Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   VRT : De langverwachte stemtest 2014 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201172)

Anselmo 22 april 2014 16:46

VRT/De Standaard : De langverwachte stemtest 2014
 
Bij deze stemtest gaat het om de partijkeuze bij de verkiezingen om het Vlaamse en Brusselse Parlement.

De federale test volgt later.

http://stemtest2014.deredactie.be/

Opvallend is het geringe gewicht aan vragen betreffende de staatshervorming en de communautaire problemen.
Deze komen waarschijnlijk bij de test om het Federaal parlement aan de beurt.

Daardoor komen veel N-va kiezers uit bij O-VLD !

Uitslag : 1 O-VLD 56 %!

Xenophon 22 april 2014 16:51

N-va 57%.

Den Duisteren Duikboot 22 april 2014 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7109574)
De Stemtest van de VRT i.s.m. de UA: http://stemtest2014.deredactie.be/

Mijn resultaat voor het Vlaams Parlement:

1. Groen - 56%
2. N-VA - 49%
3. CD&V - 47%
4. Sp.a. - 41%
5. Vlaams Belang - 36%
6. Open VLD - 28%

Op één na allemaal gebuisd dus.


Bad Attila 22 april 2014 17:48

OVLD, FDF en MR in een zakdoek op de drie eerste plaatsen.
Cd&V en PS helemaal onderaan.

Exact wat ik verwacht had. :-P

(ik heb uiteraard de Brusselse test gedaan)

AsGardSGO 22 april 2014 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de koetmaker (Bericht 7109710)
Men zou toch eindelijk moeten gaan beseffen dat de Stemtest dient om te 'sturen'.

Een stemtest... ingericht door De Standaard en de VRT... :rofl:

Nee da's complot theoretisch denken dus onwaar.
Die testen is niet om te sturen, da's om u te helpen voor de juiste te kiezen...
Vooral allemaal doen; bij de ene test kom je dan op N-VA uit, bij de andere op het VB en nog een andere bij de PVDA of CD&V.. noem de combinaties maar op!
:crazyeye:
Zo genoeg gestuurd, euh verward, euh geholpen in de juiste keuze te maken, toch? :magniet:

vlijmscherp 22 april 2014 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7109765)
OVLD, FDF en MR in een zakdoek op de drie eerste plaatsen.
Cd&V en PS helemaal onderaan.

Exact wat ik verwacht had. :-P

(ik heb uiteraard de Brusselse test gedaan)

FDF, waarom verbaast me dat niet?

Herr Oberst 22 april 2014 18:25

1 Bijlage(n)
Bijlage 93824

Het enige onrustwekkende aan dit resultaat is het feit dat het blauw geboefte zo hoog scoort...

vlijmscherp 22 april 2014 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7109800)
Nee da's complot theoretisch denken dus onwaar.
Die testen is niet om te sturen, da's om u te helpen voor de juiste te kiezen...
Vooral allemaal doen; bij de ene test kom je dan op N-VA uit, bij de andere op het VB en nog een andere bij de PVDA of CD&V.. noem de combinaties maar op!
:crazyeye:
Zo genoeg gestuurd, euh verward, euh geholpen in de juiste keuze te maken, toch? :magniet:

De partijen hebben zelf de antwoorden kunnen geven hoor. Die antwoorden komen trouwens allemaal zeer goed overeen met de respectieve partijprogramma's.

Bad Attila 22 april 2014 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7109819)
FDF, waarom verbaast me dat niet?

Omdat er geen communautaire vragen gesteld werden en dat de FDF niet toevallig jarenlang deel heeft uitgemaakt van de MR?

Btw: er is een verschil van 7% tussen FDF (54%) en NVA (47%), echt veel is dat niet, hé. PS staat bij voorbeeld op 38%.

ilfalco 22 april 2014 18:32

Ik vind dat veel vragen zo gesteld zijn dat ze verwarring kunnen stichten... soms gebruikt men een pro stelling maar vaak als het over thema s gaat qua migratie of communautaire dan stelt men de vraag omgekeerd...

bvb Er mogen geen taalvoorwaarden gesteld worden bij het toekennen van sociale woningen....


Waarom vraagt men niet gewoon bent u voor of tegen taalvoorwaarden bij het toekennen van het sociale woningen
De manier waarop men een vraagt stelt is vaak niet zo onschuldig als het lijkt...

En uiteraard krijgen we weer een resem BV s die met de billen toe zo PC mogelijk hun stemtest afwerken.:lol:

Anselmo 22 april 2014 19:37

http://stemtest2014.standaard.be/

Voor wie de test liever via De Standaard doet als via de BRT.

marie daenen 22 april 2014 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7109824)
De partijen hebben zelf de antwoorden kunnen geven hoor. Die antwoorden komen trouwens allemaal zeer goed overeen met de respectieve partijprogramma's.

