Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Nieuwe server. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241348)

kojak 28 november 2017 23:57

Nieuwe server.
 
Thread van gisteren hier terugzetten....

Hopelijk een goede deze keer. :thumbsup:

Jeroen 29 november 2017 00:02

Bedankt daarvoor! Daardoor merkte ik dat de inhoud van de oude posts verdwenen waren.

kojak 30 november 2017 01:00

Op K&K, thread banmeldingen II
Pagina's 1 & 2 geven steeds een gateway 504.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=171657&page=3

__________________________________________________ ___________


Maar ik snap niet goed waarom ze nog steeds met nginx werken....
Is niet helemaal compatibel met deze versie van VBulletin, maar soit.
Nginx is héél goed voor statische websites, minder goed voor dynamische.
Ik vrees dat.....

edit: wel geen foutmelding gekregen bij een edit. :thumbsup:

__________________________________________________ __________

Mss nog een opmerking Jeroen.

http://forum.politics.be/forumdispla...=desc&page=598

Hier is zo een voorbeeldje.
Een thread van 1970, wat dus eigenlijk niet kan, want dit is Unix time = 0. (alé, normaal gezien 1/1/1970)
Ook de thread zelf is niet leesbaar.
En er zijn er hier nog zo een koppel op dit forum.
Eigenlijk records van ofwel 'post' ofwel 'thread' niet niet meer zo katholiek zijn.
Kan soms probs geven.
Ik zou alle threads met UNIX time = 0 gewoon wissen en de postings die daar bijhoren ook.


Mijn gedacht hé, maar hoe minder 'abnormale' records in een database, hoe beter.

__________________________________________________ ________

Niet zo dadelijk, maar ik zie wel dat men hier ook wat last heeft van 'ongewenste' registraties.
Ik beheer zelf ook een forum, en ken die gasten ook wel al.
Ik heb om mijn forum een kleinigheid toegevoegd aan het deel waar de registratie gebeurd.
Doen ze dit via een proxy, dan lukt dit niet.
Ik hou der zo toch al heel wat tegen.

in PHP: $test= gethostbyaddr($userip)

Als het resultaat hetzelfde ip adres is, dan wordt er van een proxy gebruikt gemaakt, en zwier ik ze buiten.
In het geval van Vbulletin, een kleine aanpassing aan register.php
Stopforumspam is ook een krachtige tool, maar ik weet nu wel niet of dit ook kan met deze (oude) versie van Vbulletin.

En al die ongewenste gasten uit het Oostblok, vooral Oekraïne zo veel mogelijk weren, maar dat doe ik via .htaccess, en dat is ondertussen wel al een lang lijstje geworden.

Nu ja, heeft nu wel niet dadelijk met de verhuis te maken, maar gewoon der ff tussendoor.
__________________________________________________ ______

Als je post of een edit doet van een posting in een thread met véél postings, gaat het traag. Nog geen error gehad, maar wel op het randje.
Dat was wel om 17:25 in deze thread:
http://forum.politics.be/showthread....19#post8583319

Ik persoonlijk zou threads beperken tot +/- 10.000...15.000 postings max.
Idem wat betreft het aantal threads per forumonderdeel.
In het algemeen wordt dit trouwens ook op andere grote fora toegepast.
Dat zal de kans op een 504 in alle geval al een groot stuk verkleinen én bovendien het geheel (nog) sneller maken.

____________________________________
Alles wat te samen gezet.
____________________________________

kojak 30 november 2017 01:38

Wat ik persoonlijk zou doen, maar dan wel via phpmyadmin:
(mss eerst die rare datums der uit halen ?, zie vorige opmerking ivm 1970)

met de tabel 'post'
- controleer / analyseer tabel
- optimaliseer tabel (kan wel een uurtje duren of langer...)
- in het ergste geval: repair table (maar maak dan mss eerst een copie van de tabel)

Jeroen 30 november 2017 09:58

Bedankt voor het melden van de problemen die er nog zijn.

De datums die fout zijn kunnen komen door een ouder tijdsformaat er waren wat meldingen in de log tijdens het importeren, ik ga moeten vergelijken met de oude server om dat op te lossen.

Nginx werkt erg goed voor dynamische sites, se 504 is niet de oorzaak van nginx maar van een config mismatch. Met apache en mod_php zou apache hangen terwijl je de code uitvoert. Nu is dat losgekoppeld wat zowel security voordelen heeft als performantie voordelen. Uiteraard zijn die 504’s een irritatie en moet de nginx proxy timeout afgesteld worden op de werkelijke tijd die we nodig hebben. Die was vroeger (en nu nog tot ik het aanpas) lager gezet omdat het toen sneller ging en het idee erachter was ook dat hoe sneller je een trage request afbreekt hoe meer je snellere requests/bezoekers kan bedienen door een worker proces/thread vrij te geven.

Nogmaals, bedankt om te melden en als je nog zaken tegenkomt meld gerust!

zonbron 30 november 2017 10:09

Bedankt Jeroen.

Ik ken wel wat van informatica, maar forums en gerelateerde servers ontgaan me een beetje.

Ik zou zeggen, uit de kunst en het komt zeer zeker in orde.

