Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Leven in een land met een Hitler (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202004)

marie daenen 12 mei 2014 10:15

Leven in een land met een Hitler
 
Waarde politici en opiniemakers,
Beste lezers,

Het gebeurt zelden maar wanneer iemand bij Anders Gelezen aanklopt met een klacht wordt die ernstig genomen. Nu weten ze dat ook bij Roularta.
veel leesplezier,

Pierre 'Pjotr' Therie.


‘De Wever is nieuwe Hitler’

MEDIA EN POLITIEK - ANDERS GELEZEN

Knack medewerker op non-actief



Dit artikel werd reeds gepubliceerd op De Bron.

PIERRE THERIE – Op 24 april publiceerde Knack online de top tien grofste beledigingen aan het adres van N-VA. Maar het kan nog erger … met dank aan een Knack medewerker.

Leven in een land met een Hitler

Anders Nieuws lezeres L.G. (naam bekend bij de redactie) noteerde volgend telefoongesprek:

Woensdagmiddag 30 april ll. , iets voor 12 uur, kreeg mijn man op zijn GSM een telefoonoproep via een privé-nummer. Na de vele privé-oproepen de dagen ervoor had hij me gevraagd om, als ik wou weten wie het was, toch maar eens op te nemen.

Daarom beantwoordde ik die middag de oproep. Het was een man die me voorstelde om een abonnement op Knack te nemen. Hij somde me al de voordelen op van een jaarabonnement + de extra-cadeautjes enz. Ik heb deze meneer laten uitspreken en dan geantwoord dat wij jaren een abonnement hebben gehad op Knack, toen het tijdschrift nog objectiviteit uitstraalde, maar dat het nu niet meer in het beeld past dat ik van een kwaliteitstijdschrift verwacht. Ik vermeldde ook dat ik ongeveer twee jaar terug ons abonnement opgezegd had en één van de directeuren van Knack, en nog enkele redacteurs, de paragrafen van artikels doorgemaild had die als voorbeeld moesten dienen van wat echt niet door de beugel kon voor mij: regelrechte aanvallen op de politieke partij N-VA. Daarop vraagt hij aan mij:

'Wilt gij in een land leven met een Hitler? Heb je je al gerealiseerd dat we hier binnenkort met een Hitler moeten leven?'.

Maar meneer, antwoordde ik, Hitler is toch al lang dood, en er is er toch maar één geweest! Gij durft nogal etiketten kleven op mensen! Maar, ik snap wat je bedoelt: heb je het op Tobback, Vande Lanotte, Elio Di Rupo, Milquet, Onkelinx? Neen, zei hij daarop, je weet wel op wie ik het heb! Daarop zei ik: je moet oppassen met wat je zegt hé meneer, want dat zou nog een ferm staartje kunnen krijgen!

En ik zei verder: omdat Knack dat vindt, moeten ze nog niet gaan denken dat iedereen die mening is toegedaan. Ze kunnen op zijn minst objectieve en onpartijdige informatie geven. Hij daarop: Kent gij één tijdschrift of krant die dat doet? Ik antwoordde daarop: de énige krant die nog een beetje onpartijdig én Belgisch is, is De Tijd. De heer antwoordt: Maar die schrijven over de economie. Ik zei dan: ah ja? Dan heb je die krant toch nog nooit gelezen en is het maar van 'horen zeggen'. Kijk bvb. hier vandaag (wij hebben een abonnement op de papieren krant De Tijd): hoofdtitel: Bruno Tobback: Kiezers volgen te veel hun buik en te weinig hun verstand. Een volledige pagina. Maar ik zou zijn uitspraak liever omdraaien: Tobback volgt zijn buik, heeft geen verstand, want volgt zijn kiezers niet. Hier pagina 4: Vlamingen worden afgedreigd! “Is dat politiek of economie ?”, vraag ik hem...Geen antwoord gekregen. Daarop heb ik dan nog gezegd dat ik in elk geval geen Knack meer zal kopen tot ik de zekerheid heb dat het terug het tijdschrift wordt zoals in de goede jaren. Uit nieuwsgierigheid kijk ik nog af en toe eens, bvb. in de supermarkt, om te weten of Knack nog steeds dezelfde houding aanneemt. Daarop heb ik hem smakelijk eten gewenst en het gesprek gestopt. Einde notities mevrouw L.G.

