Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Australische verkozene wil niet weten van monarchie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265850)

De schoofzak 1 augustus 2022 14:57

Australische verkozene wil niet weten van monarchie
 
De queen is een kolonisator.
En dat klopt dus ook. Lijk een bus.

Net als in een paar andere landen momenteel, waaronder het onze.

titel: Australische senator noemt Britse Queen een kolonisator tijdens eedaflegging in parlement
link: https://www.hln.be/buitenland/austra...ent~ae915f4eb/


Citaat:

Australische senator noemt Britse Queen een kolonisator tijdens eedaflegging in parlement

De inheemse senator Lidia Thorpe zette kwaad bloed in het Australische parlement omdat ze tijdens haar eedaflegging de Britse Queen een kolonisator heeft genoemd. Officieel valt Australië nog steeds onder het zeggenschap van de Queen, maar dat is volgens Thorpe volledig achterhaald.
NDBG 01-08-22, 11:21 Laatste update: 11:38 Bron: The Guardian

Thorpe, een senator van de Australische Groenen, werd berispt door haar parlementaire collega’s, waarvan er één riep: “Je bent geen senator als je het niet ernstig neemt”. Thorpe was vorige week niet in het parlement toen andere senatoren officieel werden beëdigd en legde daarom maandagmorgen haar eed af. Thorpe stond vooraan de senaat met haar rechtervuist in de lucht en werd gevraagd de woorden op een kaart te herhalen.
Lees ook

Testament van prins Philip blijft nog 90 jaar geheim: “Uitzonderlijke omstandigheden”
Testament van prins Philip blijft nog 90 jaar geheim: “Uitzonderlijke omstandigheden”

Britse prins Charles accepteerde gulle donatie van familie Osama bin Laden
Britse prins Charles accepteerde gulle donatie van familie Osama bin Laden

“Ik, soeverein, Lidia Thorpe, zweer plechtig en oprecht dat ik trouw zal zijn aan de koloniserende hare majesteit koningin Elizabeth II”. Het woord “koloniserend” staat uiteraard niet in de formele eed. De voorzitter van de Senaat, Sue Lines, interrumpeerde, terwijl andere senatoren begonnen te roepen. “U bent verplicht de eed te herhalen zoals die op de kaart staat”, zei Lines tegen de senator van de Groenen. “Zeg alstublieft de eed op.”

Thorpe tweette later “sovereignty never ceded” (soevereiniteit nooit afgestaan) terwijl ze een foto deelde van haar eedaflegging.
“Koloniaal project”

Sectie 42 van de Australische grondwet bepaalt dat “elke senator en elk lid van het Huis van Afgevaardigden de eed moet afleggen en onderschrijven”. Maar professor Anne Twomey, een grondwetsdeskundige aan de Universiteit van Sydney, zei dat het onduidelijk was of het niet afleggen van de eed iemand zou verhinderen zijn plaats in het federale parlement in te nemen. “Aangezien dit een interne procedure in het parlement is, betwijfel ik of het gerechtelijk afdwingbaar is”, vertelde ze aan Guardian Australia.

Thorpe beschreef vorige maand Australië als een “koloniaal project” en zei dat de nationale vlag haar niet vertegenwoordigt. “De vlag vertegenwoordigt de kolonisatie van dit land en heeft geen toestemming om hier te zijn. Er is nooit toestemming geweest, er is geen verdrag, dus die vlag vertegenwoordigt mij niet”, zei ze nog tegen de televisiezender Channel 10.

De assistent-minister voor de republiek, Matt Thistlethwaite, zei vorige week ook tegen de kranten dat het zweren van trouw aan de koningin “archaïsch en belachelijk” is. “Het is niet representatief voor het Australië waarin we leven en het bewijst eens te meer waarom we moeten gaan praten over een republiek met een eigen staatshoofd”, zei hij. “We zijn niet langer Brits”.

Adam Smith 2 augustus 2022 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10005795)
De queen is een kolonisator.
En dat klopt dus ook. Lijk een bus.

Net als in een paar andere landen momenteel, waaronder het onze.

titel: Australische senator noemt Britse Queen een kolonisator tijdens eedaflegging in parlement
link: https://www.hln.be/buitenland/austra...ent~ae915f4eb/

Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...

Dadeemelee 2 augustus 2022 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 10006813)
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...


Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk

Adam Smith 2 augustus 2022 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10006816)
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk

Ik denk ook dat het spannend gaat worden in de Dominions, Canada, Australië en Nieuw Zeeland of ze na Elizabeth nog wel een Britse monarch willen.
Kijk Elizabeth heeft gewoon een autoriteit, maar of ze haar zoon Charles gaan aanvaarden, dat betwijfel ik. Dat maakt dan weer de Britse wereld na Brexit een stuk kleiner...

De schoofzak 3 augustus 2022 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 10006813)
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...

Om te genieten van je politieke vrijheden, om te genieten van je vrije meningsuiting, moet niemand, en jij al zeker niet, "het" snappen wat iemand beweegt om tot een mening te komen.

Vlad 3 augustus 2022 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10006816)
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk

Voor hoeveel percent is ze Aborigines ? 3% ? :lol:

TheFourHorsemen 3 augustus 2022 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 10006813)
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...

