Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Taalgrens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90551)

Burkide 1 maart 2008 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dedez (Bericht 2718961)
hallo,

Ik zie dat Vlaams Belang vind belangrijk het probleem in BHV...

Ik stemde in Waver deze morgen, en wat zie ik op de lijst ? EEN vlaamse partij! Vlaams Belang!

Voor mij is er geen problemen, ik vind dat alle belgen zouden voor alle partijen kunnen stemmen!

Maar wil VB echt dat?

Alle partijen kunnen ook in heel de Belgische staat opkomen. Alleen vinden de meeste partijen dat het niet de moeite om overal een lijst in te dienen. Uitzonderingen zijn sommige kleinere partijten als PvdA of schertsvertoningen zoals de BUB, die wel overal een lijst indienen (of dat toch lijken te proberen).

filosoof 1 maart 2008 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart (Bericht 2706235)
Het moet toch wel lukken dat die mensen een taal spreken zeker. Als de taalgrens staatsgrens wordt dan mag je hem gerust afschaffen zoniet propagandeer je simpelweg verfransing onder het mom van individuele vrijheid.

En jij hebt bezwaar tegen individuele vrijheid? Of enkel tegen mensen die Frans spreken? Ik heb bezwaar tegen grenzen 8-)

filosoof 1 maart 2008 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 3281454)
Het Vlaams Belang kwam op in de gouw Waals-Brabant

Is er een wettellijke omschrijving van het woord "gouw" of is dat een dichterlijke vrijheid uit nostalgie naar andere tijden?

Essevee_VL 1 maart 2008 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3282864)
Is er een wettellijke omschrijving van het woord "gouw" of is dat een dichterlijke vrijheid uit nostalgie naar andere tijden?

Gouw, c'est flamand pour le mot français d'origine latin "province" (provincia), comprenez?!

Geert C 1 maart 2008 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 3282910)
Gouw, c'est flamand pour le mot français d'origine latin "province" (provincia), comprenez?!

Een 'gouw' is geen 'provincia', maar een 'pagus.' :-)

Zoals in pagus Bracbatensis (Brabantgouw) en pagus Flandrensis (Vlaanderengouw).

Burkide 1 maart 2008 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3282913)
Een 'gouw' is geen 'provincia', maar een 'pagus.' :-)

Zoals in pagus Bracbatensis (Brabantgouw) en pagus Flandrensis (Vlaanderengouw).

Betekenissen kunnen verschuiven, he ;-) (Al vind ik "gouw" zeggen i.p.v. provincie nu ook wel net iets van het goede teveel.)

En anders stel ik voor dat Essevee voortaan over "voorwinsels" spreekt i.p.v. over "gouwen". ;-)

Essevee_VL 2 maart 2008 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3282917)
Betekenissen kunnen verschuiven, he ;-)

idd, "pagus" => "pays" (land of landstreek)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3282917)
En anders stel ik voor dat Essevee voortaan over "voorwinsels" spreekt i.p.v. over "gouwen". ;-)

Verklaar u nader.

Burkide 2 maart 2008 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 3283453)
idd, "pagus" => "pays" (land of landstreek)



Verklaar u nader.

pro = voor, ten voordele van (of zelfs: in naam van)
vincere = winnen, controle over verkrijgen, veroveren
-> voor + winnen => voorwinsel

Dan hebben we een nieuw purisme, waarvan niemand over de precieze betekenis kan en herkomst kan struikelen ;-)

Essevee_VL 2 maart 2008 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3283497)
pro = voor, ten voordele van (of zelfs: in naam van)
vincere = winnen, controle over verkrijgen, veroveren
-> voor + winnen => voorwinsel

Dan hebben we een nieuw purisme, waarvan niemand over de precieze betekenis kan en herkomst kan struikelen ;-)

Goed bekeken!

Onze "voorwinsels" ;-) zijn gemaakt in de tijd van Napoleon Bonaparte. Toen waren het afdelingen (departementen) van het Franse Rijk. Dus een andere taalzuivering voor "provincie" kan ook afdeling zijn.

Ongetemde Leeuw 3 maart 2008 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 3283521)
Goed bekeken!

Onze "voorwinsels" ;-) zijn gemaakt in de tijd van Napoleon Bonaparte. Toen waren het afdelingen (departementen) van het Franse Rijk. Dus een andere taalzuivering voor "provincie" kan ook afdeling zijn.

Gewoon de vroegere gouwen herstellen, is beter voor de economisch gelijkende gebieden en uiteindelijk ook voor de burger.

Kazan 3 maart 2008 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3284578)
Gewoon de vroegere gouwen herstellen, is beter voor de economisch gelijkende gebieden en uiteindelijk ook voor de burger.