Knack biedt verontschuldigingen aan

Geconfronteerd met deze klacht ontving ik volgend antwoord van Frank Minne, directeur Lezersmarkt, Roularta:

“Een eerste reactie: het telemarketing-kanaal wordt vrij intensief ingezet voor het werven van nieuwe abonnees op onze verschillende titels. Wij besteden hierbij veel aandacht aan een correcte afhandeling van de gesprekken, o.a. via individuele coaching van onze medewerkers. Het is zeker niet gepast dat een argumentatie rond de kwaliteit van onze publicaties eindigt in onderstaand type discussie. Hiervoor in ieder geval mijn welgemeende excuses.

Mocht uw lezeres bereid zijn wat extra informatie te verschaffen (bv het telefoonnummer waarop ze gecontacteerd werd), dan kunnen we dit verder uitzoeken en, indien nodig, betrokken collega op het matje roepen.” Einde bericht.

Mijn lezer was bereid om het telefoonnummer waarop gebeld werd te geven aan Knack. Op 9 mei kwam dan het resultaat van het onderzoek: ‘Uit het onderzoek blijkt dat de opmerkingen geformuleerd door uw lezeres kloppen. Het spreekt voor zich dat wij ons als Uitgever van de uitspraken van onze medewerker wensen te distantiëren. Betrokkene is dan ook met onmiddellijke ingang op non-actief geplaatst’.

Het past om bij dit antwoord de heer Minne te danken voor de correcte behandeling van deze klacht en te melden dat mevrouw L.G. blij is dat haar klacht ernstig genomen werd, maar dat ‘privé’ verontschuldigingen niet volstaan.

Het eigen imago is belangrijker

Het was bekend bij Knack – toch minstens bij één journalist – dat er op de sociale media een klacht circuleerde, maar deze werd afgedaan als ongegrond. Twitter en Facebook hebben inderdaad geen al te beste reputatie. Toen ik contact opnam met deze journalist in verband met een ander onderwerp (het weigeren van reacties op Knack.online) had hij het in zijn antwoord ook over de ‘Hitler’-klacht: “Ik heb, via sociale media, ook gehoord van dat 'Hitler'-geval waarnaar u verwijst. Weet u dat ik ook daarvan word beschuldigd: ik zou de persoon geweest zijn die dat gezegd zou hebben. Alsof ik mij met commerciële klantenbinding zou bezighouden, en vooral: alsof ik zo'n dwaasheden in de mond zou nemen. Als het waar is (wat ik eigenlijk betwijfel, want die verkopers zijn puur commerciële figuren waarvan ik me moeilijk kan voorstellen dat die dergelijke dwaas-linkse, extreem-radicale ideeën hebben), is dat natuurlijk een schande. En schaadt het niet alleen De Wever, maar vooral Roularta en Knack. Als het van mij afhangt, zou zo'n man onmiddellijk zijn ontslag krijgen”.



Zijn reactie is ongetwijfeld heel gemeend en twijfel is normaal zolang er geen bewijs is. Maar toch stoort mij iets in zijn reactie. Hij laat namelijk duidelijk uitschijnen dat het belangrijkste slachtoffer niet De Wever is, maar Roularta/Knack. Het imago met de mogelijke economische gevolgen is zijn eerste bekommernis. Van daar ook zijn zeer strenge aanpak van de ‘dader’. Maar is dat wel een dader of is het ook maar een slachtoffer van een sfeer waarvoor de media en ook Knack verantwoordelijk zijn?

Publieke verontschuldigingen aub

Die verkopers zijn doorgaans slecht betaalde medewerkers die helemaal geen inspraak hebben in het reilen en zeilen van Roularta. Randfiguren die wellicht graag uitpakken met hun status als Knack-medewerker.

