Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   't Is de schuld van "het café" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249300)

BigF 9 juli 2019 15:05

't Is de schuld van "het café"
 
Kris Van Dijk veroorzaakt met zijn zatte botten een accident en begint zich nu natuurlijk in allerlei bochten te plooien om zijn imago terug van wat vernis te voorzien.

Maar bij één van die pogingen schuift hij wat mij betreft de verantwoordelijkheid af op een sector die het sowieso al lastig genoeg heeft.
Hij belooft immers dat hij "nooit nog café zal gaan".

Alsof het de schuld van het café is. Alsof het niet aan hem ligt maar aan het feit dat hij een café is binnengegaan. Een café, de startplaats van dood, verderf, accidenten en andere misstappen.
Daarbovenop geeft hij mensen die wel al eens graag op café gaan indirect een slechte naam. Want op café gaan zorgt voor accidenten. Heel leuk voor de mensen die op een verantwoorde manier een pintje gaan drinken, die op een verantwoorde manier graag wat echt sociaal contact onderhouden en die een echte toog nog verkiezen boven de virtuele Facebook-, Instagram- en andere Snapchat-togen.

Hou u maar weer vast. Nultolerantie in het verkeer gaat het eerste worden. Om 6u een glaasje wijn bij het eten kan niet meer als je om 9u nog met de auto moet rijden. En wat gaat er dan nog volgen? De cafées (na het rookverbod) nog wat meer dichtpesten? Extra taksen op alcohol? Een alcoholslot voor iedereen?

Nu pleit ik niet voor de combinatie alcohol/verkeer maar wat is er mis met iemand die 1 glaasje wijn op heeft? Men gooit het nu op de twijfel en de rekenaars (kan het nog wel? heb ik na 1 pintje niet teveel op? ...) maar ik vraag me af of die twijfel gaat veranderen bij nultolerantie. Want dan krijg je dezelfde vragen. Ik dronk drie uur geleden een pint, mag ik nu autorijden? Ik at 2 mon-cheriekes na het eten, mag ik nu nog autorijden? Ik was gisterenavond compleet van de wereld, kan ik om 8u 's ochtends probleemloos achter het stuur?

Het hoort volgens mij allemaal in het grote plan ons stilaan al onze pleziertjes af te pakken. Als roker ben je een paria, als dieselrijder ben een je klimaatterrorist, als bierliefhebber een verkeersidioot, als plattelandsbewoner een mobiscore-vandaal,...

Is het echt nog steeds maar een kleine minderheid die dat betuttel stilaan kotsbeu wordt?

Dadeemelee 9 juli 2019 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9064229)
Kris Van Dijk veroorzaakt met zijn zatte botten een accident en begint zich nu natuurlijk in allerlei bochten te plooien om zijn imago terug van wat vernis te voorzien.

Maar bij één van die pogingen schuift hij wat mij betreft de verantwoordelijkheid af op een sector die het sowieso al lastig genoeg heeft.
Hij belooft immers dat hij "nooit nog café zal gaan".

Alsof het de schuld van het café is. Alsof het niet aan hem ligt maar aan het feit dat hij een café is binnengegaan. Een café, de startplaats van dood, verderf, accidenten en andere misstappen.
Daarbovenop geeft hij mensen die wel al eens graag op café gaan indirect een slechte naam. Want op café gaan zorgt voor accidenten. Heel leuk voor de mensen die op een verantwoorde manier een pintje gaan drinken, die op een verantwoorde manier graag wat echt sociaal contact onderhouden en die een echte toog nog verkiezen boven de virtuele Facebook-, Instagram- en andere Snapchat-togen.

Hou u maar weer vast. Nultolerantie in het verkeer gaat het eerste worden. Om 6u een glaasje wijn bij het eten kan niet meer als je om 9u nog met de auto moet rijden. En wat gaat er dan nog volgen? De cafées (na het rookverbod) nog wat meer dichtpesten? Extra taksen op alcohol? Een alcoholslot voor iedereen?

Nu pleit ik niet voor de combinatie alcohol/verkeer maar wat is er mis met iemand die 1 glaasje wijn op heeft? Men gooit het nu op de twijfel en de rekenaars (kan het nog wel? heb ik na 1 pintje niet teveel op? ...) maar ik vraag me af of die twijfel gaat veranderen bij nultolerantie. Want dan krijg je dezelfde vragen. Ik dronk drie uur geleden een pint, mag ik nu autorijden? Ik at 2 mon-cheriekes na het eten, mag ik nu nog autorijden? Ik was gisterenavond compleet van de wereld, kan ik om 8u 's ochtends probleemloos achter het stuur?

Het hoort volgens mij allemaal in het grote plan ons stilaan al onze pleziertjes af te pakken. Als roker ben je een paria, als dieselrijder ben een je klimaatterrorist, als bierliefhebber een verkeersidioot, als plattelandsbewoner een mobiscore-vandaal,...

