Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Fify (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252340)

Pontifex 12 maart 2020 11:14

Fify
 
Beste gebruikers,

Het verschijnsel FIFY (=fixed it for you) verschijnt opnieuw op het forum.

Wat is FiFY?

FIFY betekent dat een quote van iemand vervalst wordt, gevolgd door commentaar op de nieuwe inhoud die bijgevolg niet slaat op de originele inhoud van de quote.
In feite is dit een vorm van de aloude drogredenering: de stroman, stropop of strawman.
Deze drogredenering is eenvoudig aan te tonen. Je checkt en vergelijkt met het origineel, waar je naar kan verwijzen bij het weerleggen.
Maar dat gaat ten koste van gezonde discussie, daar het de weg opgaat van meta-discussie (i.e. discussie over de wijze van discussie i.p.v. inhoudelijke discussie over het onderwerp zelf)
Een ander nadeel van deze praktijk is dat het eigenlijk nooit de bedoeling is om de discussie correct te voeren, maar veeleer dient om te ergeren, te tergen, en de aandacht van de inhoudelijke discussie af te leiden.
Samengevat: FIFY is een vorm van forumvervuiling.

Hoe gaan we er als moderatie met FIFY om?

Op het gebruik van FIFY staan voorlopig geen strafpunten, maar desondanks is het een verschijnsel dat op geen enkele wijze kan bijdragen aan het inhoudelijke debat, en verziekt het bovendien de sfeer op het forum.
We gaan FIFY dus proberen vermijden.
Voorlopig enkel door het knippen van de post waarin het voorkomt.

Wie blijft volharden in de boosheid, en voor overlast zorgt, zal bij overtredingen waar wel straf opstaat, op geen enkele vorm van clementie moeten rekenen...

Pontifex

vanderzapig 12 maart 2020 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex (Bericht 9263719)
We gaan FIFY dus proberen vermijden.
Voorlopig enkel door het knippen van de post waarin het voorkomt.

Ponti,

Ik vind FIFY een handige stijlfiguur indien aan één voorwaarde wordt voldaan: het moet nog steeds overduidelijk zijn wat de oorspronkelijke tekst was, en wat de wijzigingen zijn. Ik probeer daaraan te voldoen door middel van tekstopmaak.

Een voorbeeldje:

https://forum.politics.be/showthread...46#post8978646

DewareJakob 12 maart 2020 15:25

Gedeeltelijk quoten vervalst ook (vaak) de context en zodoende de inhoud.

kojak 12 maart 2020 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 9263731)
Ponti,

Ik vind FIFY een handige stijlfiguur indien aan één voorwaarde wordt voldaan: het moet nog steeds overduidelijk zijn wat de oorspronkelijke tekst was, en wat de wijzigingen zijn. Ik probeer daaraan te voldoen door middel van tekstopmaak.

Een voorbeeldje:

https://forum.politics.be/showthread...46#post8978646

Daar heb ik ook geen probleem mee ter info.
Waar ik wel een probleem mee heb is het verkeerd quoten.
( Niet in dit geval hoor. ;) )

Een deel van de tekst laat men soms weg en men zet er de gebruikelijke '...' niet.
Het citaat komt zo meestal in een totaal andere context te staan.
Die '...' duiden immers dat er nog meer te lezen viel.
Bepaalden (mis)gebruiken deze manier van citeren maar al te graag om mensen andere zaken te laten zeggen dan dat ze initieel gezegd hebben.

Dat, dat vind ik 10 keer erger dan een 'FIFY'.

kojak 12 maart 2020 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9263929)
Gedeeltelijk quoten vervalst ook (vaak) de context en zodoende de inhoud.

Je was me net voor.

Gedeeltelijk citeren kan soms handig zijn, vooral als het gaat om een lange posting. Dit om nodeloos heel die posting nog eens te moeten herhalen.

Als voorbeeldje...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9263931)
Daar ...

Let wel dat de link naar die posting er ook nog staat want dat durft men soms ook nog op de koop toe weg te laten...

kojak 12 maart 2020 15:49

Wat FIFY betreft, op K&K dan wel te verstaan.
Als graptje moet zoiets wel kunnen.
Als het er dik opligt natuurlijk. ;)

ViveLaBelgique 12 maart 2020 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 9263731)
Ponti,

Ik vind FIFY een handige stijlfiguur indien aan één voorwaarde wordt voldaan: het moet nog steeds overduidelijk zijn wat de oorspronkelijke tekst was, en wat de wijzigingen zijn. Ik probeer daaraan te voldoen door middel van tekstopmaak.

