Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   vlaanderen fusie met nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105667)

Alexander Br. 10 mei 2008 14:23

vlaanderen fusie met nederland
 
Ik vraag me al even af , wat zou de gemiddelde vlaming ervan vinden om te scheiden van Wallonie. Een nieuwe start met Nederland voor de vlamingen.
Het taalverschil is weg , en het ontevreden zijn over de waalse economie.

L. J. Brutus 10 mei 2008 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Br. (Bericht 3414934)
Ik vraag me al even af , wat zou de gemiddelde vlaming ervan vinden om te scheiden van Nederland.

Om te scheiden moet je eerst samen zijn, niet?

Ambiorix 10 mei 2008 14:30

samengaan met Nederland lijkt me overbodig. Samenwerken daarentegen, waarom niet. Op taalkundig vlak is het idd beter dat we gezamelijk sterker staan in Europa. Maar we hoeven daar echt niet voor te fusioneren.

Rob Roy 10 mei 2008 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Br. (Bericht 3414934)
Ik vraag me al even af , wat zou de gemiddelde vlaming ervan vinden om te scheiden van Wallonie. Een nieuwe start met Nederland voor de vlamingen.

De enige aanwijzingen die we hebben zijn deze polls van vorig jaar, te vinden op www.baarlewerkgroep.org/peilingen.htm.:

Citaat:

Poll: Ziet u een fusie van Vlaanderen met Nederland zitten?

Bron: Het Laatste Nieuws, 22 augustus 2007

Ziet u een fusie van Vlaanderen met Nederland zitten?

Zeker: 42,5 % (2424 stemmen)
Misschien later 12,4 % (709 stemmen)
Nooit 43,5 % (2477 stemmen)
Geen mening 1,5 % (87 stemmen)

[Totaal aantal stemmen: 5697]
Citaat:

Poll: Zou u willen dat Vlaanderen fusioneert met Nederland?

Bron: Gazet van Antwerpen, 22 augustus 2007

Zou u willen dat Vlaanderen fusioneert met Nederland?

Ja 44,49 %
Nee 55,29 %

Havana 10 mei 2008 15:20

Belgisch en Nederlands Limburg samen pakken, dat zou nog eens een geweldig land zijn...

speurneus 10 mei 2008 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3415062)
Belgisch en Nederlands Limburg samen pakken, dat zou nog eens een geweldig land zijn...

Ja, een geweldig arm land.

L. J. Brutus 10 mei 2008 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3415062)
Belgisch en Nederlands Limburg samen pakken, dat zou nog eens een geweldig land zijn...

Correctie: een geweldig deel van Nederland.

Yves38 10 mei 2008 17:26

nee, nee nee, en nog eens nee. Niet dat ik het voor de walen heb, maar ook niet voor de keeskoppen en mijn provincie wordt langs twee zijden begrensd door Nederland en er rijde er hier meer rond dan waar ook, wonen er meer dan waar ook etc etc.

L. J. Brutus 10 mei 2008 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3415347)
nee, nee nee, en nog eens nee. Niet dat ik het voor de walen heb, maar ook niet voor de keeskoppen en mijn provincie wordt langs twee zijden begrensd door Nederland en er rijde er hier meer rond dan waar ook, wonen er meer dan waar ook etc etc.

En? Hebben ze je al dikwijls in 't zak gezet?

solidarnosc 10 mei 2008 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3415062)
Belgisch en Nederlands Limburg samen pakken, dat zou nog eens een geweldig land zijn...

En hoe zullen we het noemen. Het Land van Ooit? ;-)

Max van Dietschland 10 mei 2008 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Br. (Bericht 3414934)
Ik vraag me al even af , wat zou de gemiddelde vlaming ervan vinden om te scheiden van Wallonie. Een nieuwe start met Nederland voor de vlamingen.
Het taalverschil is weg , en het ontevreden zijn over de waalse economie.

Dit kan misschien, maar dan onder strikte voorwaarde dat beiden hun oude regimes aan de kant schuiven, dus geen leden van het Belgische en Nederlandse vorstenhuis op de troon. Het best kan men evolueren naar een conservatief, nationaal solidaristisch Diets Rijk.

