Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Cannabis naar legaliteit in Luxemburg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249635)

fred vanhove 28 september 2019 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9125284)
Goed, maar ze beschermen ook anderen tegen uw gedrag, nl de sociale zekerheid.
Ik zou het er mee eens zijn dat iedereen vrij is te doen wat ze willen, op voorwaarde dat ze er ook zelf de gevolgen van dragen.

Dat zou nogal vuurwerk geven dat men iedereen zo maar zou laten doen wat hij of zij wil.

Mochten we op deze planeet met een kleine 100.000 zijn zou dat misschien nog meevallen maar met een paar miljard....:roll:

djimi 28 september 2019 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9125294)
Dat zou nogal vuurwerk geven dat men iedereen zo maar zou laten doen wat hij of zij wil.

Mochten we op deze planeet met een kleine 100.000 zijn zou dat misschien nog meevallen maar met een paar miljard....:roll:


Indien 'iedereen' zich zou laten inspireren door forumgenoot "patrickve" zouden 'we' nochtans vrij snel aan dat aantal van een kleine 100.000 kunnen geraken.

Persoonlijk denk ik niet dat ik er dan nog bij zou willen zijn (als het al zou kunnen), maar soit: er kan op basis van zijn gedachtengoed alvast heel wat boeiende Science-Fiction worden geproduceerd, me dunkt.

JimmyB 28 september 2019 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9125284)
Goed, maar ze beschermen ook anderen tegen uw gedrag, nl de sociale zekerheid.
Ik zou het er mee eens zijn dat iedereen vrij is te doen wat ze willen, op voorwaarde dat ze er ook zelf de gevolgen van dragen.

Sociale zekerheid beschermt niet tegen het gedrag van anderen maar tegen verschillende vormen van tegenslagen.

Nu, dit gezegd zijnde, de huidige sociale zekerheid beschermt een beetje te goed waardoor juist de verantwoordelijkheid van de burger niet voldoende aangesproken wordt.

Maar ik moet je opnieuw bedanken voor het voorbeeld. Regio's die decennia lang leefden onder de beschermende vleugels van de overheid heb het nu moeilijker om economisch iets te betekenen.

Een voorbeeld waar paternalisme toe kan leiden.

Bobke 28 september 2019 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 9125416)
Sociale zekerheid beschermt niet tegen het gedrag van anderen maar tegen verschillende vormen van tegenslagen.

Nu, dit gezegd zijnde, de huidige sociale zekerheid beschermt een beetje te goed waardoor juist de verantwoordelijkheid van de burger niet voldoende aangesproken wordt.

Maar ik moet je opnieuw bedanken voor het voorbeeld. Regio's die decennia lang leefden onder de beschermende vleugels van de overheid heb het nu moeilijker om economisch iets te betekenen.

Een voorbeeld waar paternalisme toe kan leiden.

Ik bedoel natuurlijk de overheid.
En inderdaad, de sociale zekerheid beschermt ons te goed.

Kristof Piessens 29 september 2019 13:33

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...4vcLU-a0FA7DOw

Eerlijk gezegd...ik vind dit geen enkel probleem om me hier aan te houden...het is dus strafbaar in een streng islamitisch land...lees het geduldig...strafbaar met boetes die hoog kunnen oplopen, slim gezien van die gasten !

fred vanhove 29 september 2019 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 9126153)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...4vcLU-a0FA7DOw

Eerlijk gezegd...ik vind dit geen enkel probleem om me hier aan te houden...het is dus strafbaar in een streng islamitisch land...lees het geduldig...strafbaar met boetes die hoog kunnen oplopen, slim gezien van die gasten !

Zou nudisme er strafbaar zijn ?

alice 30 september 2019 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9125284)
Goed, maar ze beschermen ook anderen tegen uw gedrag, nl de sociale zekerheid.
Ik zou het er mee eens zijn dat iedereen vrij is te doen wat ze willen, op voorwaarde dat ze er ook zelf de gevolgen van dragen.

Nee, dat is niet waar. De sociale zekerheid heeft als doelstelling je te beschermen tegen armoede omwille van omstandigheden zoals bijvoorbeeld ziekte, of verlies van werk. Daar betaal je dan ook de helft van je salaris voor, in de vorm van belastingen.

En nee, het maakt mensen niet tot onverantwoordelijke wezens. Het garandeert wel een menswaardige behandeling, voor iedereen. Kijk eens naar landen waar dit veel minder is uitgebouwd, gigantische armoede, mensonwaardige omstandigheden, minder mensen die scholing krijgen, kinderarbeid, dus een pleidooi daarvoor zie ik totaal niet zitten.

Nietzsche 30 september 2019 08:50

Men moet alle drugs legaliseren. Uit de criminaliteit halen, onderdeel laten worden van de vrije markt.

Bobke 30 september 2019 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9126777)
Nee, dat is niet waar. De sociale zekerheid heeft als doelstelling je te beschermen tegen armoede omwille van omstandigheden zoals bijvoorbeeld ziekte, of verlies van werk. Daar betaal je dan ook de helft van je salaris voor, in de vorm van belastingen.

