen (Comines) - Moeskroen (Mouscron) - Luingne - Herzeeuw (Herseaux) - Dottenijs (Dottignies)
  • Van Oost-Vlaanderen naar Henegouwen
Orroir - Amougies - Rozenaken (Russeignies)
  • Van Henegouwen naar Oost Vlaanderen
Everbeek
  • Van Henegouwen naar Brabant
Bever - Sint-Pieters-Kapelle
  • Van Brabant arrondissement Brussel naar Brabant arrondissement Nijvel
Bierk - Sinte Renelde
  • Van Brabant arrondissement Leuven naar Brabant arrondissement Nijvel
Sluizen - Zittert-Lummen - Opheylissem - Neerheylissem
  • Van Luik naar Brabant
Attenhoven - Eliksem - Laar - Landen - Neerhespen - Neerlanden - Neerwinden - Overhespen - Overwinden - Rumsdorp - Waasmont - Walsbets - Walshoutem - Wange - Wezeren
  • Van Limburg naar Luik
Korsworm (Corswarem) - Wouteringen (Otrange) - Rukkelingen-aan-de-Jeker (Roclenge) - Bitsingen (Bassenge) - Wonck - Eben-Emael - Ternaaien (Lanaye)
  • Van Luik naar Limburg
Moelingen - 's-Gravenvoeren - Sint-Martens-Voeren - Sint-Pieters-Voeren - Teuven - Remersdaal



Enorm veel meer van Vlaanderen dus! Gelieve voor te replyen de volledige tekst te lezen op:

-----------------------------------------------------------------------
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens
-----------------------------------------------------------------------


Dit is het soort van onderwerpen die, als je ze probeert uit te leggen aan een bezoeker uit het buitenland, ofwel op een onbegrijpend maar beleefd glimlachje worden onthaald, ofwel enthousiast als een voorbeeld van de lokale folklore.

Essevee_VL 11 juni 2007 10:34



In een eerder bericht heb ik al gemeld dat ik me vragen stel om de juistheid van de taalgrenslijn van Coquebert de Montbret op het bovenstaande kaartje. Want op het onderstaande kaartje van Coquebert de Montbret worden de gemeenten Spiere en Rekkem onder de taalgrens geplaatst terwijl ze op het bovenstaande kaartje boven de taalgrens liggen. Indien het tweede kaartje juist is, is het spijtig dat enkel het taalgrensonderzoek gehouden in het Leiedepartement vermeld staat op het kaartje en niet de overige departementen die aan de taalgrens liggen.
Is er iemand in de beschikking van de volledig gegevens/aanvullende gegevens van het taalgrensonderzoek van Coquebert de Montbret. Waar kunt U het taakgrensonderzoek van Coquebert de Montbret volledig vinden?


Essevee_VL 20 juni 2007 10:11



Dit kaartje van het Prinsbisdom Luik werd uitgegeven door Nicolaas Visscher II.

http://www.parenteel.nl/eynatten/eynatten-thys.html

Opmerkelijk is dat enkele plaatsen die nu in de provincie Luik liggen worden vermeld in een Nederlandse vorm.

Maar er zijn ook plaatsen die in een Nederlandse vorm vermeld staan die ik nog niet in mijn lijst met Nederlandse vertalingen van "Waalse" gemeenten vermeld heb. Trouwens deze lijst kunt U vinden in deze redetwist.

1. "Blenick" Bleret
2. "Lantinge" Lantremange
3. "Hoddyck" Hodeige
4. "Schindermoet" Xhendremael"
...

Ook vindt U nabij Luik dat vermeld wordt op de kaart als "Luyck" en "Liege" de plaatsnaam "Steencruycs".

Ongetemde Leeuw 28 december 2007 02:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2719180)
Dat VB opkomt in Waals-Brabant is niet voor het feit dat Vlamingen zouden kunnen voor Franstaligen stemmen en Franstaligen voor Vlamingen.
Het is een vorm van protest omdat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds niet gesplitst is.
Ook wonen er niet alleen Vlamingen in Waver meer bepaald de strook in het uiterste noorden van Waver, gelegen tussen Ottenburg en Tombeek (Overijse), met de hoeven Bilande en Kleine Bilande en de Hoeve der Tempeliers. Maar ook in de Cornichewijk, Terkluizen, Sluizen, Bierk, Sint-Renelde, Hamme-Mille, 't Wallineke,... . Dus is het normaal dat die Vlamingen ook op Vlamingen kunnen stemmen.

Dat VB al opgekomen is in Henegouwen in 2003 was niet dom want ook in Henegouwen wonen er heel wat Vlamingen: Komen-Waasten, Moeskroen, Kluisberg, Elzele (30% van de inwoners!), Vloesberg (d'Hoppe), Edingen,... Ook hier was het een protest.

Ik vind het een goeie actie, maar heeft zoals gewoonlijk met VB vs. de rode vrt niet te veel uitgehaald.

