Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De aarde kan 282 miljard mensen verdragen - wat nu? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173535)

C2C 12 juli 2012 18:07

De aarde kan 282 miljard mensen verdragen - wat nu?
 
De draagcapaciteit van de planeet is door vele wetenschappers geschat. Sommigen hebben ze ook echt berekend. Enkelen suggereren dat de draagcapaciteit - met fotosynthese als de enige limiterende factor - één biljoen mensen is.

De meest recente en geloofwaardige simulatie is die van Siegfried Franck, Werner von Bloh, Christoph Müller, Alberte Bondeau, B. Sakschewski, Harvesting the sun: New estimations of the maximum population of planet Earth, Ecological Modelling, Volume 222, Issue 12, 24 June 2011, Pages 2019-2026, ISSN 0304-3800, 10.1016/j.ecolmodel.2011.03.030.
http://www.sciencedirect.com/science...04380011001670)
Keywords: Maximum population; Human carrying capacity; Photosynthesis; Dynamical global vegetation model

Hun resultaat:
  • de planeet heeft een maximaal draagvermogen van 282 miljard mensen, wanneer ontbossing toegestaan is
  • in een scenario zonder ontbossing kan de planeet 150 miljard mensen dragen
  • in een scenario waarin landbouwgrond gebruikt wordt als weides om vee te voeren, kan de planeet 96 miljard mensen dragen.
Dit soort data van échte wetenschappers laat me toch altijd de paniekzaaierij van velen wat relativeren.

Er is helemaal geen "overbevolkingsprobleem". Toch niet wat de draagcapaciteit van de planeet betreft.

Nietzsche 12 juli 2012 18:19

Dit klopt zeker. Alleen worden de meeste mensen op de wereld geboren in armoede.
Ze groeien op in enorme laagbebouwde sloppenwijken, die steeds verder uitdijen. Dat gaat ten koste van landbouwgrond en natuurgebieden. Daardoor komt de voedselvoorziening in gevaar en stijgt de kans op grote rampen, zoals overstromingen.

De problemen zijn vooral groot in steden als New Delhi (24 miljoen inwoners) en Mexico City (23 miljoen inwoners). Daar wordt de energie- en watervoorziening in de toekomst zo moeilijk, dat grote groepen mensen zonder komen te zitten als de groei doorgaat. De Britse ingenieurs stellen voor om in dit soort steden veel meer werk te maken van het opvangen van regenwater, omdat het grondwater niet meer genoeg oplevert.

Max van Dietschland 12 juli 2012 19:29

Hoeveel mensen kan de aarde verdragen als we nog andere levende wezens op onze planeet willen toelaten ?

Dat zal toch wel een pak minder zijn. Of zijn we enkel content met wat katten en honden.

Nietzsche 12 juli 2012 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6216585)
Hoeveel mensen kan de aarde verdragen als we nog andere levende wezens op onze planeet willen toelaten ?

Dat zal toch wel een pak minder zijn. Of zijn we enkel content met wat katten en honden.

Relevantie?

Koenraad Noël 12 juli 2012 19:51

Ik denk ook niet dat er een overbevolkingsprobleem is. Ook niet met de groeiende landen. Eenmaal die een behoorlijk ontwikkelingsniveau bereikt hebben zal het aantal kinderen ook wel dalen. Als ik me niet vergis zijn het bij ons vooral immigranten die het aantal kinderen stabiel houden.

Verder moeten we vooral letten op duurzame landbouw en veeteelt.

quercus 12 juli 2012 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6216485)
De draagcapaciteit van de planeet is door vele wetenschappers geschat. Sommigen hebben ze ook echt berekend. Enkelen suggereren dat de draagcapaciteit - met fotosynthese als de enige limiterende factor - één biljoen mensen is.

