Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Patenten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105185)

nun 30 april 2008 10:54

Patenten
 
Ik zag een discussie hierover in een andere topic. Maar dit is wel zijn eigen topic waard denk ik. Dus bespreek hier voor- en nadelen van patenten, alternatieven, geschiedenis ervan,....

3, 2, 1,.... GO!

AdrianHealey 30 april 2008 11:21

Citaat:

Copyright and Patent
As should be apparent, copyright and patent seek to prevent the owners of tangible property—scarce resources—from using their own property as they see fit. For example, they are prohibited, under
patent law, from practicing patented methods, using their own property, or from shaping their own property into patented devices, even if they independently invent the method or device. Under copyright
law, third parties who have not contracted with the author are prevented from copying or profiting from the author’s original work. Clearly, sellers of novel devices or literary works can contract with buyers to prevent these buyers from reproducing, or even re-selling, the item. These contractual webs can be elaborate; a novel writer can license his story to a movie studio on the condition that the studio require all movie theaters to require customers to agree not to reproduce
the plot of the movie, and so on.
Yet, once third parties not bound by a contract acquire this information,
they are free to use it as they see fit. The reserved-rights approach does not change this. Thus, it would probably be difficult to maintain anything similar to our present patent and copyright laws using contract alone.
Stephan Kinsella

AdrianHealey 30 april 2008 11:40

http://www.stephankinsella.com/publi...e-asc-2008.ppt

Check ook deze powerpoint.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kinsella
Gives patentee “the right to exclude others from making, using, offering for sale, or selling” the invention in the United States or “importing” the invention into the United States.
What is granted is not the right to make, use, offer for sale, sell or import, but the right to exclude others from making, using, offering for sale, selling or importing the invention.


-=EXCALIBUR=- 30 april 2008 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3394254)
Ik zag een discussie hierover in een andere topic. Maar dit is wel zijn eigen topic waard denk ik. Dus bespreek hier voor- en nadelen van patenten, alternatieven, geschiedenis ervan,....

3, 2, 1,.... GO!

Voor mij zijn er 2 soorten patenten: het patent op de intellectuele zaken ( uitvindingen) en patenten op zaken die reeds bestaan.
Sommige patenten zijn daarom een gevaar en onderworpen aan maffiapraktijken. Grootste voorbeeld is Monsanto: deze nemen patenten op genen. Zo zijn er bvb al boeren die rechten moeten betalen omdat ze varkens hebben die een bepaald gen bezitten. Je zal maar zo'n varkens hebben zonder dat je het weet...
Gisteren was er ergens een item op TV over graan en mais... Monsanto kwam er ook al weer in ter sprake.

Heftruck 30 april 2008 16:43

Ik ben eens benieuwd of iemand één voordeel van patenten kan bedenken.

Afschaffen, die rotdingen.

the_special_one 30 april 2008 17:01

afschaffen die boel!

Kazan 30 april 2008 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3395039)
Ik ben eens benieuwd of iemand één voordeel van patenten kan bedenken.

Afschaffen, die rotdingen.

Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?

AdrianHealey 30 april 2008 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3395092)
Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?

Ja, dat is het mantra dat steeds wordt herhaald en herhaald en herhaald en herhaald, ...

Geschiedenis bewijst het tegendeel.

AdrianHealey 30 april 2008 17:12

Ben jij niet links? Ben jij niet tegen monopolies van pharmaceutische industriën die arme mensen aidsmiddelen ontzeggen, etc.

Kazan 30 april 2008 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3395099)
Ben jij niet links? Ben jij niet tegen monopolies van pharmaceutische industriën die arme mensen aidsmiddelen ontzeggen, etc.

Neen, zonder die grote pharmaceutische bedrijven zouden die aidsremmers nog niet uitgevonden zijn.

Kazan 30 april 2008 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3395097)
Ja, dat is het mantra dat steeds wordt herhaald en herhaald en herhaald en herhaald, ...

Geschiedenis bewijst het tegendeel.

Hoezo? Wordt er niets meer uitgevonden misschien?