Ongetemde Leeuw 28 december 2007 02:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2721171)


In een eerder bericht heb ik al gemeld dat ik me vragen stel om de juistheid van de taalgrenslijn van Coquebert de Montbret op het bovenstaande kaartje. Want op het onderstaande kaartje van Coquebert de Montbret worden de gemeenten Spiere en Rekkem onder de taalgrens geplaatst terwijl ze op het bovenstaande kaartje boven de taalgrens liggen. Indien het tweede kaartje juist is, is het spijtig dat enkel het taalgrensonderzoek gehouden in het Leiedepartement vermeld staat op het kaartje en niet de overige departementen die aan de taalgrens liggen.
Is er iemand in de beschikking van de volledig gegevens/aanvullende gegevens van het taalgrensonderzoek van Coquebert de Montbret. Waar kunt U het taakgrensonderzoek van Coquebert de Montbret volledig vinden?


Mijne (eerste) komt van Wikipedia zelf..

Jan van den Berghe 29 december 2007 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 2719214)
Dit is het soort van onderwerpen die, als je ze probeert uit te leggen aan een bezoeker uit het buitenland, ofwel op een onbegrijpend maar beleefd glimlachje worden onthaald, ofwel enthousiast als een voorbeeld van de lokale folklore.

Dan heeft u nog nooit met Hongaren, Polen, Duitsers, Slovaken... gesproken die in hun geschiedenis het allemaal hebben meegemaakt dat gebieden, dorpen, gemeenten, steden... ontdaan werden van hun oorspronkelijke bevolking of waar er een taalwissel is gebeurd.

Ongetemde Leeuw 29 december 2007 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3176961)
Dan heeft u nog nooit met Hongaren, Polen, Duitsers, Slovaken... gesproken die in hun geschiedenis het allemaal hebben meegemaakt dat gebieden, dorpen, gemeenten, steden... ontdaan werden van hun oorspronkelijke bevolking of waar er een taalwissel is gebeurd.

Daarom dat we dit niet moeten laten gebeuren in Nederlandstalig België. Vlaanderen tot ik sterf.. En anders niets meer.

Essevee_VL 29 december 2007 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3175026)
Mijne (eerste) komt van Wikipedia zelf..



Deze afbeelding is afkomstig uit het werk "Anderhalve eeuw taalgrensverschuiving en taaltoestand in Frans-Vlaanderen" van meneer Willem Pée (1957). Op de afbeelding wordt de taalmark (rode streep) in de afdelingen Noord en Leie volgens meneer Coquebert de Montbret omstreeks 1806 voorgesteld.

Een verklaring van de tekens zou handig zijn:

De platte rode streepjes stellen dorpen voor waar het Frans uitsluitend wordt gesproken. De schuine rode streepjes stellen dorpen voor waar het Frans overweegt. De rode kruisjes stellen dorpen voor waar beide talen (NL-F) in gelijke mate worden gesproken.

en een verklaring voor de afbeelding op zich...

"In het begin van de 19e eeuw (± 1806) stelde Coquebert de Montbret met de medewerking van het Franse « Bureau de Statistique » een enquéte in over het verloop van de taalgrens in onze gewesten. Volgens de ingewonnen inlichtingen - die door prefekten, vrederechters en andere beambten werden verstrekt - waren toen de arrondissementen Duinkerke en Hazebroek Vlaams, met uitzondering van drie gemeenten in het arrondissement Duinkerke (Grevelingen, Loon en Mardijk) die volkomen Frans zijn, en van 10 zuiver Franse gemeenten in het arrondissement Hazebroek (Blaringem, Boezegem, Tienen, Haverskerke, Mergem, De Gorge, Stegers, Nieuw-Berkijn, Steenwerk en Niepkerke). Verder schrijft Coquebert nog, enigszins in tegenspraak met het voorgaande, dat te Duinkerke en Grevelingen bijna uitsluitend Frans wordt gesproken en dat beide talen gebruikt worden te Holke en Sint Momelijn."

Bron: http://home.scarlet.be/~tpm09245/lang/lg/wv/peewv.htm

In de afdeling Leie zijn de rechtsgebieden Ieper en Kortrijk Vlaams, met uitzondering van tien gemeenten in het rechtsgebied Ieper (Nieuwkerke, Mesen, Wijtschate, Hollebeke, Zandvoorde, Houtem, Waasten, Neerwaasten, Komen en Wervik) waar het Frans overweegt en zes eentalig Franse gemeenten in het rechtsgebied Kortrijk (Rekkem, Moeskroen, Lowingen, Herzeeuw, Dottenijs en Spiere) + heel wat tweetalige gemeenten.

Zowel meneer Pée als meneer Legros geven toe dat de gegevens, wat betreft het rechtsgebied Kortrijk, ruim in het voordeel van het Frans bekeken zijn.

Ik zie ook dat het Frans-Vlaams dorp Zoeterstede (164a) onder de taalmark ligt. Er werden blijkbaar geen gegevens verzameld in de afdeling Nauw-van-Kales. In deze afdeling waren o.a. Rumingem, Klaarmares en de twee voorsteden van Sint-Omaars nl. Lijzel & Hoogbrug Vlaams.

