Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Komt er een akkoord over een staatshervorming tussen de N-VA en de PS? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249720)

marie daenen 28 augustus 2019 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9102835)
Waarom zou Europa die instellingen verhuizen?

Het is toch geen plus voor Europa, terwijl ze zelf al meer en meer wankelt via interne ongerijmdheden, dat die ongerijmdheid bovendien nog wordt uitgestraald door een hoofdstad welke gebouwd is op de hoogmoed van een elite die er een punt van gemaakt heeft de oorspronkelijke bevolking kultureel uit te schakelen...
Europa, zogezegd de instelling van de vereniging van de Europese bevolkingen wordt alzo de arena van de machthonger van de grotere die de kleinere Europese volkeren willen opslorpen en/of ondergeschikt maken...

Dus Europa zou dan juist opnieuw dat worden waartegen ze zogezegd werd opgericht...

vlijmscherp 28 augustus 2019 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9102810)
Soms lijkt het hier wel de Twilight Zone. Niets is wat het lijkt te zijn.

Bij een redelijk groot deel van de actieve forumleden is het narratief : "België zal gesplitst worden, daarover moeten de formatiegesprekken gaan die N-VA moet voeren, en anders loopt alles vast".

Terwijl IRL de partijen gewoon op de typisch Belgische (= trage) manier aan hun coalitie rondes bezig zijn. De twee kleintjes zijn al gedaan, nu de 2 grote regionale. En pas dan kan er met alle kaarten op de tafel gesproken worden. En wie 2 minuten nuchter nadenkt, weet dat dat niet over separatisme zal gaan. Wel over wie erbij raakt, en wie niet.

we gaan naar een regering paars groen aangevuld met CD&V. Dat is de enige regering die in Franstalig België kan passeren.

Het is nu enkel zaak voor CD&V en OVLD om de perceptie dat die regering er enkel is omdat Franstalig België dat zo oplegt te veranderen in een perceptie dat het de schuld is van de N-VA.
Ze moeten ook nog eens een regeerakkoord sluiten waaruit blijkt dat ze, ondanks dat PS en Ecolo erin zitten, toch een rechts beleid kunnen voeren, zeker op het vlak van migratie.

Kunnen ze dat niet, gaan ze naar een goede 4 jaar keiharde oppositie op federaal vlak met het risico dat de Vlaamse regering, waar ze zelf inzitten, ook nog eens oppositie gaat voeren tegen hun eigen federale regering (vooral op vlak van migratie).

Wat dat gaat geven bij een volgende verkiezingen, is koffiedik kijken, we weten niet wat er nog allemaal gaat gebeuren en welke sterke personen er opeens tevoorschijn komen bij die partijen, maar een goede startpositie lijkt het me niet.

Een regering N-VA samen met PS lijkt op dit moment niet haalbaar, beide partijen halen net veel stemmen omdat ze tijdens de verkiezingscampagne zo hard tegen de andere uithalen. Verkiezingscampagnes duren nu trouwens 5 jaar lang, er bestaat geen periode meer zonder.

vlijmscherp 28 augustus 2019 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9102845)
Het is toch geen plus voor Europa, terwijl ze zelf al meer en meer wankelt via interne ongerijmdheden, dat die ongerijmdheid bovendien nog wordt uitgestraald door een hoofdstad welke gebouwd is op de hoogmoed van een elite die er een punt van gemaakt heeft de oorspronkelijke bevolking kultureel uit te schakelen...
Europa, zogezegd de instelling van de vereniging van de Europese bevolkingen wordt alzo de arena van de machthonger van de grotere die de kleinere Europese volkeren willen opslorpen en/of ondergeschikt maken...

Dus Europa zou dan juist opnieuw dat worden waartegen ze zogezegd werd opgericht...

het is een zeer grote plus voor Europa. in tegenstelling tot de perceptie die hier leeft, is Brussel een veilige stad maar vooral, het ligt niet in Frankrijk of Duitsland.

marie daenen 28 augustus 2019 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9102846)
we gaan naar een regering paars groen aangevuld met CD&V. Dat is de enige regering die in Franstalig België kan passeren.

Het is nu enkel zaak voor CD&V en OVLD om de perceptie dat die regering er enkel is omdat Franstalig België dat zo oplegt te veranderen in een perceptie dat het de schuld is van de N-VA.
Ze moeten ook nog eens een regeerakkoord sluiten waaruit blijkt dat ze, ondanks dat PS en Ecolo erin zitten, toch een rechts beleid kunnen voeren, zeker op het vlak van migratie.

