Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Seksisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242383)

alice 11 februari 2018 11:33

Seksisme
 
Hoe komt het dat in 2018 seksisme nog altijd vertegenwoordigd is binnen onze samenleving?
Het begint al met hoe vrouwen omschreven worden, als het zwakke geslacht.
Maar ook hoe er over hen gedacht wordt, vaak als inferieur tegenover eigenschappen die vooral mannen worden toegeschreven.
Wanneer een man een mening geeft is dit " analytisch denken" maar wanneer vrouwen sterk argumenteren is ze of hysterisch, of denkt ze niet rechtlijnig of logisch.
Wanneer een man van zich af bijt is het een vent, vrouwen krijgen bij hetzelfde gedrag opmerkingen of het " hun tijd van de maand is".

Vrouwen worden nog steeds verbonden aan hun " lichamelijkheid" die hen automatisch verbind met een moederrol en daarbij behorende verplichtingen zoals zorg, niemand ziet de rol van vaders als verbonden met hetzelfde principe of vullen dit in zonder enige beperking voor de rest van iemands ontwikkeling.

Mannen die genieten van hun seksuele vrijheid zijn de held, vrouwen met hetzelfde gedrag sletten, hoeren en matrassen.
Dat patroon zie je zelfs bij alle monotheïstische religies, God is een vader met zoon, profeten zijn altijd mannen.

Waar komt die oerangst van mannen voor vrouwen vandaan? Waarom zijn er nog steeds zoveel mannen die vrouwen niet als hun gelijken zien en hen overeenkomstig als inferieur aan mannen behandelen? Wat zegt dit over een samenleving? Ik hoop op respectvolle reacties met de nodige morele eerlijkheid om de discussie te voeren, maar ben wel benieuwd...dames en heren geef uw mening!

DewareJakob 11 februari 2018 11:48

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Dat is gewoon zo, maar is voor mij, geen waardebepaling.

Ik heb zowel mannen als vrouwen als vrienden (dat is bij mijn vrouw hetzelfde, en noch zij noch ik hebben daar problemen mee). Dus geen verschil, tenzij het verschil die je sowieso maakt tussen verschillende mensen ongeacht het een vrouw of een man is.

Het enige verschil die ik persoonlijk in gedachte, maak: Een vrouw kan ik ook aantrekkelijk vinden, een man niet. Maar dat heeft geen invloed op de manier waarmee ik met hen omga.

Skobelev 11 februari 2018 11:52

Laat ons niet veralgemenen beste Alice.
Ik kan uiteraard enkel voor mezelf spreken maar voor mij persoonlijk zijn vrouwen volstrekt evenwaardig aan mannen. Meer nog, het haantjesgedrag bij mannen vind ik ergerlijk.
(Met wel het kleine verschil dat ik me fysiek aangestrokken kan voelen tot vrouwen maar niet tot mannen.;-) )

Maar wees gerust, of eerder bedroefd want het zal er niet op verbeteren de komende jaren, integendeel. En we weten allemaal waar die tendens vandaan komt.

alice 11 februari 2018 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8645544)
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Dat is gewoon zo, maar is voor mij, geen waardebepaling.

Ik heb zowel mannen als vrouwen als vrienden (dat is bij mijn vrouw hetzelfde, en noch zij noch ik hebben daar problemen mee). Dus geen verschil, tenzij het verschil die je sowieso maakt tussen verschillende mensen ongeacht het een vrouw of een man is.

Het enige verschil die ik persoonlijk in gedachte, maak: Een vrouw kan ik ook aantrekkelijk vinden, een man niet. Maar dat heeft geen invloed op de manier waarmee ik met hen omga.

Dat lijkt me een gezonde manier om in het leven te staan, maar helaas is dit lang niet altijd zo bij andere mannen die aan de verschillen dus wel een waardebepaling hangen.

alice 11 februari 2018 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8645547)
Laat ons niet veralgemenen beste Alice.
Ik kan uiteraard enkel voor mezelf spreken maar voor mij persoonlijk zijn vrouwen volstrekt evenwaardig aan mannen. Meer nog, het haantjesgedrag bij mannen vind ik ergerlijk.
(Met wel het kleine verschil dat ik me fysiek aangestrokken kan voelen tot vrouwen maar niet tot mannen.;-) )

Maar wees gerust, of eerder bedroefd want het zal er niet op verbeteren de komende jaren, integendeel. En we weten allemaal waar die tendens vandaan komt.

Ik wil ook zeker niet veralgemenen, maar wel de problematiek aankaarten.
Welke tendens bedoeld u ? Ik kan me er iets bij voorstellen maar heb liever dat u het zelf in vult.;-)

DewareJakob 11 februari 2018 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645548)
Dat lijkt me een gezonde manier om in het leven te staan, maar helaas is dit lang niet altijd zo bij andere mannen die aan de verschillen dus wel een waardebepaling hangen.