En wat nog de waarde van die partijprogramma's is dat hebben ze overduidelijk de vorige keer bewezen door ze gewoonweg in de vuilbak te kieperen en het tegengestelde te gaan uitvoeren van wat ze beloofd hadden.
Dus waarom zouden we nog de moeite doen om ze te lezen?

En wat de Vlamingen, onafhankelijk van welke partij ze zijn, in la Belgique nog te zeggen hebben dat heeft EDR vanaf de eerste tot en met de laatste dag van zijn ambstermijn duidelijk gemaakt, namelijk niets, nul komma nul.

Vlamingen vragen om meerdere grondwetartikels voor herziening vatbaar te maken,
franstalige vragen om zo weinig mogelijk grondwetartikels voor herziening vatbaar te stellen
wat beslist de franstalige, oei slippertje het moet zijn federale regering?

We moeten het inderdaad niet meer zeggen; de Vlamingen lopen er voor spek en bonen bij.

Met dank aan het uitstekend werk van de vorige Vlaamse ploeg, die al allemaal gezegd hebben dat ze met hetzelfde circus willen verder gaan.

ilfalco 22 april 2014 20:05

Als je die antwoorden van Groen ziet dan zou je denken dat het een islampartij is zoals die van erdogan .....

Nebur 22 april 2014 22:32

Jezus, kan het nóg ongenuanceerder dan deze stemtest?

Gwylan 22 april 2014 23:08

Ik heb uiteraard geen stemrecht in België maar uit nieuwsgierigheid heb ik als neutrale buitenstaander de stemtest gedaan, zowel voor de Vlaamse verkiezingen als voor de Brusselse. Het resultaat :

Vlaamse verkiezingen
Sp.a 57%
CD&V 53%
N-VA 53%
VB 51%
OVLD 45%
Groen 34%

Brusselse verkiezingen
N-VA 72%
OVLD 50%
VB 40%
Groen 40%
CD&V 35%
Sp.a 35%

Opvallend is dat de visie van partij Sp.a voor Vlaanderen het meest met mijn antwoorden overeenkomt, maar voor Brussel het minst. Mijn conclusie : ik deel de visie van degenen die zich grote vragen stellen bij de wetenschappelijke waarde van deze « stemtest »…

Pandareus 22 april 2014 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7109984)
En wat nog de waarde van die partijprogramma's is dat hebben ze overduidelijk de vorige keer bewezen door ze gewoonweg in de vuilbak te kieperen en het tegengestelde te gaan uitvoeren van wat ze beloofd hadden.
Dus waarom zouden we nog de moeite doen om ze te lezen?

En wat de Vlamingen, onafhankelijk van welke partij ze zijn, in la Belgique nog te zeggen hebben dat heeft EDR vanaf de eerste tot en met de laatste dag van zijn ambstermijn duidelijk gemaakt, namelijk niets, nul komma nul.

Vlamingen vragen om meerdere grondwetartikels voor herziening vatbaar te maken,
franstalige vragen om zo weinig mogelijk grondwetartikels voor herziening vatbaar te stellen
wat beslist de franstalige, oei slippertje het moet zijn federale regering?

We moeten het inderdaad niet meer zeggen; de Vlamingen lopen er voor spek en bonen bij.

Met dank aan het uitstekend werk van de vorige Vlaamse ploeg, die al allemaal gezegd hebben dat ze met hetzelfde circus willen verder gaan.

Trek het je niet aan, als waalse kun jij toch alleen maar op de waalse lijsten kiezen. Lees die hun programma's maar.

OMGClayAiken 23 april 2014 00:29

N-VA 68%
VLD 61%
VB 58%
CD&V 51%
SPA 42%
Groen 40%

ilfalco 23 april 2014 01:27

Een standpunt van het VB dat ik niet begrijp ...liever sociale woningen bouwen dan mensen aanzetten om te huren op private markt....

Nu ja ik stem voor het VB om haar migratie,-republikeinse , vlaamse standpunten maar ik vind dat ze op dat vlak toch fout zitten.

daiwa 23 april 2014 01:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 7110203)
Een standpunt van het VB dat ik niet begrijp ...liever sociale woningen bouwen dan mensen aanzetten om te huren op private markt....

Nu ja ik stem voor het VB om haar migratie,-republikeinse , vlaamse standpunten maar ik vind dat ze op dat vlak toch fout zitten.

100% akkoord met een partij programma kan je volgens mij nooit zijn.

ilfalco 23 april 2014 02:15

Uiteraard niet.... En gelukkig zijn ze op wat voor mij belangrijk is 100 procent rechtlijnig maar ze willen zich sociaal profileren tov de ultra-liberale n-va... nog niet zo lang geleden was het bijna andersom.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be