Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dienstplicht in Marokko? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246784)

andev 2 januari 2019 15:12

Dienstplicht in Marokko?

Citaat:

Marokko zal dit jaar de militaire dienstplicht opnieuw invoeren. Marokkaanse jongemannen en -vrouwen tussen de 19 en 25 jaar zullen 12 maanden lang het leger in moeten in het Noord-Afrikaanse land. Maar voor wie geldt de dienstplicht precies? De tekst in het wetsvoorstel ging namelijk niet specifiek in op Marokkanen met een dubbele nationaliteit die in het buitenland wonen. Dat zorgde voor onrust in de Belgisch-Marokkaanse gemeenschap, onder meer in Brussel. Khalil Zeguendi, hoofdredacteur van het magazine Le Maroxellois, stelt dat het om 70.000 tot 100.000 jongeren in ons land gaat.
“Ik krijg veel vragen van ouders en jongeren, maar de wettekst is heel duidelijk. Jongemannen en -vrouwen met zowel de Belgische als Marokkaanse nationaliteit moeten 12 maanden naar Marokko”, zegt Zeguendi tegen La Dernière Heure. “Als ze op dat ogenblik aan het studeren zijn, kunnen ze nog tot hun veertigste opgeroepen worden.”
“Wie wil er iemand aannemen die mogelijk een jaar weg is?”
Zeguendi is van plan om samen met Brusselse jongeren met Marokkaanse roots en hun ouders een actiecomité op te richten tegen de dienstplicht. “Die jongeren zijn geboren in België, hebben hier een leven opgebouwd en hun toekomst ligt hier. Hun ouders, broers, zussen, vrienden, opleiding, alles is hier. Ze stemmen, trouwen en betalen belasting in België”, klinkt het. “Ze gaan enkel naar Marokko om op vakantie te gaan. Ik weet zeker dat de meerderheid zich in de eerste plaats Belg voelen.”
De hoofdredacteur vraagt zich verder af of de Marokkaanse koning Mohamed VI heeft stilgestaan bij de gevolgen van de dienstplicht voor de integratie en kansen van Belgische Marokkanen. “Welke werkgever wil er nu iemand aannemen die mogelijk een heel jaar weg zal zijn?”
“Geschenk voor criminelen”
Jongeren die een celstraf van minstens zes maanden hebben gekregen, worden niet opgeroepen. “Maar veroordelingen door Belgische rechtbanken worden niet meegeteld”, stelt Zeguendi. Bovendien is die uitzonderingsregel “een geschenk voor criminelen en een stimulans om misdrijven te plegen”. uit Nieuwsblad online
Je kunt toch niet van twee walletjes eten, ook al ben je Marokkaanse Belg?
Als ze per se moeten of willen Marrokkaan zijn en blijven is het toch vanzelfsprekend dat daar iets tegenover mag staan! 70.000 tot 100.000 "jongeren" die eventjes wat discipline zouden bijleren, al is het dan in hun eigen oorsprong land? Wat zouden ze in Molenbeek enz blij zijn!
Men zou zich bvb kunnen beperken tot al diegenen die werkloos zijn en diegenen die werk hebben en daar op een normale wijze meedraaien met de maatschappij er uit laten! Dat zou de kansen op werk van klaplopers verminderen? Het zou een pluspunt zijn dat ze daar militaire dienst hebben gedaan en pas dan werk zoeken!
De meerderheid voelen zich Belg... om geen dienstplicht te moeten doen?
En vooral Belg om aan het ocmw te staan en in een door ons betaalde sociale woning te leven...
Dat soort "echte Belgen" hebben we weer in actie gezien de laatste dagen!
Kunnen ze dat ook eens in Marokko proberen straks wanneer ze eventjes de kazerne uit zijn...
Maar het bovenstaande zal wel een vrome wens blijven die niet doorgaat.

Xenophon 2 januari 2019 15:45

Het zal de Marokkaantjes hun gat nogal varen, een opleiding volgen op kameel met een musket.

Het Marokkaanse leger is tamelijk arm, de mannen moeten daar zelf hun gerief kopen in de winkel.

Ohnee, dat is het Belgische leger, sorry.

dpg 2 januari 2019 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8903254)
Het zal de Marokkaantjes hun gat nogal varen, een opleiding volgen op kameel met een musket.

Het Marokkaanse leger is tamelijk arm, de mannen moeten daar zelf hun gerief kopen in de winkel.

Ohnee, dat is het Belgische leger, sorry.

Het paard achter de kar spannen, eerst sturen ze hun leger naar hier en later geven ze hen de opleidingen, ergens klopt dat niet :roll: :roll:

Universalia 2 januari 2019 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8903347)
Het paard achter de kar spannen, eerst sturen ze hun leger naar hier en later geven ze hen de opleidingen, ergens klopt dat niet :roll: :roll:

Ik dacht dat ze hun leger naar hier stuurden zodat ze hier in België van een militaire opleiding kunnen genieten. (gratis?)

'Ons' leger is nog op verschillende plaatsen mensen 'slimmer' gaan maken op basis van militaire strategie zal ik het maar noemen.