Dat besef ik zeker. Daar erger ik mij ook mateloos. zoals Skobelev ook zegt, het haantjesgedrag (en zo ken ik er wel een paar...) die vrouwen reduceren tot voorwerpen, met in hun hoofd als ze een vrouw zien: neukbaar of niet neukbaar... Bah, primaten zijn het.

alice 11 februari 2018 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8645552)
Dat besef ik zeker. Daar erger ik mij ook mateloos. zoals Skobelev ook zegt, het haantjesgedrag (en zo ken ik er wel een paar...) die vrouwen reduceren tot voorwerpen, met in hun hoofd als ze een vrouw zien: neukbaar of niet neukbaar... Bah, primaten zijn het.

Zou dit te maken kunnen hebben met angst voor de seksuele macht van vrouwen?

Skobelev 11 februari 2018 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645549)
Ik wil ook zeker niet veralgemenen, maar wel de problematiek aankaarten.
Welke tendens bedoeld u ? Ik kan me er iets bij voorstellen maar heb liever dat u het zelf in vult.;-)

Als ik het zelf invul maakt men mij hier meteen voor islamofoob af. Maar we kunnen toch niet ontkennen dat met de islamisering en de instroom van "vluchtelingen" de vrouwen meer en meer geketend worden in hun vrouw zijn. Hoofddoeken, sexueel getinte criminaliteit, het scheert toppen als we de vorige 50 jaar nooit gezien hebben. Kijk maar eens naar een van de meest verdraagzame landen als Zweden. Vrouwen zijn er loslopend wild geworden.

DewareJakob 11 februari 2018 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645556)
Zou dit te maken kunnen hebben met angst voor de seksuele macht van vrouwen?

Klinkt een beetje seksistisch...;-)
Ik zou het niet weten, da's voor rekening van die primaten.

alice 11 februari 2018 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8645560)
Als ik het zelf invul maakt men mij hier meteen voor islamofoob af. Maar we kunnen toch niet ontkennen dat met de islamisering en de instroom van "vluchtelingen" de vrouwen meer en meer geketend worden in hun vrouw zijn. Hoofddoeken, sexueel getinte criminaliteit, het scheert toppen als we de vorige 50 jaar nooit gezien hebben. Kijk maar eens naar een van de meest verdraagzame landen als Zweden. Vrouwen zijn er loslopend wild geworden.

Dat klopt, wat moet daar volgens u mee gedaan worden?

Skobelev 11 februari 2018 12:26

Is het ook seksistisch, we zijn hier toch een politiek forum, dat ik systematisch al gans mijn kiezend-leven voor een vrouw stem? Mannen komen bij mij niet op de kieslijsten voor, die zijn per definitie uitgesloten.

Skobelev 11 februari 2018 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645563)
Dat klopt, wat moet daar volgens u mee gedaan worden?

Er moet worden ingeprepen. Criminelen keihard gestraft en achteraf uitgezet. Liefst met gans hun aanhang om zelfcontrole (door de ouders) te stimuleren. De islam moet uit Europa worden verwijderd, geen privileges voor een geloof.
En verkrachters mogen wat mij betreft gecastreerd worden, ook autochtone.

Ik zou er een lap op geven hé....;-)

alice 11 februari 2018 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8645561)
Klinkt een beetje seksistisch...;-)
Ik zou het niet weten, da's voor rekening van die primaten.

Nee hoor want ik zie dit niet zo, ik schrijf vrouwen geen seksuele macht toe, maar mannen die zich als primaten gedragen doen dit vaak wel. Ik zie vrouwen als even actief dan mannen, of je het nu verleiden of imponeren noemt, de doelstelling is hetzelfde. Je wil de aandacht van iemand van( meestal) het andere geslacht.
Maar het seksisme zit in hoe dit benoemt wordt, vrouwen zijn al snel sletten maar voor mannen wordt het als bewijs van het man zijn gezien.

Den Duisteren Duikboot 11 februari 2018 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645535)
Wanneer een man een mening geeft is dit " analytisch denken" maar wanneer vrouwen sterk argumenteren is ze of hysterisch, of denkt ze niet rechtlijnig of logisch.

Je hebt blijkbaar nog altijd niet kunnen verkroppen dat ik jouw denken - in vergelijking met dat van Jan van den Berghe - eerder als associatief dan als analytisch beschreef. Daaruit concludeer je nu ten onrechte dat ik aan vrouwen in het algemeen een inferieur denken toeschrijf. Die denkfout illustreert op treffende wijze wat ik al schreef: je manier van redeneren is heel slordig.