Essevee_VL 29 december 2007 22:03

Ik heb ondertussen ook de uitslagen gevonden wat betreft de taalmark in de andere afdelingen. Die komen niet altijd overeen met uw afbeelding van Wikipedia... ;-)

Nr.10 28 februari 2008 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dedez (Bericht 2718961)
hallo,

Ik zie dat Vlaams Belang vind belangrijk het probleem in BHV...

Ik stemde in Waver deze morgen, en wat zie ik op de lijst ? EEN vlaamse partij! Vlaams Belang!

Voor mij is er geen problemen, ik vind dat alle belgen zouden voor alle partijen kunnen stemmen!

Maar wil VB echt dat?

Tuurlijk willen ze dat.
Waarom hadden ze anders die lijst?
Slecht 5% van het kiesVEE van VB is vlaams-nationalist.
Dat weten die neo nazi's ook. Daarom dat ze opkomen in Waver.
Voor het overige, volledig akkoord met uw bijdrage.

Miguelito 29 februari 2008 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 3280494)
Tuurlijk willen ze dat.
Waarom hadden ze anders die lijst?
Slecht 5% van het kiesVEE van VB is vlaams-nationalist.
Dat weten die neo nazi's ook. Daarom dat ze opkomen in Waver.
Voor het overige, volledig akkoord met uw bijdrage.

Waar heeft u dat vandaan, uit uw alwetende duim?
Partij-interne studies en mediastudies (rond de verkiezingen) leverden een 90-tal % op?

Nr.10 29 februari 2008 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito (Bericht 3280529)
Waar heeft u dat vandaan, uit uw alwetende duim?
Partij-interne studies en mediastudies (rond de verkiezingen) leverden een 90-tal % op?

Bron
Zoekopdracht: Annemans
Reportage: "Het ultieme plan van Hugo Schiltz"
Enigzins provocerend gesteld, maar daarom niet minder de waarheid.

Slechts 5% van het kies"VEE" van veebee is vlaams-nationalist

Nr.10 29 februari 2008 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito (Bericht 3280529)
Waar heeft u dat vandaan, uit uw alwetende duim?
Partij-interne studies en mediastudies (rond de verkiezingen) leverden een 90-tal % op?

Mocht u het niet gevonden hebben, hier is de juiste link: video
Beluister de volledige reportage, indien interesse.
Indien u alleen maar Annemans wil zien wegkruipen: ga naar 23'40"

Essevee_VL 29 februari 2008 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 3280494)
Tuurlijk willen ze dat.
Waarom hadden ze anders die lijst?
Slecht 5% van het kiesVEE van VB is vlaams-nationalist.
Dat weten die neo nazi's ook. Daarom dat ze opkomen in Waver.
Voor het overige, volledig akkoord met uw bijdrage.

Wat een onzin! Het Vlaams Belang kwam op in de gouw Waals-Brabant als verzet tegen Brussel-Halle-Vilvoorde. Ze kwamen o.a. op in Waver omdat er daar ook Vlamingen wonen.
Die groep Nederlandstaligen heeft zich niet in de laatste vijftig jaar in Waver gevestigd. Het is geweten dat die Nederlandstalige minderheid in het noorden van die gemeente bevind. Die minderheid was ooit een meerderheid... Ik geef wel toe dat de laatste tijd het aantal Vlamingen in Waver gestaag toeneemt door de goedkopere gronden daar maar we kunnen niet spreken over volksinplanting zoals in Vlaams-Brabant. In Vlaams-Brabant is de Franstalige minderheid NIET geschiedkundig in Waals-Brabant daarentegen is de Nederlandstalige minderheid wel geschiedkundig.

Zwartengeel 29 februari 2008 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 3281454)
Wat een onzin! Het Vlaams Belang kwam op in de gouw Waals-Brabant als verzet tegen Brussel-Halle-Vilvoorde. Ze kwamen o.a. op in Waver omdat er daar ook Vlamingen wonen.
Die groep Nederlandstaligen heeft zich niet in de laatste vijftig jaar in Waver gevestigd. Het is geweten dat die Nederlandstalige minderheid in het noorden van die gemeente bevind. Die minderheid was ooit een meerderheid... Ik geef wel toe dat de laatste tijd het aantal Vlamingen in Waver gestaag toeneemt door de goedkopere gronden daar maar we kunnen niet spreken over volksinplanting zoals in Vlaams-Brabant. In Vlaams-Brabant is de Franstalige minderheid NIET geschiedkundig in Waals-Brabant daarentegen is de Nederlandstalige minderheid wel geschiedkundig.

Het staat ook op deze pagina in post #62 te lezen. Maar zelfs dat lijkt nog te veel gevraagd voor nummer 10.

Geert C 29 februari 2008 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2719180)
Dat VB opkomt in Waals-Brabant is niet voor het feit dat Vlamingen zouden kunnen voor Franstaligen stemmen en Franstaligen voor Vlamingen.
Het is een vorm van protest omdat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds niet gesplitst is.

:lol:

Laat ons ernstig blijven, dat heeft niets te maken met "protest" tegen het uitblijven van de splitsing van BHV, dat is gewoon een manoeuvre om meer kans te maken op een eventuele restzetel in het Brabantse. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be