Waarvoor hartelijk dank.

mvg,

zb

kojak 30 november 2017 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen (Bericht 8583814)
.... Uiteraard zijn die 504’s een irritatie en moet de nginx proxy timeout afgesteld worden op de werkelijke tijd die we nodig hebben. Die was vroeger (en nu nog tot ik het aanpas) lager gezet omdat het toen sneller ging en het idee erachter was ook dat hoe sneller je een trage request afbreekt hoe meer je snellere requests/bezoekers kan bedienen door een worker proces/thread vrij te geven....

Daar heb ik ondertussen al het een en het ander over gelezen, en evident is dat niet.
Een gepaste, universele oplossing zou er zelfs niet écht zijn, en in vele gevallen is het een probeer-en-gis-werk.
Maar het zijn niet alleen de time-outs, maar ook het aantal processes, geheugenverdeling, etc.. die blijkbaar een rol spelen.
Kunst is om er voor te zorgen dat er helemaal geen time-outs zijn, want die werken cumulatief op het geheel.
Eerlijk gezegd, zou ik niet graag in uw schoenen staan nu. PS, ik heb ne 45. :lol:

Maar wat nu wél kan...
Stel dat ik ergens op klik (bvb pagina 1 van de banmeldingen deel II) en ik moet wachten, dan kan ik nu in een ander venster wél naar het forum gaan en daar iets anders gaan doen, zelfs een posting plaatsen in een andere thread lukt snel wat vroeger helemaal niet kon.

Jeroen 30 november 2017 17:19

Het bewerken van berichten (of reageren via niet-snel-reageren) dat erg traag is door de manier waarop vBulletin werkt. Ik heb het al één en ander kunnen verbeteren, ik had alvast geen 504's meer, maar wel gewoon traag... Niet veel oplossingen buiten inderdaad misschien grote threads sluiten.

Er zijn inderdaad meer individuele requests mogelijk nu, dus dat is alleszins een verbetering :-D

Anna List 30 november 2017 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen (Bericht 8584374)
Het bewerken van berichten (of reageren via niet-snel-reageren) dat erg traag is door de manier waarop vBulletin werkt. Ik heb het al één en ander kunnen verbeteren, ik had alvast geen 504's meer, maar wel gewoon traag... Niet veel oplossingen buiten inderdaad misschien grote threads sluiten.

Er zijn inderdaad meer individuele requests mogelijk nu, dus dat is alleszins een verbetering :-D

voorlopig op alle vlakken een verbetering hoor Jeroen!

kojak 30 november 2017 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8584384)
voorlopig op alle vlakken een verbetering hoor Jeroen!

Dat is een feit. :thumbsup: ;)

alice 30 november 2017 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8584384)
voorlopig op alle vlakken een verbetering hoor Jeroen!

Zeker weten en fijn.

Knuppel 31 december 2017 17:08

Het forum draait weer zoals het moet.
Ik heb wel iets vreemds gemerkt dat zich vroeger niet voordeed.

Als ik de a met een accent op typ zie ik de letter zoals ik ze hebt getypt, maar stuur ik een a met accent door dan krijg ik dit: ?*
In "voorbeeld van bericht" is de letter a al veranderd in ?*.

Ik heb gisteren wat reacties opgezocht van ex.forummers die ik bewonderde, en ook in die reacties is hetzelfde gebeurd. Kijk een wat "Voil?*" wordt.

piazzolla 31 december 2017 17:50

kan weer 'normaal' lezen, geen timeouts meer

:thumbsup:


(ik ben er nog altijd van overtuigd dat enige vorm van 'crowdfunding' dit forum echt kan helpen)

piazzolla 31 december 2017 17:53

'Figuur Invoegen' lijkt niet te werken.

De schoofzak 31 december 2017 21:09

1 Bijlage(n)
Figuur invoegen: test !

piazzolla 31 december 2017 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8612447)
Figuur invoegen: test !

test,
prentje invoegen via 'figuur invoegen' button (bergen icoon) (IMG tag)

IMG /IMG en tussen vierkante haken :


Wapper 1 januari 2018 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla (Bericht 8612465)
test,
prentje invoegen via 'figuur invoegen' button (bergen icoon) (IMG tag)

IMG /IMG en tussen vierkante haken :


Piazolla,
Dit kan niet werken, Ik zie een blauw icoontje dat wijst naar een Google zoekopdracht "de schoofzak" :wink:
De bedoeling is van - via de gele "berg" knop - een absolute link naar de eigenlijke afbeelding te pasten.

kojak 1 januari 2018 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8612506)
Piazolla,
Dit kan niet werken, Ik zie een blauw icoontje dat wijst naar een Google zoekopdracht "de schoofzak" :wink:
De bedoeling is van - via de gele "berg" knop - een absolute link naar de eigenlijke afbeelding te pasten.

Das dus al de eerste oude koe dat ze uit de gracht halen...

Dat was een posting van verleden jaar zenne !
Waar dat jij nu nog mee afkomt....

piazzolla 1 januari 2018 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8612506)
Piazolla,
Dit kan niet werken, Ik zie een blauw icoontje dat wijst naar een Google zoekopdracht "de schoofzak" :wink:
De bedoeling is van - via de gele "berg" knop - een absolute link naar de eigenlijke afbeelding te pasten.

kweetwel, ne keer zien of de jaarwisseling beterschap brengt:

url = http://assets.catawiki.nl/assets/201...5056960004.jpg

prentje plakken =

piazzolla 1 januari 2018 16:34

is ok !
:thumbsup:
Beste wensen !


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be