Een veel belangrijker vraag is de oorzaak van deze indoctrinatie, van de radicalisering van medewerkers én lezers. Het zou de media en ook bij Knack toch stilaan mogen duidelijk zijn dat zij, en vooral zij, schuldig zijn dat dergelijke vijandbeelden gaan woekeren in de geesten van doodgewone mensen. Men kan niet onschuldig pleiten wanneer men met een therapeutische hardnekkigheid wekelijks een bende vooringenomen columnisten, opiniemakers, politieke tegenstanders, … laat schieten vanuit de heup op De Wever en N-VA.

Knack publiceert niet alleen het lijstje met de grofste beledigingen aan het adres van N-VA. De media en Knack waren ook de eersten om deze beledigingen onder de aandacht van de mensen te brengen. Uit te vergroten met ronkende titels die elke nuance in de kiem smoren. Wanneer men scheldproza publiceert omdat het ‘goed verkoopt’, dan kan men achteraf niet ontkennen dat men medeverantwoordelijk is voor de verloedering van de politieke zeden.

Er zijn dus heel wat verzachtende omstandigheden voor het jochie. Desondanks moet hij bloeden, dat is nu eenmaal het probleem met ‘gerechtigheid’. Maar laten we heel duidelijk zijn: dit gaat niet over een akkefietje tussen twee personen, maar tussen een individu en een machtig medium dat dagelijks duizenden mensen beïnvloedt via haar activiteiten en berichtgeving.

Maar hij is niet de hoofdschuldige. Het volstaat niet om de ‘heren’ in ruil voor niets kostende excuses hun ‘respectabiliteit’ terug te geven. Tenzij ze natuurlijk een echte rechtzetting in hun blad publiceren: dat zou substantieel zijn. Daarom deze duidelijke oproep aan Roularta/Knack om publiekelijk stelling te nemen.

Nog beter ware om voortaan een betere berichtgeving te laten voorgaan op provocerende en soms denigrerende prozastukjes van buitenstaanders waar men zich ‘niet verantwoordelijk’ voor acht. Dat is Knack verplicht aan zijn imago, wil het niet nog een deuk krijgen na het grote verlies dat ze reeds leden toen Rik Van Cauwelaert als hoofdredacteur de plaats moest ruimen voor Jörgen Oosterwaal.

Pjotr

Eduard Khil 12 mei 2014 10:49

Tl; Dr

ilfalco 12 mei 2014 14:38

koekje van eigen deeg voor Dewever.... zelf Vb demoniseren tja dan heb je ook geen recht van klagen meer. Wie meeheult met de correcten moet er maar tegen kunnen.

Of wie een cordon graaft voor een ander.

liever een stok achter de deur dan in het bad met de correcten.

patrickve 12 mei 2014 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leon Camion (Bericht 7136724)
Welke stok zou het VB hebben? Wie heeft daar nog schrik van? Jij?

Het VB heeft een stok achter de deur, maar de deur zit vast :-)

Jan Meuleman 12 mei 2014 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7136733)
Het VB heeft een stok achter de deur, maar de deur zit vast :-)

en de sleutel verloren :-)

Skobelev 12 mei 2014 17:11

1 Bijlage(n)
Bijlage 94079

Niet te vroeg victorie kraaien.... ;-)

ilfalco 12 mei 2014 19:36

Citaat:

en de sleutel verloren
ja dewever heeft de deur op slot gedaan om dan met Vb stemmen mee de islamisering en vervreemding te organiseren en in Europa het programma van cohn bendit en co uit te voeren.

En zeg nu zelf de n-va is een pandaclown aan touwtjes van de linkse media. Zo lang ze binnen de politiek correcte lijntjes kleuren mogen ze meespelen maar zodra ze erbuiten kleuren is het gedaan. De eenmanspartij n-va zal even snel ineenstuiken als ze gegroeid is. En welke invloed heeft de n-va al op het beleid gehad? Ik denk dat van het 70 punten plan er veel meer is uitgevoerd dan van het n-va programma.

dvogel 21 mei 2014 20:19

Hitler is geen goede vergelijking. Het is eigenlijk meer ala Himmler. Hij heeft de V teken groet van de SS zomaar gepikt.


hamac 21 mei 2014 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7136793)
Bijlage 94079

Niet te vroeg victorie kraaien.... ;-)

Een sleutelhanger? ;-)

TV-verslaafde 21 mei 2014 20:30

Als ge t toch in t extreme wilt trekken => EDR is Stalin. "Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn net iets meer gelijk dan anderen."