Inderdaad. Het zijn net de blanke Australiërs die (afstammelingen van) de kolonisatoren zijn. Eerst als Britten, daarna als onafhankelijken.

Henri1 6 augustus 2022 08:29

Wat is het probleem ?

siegfried1648 6 augustus 2022 16:43

Lijkt mij een normale zaak dat Australië gewoon een volledige Republiek wordt, zonder die gemenbest onzinnigheid.

patrickve 6 augustus 2022 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10005795)
De queen is een kolonisator.

En er is niks mis met kolonisator te zijn. Het is wel DOM als kolonisator om de originele bevolking niet uit te roeien, maar bijna elke kolonisator heeft die fout gemaakt.

patrickve 6 augustus 2022 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10006816)
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk

Het is dus zo een illustratie van een vergissing...

Adam Smith 8 augustus 2022 01:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10006911)
Om te genieten van je politieke vrijheden, om te genieten van je vrije meningsuiting, moet niemand, en jij al zeker niet, "het" snappen wat iemand beweegt om tot een mening te komen.

Ik kende haar niet (en het artikel zat achter een Pay Wall), uiteraard is iedereen vrij tot het vormen van haar of zijn mening. Echter een blanke Australiër is tot op zekere hoogte net zo'n kolonisator als de Queen, dus dat voelt wel wat hypocriet.
Ik zie best redenen voor Australië als Charles het straks overneemt, om door te gaan als Republiek binnen het Gemenebest.

TheFourHorsemen 8 augustus 2022 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10009516)
En er is niks mis met kolonisator te zijn. Het is wel DOM als kolonisator om de originele bevolking niet uit te roeien, maar bijna elke kolonisator heeft die fout gemaakt.

De Engelsen zijn er wel redelijk ver in gegaan.

In veel van hun oude kolonies (VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland), blijft er amper nog iets over van de originele bevolking.

In Afrika lukte dat toch wat moeilijker precies. Waarschijnlijk ook voor een groot stuk omdat de blanken daar zelf niet echt massaal wilden gaan wonen (op Zuid-Afrika na dan).

De schoofzak 8 augustus 2022 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 10010371)
Ik kende haar niet (en het artikel zat achter een Pay Wall), uiteraard is iedereen vrij tot het vormen van haar of zijn mening. Echter een blanke Australiër is tot op zekere hoogte net zo'n kolonisator als de Queen, dus dat voelt wel wat hypocriet.
Ik zie best redenen voor Australië als Charles het straks overneemt, om door te gaan als Republiek binnen het Gemenebest.

De huidige Australiërs, Amerikanen, Zuid-Afrikanen ... zijn afstammelingen van kolonisatoren. Maar zij zijn dus zelf geen kolonisatoren.
(in Zuid-Afrika zit het sociaal echt nog wel moeilijk)

Lof der Zotheid 8 augustus 2022 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10006816)
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk

Bron aub? Op de foto in het artikel ziet die dame er wel erg bleek (=blank) uit voor een aboriginal.

Adam Smith 13 augustus 2022 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10010577)
De huidige Australiërs, Amerikanen, Zuid-Afrikanen ... zijn afstammelingen van kolonisatoren. Maar zij zijn dus zelf geen kolonisatoren.
(in Zuid-Afrika zit het sociaal echt nog wel moeilijk)

Wat betreft Zuid Afrika van alle kanten, want zo veilig zijn in sommige gebieden Blanke mede Zuid-Afrikanen niet, dit bevorderd weer van hun kant het helingsproces niet.

fox 24 augustus 2022 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 10010699)
Bron aub? Op de foto in het artikel ziet die dame er wel erg bleek (=blank) uit voor een aboriginal.

https://letmegooglethat.com/?q=lidia+thorpe+aboriginal

Bovenbuur 24 augustus 2022 14:54

Leve de republiek.

quercus 24 augustus 2022 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 10006833)
Ik denk ook dat het spannend gaat worden in de Dominions, Canada, Australië en Nieuw Zeeland of ze na Elizabeth nog wel een Britse monarch willen.
Kijk Elizabeth heeft gewoon een autoriteit, maar of ze haar zoon Charles gaan aanvaarden, dat betwijfel ik. Dat maakt dan weer de Britse wereld na Brexit een stuk kleiner...

Anderzijds moeten we toch wel erkennen dat de functie van staatshoofd van H.M. The Queen in enkele landen uit het Commonwealth tegenwoordig toch maar een symbolische betekenis heeft. Politiek zijn die landen doodeenvoudig volledig onafhankelijk. De Britse invloed ,is in het ene land sterker geweest dan in andere, maar het gaat uiteindelijk toch om landen die ooit door Britten in de tijd van het British Empire werden bestuurd, die elk een vrij grote Britse inwijking hebben gekend, waar de voertaal het Engels is, het kiessysteem doorgaans identiek is met het Britse en de rechtspraak evenzeer. Die invloeden zijn in het ene land groter dan het andere. Canada werd en wordt natuurlijk ook sterk beïnvloed door zijn zuidelijke buur de USA. Ik denk dat Nieuw-Zeeland wellicht nog het meest Brits is gebleven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be