Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   6 jongeren die voor het klimaat spijbelen aan het woord: "Er is geen reserveplaneet" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246896)

Universalia 11 januari 2019 09:47

6 jongeren die voor het klimaat spijbelen aan het woord: "Er is geen reserveplaneet"
 
6 jongeren die voor het klimaat spijbelen aan het woord: "Er is geen reserveplaneet"

Citaat:

Enkele duizenden scholieren hebben aandacht gevraagd voor het klimaat. Niet alleen in Brussel maar ook in andere steden als Kortrijk waren er acties. Wie zijn die jongeren? En waarom willen ze (<-krantentekst ff aangepast) meer aandacht voor het klimaat? Deze 6 jongeren vertellen het.
Ik ben niet tegen de actie op zich maar ik denk dat op dat vlak ook hier het kalf al lang verzopen is. (hopelijk niet :? )

Skobelev 11 januari 2019 09:52

Vraag eens waar ze dit jaar op reis gaan en op welke manier.

Vlad 11 januari 2019 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8911717)
Vraag eens waar ze dit jaar op reis gaan en op welke manier.

Dacht ik ook net. De jongeren die ik ken kunnen maar over twee dingen meer praten. Reizen en reizen. En dan zeiken dat de overheid iets moet doen aan het milieu. :rofl:

Universalia 11 januari 2019 10:29

Ik ben eigenlijk 'blij' met de bovenstaande antwoorden.

Ik heb nooit geweten dat ik vroeger zoveel reisjes kon plannen zoals men nu doet terwijl men eigenlijk nog schoolganger is.

Ik stel mij soms ook de vraag: waar halen die al dat geld vandaan?

En staken ze het bij hun actie niet op de ouderen onder ons die het allemaal zouden verknoeid hebben?

Bobke 11 januari 2019 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8911717)
Vraag eens waar ze dit jaar op reis gaan en op welke manier.

Het uurwerk is al jaren kapot.
We beweerden al sinds onze jeugd dat het vijf voor twaalf is.
Toen reden we nog met de fiets, nu maken ze wereldreizen en het blijft vijf vvor twaalf.

Skobelev 11 januari 2019 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8911749)
Het uurwerk is al jaren kapot.
We beweerden al sinds onze jeugd dat het vijf voor twaalf is.
Toen reden we nog met de fiets, nu maken ze wereldreizen en het blijft vijf vvor twaalf.

't Verste dat ik in mijn jeugd ooit met mijn ouders ben geweest was met de auto naar de omgeving van De Moesel.... Wel twee keer op sneeuwklassen met de school met het vliegtuig, een Caravelle van Sabena. Toen was dat, aan 10.000bfr voor 14 dagen, een onwaarschijnlijke uitspatting waar je op school een gans jaar kon voor sparen. Gelukkig had ik een dooppeter die er warm in zat, thuis konden ze zich dat niet veroorloven. Verder deden we het ganse jaar alles met de fiets. Wil je sporten en 4 keer trainen, doe maar, met de fiets heen en terug.
Vandaag reizen ze de wereld rond kopen allerlei prullen die over de ganse wereld worden verscheept maar zeiken ondertussen over het milieu.

De wet van Hypocrites

Universalia 11 januari 2019 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8911781)
't Verste dat ik in mijn jeugd ooit met mijn ouders ben geweest was met de auto naar de omgeving van De Moesel.... Wel twee keer op sneeuwklassen met de school met het vliegtuig, een Caravelle van Sabena. Toen was dat, aan 10.000bfr voor 14 dagen, een onwaarschijnlijke uitspatting waar je op school een gans jaar kon voor sparen. Gelukkig had ik een dooppeter die er warm in zat, thuis konden ze zich dat niet veroorloven. Verder deden we het ganse jaar alles met de fiets. Wil je sporten en 4 keer trainen, doe maar, met de fiets heen en terug.
Vandaag reizen ze de wereld rond kopen allerlei prullen die over de ganse wereld worden verscheept maar zeiken ondertussen over het milieu.

De wet van Hypocrites

Een situatie die mij héél bekend in de oren klinkt daar ik ongeveer hetzelfde meegemaakt heb.

In mijn geval waren het mijn ouders en grootouders (zaliger) die ter hulp kwamen.

Tegenwoordig hebben de jongeren allemaal véél geld, waar ze het vandaan halen, daar wil ik nog niet over nadenken zelfs.

Er zijn er ook die in het midden van het jaar ineens een sabbatjaar (in de zin van een pauze) weten in te lassen of gewoon een wereldreisje plannen.

:?

Skobelev 11 januari 2019 12:00

Een ex-collega, een juffrouw van +/-25 is op een jaar tijd naar Frankrijk gaan skiën en verder naar Italië , Spanje, Marocco, Zweden en Thailand gegaan.

Maar het milieu is belangrijk hoor, gij met uw vervuilende wagen.

marie daenen 11 januari 2019 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8911860)
Een ex-collega, een juffrouw van +/-25 is op een jaar tijd naar Frankrijk gaan skiën en verder naar Italië , Spanje, Marocco, Zweden en Thailand gegaan.

Maar het milieu is belangrijk hoor, gij met uw vervuilende wagen.