Is het echt nog steeds maar een kleine minderheid die dat betuttel stilaan kotsbeu wordt?

Met nultolerantie bedoelt men meestal 0,2 promille en daar kan ik mij wel in vinden. In België is dat voor professionele chauffeurs ook de richtlijn.

https://www.demorgen.be/nieuws/sp-a-...keer~bc4745ab/

Wat Van Dijck binnenhad is van een heel andere orde.

Edit: pas wel op met de morgen na een nachtje serieus doordrinken. Dat zou lelijk kunnen tegenvallen.

Bobke 9 juli 2019 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9064233)
Met nultolerantie bedoelt men meestal 0,2 promille en daar kan ik mij wel in vinden. In België is dat voor professionele chauffeurs ook de richtlijn.

https://www.demorgen.be/nieuws/sp-a-...keer~bc4745ab/

Wat Van Dijck binnenhad is van een heel andere orde.

Edit: pas wel op met de morgen na een nachtje serieus doordrinken. Dat zou lelijk kunnen tegenvallen.

Jamaar zeg, 0=0.
Bij 0,2 begint het geleuter opnieuw.

Dadeemelee 9 juli 2019 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9064235)
Jamaar zeg, 0=0.
Bij 0,2 begint het geleuter opnieuw.

Dat kan je enkel met een bloedtest bepalen. Die blaastoestellen zijn veel te onnauwkeurig.

fred vanhove 9 juli 2019 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9064229)
Het hoort volgens mij allemaal in het grote plan ons stilaan al onze pleziertjes af te pakken. Als roker ben je een paria, als dieselrijder ben een je klimaatterrorist, als bierliefhebber een verkeersidioot, als plattelandsbewoner een mobiscore-vandaal,...

Is het echt nog steeds maar een kleine minderheid die dat betuttel stilaan kotsbeu wordt?

Ach zolang je maar niet wordt gesnapt met 1 grammetje cannabis valt het allemaal nog wel mee. Dat is pas des duivels.;-)

Hypochonder 9 juli 2019 16:23

Die "ik ga nooit meer op café" is gewoon een zoveelste zwakke poging om zichzelf te verschonen in de hoop het postje niet kwijt te spelen.

Bobke 9 juli 2019 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9064273)
Ach zolang je maar niet wordt gesnapt met 1 grammetje cannabis valt het allemaal nog wel mee. Dat is pas des duivels.;-)

Ik heb echt met u te doen, zo oneerlijk.

Anna List 9 juli 2019 18:06

Die 'ik ga nooit meer op café' is een perfecte illustratie van onvoldoende tot geen schuldinzicht.

Zucht 9 juli 2019 18:37

In België krijg je 26 keer een rijverbod, en als je opnieuw betrapt wordt op rijden krijg je er een 27ste.
Hoe wil je dat zulke gasten een schuldinzicht krijgen ?
Zelfde met alcohol achter het stuur, gsm-en.
Stel een nultolerantie in om af en toe iemand te pakken met 0,5 promille, en laat die met 3 promille gewoon voortrijden met een veroordeling zonder straf. Dat gaat echt helpen.

1207 10 juli 2019 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9064341)
Die 'ik ga nooit meer op café' is een perfecte illustratie van onvoldoende tot geen schuldinzicht.

er is in Vlaanderen volstrekt gene inzicht in verkeer
deze mens schaamt zich? Die schaamt zich toch enkel omdat 'm gepakt is.
toch niet omwille van da pintje teveel. 1,5 is minimaal 3 pinten teveel

wat zijn de maatregelen voor veilig verkeer?
een levenslang rijbewijs en hebben leren rijden door uwen bompa, waarna ge denkt dat ge schumacher zijt, is echt niet de juiste weg.

nooit uw rijbewijs kunnen kwijtspelen en zelfs op uw 80e als halfblinde en dementerende vrolijk kunnen blijven rondrijden omdat ge "ervaren" zijt vind ik gene goed plan.

maar als ge de 50 gepasseerd zijt kent ge de helft vd regels en borden al niet meer.

en laat de excuses nu maar komen en alles op de slechte wegen steken :)
gelukkig heeft die debiel niemand overhoop gereden

Bobke 10 juli 2019 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9064580)
er is in Vlaanderen volstrekt gene inzicht in verkeer
deze mens schaamt zich? Die schaamt zich toch enkel omdat 'm gepakt is.
toch niet omwille van da pintje teveel. 1,5 is minimaal 3 pinten teveel

wat zijn de maatregelen voor veilig verkeer?
een levenslang rijbewijs en hebben leren rijden door uwen bompa, waarna ge denkt dat ge schumacher zijt, is echt niet de juiste weg.


nooit uw rijbewijs kunnen kwijtspelen en zelfs op uw 80e als halfblinde en dementerende vrolijk kunnen blijven rondrijden omdat ge "ervaren" zijt vind ik gene goed plan.

maar als ge de 50 gepasseerd zijt kent ge de helft vd regels en borden al niet meer.

en laat de excuses nu maar komen en alles op de slechte wegen steken :)
gelukkig heeft die debiel niemand overhoop gereden

Wat zijn dan de maatregelen voor een veilig verkeer ?
De weekendongevallen tonen aan ,dat een rijbewijs behaald op rijschool, evenmin de juiste weg is.
Meer en strengere controles is de enige manier om daar iets aan te doen.
En dan natuurlijk ook de gasten die zonder rijbewijs rondrijden van de baan halen.

reservespeler 10 juli 2019 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9064341)
Die 'ik ga nooit meer op café' is een perfecte illustratie van onvoldoende tot geen schuldinzicht.

