Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe stem jij? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248572)

De Prof 17 mei 2019 17:18

Hoe stem jij?
 
Wat is jouw voorkeuze?

Je kan uw stemkeuze bepalen door het partijprogramma, of je kan ook strategisch stemmen.
Door bijvoorbeeld uw stem te laten wegen in een links/rechts verhouding, om zo de coalitievorming te beïnvloeden.

Hypochonder 17 mei 2019 17:28

Ik denk niet dat veel Belgen stemmen met een partijprogramma of een mogelijke coalitievorming in gedachten.

Steben 17 mei 2019 17:41

Coalitievorming, absoluut. Die is veel betrouwbaarder. Programma's zijn er om in te schrappen en bij te sturen. Uiteindelijk is er nog steeds een vleugje ideologie ook natuurlijk.
Ik ken mensen die NVA + SPa een goede combo vinden.

Anselmo 17 mei 2019 18:36

Indien men verstandig is, t.t.z. rekening houdt men het waarschijnlijk resultaat in Wallonië (zie laatste peiling), kan men in Vlaanderen enkel strategisch stemmen.

XenApp 17 mei 2019 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9017462)
Hoe stem jij?

Ik heb mijn gehele leven al elektronisch gestemd.

Max van Dietschland 17 mei 2019 19:21

In het verleden al eens tactisch gestemd, zonder het gewenste resultaat.

Dit keer stem ik op inhoud.

lamenielachen 17 mei 2019 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9017462)
Wat is jouw voorkeuze?

Je kan uw stemkeuze bepalen door het partijprogramma, of je kan ook strategisch stemmen.
Door bijvoorbeeld uw stem te laten wegen in een links/rechts verhouding, om zo de coalitievorming te beïnvloeden.

Ik stem niet zolang er geen "degelijk" alternatief is!
Het leven is te kort om je tijd te verspillen aan de huidige charlatans.

Jan van den Berghe 17 mei 2019 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9017554)
In het verleden al eens tactisch gestemd, zonder het gewenste resultaat.

Dit keer stem ik op inhoud.

Al altijd stem ik inhoudelijk. Ethische thema's zijn daarbij bij mij doorslaggevend.

Vrijheideerst 17 mei 2019 21:35

Ha se De Prof.

Steben 17 mei 2019 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9017554)
In het verleden al eens tactisch gestemd, zonder het gewenste resultaat.

Dit keer stem ik op inhoud.

Had je gewenst resultaat toen je niet-tactisch stemde?

Vlad 18 mei 2019 06:20

Ik weet het niet meer. Europees VB vanwege als protest tegen de huidige gang van zaken in de EU, het migratie en vluchtelingenpact dat miljarden mensen het recht geeft om zich in Europa te vestigen en steun te krijgen. Ik moet nog eens kijken wie op die lijst staat want op de corrupte Annemans stem ik al zeker niet.

Federaal en Vlaams weet ik het niet meer. Er is echt geen enkel partijprogramma dat aansluit bij mijn visie en belangen. Bij de meeste stemtesten ga ik niet veel boven de 60% en het zijn ook maar stemtesten met vragen waarop dikwijls een derde totaal ander antwoord mogelijk is of vraag en antwoord totaal anders kunnen geïnterpreteerd worden. Na de verkiezingen doen de meeste partijen daarenboven alles voor portefeuilles en zijn het net die dingen die hen boven de 50% tillen en die me het meest aan het hart liggen die ze overboord kiepen.

