Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Wat te doen als Yellowstone ontploft? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240443)

ron kreike 17 september 2017 01:58

Wat te doen als Yellowstone ontploft?
 
Onlangs zag ik de film Supervulcano (over Yellowstone)
en even later (weer) berichten dat
het aantal aardbevinkjes rond Yellowstone
aan het toenemen is.
En ik ging me afvragen: Wat te doen als Yellowstone ontploft?
Heeft iemand daar al 'ns serieus over nagedacht?

maddox 17 september 2017 01:59

Ja hoor.

De zonnepanelen stofvrij houden om te beginnen.

ron kreike 17 september 2017 02:23

Ramen en deuren sluiten,
voldoende levensmiddelen in huis,
een goede hometrainer om de accu te vullen
en om fit te blijven,
en áls je naar buiten gaat
rekening houden met veel stof in de lucht.
Of niet?

kelt 17 september 2017 07:05

Na een jaartje spreken we niet meer over "overbevolking" en wat er nog van over is zal zelfs de energie niet hebben om te lullen over klimaatsverfrissing....(wereldwijd!)

Knallen dus,die boel....;-)

kojak 17 september 2017 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 8528764)
En ik ging me afvragen: Wat te doen als Yellowstone ontploft?
Heeft iemand daar al 'ns serieus over nagedacht?

U bekeren tot de Islam, en mocht je een brokstuk op je weledele bovenkant krijgen, dan heb je toch nog die 72 maagden.

In alle geval, moest hij ontploffen zal het wel ietsjes erger zijn dan Mount St Helen, ergens in de jaren 80 was dat denk ik.

Een stofvod zou ik in alle geval kopen, want die ga je wel nodig hebben vrees ik.
Alleen de aswolk al zal mondiaal zijn, en de gevolgen daarvan, daar durf ik zelf niet aan te denken.

kojak 17 september 2017 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8528794)
Na een jaartje spreken we niet meer over "overbevolking"

Na een jaartje pas ?

De dag zelf al.
Door het stof zal je ze zelfs niet meer kunnen zien. :lol:

Maar ik zou me nu ook geen al te grote zorgen maken over Yellowstone.
Momenteel zit ze wel 40.000 jaar achter op haar rendez-vous, dus een paar jaar extra zal ze er wel bijnemen. ;)

Bovenbuur 19 september 2017 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8529164)
Na een jaartje pas ?

De dag zelf al.
Door het stof zal je ze zelfs niet meer kunnen zien. :lol:

Maar ik zou me nu ook geen al te grote zorgen maken over Yellowstone.
Momenteel zit ze wel 40.000 jaar achter op haar rendez-vous, dus een paar jaar extra zal ze er wel bijnemen. ;)

Nee, dan die supervulkaan in Italie nabij Vesuvius, die kan elk moment wakker worden.

Ach, het is al beter dan dat die oervulkaan onder de Waddenzee weer wakker zou worden. Al zouden er dan wel een boel Hollanders in hun laatste momenten staan te juichen om al dat nieuwe land uit de zee.

kojak 19 september 2017 10:25

'k zou niet te vroeg juichen. Zie dat die Ollanders het in hun hoofd krijgen om naar hier te komen ? :lol:

Bovenbuur 19 september 2017 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8529951)
'k zou niet te vroeg juichen. Zie dat die Ollanders het in hun hoofd krijgen om naar hier te komen ? :lol:

O ja, dat zou echt vreselijk zijn. Straks gaan ze nog klagen dat inburgeren zo ongezellig is.

Dadeemelee 19 september 2017 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8529960)
O ja, dat zou echt vreselijk zijn. Straks gaan ze nog klagen dat inburgeren zo ongezellig is.

En ze gaan Nederlands moeten leren en friet eten ipv patat :(

Bovenbuur 19 september 2017 14:43

Maar ja, die patatten moeten ze schillen voordat ze er frieten van kunnen maken niet?

Als ze maar niet op het toilet gaan zitten poepen, dat vind ik altijd zo ordinair.

Eyjafjallajökull 19 september 2017 16:48

Yellowstone is een mietje !

kojak 19 september 2017 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8530304)
Yellowstone is een mietje !

Yep.

Als ik in de plaats van Yellowstone was zou ik al lang gegromd hebben om mijn ongenoegen te uiten tegen de huidige president aldaar. :evil: :-D

Eduard Khil 19 september 2017 20:14

Ik was er deze zomer en een ranger die een gidsronde aan het geven was, kreeg min of meer deze vraag. Het antwoord was zeer uitgebreid en waarschijnlijk te lang en te moeilijk voor de modale Amerikaan, maar hield wel steek.

Kort samengevat kwam het hier op neer: ja, Yellowstone ligt boven een supervolcano, maar het continent op zich beweegt zich door de platentektoniek tov de hotspot in de mantel van de aarde die eronder ligt. Hierdoor is bij een uitbarsting het belangrijk te weten welk type gesteente er op dat moment boven de hotspot ligt. De laatste keer dat de vulkaan uitbarstte lag er zeer hard granietachtig gesteente boven de hotspot. Lees: de druk heeft zich opgebouwd tot het harde gesteente kapotscheurde en de explosie was enorm. Op dit eigenste moment is de grond boven de hotspot echter zachter, waardoor bij drukopbouw de grond gemakkelijker zal begeven en er dus nooit een grote hoeveelheid energie kan opgebouwd worden. Er zal maw geen grote explosie zijn indien er de komende jaren een uitbarsting komt in Yellowstone. Wel veel rustige lavauitstroom (een beetje zoals we de uitbarstingen op Hawai of Etna kennen) Hij zei wel dat indien de uitbarsting nu uitblijft voor nog een paar honderd jaar, de kans op grotere uitbarstingen weer stijgt omdat een volgende rotsformatie dan begint boven de hotspot te komen.


Geen idee of het allemaal klopt, maar het klonk wel goed gefundeerd

Eyjafjallajökull 19 september 2017 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8530401)
Ik was er deze zomer

Pics or it didn't happen :-P

Wapper 20 september 2017 19:12

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8530411)
Pics or it didn't happen :-P

:cheer:

Bijlage 107019

IJsboer 21 september 2017 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8531032)

LOOL

Eduard Khil mag niet verdwijnen in Yellowstone. :( Hij is de enige die ons beschermt van sossenregimes zoals Noord-Korea.

Universalia 22 september 2017 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 8528776)
Ramen en deuren sluiten,
voldoende levensmiddelen in huis,
een goede hometrainer om de accu te vullen
en om fit te blijven,
en áls je naar buiten gaat
rekening houden met veel stof in de lucht.
Of niet?


Eduard Khil 24 september 2017 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8531032)

:rofl:

Tavek 24 september 2017 21:13

Tambora vulkaan heeft in 1816 een jaar zonder zomer veroorzaakt, met veel hongersnood ten gevolge.

Een supervulkaan zou een oplossing zijn voor het klimaatprobleem. Ten eerste door op korte termijn zonlicht te blokkeren, en op lange termijn door een pak afgestorven mensen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be