Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Alle winkels in Belgie 7/7 open & op feestdagen... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242208)

zwart op wit 31 januari 2018 10:40

Alle winkels in Belgie 7/7 open & op feestdagen...
 
vandaag in HLN:
"Primark test openingsuren tot minstens 21u00 iedere dag en op alle zondagen"
"IKEA Belgie gaat nachtopeningen uittesten"....

De retailsector staat onder grote druk door de e-commerce dus de alle winkels gaan dag en nacht open zijn. Ook op alle zondagen en ook op alle feestdagen.

Wie in de Retail gaat werken weet dus wat hem of haar te wachten staat: Geen priveleven maar want je moet dag en nacht werken. je moet een keuze maken: priveleven of werk. Hoeveel burn outs gaan er nu bijkomen denk je?
En beurtrollen bestaan er niet want dan moet de werkgever dubbel zoveel personeel aanwerven. Laat staan jaarlijks verlof: verlof opsparen tot je aan je pensioen bent...enz enz

Het ideale profiel voor in de Retail dan nog te werken is: alleenstaand, vrijgezel, altijd beschikbaar, je leeft voor je werk!

Het ziin ook niet de kopers die vragen om langere openingsuren; het is VOKA en de N-VA die vragende partij zijn. Want volgens VOKA moet een klant ook 's nachts kunnen gaan shoppen!

Xenophon 31 januari 2018 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 8636660)
vandaag in HLN:
"Primark test openingsuren tot minstens 21u00 iedere dag en op alle zondagen"
"IKEA Belgie gaat nachtopeningen uittesten"....

De retailsector staat onder grote druk door de e-commerce dus de alle winkels gaan dag en nacht open zijn. Ook op alle zondagen en ook op alle feestdagen.

Wie in de Retail gaat werken weet dus wat hem of haar te wachten staat: Geen priveleven maar want je moet dag en nacht werken. je moet een keuze maken: priveleven of werk. Hoeveel burn outs gaan er nu bijkomen denk je?
En beurtrollen bestaan er niet want dan moet de werkgever dubbel zoveel personeel aanwerven. Laat staan jaarlijks verlof: verlof opsparen tot je aan je pensioen bent...enz enz

Het ideale profiel voor in de Retail dan nog te werken is: alleenstaand, vrijgezel, altijd beschikbaar, je leeft voor je werk!

Het ziin ook niet de kopers die vragen om langere openingsuren; het is VOKA en de N-VA die vragende partij zijn. Want volgens VOKA moet een klant ook 's nachts kunnen gaan shoppen!

Hm, laat me even denken.


[ ] Ik kan 's nachts in een Belgische winkel een wasmachine kopen.
[x] Ik kan van Coolblue/Bol.com in Nederland dezelfde wasmachine goedkoper kopen die gratis aan huis gebracht en geplaatst wordt.

Profiteur 31 januari 2018 14:00

Of ik kan vlakbij een wasmachine bestellen, dat ze dan twee dagen later ook leveren en installeren. Waarom moet dit steeds online? En waarom steeds bij Buitenlandse webshops? Zijn mensen nu echt zo lui geworden en moeten ze zo hard rekenen om het goedkoopste te kunnen betalen? Ik zal nooit bij een coolblue of bol.com iets bestellen. IK hekel dergelijke (web)shops. Ik steun liever de lokale middenstand. En is er een probleem dan staat die enkele uren later en met een glimlach aan je deur. Voor een prul rekenen ze dikwijls nog niets aan.

En over dag en nacht werken. Zever in pakskes. In de privébewaking zijn ze ook heel flexibel. Maar ze hebben dan ook een degelijk uurloon. Meestal schiften van 8 tot 12 uur. Tot 180 uur per maand en dan zijn het overuren aan 150%. Het voordeel is dat elke werknemer vrij kan kiezen dat hij wel of niet boven zijn contractuele uren gaat.

Voorbeeld :

persoon A doet enkel contractuele uren. Aan 12 uur per schift tikt dit lekker door. 14 dagen werken en de rest thuis. Gemiddeld uurloon premies weekendwerk en zo in begrepen is rond de 18 euro/uur bruto. Gemiddeld draait een gewone bewakingsagent rond de 1800 tot 2000 euro netto/maand.

persoon B doet veel extra schiften en doet gemiddeld 180 uur per maand. Dit in verschillende tijdsregelingen. Die is dan niet zoveel thuis maar heeft op het einde van de maand snel een loon van meer dan 3000 tot 3500 euro bruto. Enige nadeel is dat de fiscus dat ook graag heeft en die mensen wel een mooie afrekening stuurt. Ik heb mensen gekend die zo maandelijks meer dan 2200 euro netto/maand ontvingen.

Dit zijn mensen waarvoor geen echt diploma vereist is. Enkel door je psychologische testen geraken en een blanco bewijs van goed gedrag hebben. Wat je ook heel veel hebt zijn mensen die halftijds komen werken. Die hebben dan meestal wel een zelfstandig bijberoep en omzeilen zo hun hoge sociale bijdragen. Eens je hoger wil geraken dan gewoon bewakingsagent te zijn moet je wel over hogere diploma's beschikken. Alhoewel er nu nog met amper een beroepsdiploma zijn die tot Branch manager promoveren. Maar dit is een heel ander verhaal.

sepper 31 januari 2018 14:15

Compleet fout, jongen.