Een voorbeeldje:

https://forum.politics.be/showthread...46#post8978646

Ik ben daar niet voor te vinden. Het blijft een manier van quote-vervalsing, ook al maak je het duidelijk met kleuren en lijntjes. Als je iemand zijn tekst wil parodiëren doe het dan buiten de quote.

Eduard Khil 12 maart 2020 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex (Bericht 9263719)
Beste gebruikers,

Het verschijnsel FIFY (=fixed it for you) verschijnt opnieuw op het forum.

Wat is FiFY?

FIFY betekent dat een quote van iemand vervalst wordt, gevolgd door commentaar op de nieuwe inhoud die bijgevolg niet slaat op de originele inhoud van de quote.
In feite is dit een vorm van de aloude drogredenering: de stroman, stropop of strawman.
Deze drogredenering is eenvoudig aan te tonen. Je checkt en vergelijkt met het origineel, waar je naar kan verwijzen bij het weerleggen.
Maar dat gaat ten koste van gezonde discussie, daar het de weg opgaat van meta-discussie (i.e. discussie over de wijze van discussie i.p.v. inhoudelijke discussie over het onderwerp zelf)
Een ander nadeel van deze praktijk is dat het eigenlijk nooit de bedoeling is om de discussie correct te voeren, maar veeleer dient om te ergeren, te tergen, en de aandacht van de inhoudelijke discussie af te leiden.
Samengevat: FIFY is een vorm van forumvervuiling.

Hoe gaan we er als moderatie met FIFY om?

Op het gebruik van FIFY staan voorlopig geen strafpunten, maar desondanks is het een verschijnsel dat op geen enkele wijze kan bijdragen aan het inhoudelijke debat, en verziekt het bovendien de sfeer op het forum.
We gaan FIFY dus proberen vermijden.
Voorlopig enkel door het knippen van de post waarin het voorkomt.

Wie blijft volharden in de boosheid, en voor overlast zorgt, zal bij overtredingen waar wel straf opstaat, op geen enkele vorm van clementie moeten rekenen...

Pontifex


sorry ponti, maar dit is een dubbeltopic
https://forum.politics.be/showthread.php?t=188434


ge gaat uzelf BP's moeten geven.



Weet dat bij ons een BP iets anders wil zeggen dan een banpunt :lol:

Pontifex 13 maart 2020 00:39

Bste forum ge- en misbruikers,

Tijdens een lastige forumperiode, werd FIFY inderdaad al eerder verboden, en zelfs vrij ernstig bestraft.
Ik herinner me dat ik toen zelfs even de klassieke banpunten-historie achterwege liet om héél kort op de bal te kunnen spelen, en een paar lastige klanten zo snel mogelijk buiten te gooien.
Ik wil het nu zo ver niet drijven, maar er komen klachten over deze pesterige manier om discussie te voeren.
Er is aan FIFY echt geen goeie kant te verzinnen, het is sfeerverziekend, en forumvervuilend.
Gelieve FIFY dus achterwege te laten en de discussies aan te gaan zoals volwassen mensen van 2020 en niet zoals draailoze pubers uit vorige eeuw die heldhaftig vanuit hun bureaustoel op hun slaapkamer de kiemen zaaiden voor het latere cyberpesten.

Pontifex

alice 15 maart 2020 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex (Bericht 9264478)
Bste forum ge- en misbruikers,

Tijdens een lastige forumperiode, werd FIFY inderdaad al eerder verboden, en zelfs vrij ernstig bestraft.
Ik herinner me dat ik toen zelfs even de klassieke banpunten-historie achterwege liet om héél kort op de bal te kunnen spelen, en een paar lastige klanten zo snel mogelijk buiten te gooien.
Ik wil het nu zo ver niet drijven, maar er komen klachten over deze pesterige manier om discussie te voeren.
Er is aan FIFY echt geen goeie kant te verzinnen, het is sfeerverziekend, en forumvervuilend.
Gelieve FIFY dus achterwege te laten en de discussies aan te gaan zoals volwassen mensen van 2020 en niet zoals draailoze pubers uit vorige eeuw die heldhaftig vanuit hun bureaustoel op hun slaapkamer de kiemen zaaiden voor het latere cyberpesten.