Dus Oost- en West-Vlaanderen afsplitsen van 'Brabant' ???
Wat is daar nu goed aan?

Nr.10 7 maart 2008 01:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3284578)
Gewoon de vroegere gouwen herstellen, is beter voor de economisch gelijkende gebieden en uiteindelijk ook voor de burger.

Wat verstaat u onder "economisch gelijkende gebieden"?

Jozef Ostyn 11 maart 2008 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3282855)
Ik heb bezwaar tegen grenzen 8-)

Een overheid kan niet bestaan zonder grenzen. U bent dus tegen het bestaan van een overheid en daarbij horende zaken zoals een sociale zekerheid?

Ongetemde Leeuw 11 maart 2008 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3285218)
Dus Oost- en West-Vlaanderen afsplitsen van 'Brabant' ???
Wat is daar nu goed aan?

Neen, maar Vlaanderen (de gouw) gelijkt sterker op elkaar op economisch en taal (dialect dan) gebied. En hetzelfde geld voor de gouw 'Brabant' en de gouw 'Limburg'. (binnen een onafhankelijke staat Vlaanderen dan). Zal waarschijnlijk nooit mogelijk zijn, aangezien het grootste deel van onze gouwen nu bij Nederland horen..

Derk de Tweede 12 maart 2008 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3297950)
Neen, maar Vlaanderen (de gouw) gelijkt sterker op elkaar op economisch en taal (dialect dan) gebied. En hetzelfde geld voor de gouw 'Brabant' en de gouw 'Limburg'. (binnen een onafhankelijke staat Vlaanderen dan). Zal waarschijnlijk nooit mogelijk zijn, aangezien het grootste deel van onze gouwen nu bij Nederland horen..

Een Groot-Nederland dan maar?

Rob Roy 12 maart 2008 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3296696)
Een overheid kan niet bestaan zonder grenzen. U bent dus tegen het bestaan van een overheid en daarbij horende zaken zoals een sociale zekerheid?

Meer nog, een rechtsstaat en een democratie kunnen niet bestaan zonder een duidelijk afgebakend grondgebied. Wie tegen grenzen is, is dus tegen de democratie an sich.

100% VLAMING 12 maart 2008 09:16

Misschien ook een regeling instellen dat vanaf de moment dat een gehucht/dorp/gemeente meer dan 50 % Turkstaligen heeft, een gehucht/dorp/gemeente naar Turkije gaat? (Geloof me, er zijn gehuchten genoeg die we moesten afdragen, moest deze regeling ingesteld worden.)

Er zijn dorpen in Duitsland, net over de grens met Nederland, waar Nederlands de meest gesproken taal is (of alleszins een Nederlandstalig dialect), direct maar eisen dat Duitsland die gebieden afstaat?

Lanaken: meer dan 30 % Nederlanders: afstaan verdoeme ;).

How wacht nee, want dat is "anders". Dan gaat het niet over de zo verheven cultuur der Francophonen.

Geert C 12 maart 2008 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3296696)
Een overheid kan niet bestaan zonder grenzen. U bent dus tegen het bestaan van een overheid en daarbij horende zaken zoals een sociale zekerheid?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3298298)
Meer nog, een rechtsstaat en een democratie kunnen niet bestaan zonder een duidelijk afgebakend grondgebied. Wie tegen grenzen is, is dus tegen de democratie an sich.

An sich is de afwezigheid van staatsgrenzen niet onverenigbaar met het bestaan van overheid, rechtstaat en democratie.
Zie ook: wereldfederalisme.

Administratieve afbakeningen zijn onontbeerlijk voor overheid, rechtstaat en democratie, staatsgrenzen zijn dat niet noodzakelijk.

Knuppel 12 maart 2008 17:03

We zien toch hoe 'democratisch' het verenigde Europa zelfs zonder Hitler is kunnen worden, en hoe elk Europees land zich ongestoord mag moeien tot voorbij de eigen landsgrenzen....

Essevee_VL 12 maart 2008 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 3298317)
Misschien ook een regeling instellen dat vanaf de moment dat een gehucht/dorp/gemeente meer dan 50 % Turkstaligen heeft, een gehucht/dorp/gemeente naar Turkije gaat? (Geloof me, er zijn gehuchten genoeg die we moesten afdragen, moest deze regeling ingesteld worden.)

Welke gehuchten zijn Turks? 8O

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 3298317)
Er zijn dorpen in Duitsland, net over de grens met Nederland, waar Nederlands de meest gesproken taal is (of alleszins een Nederlandstalig dialect), direct maar eisen dat Duitsland die gebieden afstaat?

Bedoelt u dat er in de aan Noord-Nederland leunende Duitse dorpen de Nederlandse cultuurtaal gebezigd wordt door Noord-Nederlande inwijking?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be