Kunnen ze dat niet, gaan ze naar een goede 4 jaar keiharde oppositie op federaal vlak met het risico dat de Vlaamse regering, waar ze zelf inzitten, ook nog eens oppositie gaat voeren tegen hun eigen federale regering (vooral op vlak van migratie).

Wat dat gaat geven bij een volgende verkiezingen, is koffiedik kijken, we weten niet wat er nog allemaal gaat gebeuren en welke sterke personen er opeens tevoorschijn komen bij die partijen, maar een goede startpositie lijkt het me niet.

Een regering N-VA samen met PS lijkt op dit moment niet haalbaar, beide partijen halen net veel stemmen omdat ze tijdens de verkiezingscampagne zo hard tegen de andere uithalen. Verkiezingscampagnes duren nu trouwens 5 jaar lang, er bestaat geen periode meer zonder.

Heel jouw bijdrage is een schreeuw voor het opdoeken van la Belgique...
Want la Belgique bewijst in bovenstaand geval, nog maar een keer dat het alleen kan overleven door de Vlamingen opnieuw en opnieuw in de vernieling te rijden...
Wat een land is dat waar men het heel normaal vindt dat de Franstaligen tot in der eeuwigheid voet bij stuk houden en de Vlamingen opnieuw en opnieuw zouden moeten inbinden???
Dit is geen land, dit is gewoonweg een onland dat volgens de democatische, de menselijke, de sociale en alle andere regels geen enkel recht meer heeft om zijn dictatuur verder te zetten...

Oh, ja maar de Vlamingen hebben de collaboratie in hun genen, of niet???

marie daenen 28 augustus 2019 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9102847)
het is een zeer grote plus voor Europa. in tegenstelling tot de perceptie die hier leeft, is Brussel een veilige stad maar vooral, het ligt niet in Frankrijk of Duitsland.

Ben je daar nog zeker van? Het zou ook enkel en alleen maar een perceptie kunnen zijn... In Duitsland ligt het in ieder geval niet...

Xenophon 28 augustus 2019 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9102846)
we gaan naar een regering paars groen aangevuld met CD&V. Dat is de enige regering die in Franstalig België kan passeren.

Het is nu enkel zaak voor CD&V en OVLD om de perceptie dat die regering er enkel is omdat Franstalig België dat zo oplegt te veranderen in een perceptie dat het de schuld is van de N-VA.
Ze moeten ook nog eens een regeerakkoord sluiten waaruit blijkt dat ze, ondanks dat PS en Ecolo erin zitten, toch een rechts beleid kunnen voeren, zeker op het vlak van migratie.

Kunnen ze dat niet, gaan ze naar een goede 4 jaar keiharde oppositie op federaal vlak met het risico dat de Vlaamse regering, waar ze zelf inzitten, ook nog eens oppositie gaat voeren tegen hun eigen federale regering (vooral op vlak van migratie).

Wat dat gaat geven bij een volgende verkiezingen, is koffiedik kijken, we weten niet wat er nog allemaal gaat gebeuren en welke sterke personen er opeens tevoorschijn komen bij die partijen, maar een goede startpositie lijkt het me niet.

Een regering N-VA samen met PS lijkt op dit moment niet haalbaar, beide partijen halen net veel stemmen omdat ze tijdens de verkiezingscampagne zo hard tegen de andere uithalen. Verkiezingscampagnes duren nu trouwens 5 jaar lang, er bestaat geen periode meer zonder.

Dat is goed, dan zit alles vast.

Pandareus 28 augustus 2019 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9102846)
we gaan naar een regering paars groen aangevuld met CD&V. Dat is de enige regering die in Franstalig België kan passeren.

Het is nu enkel zaak voor CD&V en OVLD om de perceptie dat die regering er enkel is omdat Franstalig België dat zo oplegt te veranderen in een perceptie dat het de schuld is van de N-VA.
Ze moeten ook nog eens een regeerakkoord sluiten waaruit blijkt dat ze, ondanks dat PS en Ecolo erin zitten, toch een rechts beleid kunnen voeren, zeker op het vlak van migratie.

Kunnen ze dat niet, gaan ze naar een goede 4 jaar keiharde oppositie op federaal vlak met het risico dat de Vlaamse regering, waar ze zelf inzitten, ook nog eens oppositie gaat voeren tegen hun eigen federale regering (vooral op vlak van migratie).

Wat dat gaat geven bij een volgende verkiezingen, is koffiedik kijken, we weten niet wat er nog allemaal gaat gebeuren en welke sterke personen er opeens tevoorschijn komen bij die partijen, maar een goede startpositie lijkt het me niet.

Een regering N-VA samen met PS lijkt op dit moment niet haalbaar, beide partijen halen net veel stemmen omdat ze tijdens de verkiezingscampagne zo hard tegen de andere uithalen. Verkiezingscampagnes duren nu trouwens 5 jaar lang, er bestaat geen periode meer zonder.