Skobelev 21 mei 2014 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7152385)
Een sleutelhanger? ;-)

eerder een deuropener... :-P

Kaaskoppie 21 mei 2014 20:37

ik zie het probleem niet ,veel vlamingen zijn toch van racistisch aard en hebben een leider nodig

TV-verslaafde 21 mei 2014 20:42

Kunnen we dit conflict tussen Vlaanderen (De Moffen) en Wallonië (De Sovjets) bijna gaan vergelijken met WOII? De fascisten tegen de communisten. ;-)

TV-verslaafde 21 mei 2014 20:50

Citaat:

ik zie het probleem niet ,veel vlamingen zijn toch van racistisch aard en hebben een leider nodig
Ja, de Vlaming wordt altijd veroordeelt voor zijn "ongepast" gedrag. Maar als de Britten en Amerikanen half de wereld koloniseren met hun imperialistisch gedachtegoed, GEEN enkel slecht woord. Hierdoor vorm ik het besluit dat de geschiedenis altijd wordt geschreven door de agressors, de overwinnaars.....

Kaaskoppie 21 mei 2014 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7152426)
Ja, de Vlaming wordt altijd veroordeelt voor zijn "ongepast" gedrag. Maar als de Britten en Amerikanen half de wereld koloniseren met hun imperialistisch gedachtegoed, GEEN enkel slecht woord. Hierdoor vorm ik het besluit dat de geschiedenis altijd wordt geschreven door de agressors, de overwinnaars.....

tuurlijk de vlamingen zijn altijd de kop van jut,dit verklaart eveneens het racistisch gedrag van de vlamingen en krijgen ze daarbij nog eens op hun kop...ze zullen altijd underdogs of mestkevers blijven,helemaal onderaan de ladder en daar zal geen enkele politieke partij verandering in brengen,alleen dit uitbuiten voor eigenbelang

TV-verslaafde 21 mei 2014 21:03

Citaat:

ze zullen altijd underdogs of mestkevers blijven,helemaal onderaan de ladder en daar zal geen enkele politieke partij verandering in brengen,alleen dit uitbuiten voor eigenbelang
Wat moet Vlaanderen ook bewijzen tegenover de wereld? Geen zak.

Als Nederland absoluut zijn superioriteit ten toon wil spreiden aan de wereld getuigt dat van een zwaar minderwaardigheidscomplex. Waarom zou je anders aan de wereld willen laten zien dat je superieur bent ? ;-)

Xenophon 21 mei 2014 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie (Bericht 7152403)
ik zie het probleem niet ,veel vlamingen zijn toch van racistisch aard en hebben een leider nodig

- lol -

hamac 21 mei 2014 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7152412)
Kunnen we dit conflict tussen Vlaanderen (De Moffen) en Wallonië (De Sovjets) bijna gaan vergelijken met WOII? De fascisten tegen de communisten. ;-)

Waren het niet de moffen die een grote drang hadden om te annexeren?
Is wallonië dus niet beiden en vechten ze niet tegen zichzelf? :-)

Kaaskoppie 21 mei 2014 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7152446)
Wat moet Vlaanderen ook bewijzen tegenover de wereld? Geen zak.

Als Nederland absoluut zijn superioriteit ten toon wil spreiden aan de wereld getuigt dat van een zwaar minderwaardigheidscomplex. Waarom zou je anders aan de wereld willen laten zien dat je superieur bent ? ;-)

ik begrijpt niet goed waarom je er Nederland bijhaalt,maar je hebt gelijkt vlamingen moeten voor zichzelf nog wat dingen bewijzen om te ontwrichten en los te komen van hun tweestrijd,en daar kan een assertiviteitscursus wel een steentje aan bijdragen

TV-verslaafde 21 mei 2014 21:14

Citaat:

ik begrijpt niet goed waarom je er Nederland bijhaalt
T zal de naam Kaaskoppie zijn. ;-) T enige dat soms helpt tegen een Nederlander is nog harder brullen en gelijk in t offensief gaan. Dan worden ze wat rustiger. :-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be