Die inferieure manier van redeneren heeft niets met je vrouw-zijn te maken, maar is een individuele karakteristiek. Er zijn op dit forum ook mannen genoeg te vinden die "rommelig" denken. Geertvdb bijvoorbeeld. Dat zou allemaal nog niet zo erg zijn als dat bij jullie niet gepaard ging met een volkomen misplaatste, Gallische zelfgenoegzaamheid.

alice 11 februari 2018 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8645566)
Er moet worden ingeprepen. Criminelen keihard gestraft en achteraf uitgezet. Liefst met gans hun aanhang om zelfcontrole (door de ouders) te stimuleren. De islam moet uit Europa worden verwijderd, geen privileges voor een geloof.
En verkrachters mogen wat mij betreft gecastreerd worden, ook autochtone.

Ik zou er een lap op geven hé....;-)

Ja, precies wel! Religie heeft als ingebakken gegeven dat vrouwen inferieur zijn en dat heeft gevolgen , ook hier. Dat geeft mannen het idee dat seks als machtsmiddel gebruikt mag worden en vrouwen de loodzware verantwoordelijkheid dragen om iedere gelegenheid hiertoe te vermijden. Daarom is seksuele intimidatie voor moslima's ook moeilijk om mee naar buiten te komen, want het is immers je taak als vrouw om " de gelegenheid te vermijden" en dat begint al met een hoofddoek.

Kun je dit aankaarten? Nee want dan begint de discussie over godsdienstvrijheid...hoe komen we daar aan voorbij?

alice 11 februari 2018 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 8645570)
Je hebt blijkbaar nog altijd niet kunnen verkroppen dat ik jouw denken - in vergelijking met dat van Jan van den Berghe - eerder als associatief dan als analytisch beschreef. Daaruit concludeer je nu ten onrechte dat ik aan vrouwen in het algemeen een inferieur denken toeschrijf. Die denkfout illustreert op treffende wijze wat ik al schreef: je manier van redeneren is heel slordig.

Die inferieure manier van redeneren heeft niets met je vrouw-zijn te maken, maar is een individuele karakteristiek. Er zijn op dit forum ook mannen genoeg te vinden die "rommelig" denken. Geertvdb bijvoorbeeld. Dat zou allemaal nog niet zo erg zijn als dat bij jullie niet gepaard ging met een volkomen misplaatste, Gallische zelfgenoegzaamheid.

Kunt u eens niet persoonlijk worden? Uw mening bepaald met zelfbeeld niet, dus valt uw redenering al in het water, kunt u inhoudelijk reageren? Dank u wel!

DewareJakob 11 februari 2018 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645569)
Nee hoor want ik zie dit niet zo, ik schrijf vrouwen geen seksuele macht toe, maar mannen die zich als primaten gedragen doen dit vaak wel. Ik zie vrouwen als even actief dan mannen, of je het nu verleiden of imponeren noemt, de doelstelling is hetzelfde. Je wil de aandacht van iemand van( meestal) het andere geslacht.
Maar het seksisme zit in hoe dit benoemt wordt, vrouwen zijn al snel sletten maar voor mannen wordt het als bewijs van het man zijn gezien.

Vooral voor afgewezen primaten dan toch...;-)
Ik heb nog nooit een vrouw een slet genoemd. Maar mijn (volwassen) dochters hebben er geen moeite mee om eventueel iemand zo te benoemen.:?

Den Duisteren Duikboot 11 februari 2018 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8645576)
Kunt u eens niet persoonlijk worden?

Ik illustreer slechts aan de hand van de casus 'Alice' dat kritiek op een vrouw al snel ten onrechte door haar wordt uitgelegd als een kritiek omwille van haar vrouw-zijn. U ziet hopelijk nu het verschil.

Citaat:

Uw mening bepaalt mijn zelfbeeld niet, dus valt uw redenering al in het water, kunt u inhoudelijk reageren? Dank u wel!
Hoezo 'dus'? Of mijn redenering juist is, ja of nee, hangt in het geheel niet af van de mate waarin mijn mening uw zelfbeeld bepaalt. Hoe komt u er dan toe die twee zaken met elkaar te verbinden?

Alweer: slordig redeneren van uw kant.

DewareJakob 11 februari 2018 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8645564)
Is het ook seksistisch, we zijn hier toch een politiek forum, dat ik systematisch al gans mijn kiezend-leven voor een vrouw stem? Mannen komen bij mij niet op de kieslijsten voor, die zijn per definitie uitgesloten.

Ja.

TV-verslaafde 11 februari 2018 12:48

Waarom is dit weer nodig? Wat wil je van mannen? Respect?! Kom af he, vermoord mij als je toch mannen zo haat.

Als je wilt vechten met mannen, ik hou je niet tegen. Maar komaf achteraf niet zagen dat je in een oorlog wat schrammen oploopt. Leef met het zwaard, sterf door het zwaard.

Respecteer een man en je krijgt respect terug als je hem wat onder de plak gaat zetten dan krijg je ... kom af he alice. Wil je oorlog? Dan krijg je oorlog...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be