Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Aliens ! Ze bestaan ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114968)

Cdude 22 juni 2010 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834897)
Dat er tussen A en B nog wel wat ligt.

zoals?
Graag zeggen wat je juist bedoelt anders wordt het ping pong:evil:


Citaat:

Kan ik evengoed stellen over jou.
Uit jouw vorige posts kan ik enkel opmaken dat je inertiaalstelsels door elkaar haspelt.
Pas op hoor ik kan daar mis in zijn...
maar zo kwam het toch over als je enkel spreekt over de beperkte tijd die de reiziger ervaart en niet stilstaat bij het probleem dat die reiziger helemaal geen beperkte tijd doet over die reis tov het stelsel van de plaats die hij in eerste instantie wil bereiken.
In zijn beperkte tijd gaat heel het eind dat ie nog moet doen drastische veranderingen ondergaan.
Dat speelt een rol, why?
Hij laat zijn familie achter dus het enige wat telt is "zijn" tijd", niet?

praha 22 juni 2010 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834888)
Stervende planeet, op handen zijnde nova, zoektocht naar verse jachtvelden :eating:

Bah zoietske, inderdaad
Stel je maar eens voor dat het menselijke ras nog zolang zal bestaan ....
het nakend gevaar van een rode reus of wat anders gaat ons uiteindelijk ook dwingen ( zover dit nog niet gebeurd is uit een natuurlijk exploiratiedrang ) haven en goed achter te laten

Bovenbuur 22 juni 2010 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834905)
Bah zoietske, inderdaad
Stel je maar eens voor dat het menselijke ras nog zolang zal bestaan ....
het nakend gevaar van een rode reus of wat anders gaat ons uiteindelijk ook dwingen ( zover dit nog niet gebeurd is uit een natuurlijk exploiratiedrang ) haven en goed achter te laten

Nou ja, we kunnen nog een tijdje door door een ruimere baan op te zoeken (met danwel zonder de aarde, ik hoorde dat Ceres heel mooi is rond deze tijd van het jaar) maar uiteindelijk word ons zonnestelsel wel enigzins verminderd bewoonbaar ja.

Cdude 22 juni 2010 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834905)
Bah zoietske, inderdaad
Stel je maar eens voor dat het menselijke ras nog zolang zal bestaan ....
het nakend gevaar van een rode reus of wat anders gaat ons uiteindelijk ook dwingen ( zover dit nog niet gebeurd is uit een natuurlijk exploiratiedrang ) haven en goed achter te laten

Dit gebeurt pas binnen paar MILJARD extra jaren eh.
Kijk ns waar we staan na paar honderd jaar tech ontwikkeling?

praha 22 juni 2010 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834904)
zoals?
Graag zeggen wat je juist bedoelt anders wordt het ping pong:evil:


Dat speelt een rol, why?
Hij laat zijn familie achter dus het enige wat telt is "zijn" tijd", niet?

Je leest toch mag ik hopen ?
Concreet voorbeeld dan maar.
Stel we we wensen een bepaalde plek op pakweg 1000 lichtjaar te bereiken
ja ?
Dan kunnen desnoods daar een tripke van een dag van maken maar op weg daar naartoe en aangekomen is er wel 1000 jaar verstreken.
Niet alleen is ons oorspronkelijk doel ( dat was al 1000 jaar oud zoals we dat voordien zagen ) er 1000 jaar ouder op geworden maar onderweg kan er in 1000 jaar ook wel wat veranderd zijn, niet ?
Denk je dus dat je
1) een klaar pad kan uitstippelen voor 1000 jaar gebaseerd op gegevens die al verouderd zijn ( 0-1000)
2) een gewenst over 2000 jaar doel uit te kunnen kiezen

ps. 2) een over 2000 jaar gewenst doel uit te kunnen kiezen

praha 22 juni 2010 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834916)
Dit gebeurt pas binnen paar MILJARD extra jaren eh.
Kijk ns waar we staan na paar honderd jaar tech ontwikkeling?

Waarmee je beaamt dat we tegen die tijd wel zullen dolen ?

Cdude 22 juni 2010 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834920)
Waarmee je beaamt dat we tegen die tijd wel zullen dolen ?

Ik denk niks, ik kan amper 1000 jaar recente geschiedenis bevatten , laat staan 1000 X 1.000.000 JAAR, jij? :-D

Kijk even naar de bevolkingsgroei 6miljard 2000 ==>+9 miljard 2050.
Het zal van moetes zijn en wel over niet al te lange tijd -1milj vrees ik.

praha 22 juni 2010 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834939)
Ik denk niks, ik kan amper 1000 jaar recente geschiedenis bevatten , laat staan 1000 X 1.000.000 JAAR, jij? :-D

Kijk even naar de bevolkingsgroei 6miljard 2000 ==>+9 miljard 2050.
Het zal van moetes zijn en wel over niet al te lange tijd -1milj vrees ik.

