Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Urbanus in De Morgen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264679)

reservespeler 2 mei 2022 11:21

Urbanus in De Morgen.
 
Ik heb hier weinig aan toe te voegen.
Hij slaat de nagel op de kop.


Urbanus vandaag in De Morgen.
"Veel Vlamingen hebben het er ook moeilijk mee dat er zoveel geld van Vlaanderen naar Wallonië gaat. Ik had daar vroeger geen probleem mee. Voor mij waren die transfers een vorm van solidariteit. Ik vind het prettig als ik anderen kan helpen: ik ben daar zelfs fier op, echt waar. Maar als ik dan vaststel dat de mensen die ik help zich in hun hulpbehoevende situatie gaan nestelen, en dat de politici die die mensen vertegenwoordigen het solidariteitssysteem schaamteloos misbruiken, dan kom ik in opstand. Soms heb ik het idee dat wij in Vlaanderen de roetpieten zijn die met de zware zak sleuren, terwijl Sinterklaas in Wallonië zit en maar cadeaus blijft uitdelen. Natuurlijk stemt iedereen in Wallonië dan voor Sinterklaas! Maar wie die zak vult en al dat speelgoed erin steekt, daar wordt in Wallonië liefst niet te veel over gesproken. In andere landen zal het ook wel zo zijn dat armere regio’s hulp krijgen van rijkere regio's, dus dat dat in België ook gebeurt, vind ik niet meer dan normaal. Maar in plaats van ons af en toe eens te bedanken, krijgen wij, Vlamingen, het verwijt dat we een bende nazi’s zijn...
Wallonië heeft nu van Europa 25 miljoen voor de coronazorg gekregen, en Vlaanderen 6 miljoen. Dat zal wel volgens een oude verdeelsleutel zijn, maar zou het niet chic zijn van Magnette als hij nu aussi un peu de solidarité zou tonen ten opzichte van Vlaanderen en de helft van dat bedrag aan ons zou terugstorten? Maar nu horen we hem niet, de ‘bruggenbouwer’."
Hoe gaan we dat probleem tussen Vlaanderen en Wallonië oplossen? Door het land te splitsen?
"Ik ben zeker geen fanatieke flamingant, maar van mij mogen ze dat gerust eens proberen... Als de transfers in de omgekeerde richting gingen, van Wallonië naar Vlaanderen, zou het land waarschijnlijk al lang gesplitst zijn."
"Het is toch heel simpel? Stel dat twee broers samen een winkeltje hebben, en één van de twee komt elke dag pas tegen twee uur ’s middags uit zijn nest, terwijl de andere altijd al vanaf zes uur ’s morgens in de weer is. Als die ene broer dan op een gegeven moment zegt: ‘Ik ga op mezelf beginnen’, is het toch te gek voor woorden als de andere zou antwoorden: ‘Wat?! Gij gaat ons gezinneke toch niet uit elkaar trekken?’ Dat soort emotionele reactie krijg je dus als je in het bijzijn van een Waal het woordje ‘confederalisme’ uitspreekt. Ik heb echt niets tegen die mensen: wij hebben een paar Waalse vrienden en familieleden, en die werken zelfs harder dan ik. Het gaat mij om het hypocriete gefoefel van de PS."

Rudy 2 mei 2022 11:49

Waarom kreeg Wallonië 25 miljoen ?

TV-verslaafde 2 mei 2022 12:03

30 jaar wachten tot de PS mindset verdwijnt?

De Vlaam zou steeds boertiger worden in de onderhandelingen?

Willen de partijen wel een "deal" maken?

Stuur een oude knar die heel de situatie kent voor een goede deal?

Moet die Koning er elke keer aan te pas komen?

;-)

ViveLaBelgique 2 mei 2022 15:31

De Vlaamse zaak is niet gebaat me een gepensioneerde cabaretier die naar eigen zeggen geen separatist is maar....

reservespeler 2 mei 2022 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9952301)
De Vlaamse zaak is niet gebaat me een gepensioneerde cabaretier die naar eigen zeggen geen separatist is maar....

Is dat zo?

Dadeemelee 2 mei 2022 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9952146)
Ik heb hier weinig aan toe te voegen.
Hij slaat de nagel op de kop.



Wallonië heeft nu van Europa 25 miljoen voor de coronazorg gekregen, en Vlaanderen 6 miljoen. Dat zal wel volgens een oude verdeelsleutel zijn, maar zou het niet chic zijn van Magnette als hij nu aussi un peu de solidarité zou tonen ten opzichte van Vlaanderen en de helft van dat bedrag aan ons zou terugstorten? Maar nu horen we hem niet, de ‘bruggenbouwer’."

