Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   separatist of niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132224)

jogo 6 december 2009 01:13

separatist of niet
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4477111)
Het is een beetje onnozel om enerzijds de Vlaamse zelfstandigheid te willen en anderzijds "niet separatistisch" te zijn. Wie meer Vlaanderen wenst wenst per definitie ook een verder separeren van Belgique. En het compleet separeren van Belgique beschouw ik als een vooruitstrevende daad.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4478278)
Het zou een verschrikkelijk domme manier van communiceren zijn om het grote, brede en warme verhaal van de Vlaamse emancipatie te reduceren tot een België Barst-verhaaltje en dat is wat we doen als we onszelf het etiket van 'separatisten' laten opplakken.


Hendrik de Stoute 6 december 2009 02:13

Grappige enquete. ;-) Maar toch interessant want het gaat over hoe je je politieke (of andere) ideeën communiceert naar buitenuit. Met bepaalde woorden kan je soms beter een verhaal vertellen dan met andere. Het is niet toevallig dat Belgicistische politieke tegenstanders voortdurend met het woord 'separatist' zitten te gooien. Zij weten heel goed dat het bij het brede publiek een heel negatieve bijklank heeft en eigenlijk op het randje een scheldwoord. En bij andere autonomisten in Europa (Catalonië, Schotland, ...) merk ik dat ze veel etiketjes gebruiken maar zelden separatist. De woorden die ik veel hoor vallen zijn woorden zoals 'soevereiniteit', '(wij zijn een) natie', onafhankelijkheid', 'zelfbestuur', independentisme, ... Aan Franstalige kant hoor ik ook wel eens het woord 'regionalist' gebruiken (voor een voorstander van meer zelfbestuur voor Wallonië).

jogo 6 december 2009 02:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4478827)
Grappige enquete. ;-) Maar toch interessant want het gaat over hoe je je politieke (of andere) ideeën communiceert naar buitenuit. Met bepaalde woorden kan je soms beter een verhaal vertellen dan met andere. Het is niet toevallig dat Belgicistische politieke tegenstanders voortdurend met het woord 'separatist' zitten te gooien. Zij weten heel goed dat het bij het brede publiek een heel negatieve bijklank heeft en eigenlijk op het randje een scheldwoord. En bij andere autonomisten in Europa (Catalonië, Schotland, ...) merk ik dat ze veel etiketjes gebruiken maar zelden separatist. De woorden die ik veel hoor vallen zijn woorden zoals 'soevereiniteit', '(wij zijn een) natie', onafhankelijkheid', 'zelfbestuur', independentisme, ... Aan Franstalige kant hoor ik ook wel eens het woord 'regionalist' gebruiken (voor een voorstander van meer zelfbestuur voor Wallonië).

moet ge capituleren voor de scheldende Belgicisten en uw vocabularium steeds aanpassen, of moet ge staan voor wat ge staat en het woord ook verdedigen tegen de omvorming tot scheldwoord ?


is het een communicatie probleem of een inhoudelijk probleem ,m.a.w. is separatisme een ondemocratisch onafhankelijkheidsstreven ?

Adam Smith 6 december 2009 02:46

Want een neutrale enquête????

Hendrik de Stoute 6 december 2009 04:02

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4478839)
moet ge capituleren voor de scheldende Belgicisten en uw vocabularium steeds aanpassen, of moet ge staan voor wat ge staat en het woord ook verdedigen tegen de omvorming tot scheldwoord ?
is het een communicatie probleem of een inhoudelijk probleem ,m.a.w. is separatisme een ondemocratisch onafhankelijkheidsstreven ?

Capituleren? NOOIT ! Vlaanderen tot de dood ! :lol:

Ik vrees dat we hier zowel een communicatief als een inhoudelijk probleem hebben. Inhoudelijk is het een probleem omdat 'separatisme' de nadruk legt op een staatkundig technisch deelaspect en daardoor de oplossing versmalt tot een karikatuur van de oplossing. Communicatief is het een probleem omdat het een woord is dat door de meeste mensen als agressief wordt ervaren en zoals je weet zijn Vlamingen een vredelievend volk. Bovendien is het een te klein vlagje voor een te grote lading en vervormt het daardoor de werkelijke oplossing die we willen promoten. Separatisme is een te dom en te beperkend woord voor wat we willen zeggen. Weg ermee!

