Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kinderbijslag afschaffen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103963)

Den Duisteren Duikboot 5 april 2008 15:35

Kinderbijslag afschaffen?
 
Het valt me op dat veel allochtone gezinnen geld sturen naar hun familie in het thuisland ofschoon zij het zelf niet breed hebben. Het kan volgens mij haast niet anders of een deel van de kinderbijslag wordt hiervoor oneigenlijk gebruikt. Nochtans zou het veel nuttiger zijn dat geld effectief aan het kroost te spenderen, gelet op de nu al moeilijke vertrekpositie van allochtone jongeren in onze samenleving in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder.

Mijns inziens moeten we naar een systeem waarin extra middelen voor kinderrijke gezinnen (tenzij in tijden van te hoge vervangingsratio's die overbevolking teweegbrengen) ook effectief ten bate van deze kinderen worden aangewend. Mijn vraag is: hoe moeten we dat bereiken? De kinderbijslag vervangen door onderwijscheques? Kinderbijslag afschaffen en het (nog wel voorziene) geld investeren in volledig kosteloos onderwijs (met inbegrip van educatieve uitstappen)?

Den Duisteren Duikboot kijkt uit naar uw suggesties. Degene die mij het meest aanstaat krijgt op het einde van de discussie een eervolle hervermelding.

floppy 5 april 2008 16:16

Alleen allochtone gezinnen? Heet dit niet discriminatie?

En anderzijds:
Misschien kan je eens nagaan, als ik maandelijks € 50,= aan AzG geef, hoeveel daarvan uit mijn loon komt, hoeveel uit mijn vrouw haar loon, en hoeveel uit de kinderbijslag die we trekken met vier kinderen.

Dat deel van de kinderbijslag kan dan misschien voortaan afgehouden worden van de kinderbijslag...

lombas 5 april 2008 16:48

Ge wilt kinderen, voed ze dan zelf op.

floppy 5 april 2008 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346176)
Ge wilt kinderen, voed ze dan zelf op.

Inderdaad!

Maar gelukkig springt de staat financieel een beetje (veel) bij ! Kinderen zijn nl de beste investering in de toekomst!:-D

Moby 5 april 2008 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346176)
Ge wilt kinderen, voed ze dan zelf op.

Laat me raden..Je hebt geen kinderen.

Je wilt het VB, betaal ze maar zelf. ;-)

lombas 5 april 2008 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moby (Bericht 3346227)
Laat me raden..Je hebt geen kinderen.

Inderdaad, en ik wil opdraaien voor die van een ander. Simpel.

Citaat:

Je wilt het VB, betaal ze maar zelf. ;-)
Jongen, ge hebt een fixatie --- we weten het. Ik ben geen VB'er, maar de tijd dat er iets zinnig uit jou komt zonder die zinspelingen erbij, is ver heen.

Moby 5 april 2008 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3346037)
...De kinderbijslag vervangen door onderwijscheques? Kinderbijslag afschaffen en het (nog wel voorziene) geld investeren in volledig kosteloos onderwijs (met inbegrip van educatieve uitstappen)?...

Een kind heeft meer nodig dan alleen onderwijs en daaraan gelinkte educatieve uitstapjes. Kleding (waaruit ze snel groeien), speelgoed, uitstapjes met gezin, etc...

lombas 5 april 2008 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3346196)
Inderdaad!

Maar gelukkig springt de staat financieel een beetje (veel) bij ! Kinderen zijn nl de beste investering in de toekomst!:-D

Après moi le déluge en dat de anderen het voor hun kinderen zelf uitzoeken.

Moby 5 april 2008 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346238)
Inderdaad, en ik wil opdraaien voor die van een ander. Simpel.



Jongen, ge hebt een fixatie --- we weten het. Ik ben geen VB'er, maar de tijd dat er iets zinnig uit jou komt zonder die zinspelingen erbij, is ver heen.

In een maatschappij draaien we altijd op voor een ander. Wie dat niet wil moet maar op een eiland gaan wonen.
Kinderen hebben is de normaalste zaak van de wereld, en ook jij bent ooit een kind geweest. Dus iemand heeft voor je ouders moeten opdraaien.

Over het VB...Ze zitten hier overal, en dat is ook de reden waarom ze hier zijn.

lombas 5 april 2008 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moby (Bericht 3346264)
In een maatschappij draaien we altijd op voor een ander. Wie dat niet wil moet maar op een eiland gaan wonen.
Kinderen hebben is de normaalste zaak van de wereld, en ook jij bent ooit een kind geweest. Dus iemand heeft voor je ouders moeten opdraaien.

a) De vraag is of we op alle vlak gedwongen moeten worden op te draaien voor een ander.

b) Het kan dan wel de normaalste zaak van de wereld zijn, sinds honderden jaren blijven enkele tientallen percenten kinderloos (of kindervrij, in sommige gevallen).

c) Ik ben ooit een kind geweest, ja. Wat legitimeert dat? Heb ik gevraagd dat anderen voor mij opdraaiden? Ik heb daarnaast braaf mijn best gedaan om mijn onkosten tot een minimum te beperken in een systeem waar je geen andere keuze hebt.