Een werkende mens geraakt in de week niet in een winkel, behalve winkels die minstens tot 8u open zijn. Dus iedereen stapt op zaterdag de auto in om vanalles te gaan kopen, want zondag is alles dicht. Da chaos en drukte op de baan zaterdag is dus ook niet te overzien.

Dat de winkels zaterdag , zondag en feestdagen langere uren opengaan en de rest sluiten. Omzet blijft ook gelijk en ze moeten minder uren doen.

Blijven vasthangen als een mongool aan die zondagsluitingen...

Profiteur 31 januari 2018 14:28

Hoeveel mensen werken in een flexibel ploegensysteem? Of hebben flexibele werkuren? Zelfs bedienden op een bureau kunnen nu al flexibel werken. Ik ken niemand die nog een echte 9-5 job heeft. Dat is ook voorbij gestreefd. Er zijn zelfs velen die al enkele dagen per week van thuis uit werken. Dit zit enorm in de lift.

Maar ik ben voor winkels ook op zondag te openen. Er zijn al veel zaken die elke zondag geopend zijn. Of minstens de voormiddag. En van mij mag 24/24 uur en 7/7 open zijn. Maar zeggen geen privéleven maar want je moet dag en nacht werken is wel heel zwaar overdreven.

Mambo 31 januari 2018 15:53

Als leverancier of andere aanbieder van dienst mag je in de meeste winkelstraten niet meer in tussen 11 en 18 uur.
Dus werken vallen voor of na dat uur.
Goed dat de winkels nu ook eens open zullen zijn.
Kunnen we tenminste werken.

En de rest de pot op want het zijn zij met hun idiote regeltjes die alles lamgeslagen hebben.

Dadeemelee 31 januari 2018 15:58

Ik zie hier in de buurt grote 'familiale' winkels (tuincentra etc) die 's zondags open zijn en daar staat altijd veel volk.

Tavek 31 januari 2018 23:21

Verder het leven van de werknemer verpesten.

Gewoon massaal weigeren om op zondagen en snachts te werken. In het huidige klimaat op de arbeidsmarkt: good luck finding any replacement.

The Paulus Experience 31 januari 2018 23:28

In de medische sector is dat ook zo hoor.
Vroeg/ laat/ nacht

Die kunnen ook nog eens op kerstavond werken etc


Voorts is de nva tegen vakbonden, dus dat ze zelf eens het voorbeeld nemen en de vakvereniging van de ondernemers ontmantelen, de hypocriete zeikers

kojak 31 januari 2018 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8637022)
Ik zie hier in de buurt grote 'familiale' winkels (tuincentra etc) die 's zondags open zijn en daar staat altijd veel volk.

Familiale winkels, die kunnen zich dat permiteren.
Als je met personeel moet werken, is dit tegenwoordig bijna onbetaalbaar, zeker als je ziet met welke kleine marges grotere zaken nu moeten werken.
Stond een artikel ivm hun marges in de krant, enige dagen geleden, ivm Carrefour.
Ze zijn zich tegenwoordig allemaal kapot aan het beconcureren...

Tavek 31 januari 2018 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8637440)
In de medische sector is dat ook zo hoor.
Vroeg/ laat/ nacht

Die kunnen ook nog eens op kerstavond werken etc


Voorts is de nva tegen vakbonden, dus dat ze zelf eens het voorbeeld nemen en de vakvereniging van de ondernemers ontmantelen, de hypocriete zeikers

Ja, maar die mensen werken wel voor de medemens: de zieke die kerst in het ziekenhuis moet vieren, de bejaarde die alleen in een rusthuis zit,....zorg is nu eenmaal iets dat altijd moet gebeuren.

Winkelen kan je best beperken tot normale openingsuren.

Henri1 1 februari 2018 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8637435)
Verder het leven van de werknemer verpesten.

Gewoon massaal weigeren om op zondagen en snachts te werken. In het huidige klimaat op de arbeidsmarkt: good luck finding any replacement.

Webwinkels verplicht sluiten buiten kantooruren.

kelt 1 februari 2018 06:48

Het is wel duidelijk dat "regeltjes" niet behulpzaam zijn in onze veranderende omstandigheden.En die veranderen,mét of zonder "regeltjes".

Ondergetekende is er ook zo een een die blij is dat sommige winkels in de weekdagen wat langer open zijn zodat hij ook niet altijd alles de zaterdagvoormiddag moet proberen voor mekaar te krijgen....

Het wordt meer dan tijd dat de retail-sector eens leert omgaan met normaal ploegwerk voor hun mensen (in plaats van die afschuwelijke afroepcontracten) en speciaal mbt "afhaal-loketten" in plaats van die belachelijke winkel-paleizen...

Zoniet zal Amazon dat wel doen,en hebben we dit soort discussies niet meer.....