Ik geef toe dat de twee scenario's zeker plausibel zijn, maar net als ik tegen Tavek zei, ga ik mijn gokje nog wat openhouden.

Ik wil eerst de dynamiek zien die ontstaat als de walen hun boeltje op orde hebben. (ik ga ervan uit dat jan jambon veel sneller resultaat gaat boeken met de formatie in vlaanderen).
Als EDR het toch gaat riskeren om ecolo finaal te dumpen in de waalse regering, gaat dat gevolgen hebben voor de federale formatie.
Als hij het niet doet, zal een federale met PS en N-VA extreem moeilijk worden.

Voor mij kan het nog altijd 2 richtingen uit.

vlijmscherp 28 augustus 2019 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9102906)
Ik geef toe dat de twee scenario's zeker plausibel zijn, maar net als ik tegen Tavek zei, ga ik mijn gokje nog wat openhouden.

Ik wil eerst de dynamiek zien die ontstaat als de walen hun boeltje op orde hebben. (ik ga ervan uit dat jan jambon veel sneller resultaat gaat boeken met de formatie in vlaanderen).
Als EDR het toch gaat riskeren om ecolo finaal te dumpen in de waalse regering, gaat dat gevolgen hebben voor de federale formatie.
Als hij het niet doet, zal een federale met PS en N-VA extreem moeilijk worden.

Voor mij kan het nog altijd 2 richtingen uit.

probleem in de PS is dat daar ook niet alles peis en vree is. Ze worden sowieso opgejaagd door PTB en je hebt daar de vele clans die meer tegen elkaar vechten dan tegen de anderen.

Gaat een Di Rupo of een Magnette het risico willen nemen om het de baarlijke duivel, de N-VA te regeren?

Het kan, maar idd met een Ecolo in de Waalse/Franstalige regering wordt ook dat moeilijk.

en een Waalse regering zonder Ecolo, willen ze dat wel? Dan krijgen ze een wel zeer linkse oppositie tov hen. Elke scheet die Francken dan laat, gaan ze in het Waals parlement uitvoering moeten uitleggen. Zelf al zit die niet in de federale regering.

BWarrior 29 augustus 2019 05:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9102853)
Heel jouw bijdrage is een schreeuw voor het opdoeken van la Belgique...
Want la Belgique bewijst in bovenstaand geval, nog maar een keer dat het alleen kan overleven door de Vlamingen opnieuw en opnieuw in de vernieling te rijden...
Wat een land is dat waar men het heel normaal vindt dat de Franstaligen tot in der eeuwigheid voet bij stuk houden en de Vlamingen opnieuw en opnieuw zouden moeten inbinden???
Dit is geen land, dit is gewoonweg een onland dat volgens de democatische, de menselijke, de sociale en alle andere regels geen enkel recht meer heeft om zijn dictatuur verder te zetten...

Oh, ja maar de Vlamingen hebben de collaboratie in hun genen, of niet???

Een regering met een meerderheid in beide taalgroepen is geen grondwettelijke vereiste.

BWarrior 29 augustus 2019 05:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9102823)
Je moet geen campagne voeren voor het einde van Belgie. Je moet de mensen een keuze geven en die keuze dan ook onverwijld uitvoeren.

1. Een onafhankelijk Vlaanderen
2. De status quo
3. Een unitair Belgie zonder grendels, zonder faciliteiten, zonder aparte statuten.

Ik stem zonder aarzelen op 3.

Dus stop maar dat riedeltje over emo flamingantisme. Het gaat simpelweg over werkende staatsstructuren en de status quo waar de meeste vlaamse partijen voor staan, daar pas ik voor.

Dus vond je België in de periode vóór 1970 beter dan het huidige federalisme?

BWarrior 29 augustus 2019 05:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9102730)
u houdt er dus rekening mee dat er een grens komt?

Ik heb enkel gezegd wat de internationale spelregels zijn als er een grens komt, net als men mij zou vragen wat die zijn als er tussen Beieren en de rest van Duitsland een grens komt.

marie daenen 29 augustus 2019 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9103469)
Een regering met een meerderheid in beide taalgroepen is geen grondwettelijke vereiste.

Dat was mijn uitlaat niet...
De wet is van beton indien het in het franstalige plaatje past en anders lachen we er toch mee...
La Belgique is geen democratie, nooit geweest...

cato 29 augustus 2019 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9102906)
Ik geef toe dat de twee scenario's zeker plausibel zijn, maar net als ik tegen Tavek zei, ga ik mijn gokje nog wat openhouden.