Citaat:

Over het VB...Ze zitten hier overal, en dat is ook de reden waarom ze hier zijn.
Dat is geen reden om etiketten in het rond te plakken.

Thomas- 5 april 2008 17:22

Kinderbijslag afschaffen en de belasting verlagen.

Moby 5 april 2008 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346282)
a) De vraag is of we op alle vlak gedwongen moeten worden op te draaien voor een ander.

Dus wie geen kinderen heeft moet niets bijdragen. Wie niet ziek is ook niet. Wie geen hond heeft ook niet. Wie werkt moet ook niet opdraaien voor de werkloze. En ga zo maar door...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346282)
b) Het kan dan wel de normaalste zaak van de wereld zijn, sinds honderden jaren blijven enkele tientallen percenten kinderloos (of kindervrij, in sommige gevallen).

Niemand blijft vrijwillig kinderloos. De meeste mensen vinden dat ze er nog niet klaar voor zijn, of de juiste persoon nog niet ontmoet, of te druk met vanalles,...
Dat is geen reden om je negatief uit te geven over mensen die wel kinderen hebben. Wees blij dat die er zijn of er zouden overal enkel oude mensen rondlopen, en daarna niemand meer.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346282)
c) Ik ben ooit een kind geweest, ja. Wat legitimeert dat? Heb ik gevraagd dat anderen voor mij opdraaiden?

Wees blij dat je dat niet hoefde te vragen en dat men je geholpen heeft tijdens je jeugd. Ik neem aan dat je school gelopen hebt, een warme thuis had, de nodige spullen,...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346282)
Ik heb daarnaast braaf mijn best gedaan om mijn onkosten tot een minimum te beperken in een systeem waar je geen andere keuze hebt.
...

Als je geboren zou zijn in de woestijn, naakt rondliep, je waste met overvloedige zand, zelf op jacht ging met zelfgemaakte wapen,...dan had je geen onkosten. Van baby tot zelfstandige persoon gaat veel geld en tijd 'verloren', en dat kan niemand met een gewoon loontje aan.

freespirit 5 april 2008 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3346037)
Het valt me op dat veel allochtone gezinnen geld sturen naar hun familie in het thuisland ofschoon zij het zelf niet breed hebben. Het kan volgens mij haast niet anders of een deel van de kinderbijslag wordt hiervoor oneigenlijk gebruikt. Nochtans zou het veel nuttiger zijn dat geld effectief aan het kroost te spenderen, gelet op de nu al moeilijke vertrekpositie van allochtone jongeren in onze samenleving in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder.

Mijns inziens moeten we naar een systeem waarin extra middelen voor kinderrijke gezinnen (tenzij in tijden van te hoge vervangingsratio's die overbevolking teweegbrengen) ook effectief ten bate van deze kinderen worden aangewend. Mijn vraag is: hoe moeten we dat bereiken? De kinderbijslag vervangen door onderwijscheques? Kinderbijslag afschaffen en het (nog wel voorziene) geld investeren in volledig kosteloos onderwijs (met inbegrip van educatieve uitstappen)?

Den Duisteren Duikboot kijkt uit naar uw suggesties. Degene die mij het meest aanstaat krijgt op het einde van de discussie een eervolle hervermelding.


Je hebt inderdaad een punt dat het kinderbijslagsysteem moet worden hervormd. Zo kan het niet verder. Ik zou echter niet alleen focussen op allochtonen, want dan krijgen je maatregelen inderdaad een racistisch kantje. Mijn voorstellen zijn simpel en waarschijnlijk financieel en organisatorisch uitvoerbaar:

- kinderbijslag voor elk kind even hoog en ook voor alle beroepen en inkomenscategorieën (dus niet zoals nu dat je voor het derde kind meer krijgt dan voor het eerste kind).

- kinderbijslag beperken tot 3 kinderen per gezin. Wie meer kinderen wenst, moet er zelf maar financieel voor opdraaien.

- Indien door een officiële instantie (politie, maatschappelijk werkers, scholen, internaten, ...) is vastgesteld dat een eerste of tweede kind is mishandeld / misbruikt door één (of beide) van de ouders, kindergeld onmiddellijk opschorten voor een mogelijk volgende kind.

