Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Kerstmis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246692)

Stefanie 25 december 2018 17:10

Kerstmis
 
Las daarnet het volgende op de website van de VRT:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...p-25-december/

Ik dacht dat er in het oude Rome heel veel Germaanse en Keltische migranten leefden. Deze auteur heeft het over de elite, heb ik begrepen. Maar ik heb gelezen dat de Romeinen de Germanen nodig hadden om hen te beschermen tegen de Mongolen en om het land te verdedigen. En de vele slaven deden toch werk dat nodig was? Herinner mij nu plots dat de Germanen zelfs de stad Rome binnenvielen en veroverden, maar dat bleef dan niet duren. Allez, dat heb ik toch ergens gelezen. In deze tekst lees ik daar echter niets over. Is dat niet vreemd?

Stefanie 25 december 2018 17:10

Oh, by the way, Prettig Kerstfeest iedereen!

Wapper 25 december 2018 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie (Bericht 8897921)
Las daarnet het volgende op de website van de VRT:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...p-25-december/

Ik dacht dat er in het oude Rome heel veel Germaanse en Keltische migranten leefden. Deze auteur heeft het over de elite, heb ik begrepen. Maar ik heb gelezen dat de Romeinen de Germanen nodig hadden om hen te beschermen tegen de Mongolen en om het land te verdedigen. En de vele slaven deden toch werk dat nodig was? Herinner mij nu plots dat de Germanen zelfs de stad Rome binnenvielen en veroverden, maar dat bleef dan niet duren. Allez, dat heb ik toch ergens gelezen. In deze tekst lees ik daar echter niets over. Is dat niet vreemd?

Ik vermoed dat je verwart met Brennus, opperhoofd van de Senones, maar dat waren Galliërs. In 387 voor Christus hebben die inderdaad Rome een tijd bezet. De uitpraak "Vae victis!" - wee de overwonnenen- wordt aan Brennus toegeschreven.

Gamla 26 december 2018 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie (Bericht 8897922)
Oh, by the way, Prettig Kerstfeest iedereen!

Prettig, Prettig. Een ZALIG kerstfeest.
Het gaat met die "feesten" nooit over Jezus Christus.
Ik stoor me daar mateloos aan.

Stefanie 26 december 2018 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8898044)
Ik vermoed dat je verwart met Brennus, opperhoofd van de Senones, maar dat waren Galliërs. In 387 voor Christus hebben die inderdaad Rome een tijd bezet. De uitpraak "Vae victis!" - wee de overwonnenen- wordt aan Brennus toegeschreven.


Nee, zeker niet. Van die Brennus had ik nog nooit gehoord. Ik wist dat niet. Het waren de Goten, ergens in de vierde eeuw na Christus. Uiteindelijk trokken ze naar het zuiden van wat nu Frankrijk is. Allez, dat is wat ik mij herinner.

Oh, en ik had het over Mongolen, maar men heeft het gewoonlijk over Hunnen.

Stefanie 26 december 2018 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8898044)
Ik vermoed dat je verwart met Brennus, opperhoofd van de Senones, maar dat waren Galliërs. In 387 voor Christus hebben die inderdaad Rome een tijd bezet. De uitpraak "Vae victis!" - wee de overwonnenen- wordt aan Brennus toegeschreven.

Hoe dan ook, in die tekst leek het wel alsof er in Rome helemaal geen Kelten en Germanen woonden.

Anna List 26 december 2018 19:54

Welcome back Stefanie!

reservespeler 26 december 2018 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8898689)
Welcome back Stefanie!

Is ze weg geweest?

Stefanie 26 december 2018 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8898695)
Is ze weg geweest?

Had niet altijd tijd voor het forum. Sorry.

Guinevere 26 december 2018 21:24

Het verbaasd me dat de Romeinen geen geschoren Jezus hebben afgebeeld/ingevoerd.
Zelfs onze geschoren 'meiden' zullen niet weten waarom.

Jay-P. 27 december 2018 05:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 8898281)
Prettig, Prettig. Een ZALIG kerstfeest.
Het gaat met die "feesten" nooit over Jezus Christus.
Ik stoor me daar mateloos aan.

Triestig, een leven zonder maten.
Het verklaart wel je houding.

Universalia 29 december 2018 10:23

Volgende is ook best 'leuk' om er even op nagelezen te mogen worden. :?

Staan er kerstbomen in muslimlanden? Vieren muslims kerstmis? Wat zegt de islam over Jezus?

Stefanie 20 januari 2019 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8898044)
Ik vermoed dat je verwart met Brennus, opperhoofd van de Senones, maar dat waren Galliërs. In 387 voor Christus hebben die inderdaad Rome een tijd bezet. De uitpraak "Vae victis!" - wee de overwonnenen- wordt aan Brennus toegeschreven.

"Bezet" is misschien niet het juiste woord, misschien was het gewoon "binnenvallen" zonder bezetting? In ieder geval, er waren daar toch veel Kelten en er waren in die tijd toch Germanen die vluchtten voor de Hunnen? Trouwens, in -387 was er toch nog geen sprake van een Kerstfeest? Er waren toen enkel maar heidenen. Meer niet. Ik wist dat niet van die Brennus, maar dat moet dus in ieder geval 'n heiden geweest zijn. Dat kan niet anders. Heeft dus zeker niets met Kerstmis te maken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be