Pontifex

U heeft helemaal gelijk en goed dat u dit doet.

cookie monster 3 mei 2020 19:03

Wat met deze K&K draad , verkloot een quote:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=181435
Natuurlijk geen pesterijen , want da's foute boel !!

quercus 3 mei 2020 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9263929)
Gedeeltelijk quoten vervalst ook (vaak) de context en zodoende de inhoud.

Dat kan. Maar sommige forummers maken enorm lange berichten waarvan het lezen in feite een onmenselijke karwij is. Wie daaruit dan toch wil quoten kan niet anders dan dit gedeeltelijk doen. Please, please heb toch een beetje mededogen...:cry:

kojak 3 mei 2020 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9317909)
Dat kan. Maar sommige forummers maken enorm lange berichten waarvan het lezen in feite een onmenselijke karwij is. Wie daaruit dan toch wil quoten kan niet anders dan dit gedeeltelijk doen. Please, please heb toch een beetje mededogen...:cry:

Gedeeltelijk quoten mag. Waarom niet ?

Maar..... zet dan gewoon 3 puntjes waar je een deel hebt weggelaten zoals de regels van het citeren het ook voorschrijven.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9317909)
... Maar sommige forummers maken enorm lange berichten waarvan het lezen in feite een onmenselijke karwij is. ...

Vooraan én achteraan heb ik een deeltje weggelaten.
Door het plaatsen van die '...' is dat nu ook duidelijk voor de lezer en is er van een moedwillige quote vervalsing geen sprake meer. De link naar het originele staat er nog altijd.

Maar soms zijn er zelfs posters die ook dat weglaten.... :roll:

ps: soms zijn postings idd zo lang dat ze volledig quoten niet alleen zinloos maar ook storend overkomt. ;)

Wapper 3 mei 2020 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9317909)
Dat kan. Maar sommige forummers maken enorm lange berichten waarvan het lezen in feite een onmenselijke karwij is. Wie daaruit dan toch wil quoten kan niet anders dan dit gedeeltelijk doen. Please, please heb toch een beetje mededogen...:cry:

Innige deelneming! Ik krijg ook dikke pukkels van ellenlange berichten zonder enige interpunctie, indeling in paragrafen. Pure copy/paste zonder enige toegevoegde waarde. Gleich abführen!

reservespeler 4 mei 2020 06:50

Ik zet gewoonlijk de hele quote met daaronder de aangepaste quote.
Je moet al van heel slechte dinges zijn om daar quotevervalsing in te zien.

Voorbeeld

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 9263731)
Ponti,

Ik vind FIFY een handige stijlfiguur indien aan één voorwaarde wordt voldaan: het moet nog steeds overduidelijk zijn wat de oorspronkelijke tekst was, en wat de wijzigingen zijn. Ik probeer daaraan te voldoen door middel van tekstopmaak.
Een voorbeeldje:

https://forum.politics.be/showthread...46#post8978646

aangepast

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 9263731)
Ponti,

Ik vind FIFY een handige stijlfiguur indien aan één voorwaarde wordt voldaan: het moet nog steeds overduidelijk zijn wat de oorspronkelijke tekst was, en wat de wijzigingen zijn. Ik probeer daaraan te voldoen door middel van tekstopmaak.

Ik heb dat voorbeeld niet nodig.

Dadeemelee 4 mei 2020 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9317909)
Dat kan. Maar sommige forummers maken enorm lange berichten waarvan het lezen in feite een onmenselijke karwij is. Wie daaruit dan toch wil quoten kan niet anders dan dit gedeeltelijk doen. Please, please heb toch een beetje mededogen...:cry:

Ik doe dat enkel bij lange posts en zet dan ‘snip’.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9263929)
Gedeeltelijk quoten vervalst ook (vaak) de context en zodoende de inhoud.

Juist.
Er is geen enkele reden om in een post iets weg te laten zonder ‘...’ of ‘snip’.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be