- kindergeld intrekken indien blijkt dat het geld niet nuttig wordt besteed in het belang van het kind (schoolkosten, dokter, kleding, voedsel, ...) . De ouders moeten dus bewijzen kunnen voorleggen dat ze nuttige zaken voor de basisbehoeften (dus vb. geen luxeproduct als een Playstation 3) van hun kinderen aankopen. Dit is aan te tonen met facturen, rekeninguittreksels, certificaten, ... . De overheid zou als 'compensatie' de producten / diensten die voor de kinderen worden aangewend BTW-vrij kunnen maken. Dit is al een extra serieuze financiële tegemoetkoming.

- kindergeld intrekken indien minderjarigen criminele feiten plegen of straatoverlast veroorzaken of spijbelen en waarbij (!) kan worden aangetoond dat de ouders de 'problemen' of signalen i.v.m. hun kindereren genegeerd hebben of er geen belang aan hebben gehecht. Indien de kinderen ondanks medewerking van de ouders toch nog ontsporen, krijgen we uiteraard een ander verhaal.

- kindergeld intrekken indien ouders weigeren hun kinderen van bij de gebooorte in het Nederlands op te voeden (in Vlaanderen uiteraard). Naast eventueel natuurlijk vrijblijvend nog andere talen: het Frans, Engels, Chinees, Arabisch of voor mijn part het Swahili. Dit om een beginnende taalachterstand - zoals nu het geval is- in de kleuterschool / basisschool te vermijden. Deze maatregel zal uiteraard wel eerder van toepassing zijn op allochtone ouders, zonder enige rascistische motieven natuurlijk.


Deze maatregelen lijken mij allemaal vrij makkelijk uitvoerbaar, men moet aleen de politieke moed hebben deze uit te voeren. En op dit vlak ziet het er slecht uit. CD&V en Vlaams Belang verheerlijken nog steeds het grote, traditionele gezin met zoveel mogelijk kinderen (kweek er maar op los !), SP.a en Groen ! zijn vanuit hun politiek correcte overtuiging te laks om iets die 'sukkelaars' in de weg te leggen en de VLD houdt zich blijkbaar liever bezig met 'belangrijker'problemen.

Het leek mij vroeger ook nuttig om het kindergeld totaal af te schaffen en te vervangen door producten / diensten in natura, betaald door de overheid (gratis onderwijs en gezondheidszorg, kledingbudget, enz.) maar dit systeem lijkt mij iets te 'communistisch' �* la Cuba om in een West-Europees land als België goed te laten functioneren. Mijn voorgestelde maatregelen lijken me dus net een tikje realistischer.

Boadicea 5 april 2008 17:43

Ik ben ook meer een voorstander van een systeem van onderwijscheques en dergelijke. Momenteel wordt de kinderbijslag ook niet redelijk verdeeld. Gezinnen krijgen ook een toeslag naargelang het aantal kinderen en niet naargelang het inkomen.
Persoonlijk zou ik het afschaffen, zeker voor de rijke gezinnen en vervangen door inderdaad een onderwijstoeslag of iets dergelijks, voor gezinnen die het minder breed hebben.
Ook kan men heb bv naar analogie met maaltijdcheques een toeslag geven van bv kledingsheques en waardebonnen. Dat lijkt me inderdaad nuttiger. Dan gaat dat geld ook met meer zekerheid naar de kinderen en kunnen de ouders het bv niet gaan opdrinken op café, zoals bij autochtone kansarmen wel eens gebeurd, of opsturen naar het buitenland, zoals allochtonen doen.

Persoonlijk kies je ook zelf voor kinderen in onze huidige samenleving. Eigenlijk zijn kinderen min of meer een luxeproduct geworden, met de huidige contraceptiemogelijkheden. Het systeem is ontstaan in de tijd dat deze dingen nog taboe waren en gezinnen nog tien kinderen of meer konden hebben.

Dus: kinderbijslag voor wie het echt nodig heeft en in een rechtvaardige vorm, maar niet zoals het nu is.

lombas 5 april 2008 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moby (Bericht 3346329)
Dus wie geen kinderen heeft moet niets bijdragen. Wie niet ziek is ook niet. Wie geen hond heeft ook niet. Wie werkt moet ook niet opdraaien voor de werkloze. En ga zo maar door...

Wie geen kinderen heeft moet niets bijdragen aan kinderen.

Het gezondheidsstelsel en werkloosheidsopvang zijn andere zaken.

Citaat:

Niemand blijft vrijwillig kinderloos. De meeste mensen vinden dat ze er nog niet klaar voor zijn, of de juiste persoon nog niet ontmoet, of te druk met vanalles,...
Een heleboel mensen blijven vrijwillig kinderloos. Welkom in de echte wereld.