Geen illusies,ik ZAL binnen niet al te lange termijn mijn worteltjes en margarine en wathever bestellen via internet en laten klaarzetten....
Misschien zelfs bij een "Belgische" distributeur?

edwin2 1 februari 2018 06:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8637499)
Webwinkels verplicht sluiten buiten kantooruren.

:rofl: humor!

De schoofzak 1 februari 2018 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8636884)
...
Waarom moet dit steeds online? En waarom steeds bij Buitenlandse webshops? ...

Niks moet.
Maar ik, als consument, kies wat voor mij makkelijkst is.

Ik ga zeker niet omwille van het Vlaamse, bij een Vlaamse winkel kopen.
Want die Vlaming heeft het volle recht om als het hem past, zijn kraam te verkopen aan een (grote of kleine) buitenlandse speler.

Wil een winkel mij als klant, dan moeten ze het maar flikken dat ze mij daartoe verleiden. Met andere woorden: dat ze de beste service bieden aan de goedkoopste prijs.
Dat en dat alleen is mijn advies aan alle ondernemers- en zelfstandigenorganisaties.

En aan de politiek: schaf maar gauw al die onnozele regeltjes af. Waarom mag een nachtwinkel niet open zijn overdag? Waarom mag een winkel niet open op zondag?
Zelfs in winkels of organisaties die 24 op 24 en 12 op 12 maanden open zijn, werken de mensen zowat het aantal uur dat op hun arbeidscontract staat.

Tavek 1 februari 2018 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8637501)
Het is wel duidelijk dat "regeltjes" niet behulpzaam zijn in onze veranderende omstandigheden.En die veranderen,mét of zonder "regeltjes".

Ondergetekende is er ook zo een een die blij is dat sommige winkels in de weekdagen wat langer open zijn zodat hij ook niet altijd alles de zaterdagvoormiddag moet proberen voor mekaar te krijgen....

Het wordt meer dan tijd dat de retail-sector eens leert omgaan met normaal ploegwerk voor hun mensen (in plaats van die afschuwelijke afroepcontracten) en speciaal mbt "afhaal-loketten" in plaats van die belachelijke winkel-paleizen...

Zoniet zal Amazon dat wel doen,en hebben we dit soort discussies niet meer.....

Geen illusies,ik ZAL binnen niet al te lange termijn mijn worteltjes en margarine en wathever bestellen via internet en laten klaarzetten....
Misschien zelfs bij een "Belgische" distributeur?

Ik zie niet in waarom alle bestelling "next day" moeten zijn. Als je gewoon met dagshiften werkt kan alles "in two days" zijn en dat zou voor mij ook perfect zijn.

Je moet dat gewoon wettelijk vastleggen en zorgen dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Pakjes uit het buitenland doen er toch langer over.

job 1 februari 2018 11:02

Laat vooral alle winkels op zondag open zijn....
Een voorbode om alle andere bedrijven ook op zondag te laten werken.
Leveren op zondag.
Banken open op zondag.
Belastingsdienst bereikbaar op zondag.
Fabrieken non-stop draaien.
...
Kortom alle dagen van de week worden werkdagen.
Iedereen neemt zijn twee vrije dagen ergens in die zeven dagen.
Ieder neemt zijn 'weekend' wanneer ie wil.
Is dat een evolutie die we echt willen ?

Dadeemelee 1 februari 2018 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8637542)
Ik zie niet in waarom alle bestelling "next day" moeten zijn. Als je gewoon met dagshiften werkt kan alles "in two days" zijn en dat zou voor mij ook perfect zijn.

Je moet dat gewoon wettelijk vastleggen en zorgen dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Pakjes uit het buitenland doen er toch langer over.

Ik vind dat ook. Voor mij hoeft die levering de volgende dag ook niet, zolang het maar een redelijke termijn is.
En er was een wettelijke regeling over zondagswerk, maar we zitten in een slippery slope :(

Xenophon 1 februari 2018 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8637542)
Ik zie niet in waarom alle bestelling "next day" moeten zijn. Als je gewoon met dagshiften werkt kan alles "in two days" zijn en dat zou voor mij ook perfect zijn.

Je moet dat gewoon wettelijk vastleggen en zorgen dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Pakjes uit het buitenland doen er toch langer over.

Neen, het tegendeel is waar.

Een pakje uit Nederland, vandaag besteld, komt morgen aan.

Een pakje uit Belgie, in dit specifieke geval, van op de Boomsesteenweg, 5 kilometer vogelvlucht, bijna een week onderweg.

De schoofzak 1 februari 2018 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8637542)
Ik zie niet in waarom alle bestelling "next day" moeten zijn. Als je gewoon met dagshiften werkt kan alles "in two days" zijn en dat zou voor mij ook perfect zijn.

Je moet dat gewoon wettelijk vastleggen en zorgen dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Pakjes uit het buitenland doen er toch langer over.

Wat gij wel of niet inziet, heeft geen kloten belang.

Levering next day kost. Als de consument daar wil voor betalen, dan is al de rest zever. En als een bedrijf dat kan flikken voor een voldoende lage extra kost, dan zullen mogelijks consumenten daarvoor kiezen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be