Op dezelfde manier die franstalige partijen die overheersend voor de ecologie zouden zijn en dan maar vol lof de vergroting en de uitbreiding van airport Charleroi bezingen... en zwijgen als vermoord over de plotselinge grote ontbossingen in hun contreien want China betaalt hoge prijzen voor het hout...

patrickve 11 januari 2019 13:16

Doet mij denken aan een heel grappige situatie, nu al gemakkelijk 10 jaar geleden. Wij waren op bezoek bij een koppel bevriende leerkrachten, en die man vertelde heel fier dat hij met gans zijn klas naar een grote klimaatsconferentie in Rio ging. Zij hadden immers een prijs gewonnen in "strijd voor het klimaat" door een windmolen op het fietslokaal van de school te zetten waar hij les gaf... :lol:

Deo 11 januari 2019 13:18

Net zoals werkende mensen , dagje niet moeten werken en in hun geval dagje niet op school.
Klimaat? Neen gezellig samen zijn en niet op school, waar gaat dat eindigen.
Leuk toch Facebook

Het Oosten 11 januari 2019 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8911740)
Dacht ik ook net. De jongeren die ik ken kunnen maar over twee dingen meer praten. Reizen en reizen. En dan zeiken dat de overheid iets moet doen aan het milieu. :rofl:

Daar zit heel wat waarheid in. De verbetering van milieu begint met eigen gedrag. Dat schijnen ze nog niet te beseffen. Ze zitten gevangen in het constant zwaar alles milieuvernietigend maatschappelijk systeem dat we hebben opgebouwd. Maar kom, ze bedoelen het goed. Edoch, het is een tijdelijke schone schijn vrees ik.

Nu let wel, deze jeugdige generatie zal wel degelijk geconfronteerd worden met de gevolgen van een langzaam stervende aarde en een losgeslagen natuur. En dat voelen sommige jeugdigen aan en daar reageren ze op. Terecht!

DewareJakob 11 januari 2019 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8911717)
Vraag eens waar ze dit jaar op reis gaan en op welke manier.

En hoe ze naar school komen...

De schoofzak 11 januari 2019 16:24

1 Bijlage(n)
lol

Mindset 11 januari 2019 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8911712)
6 jongeren die voor het klimaat spijbelen aan het woord: "Er is geen reserveplaneet"



Ik ben niet tegen de actie op zich maar ik denk dat op dat vlak ook hier het kalf al lang verzopen is. (hopelijk niet :? )

En men komt weer niet tot de kern Van de zaak. Overbevolking.

Jantje 11 januari 2019 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8911712)
6 jongeren die voor het klimaat spijbelen aan het woord: "Er is geen reserveplaneet"



Ik ben niet tegen de actie op zich maar ik denk dat op dat vlak ook hier het kalf al lang verzopen is. (hopelijk niet :? )

Ik heb ook helemaal niets tegen acties voor een beter klimaat.
Waren een paar tieners binnen de familie en vriendenkring die dachten ook te gaan betogen om een beter milieubeleid te eisen.

Heb de ouders er even op gewezen bij de jongeren zelf te beginnen.
Geen verwarming meer op de slaapkamer, enkel nog een led-lamp van 0.5w als verlichting op de slaapkamer, wekker terug met de hand opwinden, geen microgolf oven, verplaatsingen van minder dan 25km met de fiets of te voet en de rest met het openbaar vervoer, lauwe douche of bad, Laptop en gsm niet meer opladen via het net, enkel nog producten die hier worden gemaakt kopen, geen droogkast meer gebruiken, geen voorverpakte producten meer, boterhammen voor school in brooddoos en thermos koffie of thee, geen frisdrank in blik of ped-fles, geen reisjes meer met het vliegtuig,
Kreeg van die tieners te horen dat ik hen niet naar de middeleeuwen moest terug sturen.
Konden er niet echt mee lachen toen ik hen even duidelijk maakte dat hun ouders en grootouders zo leefden en veel gelukkiger en vrijer waren dan hen.
En dat als ze echt veranderingen willen, ze moeten beginnen bij zichzelf en hun eigen energieverbruik en vervuiling moeten beperken.

Zucht 11 januari 2019 17:10

't is goed dat de jeugd actie wil voeren voor het milieu. Maar ik stelde me ook de vraag hoeveel er zonder verpinken goedkope vluchten nemen voor wat amusement.

Hoeveel van de betogers zouden naar Rock Werchter geweest zijn ?


Het Oosten 11 januari 2019 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8912141)
't is goed dat de jeugd actie wil voeren voor het milieu. Maar ik stelde me ook de vraag hoeveel er zonder verpinken goedkope vluchten nemen voor wat amusement.

Hoeveel van de betogers zouden naar Rock Werchter geweest zijn ?


Ja goed, maar het gaat hier om een betoging voor het klimaat door jongeren, niet door ouderen.

marie daenen 11 januari 2019 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mindset (Bericht 8912085)
En men komt weer niet tot de kern Van de zaak. Overbevolking.

2
Grenzen moeten wagenwijd open blijven...

Bobke 11 januari 2019 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8912200)
2
Grenzen moeten wagenwijd open blijven...

Ze denken dat wij onze voetafdruk gaan aanpassen aan de nieuwkomers.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be