Er moet ook een principe zijn van gelijkwaardigheid tussen Vlamingen en Nederlanders. Maar eerlijk gezegd wordt het moeilijk, de Nederlanders zijn in de grote meederheid en Vlaanderen zit in de situatie waar Wallonië nu zit. En zo'n situatie is zeer moeilijk werkbaar, zo is voldoende gebleken.

Tenzij men een uitbreiding van Vlaanderen zou doen ;-):twisted:

kamiel spieces 10 mei 2008 21:22

Ik ben voor een fusie met Nederland mits er goede afspraken worden gemaakt. Maar het is sneller gezegd dan gedaan want zo simpel gaat het niet denk ik. Wat gaan we doen met de twee koningshuizen? Wie wordt koning of koningin? :roll:

kamiel spieces 10 mei 2008 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3415626)

Tenzij men een uitbreiding van Vlaanderen zou doen ;-):twisted:

Je brengt ons op ideeën :lol::twisted:

Waarom ook niet, we gaan halen wat ons is afgenomen geweest al die jaren. :evil:

L. J. Brutus 10 mei 2008 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces (Bericht 3415643)
Ik ben voor een fusie met Nederland mits er goede afspraken worden gemaakt. Maar het is sneller gezegd dan gedaan want zo simpel gaat het niet denk ik. Wat gaan we doen met de twee koningshuizen? Wie wordt koning of koningin? :roll:

Goh, dat is inderdaad vrij moeilijk. Ik zou echt niet weten hoe we dát moeten oplossen.

L. J. Brutus 10 mei 2008 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3415626)
Er moet ook een principe zijn van gelijkwaardigheid tussen Vlamingen en Nederlanders. Maar eerlijk gezegd wordt het moeilijk, de Nederlanders zijn in de grote meederheid en Vlaanderen zit in de situatie waar Wallonië nu zit. En zo'n situatie is zeer moeilijk werkbaar, zo is voldoende gebleken.

Onzin, Max. Binnen onafzienbare tijd zullen er geen Noord- en Zuid-Nederlanders meer zijn. Tenzij men één of andere grens ertussen houdt, zoals sommige confederationalisten dat zien.

Rob Roy 10 mei 2008 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3415702)
Onzin, Max. Binnen onafzienbare tijd zullen er geen Noord- en Zuid-Nederlanders meer zijn. Tenzij men één of andere grens ertussen houdt, zoals sommige confederationalisten dat zien.

Mooie woorden, Brutus. (En dan dat neologisme, "confederationalisten'... :-) )

Alexander Br. 11 mei 2008 09:07

Het probleem met de koningshuizen is zeer simpel oplosbaar. geen koningshuizen , deze zijn toch veel te veroudert en het kost ons alleen maar geld.

BladeToke 11 mei 2008 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Br. (Bericht 3416013)
Het probleem met de koningshuizen is zeer simpel oplosbaar. geen koningshuizen , deze zijn toch veel te veroudert en het kost ons alleen maar geld.

jep wss: economische belangen van het vorstenhuis niet meegerekent zeker...
misschien moet de helft van dit forum eerst eens economie gaan studeren voor ze zo uitspraken doen...
en samengaan met Nederland is zeker geen optie... Dan heeft Wallonië meer voordelen... Trouwens Limburg is de armste provincie van Vlaanderen, laat staan hoe arm Nederlands Limburg misschien wel niet is...
En dan nog als Vlaanderen zich afscheidt, gaan we na 50jaar dan ook beginnen zagen over die miljoenen transfers naar Limburg...
hou België maar gelijk het is... Onze staatstructuur is een wereld voorbeeld, Onze welvaart behoort bij de beste van de wereld, Onze talenkennis van een gemiddelde vlaming beste van de wereld, en ons onderwijs is ook bij de beste van de wereld... en dan heb ik het nog niet gehad over ons sociaal vangnet...
Hou het dus maar zo...
greetz ce

Spinoza 11 mei 2008 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke (Bericht 3416141)
(...)Onze staatstructuur is een wereld voorbeeld(...)

:lol:

BladeToke 11 mei 2008 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3416174)
:lol:

wat?
in geen enkel land ter wereld kunnen ze ons nadoen, er zijn zelfs al delegaties uit Amirika overgevlogen die enkel kwamen informere hoe we het doen...
alle andere landen waar ge 3 soorten mensen hebt is het altijd boel...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be