De titel dekte dan ook niet de lading.

Ik ga nooit meer op Café met mijn wagen of zonder chauffeur, staat iets verder in de tekst.

Maar ja, dat is niet zo sensationeel

Anna List 10 juli 2019 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9064587)
De titel dekte dan ook niet de lading.

Ik ga nooit meer op Café met mijn wagen of zonder chauffeur, staat iets verder in de tekst.

Maar ja, dat is niet zo sensationeel

nee, daarbij blijft het schuldinzicht ontbreken.

ik ga soms op café, en soms drink ik, soms ben ik daar met de wagen, dat heeft er allemaal niks mee te maken.

belangrijk is dat ik nooit met de wagen rijd als ik ook maar 1 pint op heb.

reservespeler 10 juli 2019 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9064596)
nee, daarbij blijft het schuldinzicht ontbreken.

ik ga soms op café, en soms drink ik, soms ben ik daar met de wagen, dat heeft er allemaal niks mee te maken.

belangrijk is dat ik nooit met de wagen rijd als ik ook maar 1 pint op heb.

Wat is volgens u dan schuldinzicht tonen?

Op blote voeten naar Scherpenheuvel gaan?

Anna List 10 juli 2019 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9064599)
Wat is volgens u dan schuldinzicht tonen?

Op blote voeten naar Scherpenheuvel gaan?

hij had op zijn minst zijn ontslag moeten geven als parlementsvoorzitter, ... ipv 't was maar één pintje teveel, t was maar een kilometer, ik ga nooit meer op café' ...

dat minimaliseren dat hij deed en doet, bewijst dat hij de impact van zijn verkeerde beslissingen nog steeds niet inziet.

1207 10 juli 2019 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9064585)
Wat zijn dan de maatregelen voor een veilig verkeer ?
De weekendongevallen tonen aan ,dat een rijbewijs behaald op rijschool, evenmin de juiste weg is..

gewoon de cijfers vd verkeersongevallen bekijken
vergelijk met buurlanden en kijk wat die doen.

gelukkig kunt ge het op slechte regels, slechte wegen en corrupte rijscholen steken. de verantwoordelijk is dan netjes afgeschoven

en die mon chéri gaan we ook niet laten liggen hé.
hoeveel Man cheri'kes zou Van dyck in z'n kas geslagen hebben?
lees vandaag dat 'm pas 2u na da ongeval moest blazen. Die had dus vlotjes 2 promille in z'n bloed toen 'm crashte.

Bobke 10 juli 2019 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9064663)
gewoon de cijfers vd verkeersongevallen bekijken
vergelijk met buurlanden en kijk wat die doen.


gelukkig kunt ge het op slechte regels, slechte wegen en corrupte rijscholen steken. de verantwoordelijk is dan netjes afgeschoven

en die mon chéri gaan we ook niet laten liggen hé.
hoeveel Man cheri'kes zou Van dyck in z'n kas geslagen hebben?
lees vandaag dat 'm pas 2u na da ongeval moest blazen. Die had dus vlotjes 2 promille in z'n bloed toen 'm crashte.

Vertel.
En nu gaat het plots niet meer over bompas die hun rijbewijs bij een pakje waspoeder kregen.
Blijkbaar weten alleen rijscholen dat men niet mag drinken achter het stuur.

1207 10 juli 2019 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9064736)
Vertel.
En nu gaat het plots niet meer over bompas die hun rijbewijs bij een pakje waspoeder kregen.
Blijkbaar weten alleen rijscholen dat men niet mag drinken achter het stuur.

De Belgische chauffeur weet het blijkbaar niet en heeft altijd excuses

zelfs de titel van dit topic.
het is niet de schuld vd zatte chauffeur, de kroeg is schuld :)

reservespeler 10 juli 2019 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9064580)

maar als ge de 50 gepasseerd zijt kent ge de helft vd regels en borden al niet meer.

Is dat zo?

Onlangs een test gedaan, ik had 96%

Toch niet slecht voor iemand die de zestig nadert hé.

fred vanhove 10 juli 2019 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9064302)
Ik heb echt met u te doen, zo oneerlijk.

Heeft weinig vandoen met oneerlijkheid wel met hypocrisie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be