Dan mag ik daar toch uit afleiden... dat van zodra de mogelijkheden het ons toe laten ...we toch geneigd zullen zijn onze habitat te verleggen tot buiten onze dampkring ?

Cdude 22 juni 2010 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834917)
Je leest toch mag ik hopen ?
Concreet voorbeeld dan maar.
Stel we we wensen een bepaalde plek op pakweg 1000 lichtjaar te bereiken
ja ?
Dan kunnen desnoods daar een tripke van een dag van maken maar op weg daar naartoe en aangekomen is er wel 1000 jaar verstreken.
Niet alleen is ons oorspronkelijk doel ( dat was al 1000 jaar oud zoals we dat voordien zagen ) er 1000 jaar ouder op geworden maar onderweg kan er in 1000 jaar ook wel wat veranderd zijn, niet ?
Denk je dus dat je
1) een klaar pad kan uitstippelen voor 1000 jaar gebaseerd op gegevens die al verouderd zijn ( 0-1000)
2) een gewenst over 2000 jaar doel uit te kunnen kiezen

ps. 2) een over 2000 jaar gewenst doel uit te kunnen kiezen

Dude, wat is 1000 jaar in het heelal waar planeten en sterren levensduren van miljarden jaren hebben?
Je kiest ook geen exacte planeet uit maar wel een ster. Als die nu een stabiel spectrum vertoont, zal dat binnen 2000 - 1miljoen jaar nog stabiel zijn.
Idem voor een planeet. Dino's hebben hier paar 100 milj jaar rondgelopen voor de grotten knikker uit de hemel viel.

2K jaar is een scheet in de wind van tijd ;)

Cdude 22 juni 2010 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834947)
Dan mag ik daar toch uit afleiden... dat van zodra de mogelijkheden het ons toe laten ...we toch geneigd zullen zijn onze habitat te verleggen tot buiten onze dampkring ?

Mjaaa, alle planeten omkapselen(solid only) is een eerste optie maar daarna moeten we toch echt de zon verlaten (snik)

Bovenbuur 22 juni 2010 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834954)
Dude, wat is 1000 jaar in het heelal waar planeten en sterren levensduren van miljarden jaren hebben?
Je kiest ook geen exacte planeet uit maar wel een ster. Als die nu een stabiel spectrum vertoont, zal dat binnen 2000 - 1miljoen jaar nog stabiel zijn.
Idem voor een planeet. Dino's hebben hier paar 100 milj jaar rondgelopen voor de grotten knikker uit de hemel viel.

2K jaar is een scheet in de wind van tijd ;)

Bijna 200 miljoen jaar (nou ja, 185), maar na de eerste vijftig hadden ze wel een extinction eventje (dat gunstig uitpakte door de concurrentie te verwijderen). En 50 miljoen jaar daarvoor was de "big one" al geweest.
;)

Maar het punt is stiekem wel geldig, want wie zegt dat er in die tweeduizend jaar niet net een verschrikkelijke ijstijd in gaat, of er zich een beschaving ontwikkeld? Er zijn wel risico's verbonden aan van die grote sprongen.

Bovenbuur 22 juni 2010 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834957)
Mjaaa, alle planeten omkapselen(solid only) is een eerste optie maar daarna moeten we toch echt de zon verlaten (snik)

Omkapselen? Slopen en recycelen. Uit het oogpunt van een ingenieur is een planeet toch maar een behoorlijk inefficiente habitat.

praha 22 juni 2010 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834957)
Mjaaa, alle planeten omkapselen(solid only) is een eerste optie maar daarna moeten we toch echt de zon verlaten (snik)

Idd
Vandaar dat ik ook stellig beweer dat als er een intelligente beschaving ( ik reken ons daar nu even gemakkelijkheidshalve bij, euheum ) er in slaagt de ruimte te exploreren ( en te exploiteren ... hoort er dan noodgedwongen wel bij ) ik dat zie als een geleidelijk proces met telke male een voorzichtige stap verder.
En vandaar dat ik een contact eerder zie als eerder een toevallige ontmoeting tussen twee verschillende beschavingen wiens outposts redelijk dicht genaderd zijn.

Cdude 22 juni 2010 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834986)
Idd
Vandaar dat ik ook stellig beweer dat als er een intelligente beschaving ( ik reken ons daar nu even gemakkelijkheidshalve bij, euheum ) er in slaagt de ruimte te exploreren ( en te exploiteren ... hoort er dan noodgedwongen wel bij ) ik dat zie als een geleidelijk proces met telke male een voorzichtige stap verder.
En vandaar dat ik een contact eerder zie als eerder een toevallige ontmoeting tussen twee verschillende beschavingen wiens outposts redelijk dicht genaderd zijn.

The Borg meets The Federation?

