Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   CD&V: Berg zwerfafval langs Vlaamse gewestwegen stijgt op een jaar met 45,7% (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108583)

Knuppel 17 mei 2018 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8682208)
Moest iedereen doen wat hij/zij zou horen te doen, dan zou het een pak eenvoudiger zijn.

DAAR zeg je zoiets.
De vraag is hoe het komt dat niet iedereen doet wat hij hoort te doen, en wat DAARAAN gedaan kan worden.
De enige manier om onbeschofteriken manieren te leren is de flesjes en blikjes even duur te maken als hun inhoud. Wedden dat het niet meer overal bezaaid zal liggen met dure verpakkingen? Rotzooi waarvan iedereen weet dat anderen dan de onbeschofteriken het moeten opruimen?

Bach 17 mei 2018 19:13

Maak containerparken en huisvuilophaling goedkoper dan ziet het landschap er direct mooier uit. Bereken de kost van een vuil landschap (bv tourisme) en van opruiming zwerfvuil. Men kan natuurlijk ook investeren in meer politiecontroles. Kost ook geld en waarschijnlijk niet effectief.

Jan van den Berghe 19 mei 2018 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8718372)
Maak containerparken en huisvuilophaling goedkoper dan ziet het landschap er direct mooier uit. Bereken de kost van een vuil landschap (bv tourisme) en van opruiming zwerfvuil. Men kan natuurlijk ook investeren in meer politiecontroles. Kost ook geld en waarschijnlijk niet effectief.

Een rol met blauwe zakken kost bij ons nauwelijks drie euro. En toch vind ik nog steeds zowat overal blikjes en PET-flessen. Dat werkt dus niet.

Statiegeld wel. Vind je bierflesjes met statiegeld in de berm? Nauwelijks tot niet. De oorzaak is eenvoudig te vinden: de portemonnee.

Jan van den Berghe 19 mei 2018 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8718372)
Men kan natuurlijk ook investeren in meer politiecontroles. Kost ook geld en waarschijnlijk niet effectief.

Je kan moeilijk in alle straten 24/24 politiecontrole plaatsen. Een blikje is zo uit een autoraampje gegooid.

Dat werkt dus niet.

Erw 21 mei 2018 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8719772)
Een rol met blauwe zakken kost bij ons nauwelijks drie euro. En toch vind ik nog steeds zowat overal blikjes en PET-flessen. Dat werkt dus niet.

Statiegeld wel. Vind je bierflesjes met statiegeld in de berm? Nauwelijks tot niet. De oorzaak is eenvoudig te vinden: de portemonnee.

De vuilbakken op openbare plaatsen werken nochtans wèl. :P

Erw 21 mei 2018 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8719772)
Een rol met blauwe zakken kost bij ons nauwelijks drie euro. En toch vind ik nog steeds zowat overal blikjes en PET-flessen. Dat werkt dus niet.

Statiegeld wel. Vind je bierflesjes met statiegeld in de berm? Nauwelijks tot niet. De oorzaak is eenvoudig te vinden: de portemonnee.

Nog eenvoudiger te vinden: de chauffeurs kochten blikjes geen flesjes.

Jan van den Berghe 23 mei 2018 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8720976)
De vuilbakken op openbare plaatsen werken nochtans wèl. :P

Voor restafval is de zak natuurlijk flink duurder. En dus beginnen mensen huisafval te dumpen in allerlei openbare vuilbakken.

Oplossing: verwijderen van vuilbakken op plaatsen waar sociale controle ontbreekt, of het plaatsen van camera's (zoals onlangs geïntroduceerd door IVIO in het Tieltse).

kojak 3 juni 2018 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8716793)
Er is een tijd geweest dat de staatsluitjes op regelmatige basis (1 a 2 keer per jaar) "grof huisvuil" kwamen ophalen. Mensen konden dan hun afval vooraan op hun oprit plaatsen, en de staatskamion reed die dag(en) de straten af en laadde het in.

Nu moeten mensen elk individueel naar containerparken rijden ermee, met een heel gedoe errond. Hoe belachelijk inefficient / verkwistend is dat, in vergelijking met die ophaaldagen met enkele vrachtwagens?

Welke staatsidioot / idioten heeft die verandering indertijd beslist?

²

Allemaal goed en wel als je een wagen hebt, en dan nog.
Grotere stukken gaan er meestal niet in of je moet een aanhangwagen hebben.
Oudere mensen, zitten helemaal met de problemen.

kojak 3 juni 2018 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8719772)
..
Statiegeld wel. Vind je bierflesjes met statiegeld in de berm? Nauwelijks tot niet. De oorzaak is eenvoudig te vinden: de portemonnee.