AdrianHealey 30 april 2008 17:18

Over de efficiëntie van patenten, zie de link naar de powerpoint die ik hierboven heb gezegd. Daar worden een paar historici geciteerd die daar onderzoek naar hebben verricht.

AdrianHealey 30 april 2008 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3395104)
Neen, zonder die grote pharmaceutische bedrijven zouden die aidsremmers nog niet uitgevonden zijn.

En waarom zeg je dat? Welk bewijs heb je daarvoor?

AdrianHealey 30 april 2008 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3395105)
Hoezo? Wordt er niets meer uitgevonden misschien?

Amai; wat voor een kortzichtige redenering is dat.
'Mensen neerschieten is niet dodelijk, want er overleven mensen kogels.'

netslet 30 april 2008 17:20

Kinsella stelt, hoogstwaarschijnlijk om ideologische redenen, de zaken wel wat fout voor. Dat valt mijn inziens sterk af te keuren.

Zo stelt hij, zoals Adrian aangeeft: "For example, they are prohibited, under
patent law, from practicing patented methods, using their own property, or from shaping their own property into patented devices, even if they independently invent the method or device.".

Maar dat is niet het geval, al deze handelingen zijn namelijk toegelaten, zij het voor noncommercieel gebruik. Onder de huidige wetgeving staat het me dus wel vrij om pakweg met met mijn eigendom volgens een gepatenteerde werkwijze een object te creëren, zolang ik dat niet doe om commerciële doeleinden.

Idem voor de tweede quote die Adrian postte, daar stelt Kinsella de zaken evenzeer fout voor.

Kazan 30 april 2008 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3395115)
En waarom zeg je dat? Welk bewijs heb je daarvoor?

Tja, geen bewijs eigenlijk :-P

AdrianHealey 30 april 2008 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 3395134)
Kinsella stelt, hoogstwaarschijnlijk om ideologische redenen, de zaken wel wat fout voor. Dat valt mijn inziens sterk af te keuren.

Zo stelt hij, zoals Adrian aangeeft: "For example, they are prohibited, under
patent law, from practicing patented methods, using their own property, or from shaping their own property into patented devices, even if they independently invent the method or device.".

Maar dat is niet het geval, al deze handelingen zijn namelijk toegelaten, zij het voor noncommercieel gebruik. Onder de huidige wetgeving staat het me dus wel vrij om pakweg met met mijn eigendom volgens een gepatenteerde werkwijze een object te creëren, zolang ik dat niet doe om commerciële doeleinden.

Idem voor de tweede quote die Adrian postte, daar stelt Kinsella de zaken evenzeer fout voor.

Als het ook de tweede keer draait om dezelfde fout (het 'mag' wel, maar alleen als je niet doorverkoopt), dan zie ik daar het fundamentele probleem niet van?

Het is een lacune, geen fout. (In zoverre dat je daar een onderscheid in kunt maken.)

Kazan 30 april 2008 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3395110)
Over de efficiëntie van patenten, zie de link naar de powerpoint die ik hierboven heb gezegd. Daar worden een paar historici geciteerd die daar onderzoek naar hebben verricht.

Ja, lap. Ik kan 'm niet openen. Ik heb het lettertype niet. Maar doe geen moeite. Aan een ppt van 30 MB in het Engels over een onderwerp waar ik toch niets van versta ga ik mij niet wagen :-D

Heftruck 30 april 2008 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3395092)
Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?

Ik hoop dat je beselft wat voor een belachelijke vraag dat is wanneer je beseft dat medicijnen vóór patenten bestonden.

AdrianHealey 30 april 2008 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3395158)
Ja, lap. Ik kan 'm niet openen. Ik heb het lettertype niet. Maar doe geen moeite. Aan een ppt van 30 MB in het Engels over een onderwerp waar ik toch niets van versta ga ik mij niet wagen :-D

Och, het grootste gedeelte zijn niet zo'n interessante zaken (hoe het amerikaanse patentensysteem werkt). Maar er zijn enkele grappige patenten bij en dan nog wat voorstellen van hoe het beter kan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be