Urbanus zou wel eens zijn bronnen mogen vermelden. 8-) Als dat gaat over het Herstelfonds dan zijn dat tussentijdse uitkeringen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210111_97972127

Citaat:

Vlaanderen pakt grootste hap uit Europese herstelmiljarden
De 5,9 miljard steun uit het Europese herstelfonds is verdeeld. Vlaanderen krijgt er 2,255 miljard van. Ook van het Brexit-fonds zou het grootste deel naar Vlaanderen vloeien.

Henri1 2 mei 2022 18:21

Dit topic was er al eens.

Urbain doet echt alles om in de kijker te komen. Hij lijkt wel een N-VA’er of VB’er.

Henri1 2 mei 2022 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9952336)
Is dat zo?

Ja dat is zo.

TV-verslaafde 2 mei 2022 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9952381)
Dit topic was er al eens.

Urbain doet echt alles om in de kijker te komen. Hij lijkt wel een N-VA’er of VB’er.

Komt er ooit een "deal" met de Walen? Antwoord daar eens op. Aah ja, mijn glazen bol zegt dat er toch nooit iets veranderd. Hehe.

TV-verslaafde 2 mei 2022 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9952301)
De Vlaamse zaak is niet gebaat me een gepensioneerde cabaretier die naar eigen zeggen geen separatist is maar....

Maar die wel VERANDERIG wil.

fred vanhove 3 mei 2022 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9952381)
Dit topic was er al eens.

Urbain doet echt alles om in de kijker te komen. Hij lijkt wel een N-VA’er of VB’er.

Een NVA 'er en of een VB'er zegt ook al eens iets dat strookt met de waarheid net zoals een Groene of een Liberaal al eens onzin verkoopt.

TV-verslaafde 3 mei 2022 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9952578)
Een NVA 'er en of een VB'er zegt ook al eens iets dat strookt met de waarheid net zoals een Groene of een Liberaal al eens onzin verkoopt.

De "Vlaamse" zaak, wat Franskiljonse cavalerie in modder laten zakken. Stelt allemaal niet veel voor... Dat is allemaal subjectief en relatief...

Bastogne? Toen kaartte de geallieerden ook al de iets mindere Waalse hygiëne aan. De zeep vloeide niet rijkelijk.
Stelde allemaal niet veel voor... De Waal projecteert ofwat? Ze zijn zelf minder hygiënisch dan de Vlaam...

Allemaal subjectief en relatief.

Hehe.

Dat strookt niet met de realiteit...

De Rode Willem 3 mei 2022 20:46

Urbanus is dan ook een komiek waar nog niet veel serieus is uitgekomen.
Bovendien al een tijdje op zijn retour.

Verder blijft het een individuele mening, net zo relevant als de mijne of die van de Jef.

Rudy 3 mei 2022 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9952146)
Ik heb hier weinig aan toe te voegen.
Hij slaat de nagel op de kop.


Urbanus vandaag in De Morgen.
"Veel Vlamingen hebben het er ook moeilijk mee dat er zoveel geld van Vlaanderen naar Wallonië gaat. Ik had daar vroeger geen probleem mee. Voor mij waren die transfers een vorm van solidariteit. Ik vind het prettig als ik anderen kan helpen: ik ben daar zelfs fier op, echt waar. Maar als ik dan vaststel dat de mensen die ik help zich in hun hulpbehoevende situatie gaan nestelen, en dat de politici die die mensen vertegenwoordigen het solidariteitssysteem schaamteloos misbruiken, dan kom ik in opstand. Soms heb ik het idee dat wij in Vlaanderen de roetpieten zijn die met de zware zak sleuren, terwijl Sinterklaas in Wallonië zit en maar cadeaus blijft uitdelen. Natuurlijk stemt iedereen in Wallonië dan voor Sinterklaas! Maar wie die zak vult en al dat speelgoed erin steekt, daar wordt in Wallonië liefst niet te veel over gesproken. In andere landen zal het ook wel zo zijn dat armere regio’s hulp krijgen van rijkere regio's, dus dat dat in België ook gebeurt, vind ik niet meer dan normaal. Maar in plaats van ons af en toe eens te bedanken, krijgen wij, Vlamingen, het verwijt dat we een bende nazi’s zijn...
Wallonië heeft nu van Europa 25 miljoen voor de coronazorg gekregen, en Vlaanderen 6 miljoen. Dat zal wel volgens een oude verdeelsleutel zijn, maar zou het niet chic zijn van Magnette als hij nu aussi un peu de solidarité zou tonen ten opzichte van Vlaanderen en de helft van dat bedrag aan ons zou terugstorten? Maar nu horen we hem niet, de ‘bruggenbouwer’."
Hoe gaan we dat probleem tussen Vlaanderen en Wallonië oplossen? Door het land te splitsen?
"Ik ben zeker geen fanatieke flamingant, maar van mij mogen ze dat gerust eens proberen... Als de transfers in de omgekeerde richting gingen, van Wallonië naar Vlaanderen, zou het land waarschijnlijk al lang gesplitst zijn."
"Het is toch heel simpel? Stel dat twee broers samen een winkeltje hebben, en één van de twee komt elke dag pas tegen twee uur ’s middags uit zijn nest, terwijl de andere altijd al vanaf zes uur ’s morgens in de weer is. Als die ene broer dan op een gegeven moment zegt: ‘Ik ga op mezelf beginnen’, is het toch te gek voor woorden als de andere zou antwoorden: ‘Wat?! Gij gaat ons gezinneke toch niet uit elkaar trekken?’ Dat soort emotionele reactie krijg je dus als je in het bijzijn van een Waal het woordje ‘confederalisme’ uitspreekt. Ik heb echt niets tegen die mensen: wij hebben een paar Waalse vrienden en familieleden, en die werken zelfs harder dan ik. Het gaat mij om het hypocriete gefoefel van de PS."