En nee, het maakt mensen niet tot onverantwoordelijke wezens. Het garandeert wel een menswaardige behandeling, voor iedereen. Kijk eens naar landen waar dit veel minder is uitgebouwd, gigantische armoede, mensonwaardige omstandigheden, minder mensen die scholing krijgen, kinderarbeid, dus een pleidooi daarvoor zie ik totaal niet zitten.

Lees nog eens goed.
Ze beschermen de SZ tegen uw gedrag.

fred vanhove 30 september 2019 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9125284)
Goed, maar ze beschermen ook anderen tegen uw gedrag, nl de sociale zekerheid.
Ik zou het er mee eens zijn dat iedereen vrij is te doen wat ze willen, op voorwaarde dat ze er ook zelf de gevolgen van dragen.

Dat is wel zeer ruim. Een roker draagt toch zelf de gevolgen van zijn rookgedrag ? Of een junkfood eter ? Of een mountainbiker ?
Met al deze dingen kan je toch alleen maar jezelf schade toebrengen ?

Bobke 30 september 2019 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9126801)
Dat is wel zeer ruim. Een roker draagt toch zelf de gevolgen van zijn rookgedrag ? Of een junkfood eter ? Of een mountainbiker ?
Met al deze dingen kan je toch alleen maar jezelf schade toebrengen ?

Iemand die dat ontkent?

fred vanhove 30 september 2019 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9126812)
Iemand die dat ontkent?

Ja jij. Jij wil toch alles verbieden.

Bobke 30 september 2019 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9126831)
Ja jij. Jij wil toch alles verbieden.

Ge kunt ook voor alles een afzonderlijke verzekering nemen.
Rokers bijvoorbeeld, ik vraag mij af hoeveel die premie zou bedragen.

fred vanhove 30 september 2019 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9126835)
Ge kunt ook voor alles een afzonderlijke verzekering nemen.
Rokers bijvoorbeeld, ik vraag mij af hoeveel die premie zou bedragen.

Een verzekering om te leven zijnde een levensverzekering is anders redelijk betaalbaar.
Dus dat zal wel meevallen.

Xenophon 30 september 2019 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9126868)
Een verzekering om te leven zijnde een levensverzekering is anders redelijk betaalbaar.
Dus dat zal wel meevallen.

Laat u niet vangen he, ik heb zo een, die betalen niet uit.

alice 30 september 2019 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9126791)
Lees nog eens goed.
Ze beschermen de SZ tegen uw gedrag.

Ik lees goed, in welke zin beschermt de sociale zekerheid tegen mijn gedrag? ;-)

alice 30 september 2019 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9126835)
Ge kunt ook voor alles een afzonderlijke verzekering nemen.
Rokers bijvoorbeeld, ik vraag mij af hoeveel die premie zou bedragen.

Kom zeg, we betalen genoeg belasting voor die sociale zekerheid!
Laten ze eens beginnen met af te schaffen dat ook familieleden van EU burgers, eenmaal hier ingeschreven toegang hebben tot die sociale zekerheid.
U wil niet weten hoeveel Oost Europeanen vader en moeder, oud en ziek inschrijven hier en zo vervolgens zorgen voor medische zorg! Die mensen droegen nooit iets bij maar kunnen wel gebruik maken van dokters en ziekenhuizen.

fred vanhove 30 september 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9126915)
Kom zeg, we betalen genoeg belasting voor die sociale zekerheid!
Laten ze eens beginnen met af te schaffen dat ook familieleden van EU burgers, eenmaal hier ingeschreven toegang hebben tot die sociale zekerheid.
U wil niet weten hoeveel Oost Europeanen vader en moeder, oud en ziek inschrijven hier en zo vervolgens zorgen voor medische zorg! Die mensen droegen nooit iets bij maar kunnen wel gebruik maken van dokters en ziekenhuizen.

Ja maar binnen Europa zou dat in principe ook gelden als wij ons ginder inschrijven.

Bobke 30 september 2019 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9126868)
Een verzekering om te leven zijnde een levensverzekering is anders redelijk betaalbaar.
Dus dat zal wel meevallen.

Ik heb er geen idee van hoeveel rokers meer betalen voor hun levensverzekering, jij wel.

Bobke 30 september 2019 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9126915)
Kom zeg, we betalen genoeg belasting voor die sociale zekerheid!
Laten ze eens beginnen met af te schaffen dat ook familieleden van EU burgers, eenmaal hier ingeschreven toegang hebben tot die sociale zekerheid.
U wil niet weten hoeveel Oost Europeanen vader en moeder, oud en ziek inschrijven hier en zo vervolgens zorgen voor medische zorg! Die mensen droegen nooit iets bij maar kunnen wel gebruik maken van dokters en ziekenhuizen.

Lijkt mij een andere discussie.
Trouwens de sz van de werknemer wordt niet betaald met belastingsgeld.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be