De meest recente en geloofwaardige simulatie is die van Siegfried Franck, Werner von Bloh, Christoph Müller, Alberte Bondeau, B. Sakschewski, Harvesting the sun: New estimations of the maximum population of planet Earth, Ecological Modelling, Volume 222, Issue 12, 24 June 2011, Pages 2019-2026, ISSN 0304-3800, 10.1016/j.ecolmodel.2011.03.030.
http://www.sciencedirect.com/science...04380011001670)
Keywords: Maximum population; Human carrying capacity; Photosynthesis; Dynamical global vegetation model

Hun resultaat:
  • de planeet heeft een maximaal draagvermogen van 282 miljard mensen, wanneer ontbossing toegestaan is
  • in een scenario zonder ontbossing kan de planeet 150 miljard mensen dragen
  • in een scenario waarin landbouwgrond gebruikt wordt als weides om vee te voeren, kan de planeet 96 miljard mensen dragen.
Dit soort data van échte wetenschappers laat me toch altijd de paniekzaaierij van velen wat relativeren.

Er is helemaal geen "overbevolkingsprobleem". Toch niet wat de draagcapaciteit van de planeet betreft.

Wat een stupiditeit!

De planeet is nu reeds nauwelijks leefbaar. Met uw 96, 150, laat staan 282 miljard mensen vreten we elkaar gewoon op!

Ik zie het al gebeuren: alle bomen tegen de vlakte ... Ruimte voor de mens! En die giet heel het boeltje dan vol grauwe beton. Brave New World here we come!

Nietzsche 12 juli 2012 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6216613)
Ik denk ook niet dat er een overbevolkingsprobleem is. Ook niet met de groeiende landen. Eenmaal die een behoorlijk ontwikkelingsniveau bereikt hebben zal het aantal kinderen ook wel dalen. Als ik me niet vergis zijn het bij ons vooral immigranten die het aantal kinderen stabiel houden.

Verder moeten we vooral letten op duurzame landbouw en veeteelt.

Welk ontwikkelingsniveau?

Koenraad Noël 12 juli 2012 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6216620)
Welk ontwikkelingsniveau?

Ergens vergelijkbaar met ons enig tijdje geleden.

Nietzsche 12 juli 2012 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6216623)
Ergens vergelijkbaar met ons enig tijdje geleden.

Wie zegt dat die ontwikkelingsniveau er komt?

Koenraad Noël 12 juli 2012 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6216625)
Wie zegt dat die ontwikkelingsniveau er komt?

Mijn idealisme. 8-)

Nietzsche 12 juli 2012 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6216629)
Mijn idealisme. 8-)

:-D

Blue Sky 12 juli 2012 20:10

Geeuw. Als er één ding wat ik vroeg geleerd heb, is dat je moet oppassen met vakidioten die allerhande beweringen de wereld insturen gebaseerd allerhande theoretische benaderingen vanuit hun laboratorium en daarbij tal van zaken over het hoofd zien gezien de veelheid aan variabelen ( oops, daar hebben we geen rekening mee gehouden ) en dan onder voorbehoud van tal van (onrealistische) randvoorwaarden. Het is zo’n beetje hetzelfde als het klimaat voorspellen over xx aantal jaar, wat eveneens een onmogelijk opgave is gezien het aantal variabelen en het feit dat die elkaar ook nog eens onderling beïnvloeden. Maar hey, de aarde kan gemakkelijk 500 miljard mensen huisvesten! We moeten dan wel allemaal content zijn met 2 rijstkorrels per dag en een paar druppels water! Enfin, je kan je ook afvragen wat de zin is van dergelijke studies. Ik moet er dan ook eens goed en hard lachen. De mondiale energiebehoefte en voetafdruk stijgen ondertussen onverminderd verder. Als je ziet met welke gigantische uitdagingen we nu reeds staan met “slechts” 7 miljard mensen, moet je eens indenken wat het zou geven met 70 miljard mensen.

Dergelijke studies zijn wel eens leuk als denkoefening voor de betrokkenen, maar voor de rest zijn ze volslagen onrealistisch en zou ik er aldus niet teveel belang aan hechten.

