Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Onrust en terrorisme in Europa (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=223)
-   -   Imam Antwerpen verschiet van radicalisering jonge kinderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215606)

De schoofzak 11 maart 2015 10:53

Imam Antwerpen verschiet van radicalisering jonge kinderen
 
Het was te verwachten dat Antwerpen niet ging achter blijven, ten opzichte van Gent.


De Antwerpse imam ... kon hij naar eigen zeggen “zijn tranen niet bedwingen”, na een gesprek met jongeren.

We zijn nog niet aan onze niewe patatten.


titel: “Er leeft geweld in het hoofd van onze kleinsten”
http://www.gva.be/cnt/dmf20150311_01...9b8264a540a05c



Citaat:

De Antwerpse imam Sulayman Van Ael waarschuwt voor onderschatting van het radicalisme bij jonge kinderen. “Papa’s, mama’s, zeg niet te gauw: het is overroepen. Er is een probleem, en wij moeten dit aanpakken”, zegt Van Ael. Hij kwam tot die vaststelling na een bezoek aan een Antwerpse basisschool.

De Antwerpse imam roept ouders in een Facebookbericht op om alert zijn. Hij schreef zijn bericht nadat hij dinsdag op vraag van een ongeruste islamleerkracht was gaan spreken op een Antwerpse basisschool. Na het open gesprek, eerst in groep met een honderdtal kinderen van het vierde tot het zesde leerjaar en daarna met drie jongens van tien jaar apart, kon hij naar eigen zeggen “zijn tranen niet bedwingen”.

“Op een gegeven moment waren er gesprekken die door de kindjes gevoerd werden waarin zij zeiden dat ze te vinden waren in de gedachten van ‘ad-dawla’ (de Islamitische Staat of kortweg IS, red.) en dat de mensen van Charlie Hebdo kregen wat ze verdienden en nog veel meer dan dit… Ik was met de neus op de feiten gedrukt dat er echt gewelddadige gedachten en verheerlijking van aanslagen leven in de hoofdjes van onze kleinsten”, schrijft Van Ael.

De imam onderstreept dat radicalisme bij een kleine minderheid leeft, maar heeft een duidelijke boodschap voor iedereen. “Ik ben overtuigd dat de meerderheid van de ouders hun kinderen goed opvoedt”, zegt de imam. “Alleen wil ik hen er wel bewust van maken dat kinderen soms foute informatie oppikken via sociale media.”

Zijn oproep kreeg immens veel positieve reacties vanuit de moslimgemeenschap. Volgens Van Ael moeten ouders en leerkrachten alert zijn voor radicalisme, ook bij jonge kinderen. “Ik geloof dat een juiste opvoeding en sterk onderwijs ervoor zorgen dat deradicalisme niet nodig zal zijn”, zegt Van Ael.

Wapper 11 maart 2015 11:15

En Yussuf De Witte blijft onder zijn steen zitten...

SDX 11 maart 2015 11:25

Wat vreemd, en niemand die weet waar de inspiratie voor dat geweld - al dan niet in hun hoofden - vandaan komt.

Islam is vvrede, toch?

Dixie 11 maart 2015 12:13

Daar verschiet niemand toch van ... Dit maak je in Antwerpen dagdagelijks als niet moslim mee.

alberto 11 maart 2015 17:41

Citaat:

“Ik geloof dat een juiste opvoeding en sterk onderwijs ervoor zorgen dat deradicalisme niet nodig zal zijn”, zegt Van Ael.
Een sterk onderwijs daar zal het niet aan liggen want dat hebben we hier in Vlaanderen, het zal het andere zijn, een juiste opvoeding dat te kort schiet.

Xenophon 11 maart 2015 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 7570841)
Wat vreemd, en niemand die weet waar de inspiratie voor dat geweld - al dan niet in hun hoofden - vandaan komt.

Islam is vvrede, toch?

Citaat:

Moslimdominee Van Ael:

“Ik ben overtuigd dat de meerderheid van de ouders hun kinderen goed opvoedt”, zegt de imam. “Alleen wil ik hen er wel bewust van maken dat kinderen soms foute informatie oppikken via sociale media.

andev 11 maart 2015 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 7571354)
Een sterk onderwijs daar zal het niet aan liggen want dat hebben we hier in Vlaanderen, het zal het andere zijn, een juiste opvoeding dat te kort schiet.

En een gebrek aan opvoeding en toezicht dat er voor zorgt dat ze ook aan dat "sterk onderwijs" niets hebben! Maar dat komt door ons racisme natuurlijk...
Laat ze maar allemaal naar Syrië vertrekken.

alberto 11 maart 2015 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 7571359)
En een gebrek aan opvoeding en toezicht dat er voor zorgt dat ze ook aan dat "sterk onderwijs" niets hebben! Maar dat komt door ons racisme natuurlijk...
Laat ze maar allemaal naar Syrië vertrekken.

Ik neem aan dat ze daar ook veel gelukkiger gaan zijn dan hier, maar volgens een ander draadje hier op het forum zijn ze de weg kwijt.

Bobke 11 maart 2015 18:03

Islam heeft er echt niets mee te maken, zoveel is zeker.

Thuleander 11 maart 2015 18:16

Ze zwelgen in islamisme omdat ze zich niet kunnen identificeren met de Europese cultuur.
En dat is logisch, want het zijn geen Europeanen.

suqar_7loe 12 maart 2015 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7571367)
Islam heeft er echt niets mee te maken, zoveel is zeker.

Dat heb je goed gezegd. De islam is een vredevolle godsdienst.

