Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Waarom verklaarde Libanon de oorlog aan Israel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53986)

Ploertendoder 27 juli 2006 22:59

Waarom verklaarde Libanon de oorlog aan Israel?
 
Ik weet het niet hoor. Iemand een zinnig antwoord?

Twanne 27 juli 2006 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842303)
Ik weet het niet hoor. Iemand een zinnig antwoord?

Hebben die dat ooit gedaan? Wanneer?

Ploertendoder 27 juli 2006 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Twanne (Bericht 1842307)
Hebben die dat ooit gedaan? Wanneer?

Hezbollah zit in de Libanese regering. Ze worden door bijna de helft van de Libanezen gesteund.

labyrinth 27 juli 2006 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842303)
Ik weet het niet hoor. Iemand een zinnig antwoord?

Uit woede voor wat Israël in Gaza doet ?

Dave Brocatus 27 juli 2006 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842303)
Ik weet het niet hoor. Iemand een zinnig antwoord?

Libanon heeft de oorlog niet verklaard aan Israël.

Flippend Rund 27 juli 2006 23:15

De vraag is eerder waarom Libanon NIET de oorlog verklaart aan Israel. Lijkt met toch een logische reactie als een vreemde mogendheid uw land begint kapot te schieten.

Casca 27 juli 2006 23:18

Wat een belachelijke thread.

Dave Brocatus 27 juli 2006 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 1842326)
De vraag is eerder waarom Libanon NIET de oorlog verklaart aan Israel. Lijkt met toch een logische reactie als een vreemde mogendheid uw land begint kapot te schieten.

Ik geloof, maar ik ben niet zeker, dat Israël en Libanon na de Jom Kipoer oorlog geen officieel vredesverdrag hebben ondertekend. Dus zijn die 2 landen technisch gezien al die tijd in staat van oorlog geweest met elkaar.

Maar zelfs als dat niet het geval was, zou het voor Libanon niet veel uitmaken om Israël de oorlog te verklaren. Een oorlogsverklaring is immers overbodig nadat Israëlische troepen de integriteit van het Libanese grondgebied hebben geschonden.

Ploertendoder 27 juli 2006 23:46

Op 12 juli 2006 (twee weken geleden) ontvoeren miltanten van een van de Libanese regeringspartijen 2 Israelische soldaten.

De Libanese regering doet niets.

Een de facto oorlogsverklaring van Libanon aan Israel.

Casca 27 juli 2006 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842360)
Op 12 juli 2006 (twee weken geleden) ontvoeren miltanten van een van de Libanese regeringspartijen 2 Israelische soldaten.

De Libanese regering doet niets.

Een de facto oorlogsverklaring van Libanon aan Israel.

Je moet je toch echt inspannen om zo dom te zijn, hoop ik :|

Dave Brocatus 28 juli 2006 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842360)
Op 12 juli 2006 (twee weken geleden) ontvoeren miltanten van een van de Libanese regeringspartijen 2 Israelische soldaten.

De Libanese regering doet niets.

Een de facto oorlogsverklaring van Libanon aan Israel.

Het is niet de schuld van de Libanese regering dat 2 Israëlische soldaten door terroristen van Hezbollah worden ontvoerd. Het geweld dat Hezbollah gebruikt, wordt door de andere Libanese partijen afgekeurd en het Libanese leger heeft Israël niet aangevallen.

Van een de facto oorlogsverklaring van Libanon is er absoluut geen sprake.

Indien de Israëlische regering van mening is dat Libanon niet in staat is Israël te beschermen tegen terroristische aanvallen van Hezbollah, kan ze pleiten voor een VN vredesmacht in Zuid-Libanon.

AyneRand 28 juli 2006 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842303)
Ik weet het niet hoor. Iemand een zinnig antwoord?

Dat een vlaamse volksmens of iemand uit de lagere klasse niet veel weet, dat heb je weer glansrijk bewezen ... je zoekt het zelf, mij zoiets op een plateau geven, tsjjjjjjt

Ploertendoder 28 juli 2006 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 1842405)
Dat een vlaamse volksmens of iemand uit de lagere klasse niet veel weet, dat heb je weer glansrijk bewezen ... je zoekt het zelf, mij zoiets op een plateau geven, tsjjjjjjt

Dat jij niet zou doorhebben waar ik naartoe wil, daar verschiet ik nu van sè. Nu gij!