Onderstaan alvast enkele links om het optimisme wat te temperen en de mensen terug met hun voetjes op de grond te doen landen;

http://www.hoesnel.nl/energie_ontwik...ptie-2025.html

http://www.hoesnel.nl/klimaatverande...2-emissie.html

C2C 12 juli 2012 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6216650)
Geeuw. Als er één ding wat ik vroeg geleerd heb, is dat je moet oppassen met vakidioten die allerhande beweringen de wereld insturen gebaseerd allerhande theoretische benaderingen vanuit hun laboratorium en daarbij tal van zaken over het hoofd zien gezien de veelheid aan variabelen ( oops, daar hebben we geen rekening mee gehouden ) en dan onder voorbehoud van tal van (onrealistische) randvoorwaarden. Het is zo’n beetje hetzelfde als het klimaat voorspellen over xx aantal jaar, wat eveneens een onmogelijk opgave is gezien het aantal variabelen en het feit dat die elkaar ook nog eens onderling beïnvloeden. Maar hey, de aarde kan gemakkelijk 500 miljard mensen huisvesten! We moeten dan wel allemaal content zijn met 2 rijstkorrels per dag en een paar druppels water! Enfin, je kan je ook afvragen wat de zin is van dergelijke studies. Ik moet er dan ook eens goed en hard lachen. De mondiale energiebehoefte en voetafdruk stijgen ondertussen onverminderd verder. Als je ziet met welke gigantische uitdagingen we nu reeds staan met “slechts” 7 miljard mensen, moet je eens indenken wat het zou geven met 70 miljard mensen.

Dergelijke studies zijn wel eens leuk als denkoefening voor de betrokkenen, maar voor de rest zijn ze volslagen onrealistisch en zou ik er aldus niet teveel belang aan hechten.

Onderstaan alvast enkele links om het optimisme wat te temperen en de mensen terug met hun voetjes op de grond te doen landen;

http://www.hoesnel.nl/energie_ontwik...ptie-2025.html

http://www.hoesnel.nl/klimaatverande...2-emissie.html

Euh, en de auteur van die blog is?

Ik vertrouw liever op wetenschappers met publicaties in top-vakbladen.

Iedereen kan een blog opmaken en daar wat in schrijven. De meeste volwassenen weten trouwens ook dat ze spaghetti moeten koken in een pot.

Wetenschap is iets anders dan huismoeder of vader die een blog heeft.

E. Migrant 12 juli 2012 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6216485)
De draagcapaciteit van de planeet is door vele wetenschappers geschat. Sommigen hebben ze ook echt berekend. Enkelen suggereren dat de draagcapaciteit - met fotosynthese als de enige limiterende factor - één biljoen mensen is.

De meest recente en geloofwaardige simulatie is die van Siegfried Franck, Werner von Bloh, Christoph Müller, Alberte Bondeau, B. Sakschewski, Harvesting the sun: New estimations of the maximum population of planet Earth, Ecological Modelling, Volume 222, Issue 12, 24 June 2011, Pages 2019-2026, ISSN 0304-3800, 10.1016/j.ecolmodel.2011.03.030.
http://www.sciencedirect.com/science...04380011001670)
Keywords: Maximum population; Human carrying capacity; Photosynthesis; Dynamical global vegetation model

Hun resultaat:
  • de planeet heeft een maximaal draagvermogen van 282 miljard mensen, wanneer ontbossing toegestaan is
  • in een scenario zonder ontbossing kan de planeet 150 miljard mensen dragen
  • in een scenario waarin landbouwgrond gebruikt wordt als weides om vee te voeren, kan de planeet 96 miljard mensen dragen.
Dit soort data van échte wetenschappers laat me toch altijd de paniekzaaierij van velen wat relativeren.

Er is helemaal geen "overbevolkingsprobleem". Toch niet wat de draagcapaciteit van de planeet betreft.

282 miljard is ongeveer duizend keer meer dan wat ik als "leefbaar" bestempel.

Het is niet omdat iets kan dat het ook moet. Een aardbevolking als in de Oudheid/Middeleeuwen is ideaal : 50 a 500 miljoen. Meer heeft geen enkele zin en zorgt enkel voor meer armoede : steeds meer mensen voor dezelfde ruimte = minder om van te genieten voor elk. Net zoals de mens qua ruimte in de jaren zestig 2 keer zo rijk was als nu.

Blue Sky 12 juli 2012 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6216662)
Euh, en de auteur van die blog is?