Ik wil eerst de dynamiek zien die ontstaat als de walen hun boeltje op orde hebben. (ik ga ervan uit dat jan jambon veel sneller resultaat gaat boeken met de formatie in vlaanderen).
Als EDR het toch gaat riskeren om ecolo finaal te dumpen in de waalse regering, gaat dat gevolgen hebben voor de federale formatie.
Als hij het niet doet, zal een federale met PS en N-VA extreem moeilijk worden.

Voor mij kan het nog altijd 2 richtingen uit.

Zo lang er geen informateurs zijn van PS en NV-A is er nog geen serieuze stap gezet naar een (con)federale regering.
Waarschijnlijk wacht iedereen op de regeringen van Vlaanderen en Wallonië voordat federaal onderhandelen mogelijk is.
Tot nu toe was het vanaf mei tot in september slechts met de tenen spelen,
niet meer en niet minder.

Tavek 29 augustus 2019 13:46

Er is geen animo bij de partijen, behalve de NVA, om naar een staatshervorming te gaan.

De NVA staat hierin alleen. De bemerking dat een 2/3 ook nooit gevonden zal worden is daar ook niet vreemd aan.

vlijmscherp 29 augustus 2019 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9103746)
Er is geen animo bij de partijen, behalve de NVA, om naar een staatshervorming te gaan.

De NVA staat hierin alleen. De bemerking dat een 2/3 ook nooit gevonden zal worden is daar ook niet vreemd aan.

dan zal het zonder N-VA zijn, veronderstel ik. Benieuwd of CD&V en OVLD op de resterende tijd naar de volgende verkiezingen de perceptie dat ze in een anti-Vlaamse regering stappen kunnen keren.

Xenophon 29 augustus 2019 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9103750)
dan zal het zonder N-VA zijn, veronderstel ik. Benieuwd of CD&V en OVLD op de resterende tijd naar de volgende verkiezingen de perceptie dat ze in een anti-Vlaamse regering stappen kunnen keren.

Zo hoort het ook, de Vlaamse partijen mogen niet meedoen.

Misschien begrijpen ze bij de N-VA dan vroeg of laat dan wel dat het met Belgie niet meer gaat, ook niet met semi-standup comedy confederalisme.

vlijmscherp 29 augustus 2019 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9103758)
Zo hoort het ook, de Vlaamse partijen mogen niet meedoen.

Misschien begrijpen ze bij de N-VA dan vroeg of laat dan wel dat het met Belgie niet meer gaat, ook niet met semi-standup comedy confederalisme.

De Vlaamse partijen CD&V, OVLD, SPa en Groen, voor jou gekend onder de zeer algemene noemer, ACW, mogen wel meedoen hoor.

Xenophon 29 augustus 2019 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9103761)
De Vlaamse partijen CD&V, OVLD, SPa en Groen, voor jou gekend onder de zeer algemene noemer, ACW, mogen wel meedoen hoor.

Ah, ik zie wat je daar doet.
Je doet alsof de partijen die je opnoemt Vlaams zijn, terwijl ze duidelijk pro-Belgie zijn en dus per definitie anti-Vlaams zijn.

We kunnen uw slinkse anti-Vlaamse truken nu al wel, probeer anders nog eens.

De schoofzak 29 augustus 2019 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9102846)
we gaan naar een regering paars groen aangevuld met CD&V. Dat is de enige regering die in Franstalig België kan passeren.
...
Ze moeten ook nog eens een regeerakkoord sluiten waaruit blijkt dat ze, ondanks dat PS en Ecolo erin zitten, toch een rechts beleid kunnen voeren, zeker op het vlak van migratie.
....

Ecolo en groen, met de VLD?
Ecolo en PS en een vage indruk kunnen wekken van rechts beleid?

Met al die besparingen die op het menu staan?

Tegenover een federale oppositie van communisten en het front nva-vb (en dat zijn er velen)?

Er is maar één ding mogelijk: een links beleid in Wallonië en een rechts in Vlaanderen. Via het nva-recept, doorgaans confederalisme genoemd.

marie daenen 29 augustus 2019 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9103746)
Er is geen animo bij de partijen, behalve de NVA, om naar een staatshervorming te gaan.

De NVA staat hierin alleen. De bemerking dat een 2/3 ook nooit gevonden zal worden is daar ook niet vreemd aan.

Het gaat niet zo zeer om een nieuwe staatsmisvorming... daarvan hebben we er al veel te veel gehad... Het gaat erom om ervoor te zorgen dat iedereen voor zijn eigen inkomsten en uitgaven verantwoordelijk is en daar is een grote njet bij de franstaligen want zij willen vrijblijvend over het Vlaamse manna kunnen beschikken...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be