Metal Tom 28 juli 2006 06:22

Libanon verklaart de oorlog niet omdat ze de middelen gewoonweg niet hebben om zich te verdedigen: geen luchtmacht (op een paar tweedehands Amerikaanse transporthelikopters na), een zeer beperkte vloot, luchtafweergeschut uit WOII, tanks die overschotjes zijn van de Koreaanse oorlog, ... . Door de jarenlange Syrische bezetting heeft het leger nooit de kans gekregen zich te moderniseren. De verdediging van Libanon kan door haar eigen leger gewoon niet opgenomen worden. Hezbollah is ironisch genoeg beter bewapend met moderne anti-tankraketten, mortieren en RPG's. Het is deze scheve machtsverhouding die verklaart waarom Hezbollah zo'n grote invloed heeft in de regio.

Lof der Zotheid 28 juli 2006 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 1842311)
Uit woede voor wat Israël in Gaza doet ?

En wat heeft Libanon zich dan te bemoeien met buitenlandse aangelegenheden? Of in het logisch dat Spanje Marokko de oorlog zou verklaren uit woede voor wat Marokko in de Westelijke Sahara doet?

labyrinth 28 juli 2006 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 1842631)
En wat heeft Libanon zich dan te bemoeien met buitenlandse aangelegenheden? Of in het logisch dat Spanje Marokko de oorlog zou verklaren uit woede voor wat Marokko in de Westelijke Sahara doet?

Een soort Middle East Alliantie voor de bevrijding van de Palestijnen, die in mensonwaardige omstandigheden moeten leven.
Raar dat Israël dat eigenlijk niet wilt begrijpen, zij die zelf destijds bevrijd werden door de Geallieerden. Een Alliantie om hen te redden mocht, een alliantie om de Palestijnse zaak op te lossen mag dan weer niet volgens hen.

ps. Kunt u niet wat minder winden laten ?

Lof der Zotheid 28 juli 2006 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 1842651)
Een soort Middle East Alliantie voor de bevrijding van de Palestijnen, die in mensonwaardige omstandigheden moeten leven.
Raar dat Israël dat eigenlijk niet wilt begrijpen, zij die zelf destijds bevrijd werden door de Geallieerden. Een Alliantie om hen te redden mocht, een alliantie om de Palestijnse zaak op te lossen mag dan weer niet volgens hen.

Ge hebt mijn vraag niet beantwoord. Ik maakte ook nog een vergelijking met Spanje die de oorlog zou verklaren aan Marokko vanwege de toestand in de Westelijke Sahara. Zou dat dan ook gerechtvaardigd zijn in het kader van een Mediterrane Alliantie voor de Bevrijding van de Saharaoui's?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 1842651)
ps. Kunt u niet wat minder winden laten ?

Ge hebt er geen idee van hoezeer dat eigenlijk oplucht...:twisted: :mrgreen:

Jozef Ostyn 28 juli 2006 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1842381)
Indien de Israëlische regering van mening is dat Libanon niet in staat is Israël te beschermen tegen terroristische aanvallen van Hezbollah, kan ze pleiten voor een VN vredesmacht in Zuid-Libanon.

Wakker worden. Die VN-vredesmacht is er al 30 jaar en heeft al 30 jaar de opdracht om te zorgen voor de controle van de Libanese regering over het gebied en heeft daar al 30 jaar NIETS aan gedaan.

Geertje 28 juli 2006 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1842303)
Ik weet het niet hoor. Iemand een zinnig antwoord?

Deze oorlog dient gewoon om de aandacht van Iran af te leiden. De Iraanse leiders hebben de Hezbolah gevraagd actie te ondernemen dan kunnen ze rustig verder werken aan hun atoombommen die dan de heidenen kunnen vernietigen. Dat daarvoor zovele onschuldige slachtoffers vallen kan hun geen barst schelen.

Geertje 28 juli 2006 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 1842311)
Uit woede voor wat Israël in Gaza doet ?

Enkel simpele zielen geloven dit. :roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be