Als ik dit interview met Urbanus lees dan doet dit mij denken aan de experten die zich tijdens de corona crisis beginnen politiek te profileren.
Het verschil is dat Urbanus niets meer te verliezen heeft. Hij zegt ondertussen wat hij wilt, ook al is het niet meer zo komiek als destijds.

Adam Smith 4 mei 2022 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9952301)
De Vlaamse zaak is niet gebaat me een gepensioneerde cabaretier die naar eigen zeggen geen separatist is maar....

Volgens mij is hij aan het try-outen voor een nieuwe hoor. Ik ben in april nog naar een try-out in Essen geweest.

Maar goed in de kern heeft hij wel gelijk, solidariteit moet wel van 2 kanten komen.

ViveLaBelgique 4 mei 2022 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 9953669)
Volgens mij is hij aan het try-outen voor een nieuwe hoor. Ik ben in april nog naar een try-out in Essen geweest.

Maar goed in de kern heeft hij wel gelijk, solidariteit moet wel van 2 kanten komen.

Urbain heeft zijn memoires geschreven. Is hij niet een aan de leeftijd beland dat hij geen try-out meer nodig heeft ?

reservespeler 5 mei 2022 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9952381)
Dit topic was er al eens.

Urbain doet echt alles om in de kijker te komen. Hij lijkt wel een N-VA’er of VB’er.

Van het VB moet ie niet weten en van de N-VA is ie geen lid.

Gek dat iemand een eigen mening kan hebben, dat die iemand die mening kan verkondigen omdat ie toevallig een BV is, is mooi meegenomen voor die iemand.

reservespeler 5 mei 2022 06:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9952926)
Urbanus is dan ook een komiek waar nog niet veel serieus is uitgekomen.
Bovendien al een tijdje op zijn retour.

Verder blijft het een individuele mening, net zo relevant als de mijne of die van de Jef.

Ik geloof dat u nog nooit een liedjestekst van Urbanus goed beluistert hebt.

Dadeemelee 5 mei 2022 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9953674)
Urbain heeft zijn memoires geschreven. Is hij niet een aan de leeftijd beland dat hij geen try-out meer nodig heeft ?

Ik heb ze gelezen. Leuk boek.
In de laatste hoofdstukken heeft hij het over ‘politiek’ en ‘de gewijzigde zeden’. Hij is een al wat oudere (grote) zelfstandige en praat ook zo (alhoewel zeer relativerend). Ik zou hem als gematigd NVA’er klasseren. Daar is ook niks mis mee, de NVA is een volkomen respectabele partij.

Adam Smith 5 mei 2022 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9953674)
Urbain heeft zijn memoires geschreven. Is hij niet een aan de leeftijd beland dat hij geen try-out meer nodig heeft ?

Dit is vrij standaard voor Cabaretiers en Stand Up Comedians om voordat hun definitieve show in de theaters en grote zalen komt om in kleine zaaltjes nieuw materiaal te proberen. Urbanus is daarop geen uitzondering.

Sterker na een tijd door Corona thuis te hebben gezeten, zijn ook de mindere podia weer een stuk aantrekkelijker geworden. En thuis zijn ze misschien ook wel blij, dat meneer zijn ding weer kan doen ;-).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be