Ik vertrouw liever op wetenschappers met publicaties in top-vakbladen.

Iedereen kan een blog opmaken en daar wat in schrijven. De meeste volwassenen weten trouwens ook dat ze spaghetti moeten koken in een pot.

Wetenschap is iets anders dan huismoeder of vader die een blog heeft.

Studies zijn leuk, maar je moet ze nog wel kunnen plaatsen en juist kunnen interpreteren. Die blog op zich is irrelevant, het gaat op de globale prognoses gebaseerd op de huidige situatie. Misschien hebt u meer vertrouwen in het IEA.

Citaat:

The International Energy Agency has just issued the latest of its biennial Energy Technology Perspectives, saying the world's present course is not sustainable. If current trends continues, we'll be consuming 70 percent more oil and generating 130 percent greater carbon dioxide emissions in 2050 than we are now.
De gewenste reductie bekomen zal al een ENORME inspanning kosten met dan zo'n 9.4 miljard mensen, laat staan wat het zou geven met 100 miljard mensen.

morte-vivante 12 juli 2012 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6216700)
Studies zijn leuk, maar je moet ze nog wel kunnen plaatsen en juist kunnen interpreteren. Die blog op zich is irrelevant, het gaat op de globale prognoses gebaseerd op de huidige situatie. Misschien hebt u meer vertrouwen in het IEA.



De gewenste reductie bekomen zal al een ENORME inspanning kosten met dan zo'n 9.4 miljard mensen, laat staan wat het zou geven met 100 miljard mensen.

eerst komt ge af met links naar blogs die studies citeren uit 2005, dan komt ge af met een c/p zonder bronvermelding, waarna wat gegoogle blijkt dat die dateert uit 2008

en dan nog wat uit de hoogte lullen over plaatsen en interpreteren en "de huidige situatie"

the arrogance of the ignorant...

edit: en het ergste is dat ge uw c/p nog manipuleert ook:
Citaat:

To get emissions back to present-day levels or lower by 2050 will require a necessary but achievable revolution in global energy technology, IEA director Nobuo Tanaka said last week.
http://spectrum.ieee.org/tech-talk/s...sis_confirms_1

Blue Sky 12 juli 2012 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6216737)
eerst komt ge af met links naar blogs die studies citeren uit 2005, dan komt ge af met een c/p zonder bronvermelding, waarna wat gegoogle blijkt dat die dateert uit 2008

en dan nog wat uit de hoogte lullen over plaatsen en interpreteren en "de huidige situatie"

the arrogance of the ignorant...

edit: en het ergste is dat ge uw c/p nog manipuleert ook:
http://spectrum.ieee.org/tech-talk/s...sis_confirms_1

Nee, ik manipuleer die niet. Ik geef de evolutie als je de huidige situatie doortrekt. De reductie veronderstelt namelijk een revolutie die dus nog moet plaatsvinden.

Nu mag je die "achievabel revolution" nog eens opnieuw doen, maar dan met 282 miljard mensen ofte 30 x zoveel mensen. Ik denk dat je dan pas echt kan spreken over lullen.

morte-vivante 12 juli 2012 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6216743)
Oh ja wat een drama ... een link van 2008 ... 4 jaar oud dus.
the stupidity of the stupid...

op 4 jaar tijd gebeurt er nogal veel op wetenschappelijk gebied nitwit.

Maar wat me nog het meeste stoort aan die post van je, is dat je je quote manipuleert aangezien hetgene jij c/p't (zonder bronvermelding, das niet zo netjes) gevolgt wordt door:

Citaat:

To get emissions back to present-day levels or lower by 2050 will require a necessary but achievable revolution in global energy technology, IEA director Nobuo Tanaka said last week.
en dat is al helemaal not done

Blue Sky 12 juli 2012 21:26

Ik zal morgen eens wat recentere artikels opzoeken over de global CO2 uitstoot en energiebehoefte.

morte-vivante 12 juli 2012 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6216762)
Ik zal morgen eens wat recentere artikels opzoeken over de global CO2 uitstoot en energiebehoefte.

bespaar u de moeite, die zijn irrelevant in het licht van deze discussie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be