Onze militairen hadden zich daar beter niet met bezig gehouden en er weggebleven daar waar men ze naartoe stuurde.

Eén van de voorbeelden:

Opleidingen?

Dan zie ik ze nog liever hier in de straten rondlopen. :|

Xenophon 2 januari 2019 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8903347)

Noord-Afrikanen hé.

dpg 2 januari 2019 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8903416)
Noord-Afrikanen hé.

En dan blijven sommigen nog volhouden dat het een leger is :-D

Xenophon 2 januari 2019 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8903437)

Ja, maar een Noord-Afrikaans leger. :D

Die zijn nog dwazer dan het Belgisch leger.

fox 3 januari 2019 11:01

Nu zijn ze plots wel vooral Belg. Tot de Marokkanen weer eens een voetbalmatch moeten spelen. Dan is het weer tijd voor relletjes in Brussel.

Elio di Supo 3 januari 2019 11:17

Een simpele burgerschapstest moet volstaan. Ze krijgen een Belgische en een Marokkaanse vlag voorgelegd. Met 1 er van moeten ze hun gat afvegen. De andere vlag is dan hun nationaliteitskeuze.

Anna List 3 januari 2019 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8903828)
Een simpele burgerschapstest moet volstaan. Ze krijgen een Belgische en een Marokkaanse vlag voorgelegd. Met 1 er van moeten ze hun gat afvegen. De andere vlag is dan hun nationaliteitskeuze.

ik vind uw test niet echt sluitend. ;-)

ik weet wel aan welke vlag ik mijn gat veeg.

Elio di Supo 3 januari 2019 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8903847)
ik vind uw test niet echt sluitend. ;-)

ik weet wel aan welke vlag ik mijn gat veeg.

Ik wist niet dat jij Marokkaan bent.

Anna List 3 januari 2019 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8903851)
Ik wist niet dat jij Marokkaan bent.

zie je wel dat je test niet sluitend is? ;-)

Elio di Supo 3 januari 2019 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8903853)
zie je wel dat je test niet sluitend is? ;-)

Ik zou gezworen hebben dat je aan de belgische vlag je gat zou vegen.

TheFourHorsemen 4 januari 2019 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8903862)

Dat is nu net het punt van Anna.

Er zijn er veel die met plezier aan beide vlaggen hun gat zouden afvegen.

Anna List 4 januari 2019 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8903862)

absoluut!

maddox 4 januari 2019 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8903437)

Het Marokkaanse leger is een leger, naar 19de eeuwse begrippen zelfs een goed bewapend leger.
Het heeft zelfs een praktijkveld in de Westelijke Sahara...

Anna List 4 januari 2019 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8904794)
Dat is nu net het punt van Anna.

Er zijn er veel die met plezier aan beide vlaggen hun gat zouden afvegen.

ik heb niks tegen die Marokkaanse vlag, zelfs niks tegen al die Marokkanen in Marokko. ;-)

Anna List 4 januari 2019 09:55

wat een opportuniteit!

ik lees altijd dat de dubbele nationaliteit afschaffen niet gaat wegens internationale verdragen en dat individuele burgers alleen zelf afstand kunnen doen van die dubbele nationaliteit.

het zal nu volstaan in BE een wet te stemmen die Belgen en houders van de dubbele nationaliteiteit verplicht om aan de dienstplicht te voldoen zoals ze in het land van de dubbele nationaliteit wordt opgelegd indien mogelijk.

alice 4 januari 2019 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8904837)
wat een opportuniteit!

ik lees altijd dat de dubbele nationaliteit afschaffen niet gaat wegens internationale verdragen en dat individuele burgers alleen zelf afstand kunnen doen van die dubbele nationaliteit.

het zal nu volstaan in BE een wet te stemmen die Belgen en houders van de dubbele nationaliteiteit verplicht om aan de dienstplicht te voldoen zoals ze in het land van de dubbele nationaliteit wordt opgelegd indien mogelijk.

Dat is dus al zo voor Turken, die moeten het leger in, hier geboren of niet, maakt niet uit. Dus wordt het afgekocht, ongeveer 5000 euro betalen en je krijgt een vrijstelling, kun je nagaan wat Turkije aan die maatregel verdient!
Wanneer Marokko dit ook zal doen is het vooral kassa, kassa..

Ik vind het anders prima, die straatburgemeesters die even dienstplicht moeten doen in Marokko! En meisjes ook, prima toch?

TheFourHorsemen 4 januari 2019 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8904892)
Dat is dus al zo voor Turken, die moeten het leger in, hier geboren of niet, maakt niet uit. Dus wordt het afgekocht, ongeveer 5000 euro betalen en je krijgt een vrijstelling, kun je nagaan wat Turkije aan die maatregel verdient!
Wanneer Marokko dit ook zal doen is het vooral kassa, kassa..

Ik vind het anders prima, die straatburgemeesters die even dienstplicht moeten doen in Marokko! En meisjes ook, prima toch?

Maar dat is niet het gevolg van een Belgische verplichting, wel van een Turkse verplichting.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be