Oorzaak had ik al gepost.
Nu zijn het blikjes.
Vroeger waren het flesjes, mét statiegeld, en die vond je ook in de berm.
Maw, statiegeld gaat het probleem amper oplossen !

Gamla 4 juni 2018 01:44

Ik heb een gruwhekel aan zwerfvuil. Ik raap het op en deponeer het in de vuilnisbak.
Volgens mij is het bij nader inzien een goed idee. Het is het proberen waard.
Nu de CD&V nog opruimen.

Jan van den Berghe 8 juni 2018 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8730101)
Oorzaak had ik al gepost.
Nu zijn het blikjes.
Vroeger waren het flesjes, mét statiegeld, en die vond je ook in de berm.
Maw, statiegeld gaat het probleem amper oplossen !

Geeft u me een seintje wanneer u ergens op dezelfde schaal flesjes met statiegeld in de berm vindt als blik en PET?

Jan van den Berghe 8 juni 2018 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8730100)
Allemaal goed en wel als je een wagen hebt, en dan nog.
Grotere stukken gaan er meestal niet in of je moet een aanhangwagen hebben.
Oudere mensen, zitten helemaal met de problemen.

Over welke "grote stukken" spreken we hier? Koelkast? Salon?

IJsboer 12 juni 2018 11:24

Het aantal migranten is toevallig ook met 45,7% gestegen.

Thomas- 16 juni 2018 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8719772)
Statiegeld wel. Vind je bierflesjes met statiegeld in de berm? Nauwelijks tot niet. De oorzaak is eenvoudig te vinden: de portemonnee.

Dat weet ik niet of dat door het statiegeld komt. Gekoelde plastic flesjes en blikjes kan je quasi overal kopen, glazen flesjes niet. En de eerste twee hebben dan ook nog eens een hoger gebruikscomfort.

Vlad 21 juli 2018 09:23

Er is een akkoord. Juicht. Er komen proefprojecten. Want in de ons omliggende landen ...
Ik begrijp niet waarom NV-A en open VLD tegen zijn. De leeflonen kunnen dan namelijk naar beneden want die mensen kunnen dan zwerfafval gaan rapen zoals de gepensioneerden in Duitsland.

Vlad 28 juli 2018 04:54

Citaat:

ANTWERPEN - Het aantal meldingen van sluikstorten in Antwerpen heeft vorig jaar de kaap van de 50.000 gerond. Maar intussen is het aantal boetes voor sluikstorten in 2017 verder gedaald. Dat meldt sp.a-gemeenteraadslid Tom Wassenberg. “De handhaving faalt. Dat bewijzen de cijfers, die nog slechter zijn dan voor 2016”, aldus Wassenberg. Bron.
De Wevers zero tolerance beleid laat het een beetje afweten. Hij zit meer in het buitenland of in Brussel dan in Antwerpen precies. Hij laat ook nog weten dat het niet nodig is wietresten op te sturen. Fietsers viseren die doordraaien door de aanhoudende aanranding door het lawaai van het autoverkeer dat staan nog op z'n programma; en af en toe de berbers er eens door halen om de Vlaams Blok stem niet te verliezen.

Gamla 29 juli 2018 03:35

De bevolking wordt verplicht om afval te sorteren omdat er centen mee verdiend worden.
Je dacht toch niet dat het om milieubescherming gaat.

omaplop 9 augustus 2018 11:20

Maak een ophaalpunt om blikjes en flesjes af te geven tegen een kleine vergoeding en veel mensen gaan de straten en bermen opruimen! Misschien een tip om jeugdverenigingen om de zoveel tijd hun kas te laten vullen?

Bach 13 augustus 2018 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 8775402)
Maak een ophaalpunt om blikjes en flesjes af te geven tegen een kleine vergoeding en veel mensen gaan de straten en bermen opruimen! Misschien een tip om jeugdverenigingen om de zoveel tijd hun kas te laten vullen?

Belonen in plaats van bestraffen inderdaad. En containerparken gratis maken op zijn minst.

Jan van den Berghe 1 september 2018 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 8768525)
De bevolking wordt verplicht om afval te sorteren omdat er centen mee verdiend worden.
Je dacht toch niet dat het om milieubescherming gaat.

Om welke reden acht u de portemonnee strijdig met milieubelang?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be