Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   verkeersdoden stijgen door fietsers... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249205)

brother paul 2 juli 2019 14:33

verkeersdoden stijgen door fietsers...
 
https://www.autogids.be/autonieuws/v...egen-2019.html

de paradox... komt dit door ons slecht fietsnetwerk die te weinig gescheiden is van het autonetwerk ?

Bobke 2 juli 2019 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9059033)
https://www.autogids.be/autonieuws/v...egen-2019.html

de paradox... komt dit door ons slecht fietsnetwerk die te weinig gescheiden is van het autonetwerk ?

Of omdat fietsers niet aan max. snelheden gebonden zijn?

Universalia 2 juli 2019 19:36

verkeersdoden stijgen door fietsers...

Véél fietsers denken dat zij in de hoedanigheid van 'zwakke weggebruikers' zomaar alles toegelaten is op de weg.

In haalde het al eerder aan dat de meeste fietsen die je ziet rondbollen qua technische eisen nog niet eens de weg op zouden mogen.

Véél fietsers die ook denken dat ze gewoon alles is toegelaten.

Uw fiets moet aan verschillende technische eisen voldoen. Als u de weg op wil, dan moet uw fiets uitgerust zijn met:

Citaat:

een bel
goede remmen vooraan en achteraan; bij kinderfietsjes volstaat één rem
een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan
een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan
reflectoren op de pedalen
reflectoren in de wielen of banden met een reflecterende zijkant
Kinderfietsen, koersfietsen en mountainbikes hoeven niet te zijn uitgerust zijn met lichten of reflectoren, tenzij u in het donker fietst.

Zelfs al is het niet verplicht toch kan het dragen van een helm of een fluohesje de veiligheid alleen maar ten goede komen en meer bepaald die van kinderen.
De laatste regel daar twijfel ik zelfs aan of die regel nog altijd opgaat.

Ik dacht dat het verplicht was nu.

BRON - Plichten van fietsers

Persoonlijk heb ik de pest aan dat fietsers zomaar alle richtingen van de straat mogen gebruiken daar er bij zijn die er even handig misbruik van weten te maken.

Dat is in bepaalde omstandigheden levensgevaarlijk en niet alleen voor de fietser zelf. :|

brother paul 2 juli 2019 20:04

Om dat nu hard te maken zou er een o verzoek moeten gedaan worden naar de oorzaken van ongevallen... wat uiteraard boven de IQ van de politie gegrepen is om objectief en wetenschappelijk data te verzamelen over ongevallen.

Micele 2 juli 2019 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9059033)
https://www.autogids.be/autonieuws/v...egen-2019.html

de paradox... komt dit door ons slecht fietsnetwerk die te weinig gescheiden is van het autonetwerk ?

Toch raar dat er in menig buitenland geen fietspaden zijn.
En dit op de onoverzichtelijkste en gevaarlijkste wegen die er bestaan.

(kom net terug van weekje Dolomieten, vele fietsers bollen daar in de bergen...)

De schoofzak 3 juli 2019 07:55

Hoe ouder hoe zotter.
Dat zie ik hier in mijn buurt op een interessant en mooi fietspad, waar bejaarden zoeven op hun elektrische fietsen, die ze zich kunnen permitteren met hun lage pensioenen.

Anna List 3 juli 2019 07:58

wie veilig wil kunnen fietsen, kan beter in Nederland gaan.


infrastructuur, infrastructuur, infrastructuur.

araneus 3 juli 2019 08:27

Een groot gedeelte van die fietsongevallen zijn éénzijdige ongevallen, een fietser die domweg op een paal rijdt of iets dergelijks. Bij dergelijke ongevallen zijn geen andere weggebruikers betrokken. Zeker met de elektrische fietsen komt dit wel eens voor.

Anna List 3 juli 2019 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9059723)
Een groot gedeelte van die fietsongevallen zijn éénzijdige ongevallen, een fietser die domweg op een paal rijdt of iets dergelijks. Bij dergelijke ongevallen zijn geen andere weggebruikers betrokken. Zeker met de elektrische fietsen komt dit wel eens voor.

fietspaden hebben in BE dan ook heel vaak aan begin en eind een paaltje in het midden om automobilisten te weren ... installeren van zo'n paaltjes zijn in NL al een drietal jaar verboden omdat vastgesteld werd dat vooral fietsers zelf (en dan vooral ouderen) daar het voornaamste slachtoffer van zijn.

BE is een achterlijk land, komt hier ook nog wel, binnen een jaar of tien of zo.

De schoofzak 3 juli 2019 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9059729)
fietspaden hebben in BE dan ook heel vaak aan begin en eind een paaltje in het midden om automobilisten te weren ... installeren van zo'n paaltjes zijn in NL al een drietal jaar verboden omdat vastgesteld werd dat vooral fietsers zelf (en dan vooral ouderen) daar het voornaamste slachtoffer van zijn.

BE is een achterlijk land, komt hier ook nog wel, binnen een jaar of tien of zo.

Er bestaat geen rijbewijs voor een fietser, dus kan je het moeilijk intrekken (alhoewel ik niet technisch wil worden, want het kan wel ...)