The Borg ondernamen nu niet bepaald een "geleidelijk proces" eh (resistance = futile, u will be assimilated :robot:

praha 22 juni 2010 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834954)
Dude, wat is 1000 jaar in het heelal waar planeten en sterren levensduren van miljarden jaren hebben?
Je kiest ook geen exacte planeet uit maar wel een ster. Als die nu een stabiel spectrum vertoont, zal dat binnen 2000 - 1miljoen jaar nog stabiel zijn.

Da's waar maar het gaat hier in deze thread toch over ontmoetingen tussen beschavingen ?
Een stabiele ster en zelfs een prognose op een kandidaat planeet wilt niet zeggen dat indien we daar aankomen er ook intelligent leven zal zijn ?

Citaat:

Idem voor een planeet. Dino's hebben hier paar 100 milj jaar rondgelopen voor de grotten knikker uit de hemel viel.

2K jaar is een scheet in de wind van tijd ;)
een scheet waarin ook veel kan gebeuren.


btw dit was maar een stom éénvoudig voorbeeldje hé
2K lichtjaar omgeving is niks als het gaat over mogelijke kandidaten.

Cdude 22 juni 2010 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4834969)
Bijna 200 miljoen jaar (nou ja, 185), maar na de eerste vijftig hadden ze wel een extinction eventje (dat gunstig uitpakte door de concurrentie te verwijderen). En 50 miljoen jaar daarvoor was de "big one" al geweest.
;)

Maar het punt is stiekem wel geldig, want wie zegt dat er in die tweeduizend jaar niet net een verschrikkelijke ijstijd in gaat, of er zich een beschaving ontwikkeld? Er zijn wel risico's verbonden aan van die grote sprongen.

Daarom zeg ik ....je reist naar de ster en zorgt dat je het spel scant , ter plekke.
We mogen ervan uitgaan dat onze "sensors", die nu al gasreuzen kunnenzien(echt zien), tegen dan iets meer kunnen.

praha 22 juni 2010 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4834969)
Bijna 200 miljoen jaar (nou ja, 185), maar na de eerste vijftig hadden ze wel een extinction eventje (dat gunstig uitpakte door de concurrentie te verwijderen). En 50 miljoen jaar daarvoor was de "big one" al geweest.
;)

Maar het punt is stiekem wel geldig, want wie zegt dat er in die tweeduizend jaar niet net een verschrikkelijke ijstijd in gaat, of er zich een beschaving ontwikkeld? Er zijn wel risico's verbonden aan van die grote sprongen.

klopt
En dan sta je daar ...
what's next ?
Volgende planeetje ?

.... back to earth heeft al weinig zin,
een boodschap sturen al evenmin ... die gaan blij zijn dat ze daar _ vooropgesteld dat ze daar zijn _ na 2000 jaar een berichtje ontvangen dat de missie 'op zoek naar sporen van buitenaardse beschavingen' van 2000 jaar geleden niks opbracht.

praha 22 juni 2010 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4835002)
Daarom zeg ik ....je reist naar de ster en zorgt dat je het spel scant , ter plekke.
We mogen ervan uitgaan dat onze "sensors", die nu al gasreuzen kunnenzien(echt zien), tegen dan iets meer kunnen.

Ja... en wat hebt ge aan die info ?
Buiten diegenen die daar zijn en die scan uitvoeren is het nogal lullig die resultaten terug te sturen hé

Sodomis 22 juni 2010 23:29

Citaat:

Je leest toch mag ik hopen ?
Concreet voorbeeld dan maar.
Stel we we wensen een bepaalde plek op pakweg 1000 lichtjaar te bereiken
ja ?
Dan kunnen desnoods daar een tripke van een dag van maken maar op weg daar naartoe en aangekomen is er wel 1000 jaar verstreken.
Niet alleen is ons oorspronkelijk doel ( dat was al 1000 jaar oud zoals we dat voordien zagen ) er 1000 jaar ouder op geworden maar onderweg kan er in 1000 jaar ook wel wat veranderd zijn, niet ?
Denk je dus dat je
1) een klaar pad kan uitstippelen voor 1000 jaar gebaseerd op gegevens die al verouderd zijn ( 0-1000)
2) een gewenst over 2000 jaar doel uit te kunnen kiezen
Het "tijdsprobleem" is hier al een paar keer verschenen & ik vind dat een heel aannemelijk argument tegen "humaan" interstellair reizen; Maar dat maakt het nog niet onmogelijk. Akkoord, éénmaal je op een interstellair ruimteschip stapt, verlaat je vergoed je planeet & haar tijdslijn. De essentie van kolonisatie is nl. nieuwe levensruimte innemen... het terugkeren om het succes te melden is maar bijzaak. 8-)

Voor een hoogtechnologisch ras hoeft tijdsbeleving dan ook geen barrière te zijn.

patrickve 23 juni 2010 06:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4834694)
Van die rotbeesten heb ik wreed veel last na de aanschaf van die 'ijsmachine'

:lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be