De meeste moslims zijn gewoon brave mensen zoals u en mij.

lombas 12 maart 2015 21:30

Ik wil onze Sulayman toch precies niet in het donker tegenkomen.

suqar_7loe 12 maart 2015 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 7572577)
Ik wil onze Sulayman toch precies niet in het donker tegenkomen.

Nochtans een hele sympathieke en vriendelijke man. Hij zegt enkel wat is. Het klopt inderdaad dat bepaalde kindjes rondlopen met een radicale gedachtegang.

Volgens mij een mengeling van een goede opvoeding die mankeert, sociale media en het nieuws (voornamelijk de Palestinakwestie). Kinderen lopen rond vaak met haat jegens joden. Ze kennen het verschil niet tussen joden en zionisten. Helaas.

Bobke 12 maart 2015 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 7572573)
Dat heb je goed gezegd. De islam is een vredevolle godsdienst.

De meeste moslims zijn gewoon brave mensen zoals u en mij.

Het gaat niet over moslims maar over hun geloof.
Hoe verklaart ge dat overal ter wereld mensen vergelijkbare gruweldaden plegen in naam van datzelfde geloof?
Ik vind het nogal goedkoop om te beweren dat zij het verkeerd begrepen hebben terwijl zij u een slechte moslim vinden.
Wanneer gaan moslims eindelijk eens toegeven dat er fouten in dat boek van hun staan in plaats van mensen te vermoorden die er kritiek op geven?

Pandareus 12 maart 2015 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 7572579)
Nochtans een hele sympathieke en vriendelijke man. Hij zegt enkel wat is. Het klopt inderdaad dat bepaalde kindjes rondlopen met een radicale gedachtegang.

Volgens mij een mengeling van een goede opvoeding die mankeert, sociale media en het nieuws (voornamelijk de Palestinakwestie). Kinderen lopen rond vaak met haat jegens joden. Ze kennen het verschil niet tussen joden en zionisten. Helaas.

Het zijn kinderen. Hoe en waarom zouden die een mening hebben over joden en zionisten ? Zijn er veel kinderen in belgië die een mening hebben over Oeigoeren, Roma, Tibetanen, Koerden, Yezidi, Kosovaren enz enz ?

Als die een 'mening' daarover uiten is het iets dat ze na papegaaien van wat ze thuis horen.

vuggie 12 maart 2015 21:55


suqar_7loe 12 maart 2015 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7572587)
Het gaat niet over moslims maar over hun geloof.
Hoe verklaart ge dat overal ter wereld mensen vergelijkbare gruweldaden plegen in naam van datzelfde geloof?
Ik vind het nogal goedkoop om te beweren dat zij het verkeerd begrepen hebben terwijl zij u een slechte moslim vinden.
Wanneer gaan moslims eindelijk eens toegeven dat er fouten in dat boek van hun staan in plaats van mensen te vermoorden die er kritiek op geven?

Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.

suqar_7loe 12 maart 2015 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7572589)
Het zijn kinderen. Hoe en waarom zouden die een mening hebben over joden en zionisten ? Zijn er veel kinderen in belgië die een mening hebben over Oeigoeren, Roma, Tibetanen, Koerden, Yezidi, Kosovaren enz enz ?

Als die een 'mening' daarover uiten is het iets dat ze na papegaaien van wat ze thuis horen.

Daar ben ik het mee eens.

Maar soms horen ze zaken ook via andere kindjes. Ik heb vaak discussies meegemaakt waarbij de ene beweert dat de joden onze broeders afslachten. Er word totaal geen rekening gehouden met het verschil tussen het jodendom en het zionisme. Dit soort zaken pikken de kindjes dan snel op en begint de haat te vergroten jegens andersdenkenden.

Pandareus 12 maart 2015 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 7572606)
Daar ben ik het mee eens.

Maar soms horen ze zaken ook via andere kindjes. Ik heb vaak discussies meegemaakt waarbij de ene beweert dat de joden onze broeders afslachten. Er word totaal geen rekening gehouden met het verschil tussen het jodendom en het zionisme. Dit soort zaken pikken de kindjes dan snel op en begint de haat te vergroten jegens andersdenkenden.


Je zit al een stap te ver.
Het begint er al bij dat het eigenlijk niet normaal is dat mensen hier redeneren in termen van 'onze broeders'.
Ik denk toch dat het eerlijk is om te stellen dat een marokkaan niet de broeder is van een soedanees, net zoals een belg niet de broeder is van een zweed.
De artificiële constructie die men maakt is om mensen op basis van religieuze aanhang als 'broeders' te gaan zien.
Dan zit je puur in de situatie van de rooms katholieke kerk tot enkele tientallen jaren geleden : machtsuitoefening. Men kan dan de 'broeders' een gemeenschappelijke vijand aanpraten, en zo gaat de construct een heel eigen leven krijgen.

Het lijkt me niet gezond als kinderen van bv 12 jaar oud in België en die toevallig van allochtone origine zijn via hun ouders of grootouders rondlopen met vijandsbeelden die hen aangepraat worden. Laat kinderen kind zijn, solfer ze zulke gedachten niet op. Tegen dat ze jong volwassenen zijn zullen ze hun eigen idee wel vormen over de problemen in de wereld.
Maar dan zou het wel eens kunnen dat ze problemen zien die veeel groter zijn dan die inktvlek op de kaart van het midden oosten ?

hogesaII 12 maart 2015 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 7572600)

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.

Zoals de zon die verdwijnt in een modderpoel. You got to be joking.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be