Zo'n paaltje dat zeer goed zichtbaar opgesteld is, en waar de bejaarde dan toch tegen rijdt, vervult de functie van "je bent er niet meer toe in staat om veilig .."

araneus 3 juli 2019 09:55

Ouderen die niet meer in staat zijn om te fietsen bleven vroeger thuis of waren afhankelijk van een auto. Nu kopen ze een elektrische fiets! Ik heb niets tegen de fietsmobiliteit van de ouderen, integendeel ik gun het hen van harte. Waar ze echter vroeger met hun fiets ergens tussen de 10 en 15 km/u fietsten kopen ze nu een elektrische fiets waarmee ze zonder inspanning plots 25 km/u kunnen rijden. Hun reactievermogen laat dit echter niet toe. Om nog maar te zwijgen over het uitvoeren van een plots manoeuvre. Je hebt dan wel een elektrische fiets, maar je moet genoeg fysische fitheid hebben om je fiets snel uit de problemen te sturen.

Bobke 3 juli 2019 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9059789)
Ouderen die niet meer in staat zijn om te fietsen bleven vroeger thuis of waren afhankelijk van een auto. Nu kopen ze een elektrische fiets! Ik heb niets tegen de fietsmobiliteit van de ouderen, integendeel ik gun het hen van harte. Waar ze echter vroeger met hun fiets ergens tussen de 10 en 15 km/u fietsten kopen ze nu een elektrische fiets waarmee ze zonder inspanning plots 25 km/u kunnen rijden. Hun reactievermogen laat dit echter niet toe. Om nog maar te zwijgen over het uitvoeren van een plots manoeuvre. Je hebt dan wel een elektrische fiets, maar je moet genoeg fysische fitheid hebben om je fiets snel uit de problemen te sturen.

Of in het ergste geval een scootmobiel.

Hypochonder 3 juli 2019 11:21

Telkens het mooi weer wordt zie je overal fietsers die geen benul hebben van verkeersregels, al zigzaggend over de weg zwalpen en geen idee hebben van de gevaren die aan fietsen verbonden zijn.

Vrijheideerst 3 juli 2019 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9059830)
Telkens het mooi weer wordt zie je overal fietsers die geen benul hebben van verkeersregels, al zigzaggend over de weg zwalpen en geen idee hebben van de gevaren die aan fietsen verbonden zijn.

Dit en wat Anna zei.

fred vanhove 3 juli 2019 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9059033)
https://www.autogids.be/autonieuws/v...egen-2019.html

de paradox... komt dit door ons slecht fietsnetwerk die te weinig gescheiden is van het autonetwerk ?

Volgens mij net omgekeerd. Die gescheiden fietsbanen kruisen altijd ergens de gewone straten en meestal loopt het daar verkeerd. Als automobilist ben ik al ettelijke keren serieus verrast door die situaties. En als ik al eens fiets valt het me op dat de automobilisten dikwijls me daar niet hadden verwacht.

Vrijheideerst 3 juli 2019 11:49

Feit is natuurlijk dat ook "rechtse" partijen ervoor gezorgd hebben dat fieters zich alles mogen permitteren.

Hypochonder 3 juli 2019 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9059838)
Dit en wat Anna zei.

Inderdaad maar wie in België op de fiets kruipt die kan zich maar beter bewust zijn van de belabberde infrastructuur en de gevaren op de weg. Rijden als idioten en flierefluiters maakt het alleen maar gevaarlijker.

Voor wie recreatief gaat fietsen zijn er meestal wel genoeg veilige fietspaden en voor de rest heeft Google maps een handige functie waarmee je een fietsroute kan uitstippelen.

Anna List 3 juli 2019 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9059780)
Er bestaat geen rijbewijs voor een fietser, dus kan je het moeilijk intrekken (alhoewel ik niet technisch wil worden, want het kan wel ...)

Zo'n paaltje dat zeer goed zichtbaar opgesteld is, en waar de bejaarde dan toch tegen rijdt, vervult de functie van "je bent er niet meer toe in staat om veilig .."

onzin, die paaltjes zijn daar het gevaar, en niet alleen voor ouderen.

dat is net mijn punt. INFRASTRUCTUUR. in NL wordt daar blijkbaar wel, en succesvol over nagedacht. :roll:

Anna List 3 juli 2019 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9059830)
Telkens het mooi weer wordt zie je overal fietsers die geen benul hebben van verkeersregels, al zigzaggend over de weg zwalpen en geen idee hebben van de gevaren die aan fietsen verbonden zijn.

gedeeltelijk omdat de infrastructuur het meestal uitlokt ook, gescheiden fietspaden en belijning op fietspaden kan wonderen doen.

Vrijheideerst 3 juli 2019 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9059951)
onzin, die paaltjes zijn daar het gevaar, en niet alleen voor ouderen.

dat is net mijn punt. INFRASTRUCTUUR. in NL wordt daar blijkbaar wel, en succesvol over nagedacht. :roll:

En daar kunnen grote wegenprojecten ook, los van het feit dat er natuurlijk ook van die "wij zijn tegen alles" milieushitgroepjes zijn.

Dus een combinatie van de twee zou misschien toch de way to go zijn, ipv Manu Claeys een zitje in de raad van bestuur van BAM te geven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be