WIJ ALLEN TEZAMEN VOOR VLAAMS ZELFBESTUUR
ONAFHANKELIJKHEID IS GOED VOOR IEDEREEN
VLAANDEREN IS EEN NATIE

jogo 6 december 2009 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4478843)
Want een neutrale enquête????

wat is de kritiek ?

Henri1 6 december 2009 11:25

Wat een kut enquete zeg.......

De wind komt maar van één kant....

jogo 6 december 2009 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4479059)
Wat een kut enquete zeg.......

De wind komt maar van één kant....

mogen er geen vragen gesteld worden aan mensen die zeggen voor Vlaanderen onafhankelijk te zijn ?, of wilde gij ook persé kunnen stemmen...

Renesse 6 december 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4479059)
Wat een kut enquete zeg.......

Jij behoort dan ook tot een krimpende minderheid he vriend...

Henri1 6 december 2009 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4479082)
Jij behoort dan ook tot een krimpende minderheid he vriend...

Cijfers daarvoor ?

Hier tussen al die bruinjassen zijn wij wellicht een minderheid ja.

In het echte leven bij gewone vlamingen echter niet.

Jaani_Dushman 6 december 2009 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4478780)
separatist of niet

Strikt genomen heeft Stoute Hendrik een punt.
Vlaanderen is geen onderdrukte minderheid die zich moet afscheuren van een groter geheel. Vlaanderen is een meerderheid met de mentaliteit van een minderheid.
We moeten ons niet afscheuren van België, maar we moeten België 'kapotmaken'.

Los daarvan, ervaar ik "separatist" niet als een scheldwoord.

Zwartengeel 6 december 2009 11:57

Aangezien ik heel deze discussie gewoon gezaag over punten en komma's vind: optie 2.

Mr. Orange 6 december 2009 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4479089)
Cijfers daarvoor ?

Hier tussen al die bruinjassen zijn wij wellicht een minderheid ja.

In het echte leven bij gewone vlamingen echter niet.

Zure mens...

Txiki 6 december 2009 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4478827)
Grappige enquete. ;-) Maar toch interessant want het gaat over hoe je je politieke (of andere) ideeën communiceert naar buitenuit. Met bepaalde woorden kan je soms beter een verhaal vertellen dan met andere. Het is niet toevallig dat Belgicistische politieke tegenstanders voortdurend met het woord 'separatist' zitten te gooien. Zij weten heel goed dat het bij het brede publiek een heel negatieve bijklank heeft en eigenlijk op het randje een scheldwoord. En bij andere autonomisten in Europa (Catalonië, Schotland, ...) merk ik dat ze veel etiketjes gebruiken maar zelden separatist. De woorden die ik veel hoor vallen zijn woorden zoals 'soevereiniteit', '(wij zijn een) natie', onafhankelijkheid', 'zelfbestuur', independentisme, ... Aan Franstalige kant hoor ik ook wel eens het woord 'regionalist' gebruiken (voor een voorstander van meer zelfbestuur voor Wallonië).

http://www.youtube.com/watch?v=TkVRHPT6rlU&NR=1

Txiki 6 december 2009 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4479089)
Cijfers daarvoor ?

Hier tussen al die bruinjassen zijn wij wellicht een minderheid ja.

In het echte leven bij gewone vlamingen echter niet.

Bruinjassen? Ik draag altijd zwarte jassen 8-)

Jaani_Dushman 6 december 2009 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4479100)
Bruinjassen? Ik draag altijd zwarte jassen 8-)

Dat is de Italiaanse variant van de separatisten. ;-)

jogo 6 december 2009 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4479090)
Strikt genomen heeft Stoute Hendrik een punt.
Vlaanderen is geen onderdrukte minderheid die zich moet afscheuren van een groter geheel. Vlaanderen is een meerderheid met de mentaliteit van een minderheid.
We moeten ons niet afscheuren van België, maar we moeten België 'kapotmaken'

Als 'België Barst' problemen geeft voor Hendrik zal 'België kapotmaken' dat ook doen niet ?

Henri1 6 december 2009 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4479102)
Dat is de Italiaanse variant van de separatisten. ;-)

Allemaal één pot nat. ;-)

Pelgrim 6 december 2009 13:21

Wat is er mis met belgië barst?

Jarno 6 december 2009 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4479059)
Wat een kut enquete zeg.......

De wind komt maar van één kant....

Kutscheet?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be