Ik ben voorstander van een serieuze snoei in de overheid, de overconsumptie in de sociale zekerheid en in de pensioenen van de babyboomertewerkstellingsbeleidambtenaren. Ik ben voor het opblazen van de eu zoals ze nu is, het dicht smijten van de Europese grenzen, de gedwongen verhuis naar modernere steden waar hele wijken moeten worden platgegooid en heropgebouwd (met oog voor privacy en overlast en niet enkel winst), voor de afbraak van lintbebouwing, verkavelingen en hele dorpen, voor schaalvergroting van landbouw, de stop van landbouwsubsidies en dumping in Afrika, tegen zonnepanelen woestijnen, voor thorium kernenergie en voor serieuze herbebossingsprojecten. Ik ben tegen privatief gemotoriseerd vervoer en voor openbaar vervoer en gezien de andere ruimtelijke ordening die ik voorsta moet dat doenbaar zijn. Daarenboven moet NMBS en De Lijn het bezit en onderhoud van hun materiaal uit handen geven zodat mits contractuele verplichtingen de gebruikszekerheid kan verhoogd worden. En eigenlijk ben ik ook voor de gedwongen terugkeer van een pak mensen met migratieachtergrond. Niet de criminelen, uittrekkingstrekkers, moslimextremisten en laaggeschoolden maar net diegenen die een verschil kunnen maken in het midden oosten, oost Europa en Afrika.
Man ik zou alles zo anders doen en het zou pijn doen maar die corrupte waanzin die ik vandaag zie gaat uiteindelijk ook op niets uitdraaien. Ik ben niet persé tegen een schuldeconomie maar als er schulden gemaakt worden dan in investeringen en niet in gestapelde oude stenen en consumptie maar in een betere toekomst. Ik ben ook niet persé tegen een stevige deflatie en een gezonder muntbeleid maar dat alles gaat mijn petje een beetje te boven en ik heb eerlijk gezegd geen idee of die zware veranderingen die ik graag zou zien daartoe leiden of qua monetair en schuldbeleid eigenlijk geen breuk (hoeven te) zijn.

Geen enkele partij is echter voor die echte veranderingen. Allemaal willen ze voortdoen zoals we bezig zijn, elk met zijn eigen kleine accenten en verschuivingen. Alle partijen zijn conservatief, de 'progressieve' nog het meest. Probleem is dat ik mijn ideeën niet wil gerealiseerd zien op de Aziatische autocratische manier en dat er daardoor nood is aan een serieuze nieuwe theorievorming en mentaliteitsverandering waarvoor ikzelf veel te dom ben.

Hypochonder 18 mei 2019 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 9017475)
Coalitievorming, absoluut. Die is veel betrouwbaarder.


Stemmen op een coalitie in België is volgens u betrouwbaar?? :rofl:

Jan van den Berghe 18 mei 2019 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9018116)
Geen enkele partij is echter voor die echte veranderingen. Allemaal willen ze voortdoen zoals we bezig zijn, elk met zijn eigen kleine accenten en verschuivingen. Alle partijen zijn conservatief, de 'progressieve' nog het meest. Probleem is dat ik mijn ideeën niet wil gerealiseerd zien op de Aziatische autocratische manier en dat er daardoor nood is aan een serieuze nieuwe theorievorming en mentaliteitsverandering waarvoor ikzelf veel te dom ben.

Een partij als het Vlaams Belang dat een einde wil maken aan de Belgische staat, kan men moeilijk als "conservatief" beschouwen.

Zeus 18 mei 2019 10:42

Ik stem altijd voor mensen die ik persoonlijk ken (Vlaams en Federaal).

Europees stem ik op basis van het programma (coalitievorming kan je daar toch niet beïnvloeden).

cato 18 mei 2019 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9017462)
Wat is jouw voorkeuze?

Je kan uw stemkeuze bepalen door het partijprogramma, of je kan ook strategisch stemmen.
Door bijvoorbeeld uw stem te laten wegen in een links/rechts verhouding, om zo de coalitievorming te beïnvloeden.

De coalitie is al bekend nl NVA-CDV-O-VLD.

Dus het enige wat nog telt is de zwaartekracht in de coalitie.

Anna List 18 mei 2019 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9018323)
De coalitie is al bekend nl NVA-CDV-O-VLD.

Dus het enige wat nog telt is de zwaartekracht in de coalitie.

Tenzij sossen inbreken omdat ze federaal incontournable zijn...

Johan Daelemans 18 mei 2019 11:22

Mijn stemadvies is links of extreem links.

SPa, Groen of PVDA.

Ik denk dat iedereen ongeveer hetzelfde gedacht heeft.. toch?

Elio di Supo 18 mei 2019 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9018334)
Mijn stemadvies is links of extreem links.

SPa, Groen of PVDA.

Ik denk dat iedereen ongeveer hetzelfde gedacht heeft.. toch?

Empathie is niet uw sterkste kant he? :lol:

Xenophon 18 mei 2019 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9018225)
Stemmen op een coalitie in België is volgens u betrouwbaar?? :rofl:

Blijft er ook nog de vraag, hoe stem je op een coalitie.

Xenophon 18 mei 2019 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9018334)
Mijn stemadvies is links of extreem links.

SPa, Groen of PVDA.

Ik denk dat iedereen ongeveer hetzelfde gedacht heeft.. toch?

:O


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be