Citaat:

Dat is geen reden om je negatief uit te geven over mensen die wel kinderen hebben.
Ik zeg niets negatief over mensen met kinderen, ik zeg dat --- als ze dan toch zo volwassen zijn om ze te nemen --- ze er dan ook de zorg maar voor moeten dragen zonder mij er mee voor op te laten draaien in die vorm.

Citaat:

Wees blij dat die er zijn of er zouden overal enkel oude mensen rondlopen, en daarna niemand meer.
Wat zou het mij dan schelen?
Citaat:

Wees blij dat je dat niet hoefde te vragen en dat men je geholpen heeft tijdens je jeugd. Ik neem aan dat je school gelopen hebt, een warme thuis had, de nodige spullen,...
Best wel ja.

Citaat:

Als je geboren zou zijn in de woestijn, naakt rondliep, je waste met overvloedige zand, zelf op jacht ging met zelfgemaakte wapen,...dan had je geen onkosten. Van baby tot zelfstandige persoon gaat veel geld en tijd 'verloren', en dat kan niemand met een gewoon loontje aan.
Verstandige mensen zijn dan enkele duizenden jaren geleden ook en masse naar betere delen van de wereld geëmigreerd.

Trouwens, ik zeg toch niet dat ouders met kinderen niet geholpen mogen worden?

lombas 5 april 2008 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 3346365)
Het systeem is ontstaan in de tijd dat deze dingen nog taboe waren en gezinnen nog tien kinderen of meer konden hebben.

Dat is dan ook een zeer beperkte periode geweest in de geschiedenis van de mens.

alberto 5 april 2008 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3346037)
Den Duisteren Duikboot kijkt uit naar uw suggesties. Degene die mij het meest aanstaat krijgt op het einde van de discussie een eervolle hervermelding.

Mijn suggestie is, het kindergeld vervangen door onkostencheques, enkel te gebruiken voor voeding of kleding.

artisjok 5 april 2008 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346370)
Wie geen kinderen heeft moet niets bijdragen aan kinderen.

Wie zal er later werken voor jouw pensioen?
Wie zal er later werken in jouw plaats om de economie draaiende te houden?

nun 5 april 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 3346388)
Wie zal er later werken voor jouw pensioen?

Zelf pensioensparen. Het pensioenstelsel is conceptueel fout in die zin dat je niet voor je eigen pensioen betaalt, maar voor het pensioen van anderen.

Citaat:

Wie zal er later werken in jouw plaats om de economie draaiende te houden?
Als iemand de economie draaiende wil houden moeten ze dat maar doen. Dat is niet het probleem van de pensioenspaarder met zijn potje spaargeld.

artisjok 5 april 2008 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3346342)

- kindergeld intrekken indien blijkt dat het geld niet nuttig wordt besteed in het belang van het kind (schoolkosten, dokter, kleding, voedsel, ...) . De ouders moeten dus bewijzen kunnen voorleggen dat ze nuttige zaken voor de basisbehoeften (dus vb. geen luxeproduct als een Playstation 3) van hun kinderen aankopen. Dit is aan te tonen met facturen, rekeninguittreksels, certificaten, ... . De overheid zou als 'compensatie' de producten / diensten die voor de kinderen worden aangewend BTW-vrij kunnen maken. Dit is al een extra serieuze financiële tegemoetkoming.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 3346365)
Ik ben ook meer een voorstander van een systeem van onderwijscheques en dergelijke.
Persoonlijk zou ik het afschaffen, zeker voor de rijke gezinnen en vervangen door inderdaad een onderwijstoeslag of iets dergelijks, voor gezinnen die het minder breed hebben.
Ook kan men heb bv naar analogie met maaltijdcheques een toeslag geven van bv kledingsheques en waardebonnen. Dat lijkt me inderdaad nuttiger. Dan gaat dat geld ook met meer zekerheid naar de kinderen en kunnen de ouders het bv niet gaan opdrinken op café, zoals bij autochtone kansarmen wel eens gebeurd, of opsturen naar het buitenland, zoals allochtonen doen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 3346387)
Mijn suggestie is, het kindergeld vervangen door onkostencheques, enkel te gebruiken voor voeding of kleding.

De basiskinderbijslag bedraagt:
€ 80,17 voor het eerste kind,
€ 148,34 voor het tweede kind,
€ 221,47 voor elk kind vanaf het derde.
bron : http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php

Het gemiddeld aantal kinderen in België is minder dan 1,5.
Heb je 1 kind, dan krijg je 80,17 euro.
Heb je 2 kinderen dan krijg je 228,51 euro. (114,25 euro per kind)
Heb je 3 kinderen dan krijg je 449,98 kindergeld per maand. (149,99 euro per kind)
Na aftrek van de broodnodige kosten voor eten, kledij, school.
Hoeveel geld heb je dan over om te gaan drinken of om geld op te sturen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be